Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  252 38028
Sitat av stehal Vis innlegg
Vet ikke om noen har nevnt det, men "Lættis" er drøyt. Generelt mye dataspråk går meg på nervene løs; dg, mg, rofl, lolzor, pwn, jg, - men det er først når man begynner å flette Z inn i HVERT ord at en liten del av meg dør: "zykt azz hehe zerr diger deg hehe he" - </3
Vis hele sitatet...
Da kjenner jeg at jeg blir irritert, lixm azz. Flk sm skrvr såm det hær err skikelege kule, lixm azz.

GRR.

Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Mitt uttrykk (kanskje et lokalt problem):
Å fyre opp noe (som ikke har med ild o.l. å gjøre).

Eksempler på bruk:
(Virkelig sitat, overhørt på Bunnpris ved en ungdomsskole)
"Hei, Anders! Fyr opp en krembolle til meg!"

(Her mener altså person X at denne Anders skal gi X en krembolle, slik at vedkommende slipper å hente den sjøl).


Begrunnelse:
Først og fremst høres det jo helt latterlig ut. Ikke gir det mening heller.

Andre ting som irriterer generelt:
Orddelingsfeil.
Folk som har fullført grunnskolen uten å lære seg forskjell på å/og.
Journalister i feks Dagbladet som ikke kan forskjellen på å/og.
Intresangt og intrisert.


Noen av postene i denne tråden (inkludert denne) er litt arrogante, og elitiske, og går vel mer på den enkeltes egen og vennekretsen sin "språksmak" og dialekt, enn på om ord faktisk er nyttige (f.eks. nulltoleranse).

*Folk med lese og skrivevansker er naturligvis "unnskyldt".
Vis hele sitatet...
Jeg støtter deg 100%.

[quote=ass-beer;1542088]
Sitat av Jazzin Vis innlegg
NÅ er vi OT NÅ!

MEN...

Har jo sett den ja

Bor da noen mil uttafor T-town, men for at freakerene skal få en formening om hvor i norge man befinner seg så tar man nermeste by. Så gårdsdrift kan jeg
Vis hele sitatet...
Så du nevnte ordet soss..dem er det ikke mange av i Vivestad?

Men uansett, jeg leste igjennom tråden. Mye bra her, ja. Freaksa legger merke til det aller meste (ALLER? Hva faen betyr dette ordet?)
Mitt ord:
ROMPE!

Eksempel på bruk:
Pokemonfreak sykler på sykkelen sin, han faller og knekker nakken sin da han roper <<ROMPE!>>

Begrunnelse for ord:
Vet ikke, det er veldig umodent, men det er vel bare sånn jeg er. Det har vel bare blitt et nytt sensur ord fordi jeg fant ut at jeg bannet så mye.

For alle som ikke viste det er rompe noe du har bakpå kroppen din, den såkalte anusen som er i rompa produserer brune organismer som samler seg, derreter pleier og lande i en vann skål kalt do.
siden dere her i tråden ramser side opp og side ned med lister over hva dere irriterer dere over, kan jeg si hva JEG irriterer meg over:

folk som på død og liv skal pirke på spesielle uttrykk andre bruker

[COLOR="White"](sikkert noen som pirker på uttrykket "på død og liv" nå )[/COLOR]
Sist endret av VivaLatrina; 7. november 2009 kl. 23:53.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Er jo helt enig - men tror kanskje ordet utørst har blitt dyttet inn i hodet mitt fra jeg var liten. Derfor høres det kanskje bedre ut også?

Uansett litt enig. Nytt ord kreves! Forslag?

"Tørst? - Nei takk, jeg er svell.". He-he, funker det?
Vis hele sitatet...
Tatt opp før: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=133749
Mitt forslag: Tilfreds (selv om jeg sier utørst / "jeg er ikke tørst" selv)
Sist endret av Thoryllo; 9. november 2009 kl. 12:10.
Ser på Fotball, og de som kommenterer sier: Å slå ballen.

De på fotballbanen slår vel for faen ikke ballen. De sparker den.

Har aldri forstått det.
Alt som er sykt og sinnsykt.

