Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7022
Hei, jeg er klar over, og ønsker, att dette forumet skal være rent. Personlig så prøver jeg å gjøre min del for å holde det rent, men akkurat nå er jeg usikker på hvilket underforum jeg skal poste i. Sorry.


Men jeg har et spørsmål etter rundt 4 timer bruk av google, spredt over et par dager. Kommer rett og slett ikke fram til et svar.

Jeg er livredd skaller og skjelett fra mennesker. Dyr går bra, men er fortsatt ubehagelig. Enkelte av dere har diskutert vevkjerringer \ edderkopper i en annen tråd, og etter noen la til et bilde av en, da ble mange av dere redde. Jeg kjente meg igjen i hvor redde noen av dere ble, men bare att jeg får det av å tenke på eller se på skjelett.

Hvis jeg f.eks ligger i sengen og venter på å få sove, - joda! Da starter fantasien og jeg snur meg fort og ser bak meg. Da sitter et skjelett i en stol og bare ser på meg med den tomme skallen. Det er selvfølgelig ikke en hallusinasjon, og det varer knapt et mikrosekund. Men det er nok til å få meg livredd, og jeg bare venter på att øynene går igjen av seg selv før jeg kan sove.

Har også lest skrekkhistorier om folk som går å tusler på en kirkegård og plutselig faller igjennom jorda og ned til kista med ene foten. Bare tanken av att det kan hende meg, og å være nært skjelettet på den måten gir meg frysninger og akkurat nå sitter jeg med et åpent rom bak meg, og må nesten se bak for å finne ut om et skjelett står der. Åpne sår, indre organer og heavy blødning går bra, men benmasse? Nei takk.

Unngår også skrekkfilmer så bra som jeg kan, og går aldri på en kirkegård uten att jeg har med meg ihvertfall enda en person. Og da bruker jeg å hoppe over graver / unngå å være over en.

Uansett. Nå håper jeg att du forstår hvor ille det er, og jeg vet noen av dere også er redd skallet og skjelett, men jeg vil tro jeg ligger over gjennomsnittet. Jeg blir å oppsøke psykolog i framtiden når jeg har råd, men aller først vil jeg vite litt mer om dette.

Tror dere det er en form for fobi?
Noen som er like redde for samme tingen eller noe annet?

Hvis noen faktisk klarer å opplyse meg mer om problemet mitt, (prøvde selv via google, og jeg brukte alle de sofistikerte søketeknikkene) da takker jeg deg.

(PS: Har også prøvd å venne meg til det, som f.eks å bare gå over google images med mange skaller her og der. Det fungerer kanskje for noen, men ikke for meg. Det blir veldig kaldt i rommet, for å si det sann.)
Sist endret av Europeanut; 6. november 2013 kl. 08:23.
En ting du kan prøve selv er sjokkbehandling, kjøp ett lite plastikkskjelett og ha det på nøkkelringen. (Hvis du er så redd da)
Gå videre til vanlig størrelse, gradvis.
Høres helt klart ut som en fobi..
Er glad jeg ikke har den fobien, for når jeg besøkte en kirkegård på som ligger i Clarin på øya Bohol i filippinene, på All saints day nå nettop, så jeg masse bein og ett par skaller liggende.. Litt ubehagelig, men jeg ble mer nysgjerrig egentlig.. har ikke sett menneske-bein på så nært hold før.. Tok noen bilder, det føltes litt rart og respektløst, men gjorde det likevel...

Jeg sliter litt med edderkopper, men ikke så ikke at jeg blir helt satt ut av det..
Godt skrevet!

Den heftige reaksjonen tyder nok på en angst-ett-eller-annet...

Psykolog hørtes lurt ut.
Er det ingen mulighet for å få det til uten at du må betale?
Cartilogenophobia - the fear of bones.
Necrophobia - the fear of death or dead things.
Automatonophobia - the fear of ventriloquist's dummies, animatronic creatures, wax statues - anything that falsely represents a sentient being.

Det ser ikke ut som det er noe eget ord for å være spesifikt redd for skjelletter.
Sist endret av Mith; 6. november 2013 kl. 09:55.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
En ting du kan prøve selv er sjokkbehandling, kjøp ett lite plastikkskjelett og ha det på nøkkelringen. (Hvis du er så redd da)
Gå videre til vanlig størrelse, gradvis.
Vis hele sitatet...
Skal se hva jeg kan gjøre, men bare ideen av å ha noe slikt rundt meg gir meg en ubehagelig følelse og en trang for å være forberedt, på en måte.

Sitat av nZaal Vis innlegg
Høres helt klart ut som en fobi..
Er glad jeg ikke har den fobien, for når jeg besøkte en kirkegård på som ligger i Clarin på øya Bohol i filippinene, på All saints day nå nettop, så jeg masse bein og ett par skaller liggende.. Litt ubehagelig, men jeg ble mer nysgjerrig egentlig.. har ikke sett menneske-bein på så nært hold før.. Tok noen bilder, det føltes litt rart og respektløst, men gjorde det likevel...

Jeg sliter litt med edderkopper, men ikke så ikke at jeg blir helt satt ut av det..
Vis hele sitatet...
Det var jo en flom som fikk hodeskaller og beinrester til å sige ut av jorden og ned på E6 - skulle gjerne ha funnet kilden min, men der var også bilder (VG). Så uten å syte for mye vil jeg helst holde meg unna akkurat de bildene.


Sitat av Princeultra Vis innlegg
Godt skrevet!

Den heftige reaksjonen tyder nok på en angst-ett-eller-annet...

Psykolog hørtes lurt ut.
Er det ingen mulighet for å få det til uten at du må betale?
Vis hele sitatet...
Går sikkert å få staten til å betale for meg, og jeg trur det er BUP som gir bort gratis psykolog timer. Men det er jo stort sett