Det er folk med alvorlige lidelser der ute, og det hjelper lite når enkelte ser på ting som sykt. Er det virkelig sykt å vinne i Idol? Jeg mener, er det så alvorlig å vinne, at det er på kanten til å være sykelig?


Alle som bruker ordet sykt og sinnsykt uten at det omhandler en aktuell sykdom fortjener å bli skutt.
Vet ikke om dette er allerede tatt opp i denne tråden, men frasen: "jeg holdt på å si" gjør meg direkte kvalm.

F.eks: Jeg holdt på å si, er ikke det din feil?

Det er ikke noe du holdt på å si når du sier det.
Sist endret av MikeHunt; 9. november 2009 kl. 22:46.
Folk som ikke har noen som helst forbindelse med Sverige men bruker svenske ord. Type "bais". Vitner om mangel på personlighet og overeksponering av svenske realityshow. Dette gjelder forøvrig med engelsk og.

En annen ting som er litt spesielt er uttrykket "No shit, Sherlock". Vi som har lest bøkene vet at Sherlock Holmes er ytterst tilbakeholden med sine observasjoner og slettes ikke plumper ut med med disse i tider og utider.

Og for å nevne en tredje ting så er det mange som blander smaker og konsistenser. Type "Det smakte litt tørt". Hvordan kan noe smake tørt når dette er en konsistens og ikke en smak? Det blir som om noen legger en geometrisk figur i hånden din mens du har bind for øynene og spør hvilken form den har og du svarer "Den er varm".
Sist endret av Petter Pan; 9. november 2009 kl. 23:23.
Sitat av Pokemonfreak Vis innlegg
Mitt ord:
ROMPE!

Begrunnelse for ord:
Vet ikke, det er veldig umodent, men det er vel bare sånn jeg er. Det har vel bare blitt et nytt sensur ord fordi jeg fant ut at jeg bannet så mye..
Vis hele sitatet...
Jeg misliker ditt bruk av det, fordi det heter rumpe.
Jeg kan legge til ordet "treningsnarkoman"
En som har sterkt behov for å trene, og en som er avhengig av narkotika er vel i grunn to svært forskjellige ting.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
En annen ting som er litt spesielt er uttrykket "No shit, Sherlock". Vi som har lest bøkene vet at Sherlock Holmes er ytterst tilbakeholden med sine observasjoner og slettes ikke plumper ut med med disse i tider og utider.
Vis hele sitatet...
Med uttrykket "No shit, Sherlock!" mener vi ikke at personen sier allt h*n observerer, men snarere at nevnte person var satans treg til å finne det ut.
Altså, omtaler en hendelse som er så åpenbar at det gjør vondt, som om h*n akkurat hadde kurert kreft. Ironi, ispedd sarkasme med andre ord.
Sist endret av Lille Nikotin; 9. november 2009 kl. 23:38.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Med uttrykket "No shit, Sherlock!" mener vi ikke at personen sier allt h*n observerer, men snarere at nevnte person var satans treg til å finne det ut.
Altså, omtaler en hendelse som er så åpenbar at det gjør vondt, som om h*n akkurat hadde kurert kreft. Ironi, ispedd sarkasme med andre ord.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er fullstendig klar over dette. Men hvis vedkommende virkelig hadde vært Sherlock Holmes ville han holdt observasjonen for seg selv. Derfor ville Sherlock Holmes aldri fått høre en slik bemerkning. Og derfor er dette igjen en dårlig analogi. Jeg ser poenget, jeg ser sammenhengen men når man bruker et så spesifikt navn bør det i det minste stemme. Blir på en måte litt som å komplimentere en dyktig pianist ved å kalle ham Hendrix.
Sist endret av Petter Pan; 9. november 2009 kl. 23:59.
Dårlig sammenligning, Sherlock Holmes er en fiktiv person og kan derfor misbrukes på alle mulige måter.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Dårlig sammenligning, Sherlock Holmes er en fiktiv person og kan derfor misbrukes på alle mulige måter.
Vis hele sitatet...
Det gir ham bare en desto sterkere og mer forutsigbar personlighet, som igjen styrker argumentet mitt.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
En annen ting som er litt spesielt er uttrykket "No shit, Sherlock". Vi som har lest bøkene vet at Sherlock Holmes er ytterst tilbakeholden med sine observasjoner og slettes ikke plumper ut med med disse i tider og utider.
Vis hele sitatet...
Det er kun en morsom måte å si "Du er ikke akkurat noen mesterdetektiv!" på, når noen sier noe svært åpenbart. "Shit" og "Sherlock" starter på samme lyd og gjør det derfor til et mer fengende uttrykk enn "No shit, Poirot!".
Jeg har merket en trend her på forumet som plager meg mer og mer.

Ordet "dog" blir brukt i hytt og pine av alskens brukere. Jeg vil tørre å aslå opptil 87% av dem som bruker uttrykket egentlig ikke vet når og hvordan det skal brukes, men bruker det for å få posten deres til å virke mer avansert og retorisk korrekt.
Jeg har sett meg lei på "falsk" nøyaktighet i argumentene i folks argumentasjon.

F. eks skriver han over meg "Jeg vil tørre å aslå opptil 87% av dem som bruker uttrykket (på forumet, min anm)". Han har vel ikke utført noen vitenskapelig undersøkelse av feil bruk av "dog" på forumet? Jeg oppfatter det som useriøst å overdrive på denne måten, for å oppnå økt troverdighet i argumentet.
Vet ikke om det allerede er nevnt, men halvtomt må være det dummeste jeg vet om...
Halvfullt gir perfekt mening, glasset er fullt og halvparten av 100% er 50%
Halvtomt, glasset er tomt, og halvparten av 0% er jo 0% så glasset er tomt samme faen...
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Jeg kan legge til ordet "treningsnarkoman"
En som har sterkt behov for å trene, og en som er avhengig av narkotika er vel i grunn to svært forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Nå ga jeg deg KP ved et uhell. gah.

Vil si at det går ut på det samme. Når du trener frigis det endorfiner, noe som gjør at du får en følelse av eufori, noe man også får av visse narkotiske stoffer. Ikke at det er på langt nær så sterkt, så blir folk avhengig av det.
Sitat av apx500 Vis innlegg
Vet ikke om det allerede er nevnt, men halvtomt må være det dummeste jeg vet om...
Halvfullt gir perfekt mening, glasset er fullt og halvparten av 100% er 50%
Halvtomt, glasset er tomt, og halvparten av 0% er jo 0% så glasset er tomt samme faen...
Vis hele sitatet...
Det er nevnt før. Du sier halvtomt og beregner disse prosentene ifra 0%. At noe er halvt tomt sier forsåvidt seg selv. Det er allerede på 50% av full mengde.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er nevnt før. Du sier halvtomt og beregner disse prosentene ifra 0%. At noe er halvt tomt sier forsåvidt seg selv. Det er allerede på 50% av full mengde.
Vis hele sitatet...
Halvtomt er ikke det samme som 50% nei, vist jeg forsto deg rett. Du motsier deg selv litt her når du sier at haltomt er 50% av full mengde, det er 50% av tom mengde... det ligger vel litt i ordet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av apx500 Vis innlegg
Halvtomt er ikke det samme som 50% nei, vist jeg forsto deg rett. Du motsier deg selv litt her når du sier at haltomt er 50% av full mengde, det er 50% av tom mengde... det ligger vel litt i ordet?
Vis hele sitatet...


Det glasset er fyllt til nøyaktig 50% av tom mengde.
Sitat av puffman Vis innlegg
Hva med drittgodt? Når ble dritt godt?
Vis hele sitatet...
Regner ikke med det er spesielt vanlig å spise dritt, men jeg ser poenget ditt og er enig i at bruken av dette ordet er både misvisende og feil.

Har en frase jeg gjerne vil nevne i denne sammenheng.

Ordet husk] brukt i følgende sammenheng:

"Jeg har ikke så god husk som dere ungdommer."

- Nei, det er meget mulig, men dine teleferdigheter er det jeg ville bekymret meg mest over.
Jeg ønsker å påpeke at det kalles hukommelse, for faen.
Sitat av apx500 Vis innlegg
Halvtomt er ikke det samme som 50% nei, vist jeg forsto deg rett. Du motsier deg selv litt her når du sier at haltomt er 50% av full mengde, det er 50% av tom mengde... det ligger vel litt i ordet?
Vis hele sitatet...
Med begrepet halvtomt så er jeg enig, men hvis du splitter ordet i to, så får du halvt tomt. Og et glass som er halvt tomt, er det altså halvveis til fullt. Litt kverrulering, men dette om man ser på ordet ifra en annen vinkel.
Sist endret av prenix; 10. november 2009 kl. 15:17.
men for pokker da, det er jo logisk at når man heller <drikke> oppi glasset, kaller man det halvfullt, men når man har drukket av et glass som var fullt, er det halvtomt (sett at du drikker 50% av det som er i glasset)

Hehe ble litt av en diskusjon dette.
Holder fast ved at halparten av ingenting er ingenting jeg men.
Prenix: ser ikke at uttrykket endrer mening selv om du splitter det i to :P
Vivalatrina: glasset du snakker om er etter min mening halvfullt, drikker du det derimot tomt så kan du kalle det halvtomt, selv om det er fryktelig upraktisk xD
Sitat av minigolf Vis innlegg
Jeg har merket en trend her på forumet som plager meg mer og mer.

Ordet "dog" blir brukt i hytt og pine av alskens brukere. Jeg vil tørre å aslå opptil 87% av dem som bruker uttrykket egentlig ikke vet når og hvordan det skal brukes, men bruker det for å få posten deres til å virke mer avansert og retorisk korrekt.
Vis hele sitatet...
Kan du være så snill og forklare oss hva det betyr?
Har aldri brukt det og skjønner ikke hva det betyr.

Skulle nesten tro det var snakk om en hund.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Kan du være så snill og forklare oss hva det betyr?
Har aldri brukt det og skjønner ikke hva det betyr.

Skulle nesten tro det var snakk om en hund.
Vis hele sitatet...
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j

Det er lov å sjekke selv.

src: ordbok.no

Sitat av prenix Vis innlegg
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j

Det er lov å sjekke selv.

src: ordbok.no
Vis hele sitatet...
Edit:
[QUOTE = apx500]
Prenix: ser ikke at uttrykket endrer mening selv om du splitter det i to :P
[/quote]
Vel, å si at noe er halvt tomt blir som å si det er halvveis til tomt. Do the math ;-)

[quote=prenix;1546267]http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j

Det er lov å sjekke selv.

src: ordbok.no

[quote=prenix;1546267]http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j

Det er lov å sjekke selv.

src: ordbok.no

Oi, beklager. editerknappen ble borte, så det ble en ny sitering :-x
Sist endret av prenix; 10. november 2009 kl. 16:34.
Dette blir et definisjonsproblem. Jeg vil heller si at både halvtomt og halvt tomt gir samme mening; at det er halvparten av ingenting.
Sitat av nikeman Vis innlegg
Jeg har sett meg lei på "falsk" nøyaktighet i argumentene i folks argumentasjon.

F. eks skriver han over meg "Jeg vil tørre å aslå opptil 87% av dem som bruker uttrykket (på forumet, min anm)". Han har vel ikke utført noen vitenskapelig undersøkelse av feil bruk av "dog" på forumet? Jeg oppfatter det som useriøst å overdrive på denne måten, for å oppnå økt troverdighet i argumentet.
Vis hele sitatet...
I mitt forsvar skal det sies at anslaget mitt på 87% bare var en spøk som skulle understreke hvor ofte folk bruker "dog" feil. Selvsagt har jeg ikke utført noen vitenskapelig undersøkelse. Jeg regnet med de fleste skjønte det.
Halv tomt er jo noe helt annet enn halvtomt. En halv tomt, er halve tomten din. Altså der huset ditt burde stå, hvis ikke huset ditt er laget av væske skjønner jeg ikke helt hvor dere får det fra.
Sist endret av MikeHunt; 10. november 2009 kl. 17:15.
Sitat av minigolf Vis innlegg
I mitt forsvar skal det sies at anslaget mitt på 87% bare var en spøk som skulle understreke hvor ofte folk bruker "dog" feil. Selvsagt har jeg ikke utført noen vitenskapelig undersøkelse. Jeg regnet med de fleste skjønte det.
Vis hele sitatet...
Fortell oss når det er feil og når det er rett å bruke dette ordet da? Det hjelper ikke at du argumenterer for noe uten å komme opp med poenget bak argumentasjonen din.
Sitat av slashdot Vis innlegg
[url=https://imma.gr/12912](bilde)

Det glasset er fyllt til nøyaktig 50% av tom mengde.
Vis hele sitatet...
Nei .
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Nei .
Vis hele sitatet...
Åjoda, det er det. Heilt nøyaktig 50% av eit tomt glas vatn!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Åjoda, det er det. Heilt nøyaktig 50% av eit tomt glas vatn!
Vis hele sitatet...
Men ikke av en tom mengde

Men dette er jo en definisjonssak.
Sist endret av Petter Pan; 10. november 2009 kl. 19:40.
Sitat av Masi Vis innlegg
Nå skal ikke jeg lage noe sinnsykt stor diskusjon, men kan ikke dy meg.

Hvis det er snakk om mennesker så kan ett menneske gi mer enn egentlig er maks. La oss ta for oss ett eksempel, hvis du springer så fort du kan en vanlig dag, så vil du springe i Y antall km/t. Men hvis du er redd og springer fra noen så vil du springe fortere enn Y antall km/t som du sprang.
Vis hele sitatet...
Ga deg et KP, men det var ikke meningen.

Da løper du ikke max den "vanlige dagen", da løper du max når du er redd. Du kan jo ikke yte mer enn du kan yte max.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Fortell oss når det er feil og når det er rett å bruke dette ordet da? Det hjelper ikke at du argumenterer for noe uten å komme opp med poenget bak argumentasjonen din.
Vis hele sitatet...
Det har jo prenix allerede gjort?

Her er ihvertfall linken: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j
Sitat av minigolf Vis innlegg
Det har jo prenix allerede gjort?

Her er ihvertfall linken: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j
Vis hele sitatet...
Ja, men han ettersom han kun kommer en link for hva ordet betyr og ikke med en link hvor det står i hvilke sammenhenger man skal bruke det fremfor likevel så er fortsatt mitt spørsmål ubesvart.
Har ikke lest gjennom alle postene så er usikker på om det er nevnt før.

Men et ord for "når du ikke er tørst".

Jeg er tørst (Da er du jo tørst/lyst på drikke)

Mens det er ikke et skikkelig ord for ikke å være tørst, utørst høres dumt ut.
Jeg vet ikke om dette er tatt opp fra før:

Jeg hater når folk sier "KUER", i stedet for kyr.
Jeg hater når folk sier "når" i stedet for "da".
Jeg hater når folk sier "i så fall", i annen hver setning.
Mitt ord:
Substans

Eksempel på bruk:
Det var en helt forjævlig substans. Hasj er en substans av forskjellige stoffer. Musikk med substans. Svart substans.

Begrunnelse:
Ordet er åpenbart fuckup, siden det har så sykt mange definisjoner.
Den første settningen er den eneste som appellerer til meg. Appellerer er også et latterlig ord forresten. Bare se på alle de like bokstavene, latterlig.
Har ikke lest gjennom alle siden her, men har lest en god del og har ikke sett noen ta det opp..

Mitt ord:
Lett

Eksempel på bruk:
"Skal du på fest i helga eller Børre?"
"Lett ass"

eller

"Lett om jeg skal på StarBucks når jeg kommer fram til København"

Begrunnelse:

Er vel ikke verdens største svin på skogen med tanke på gramatiske regler og betydningen av ordet, men det høres totalt idiotisk ut. Hovedproblemet er at bruken (i hvertfall blandt Osloungdommen) har økt med en veldig bratt kurve de siste månedene.
Sist endret av Screwdriver; 13. november 2009 kl. 01:49.
Sitat av Kristian3 Vis innlegg
Jeg vet ikke om dette er tatt opp fra før:

Jeg hater når folk sier "KUER", i stedet for kyr.
Jeg hater når folk sier "når" i stedet for "da".
Jeg hater når folk sier "i så fall", i annen hver setning.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

"Da skal du gå?" og hva med alle som ikke liker at du skriver bokmål men hater ordet "kuer"?

Hat er forsåvidt ubegrunnet, så da erklærer jeg herved at jeg hater ordet hat fordi det er ubegrunnet! ... I så fall...
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Har ikke lest gjennom alle siden her, men har lest en god del og har ikke sett noen ta det opp..

Mitt ord:
Lett

Eksempel på bruk:
"Skal du på fest i helga eller Børre?"
"Lett ass"

eller

"Lett om jeg skal på StarBucks når jeg kommer fram til København"

Begrunnelse:

Er vel ikke verdens største svin på skogen med tanke på gramatiske regler og betydningen av ordet, men det høres totalt idiotisk ut. Hovedproblemet er at bruken (i hvertfall blandt Osloungdommen) har økt med en veldig bratt kurve de siste månedene.
Vis hele sitatet...
Velkommen etter. Den måten du beskriver bruken av ordet <<lett>> i denne sammenhengen ble brukt blant venner og bekjente (Fredrikstad) for tre år siden... Men er enig i at det er å misbruke ordet, men likevel kan du ikke mislike ordet, men mislike de som bruker det på en feil måte.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Hvorfor det?

"Da skal du gå?" og hva med alle som ikke liker at du skriver bokmål men hater ordet "kuer"?

Hat er forsåvidt ubegrunnet, så da erklærer jeg herved at jeg hater ordet hat fordi det er ubegrunnet! ... I så fall...
Vis hele sitatet...
Jesus... Som du selvfølgelig skjønte, men ikke ville skjønne, mente jeg at jeg misliker at folk bruker ordet "når" i stedet for "da" når de snakker om fortid.

Eksempel:
"Jeg husker så sykt godt når vi stod på ski sist gang ass!" "Ja, den gangen når du tryna skikkelig...!"
Jeg vil gjerne fjerne de fleste superlativer fra det norske språk, ettersom de nå har mistet sin mening.

Eksempler:

Denne maten var fantastisk god.
Vis hele sitatet...
Denne sangen var sinnsykt fin.
Vis hele sitatet...
Dette var en utrolig god hamburger.
Vis hele sitatet...
Og så verstingen:

Denne filmen var bare helt utrolig fantastisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har en vond følelse av at mange realityserier bidrar til dette, ettersom de plasserer uartikulerte lavmålsidioter på skjermen i beste sendetid.

Etter at jeg flyttet til hovedstaden, har jeg også forstått at mange her tror at det å bruke grammatisk korrekt språk gjør dem bondske.

Feil:
Ja, men jeg sa det jo til de.
Vis hele sitatet...
Riktig:
Ja, men jeg sa det jo til dem.
Vis hele sitatet...
Feil:
Ja, men jeg sa det jo til han/hun.
Vis hele sitatet...
Riktig:
Ja, men jeg sa det jo til ham/henne.
Vis hele sitatet...

Puuh, det var godt å få det ut.
Sitat av Kristian3 Vis innlegg
Jeg hater når folk sier "når" i stedet for "da".
Vis hele sitatet...
Mener du ikke:
"Jeg hater da folk sier "når" i stedet for "da"."?

Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg vil gjerne fjerne de fleste superlativer fra det norske språk, ettersom de nå har mistet sin mening.

Eksempler:
Vis hele sitatet...
Kan ikke se noen superlativer her.
bronsky: Det er lov å skrive han istedenfor ham.
Men jeg skriver konsekvent ham, og synes alle andre burde gjøre det også.

http://sprakrad.no/Toppmeny/Publikas...smaal-og-svar/
Sist endret av Ozma; 13. november 2009 kl. 15:34.
Misliker ord som avsluttes med -sjokk. Veldig mye brukt i avisa. Jeg nekter å tro på at folk flest i Norges 2009 får "nakensjokk", "sexsjokk", "pornosjokk" osv. Ubrukelig og tåpelig ord.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Mener du ikke:
"Jeg hater da folk sier "når" i stedet for "da"."?
Vis hele sitatet...
Spøker du her? Hver gang når, den gang da.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Kan ikke se noen superlativer her.
Vis hele sitatet...
Neivel?

De er adjektiver, og hva man på andre indoeuropeiske språk kaller absolutte superlativer. Det vil si at de ikke kan måles med noe annet, slik som komparative superlativer.

Og så er det en smule dagligdags tale involvert, som meg bekjent ikke alltid behøver å være grammatisk korrekt.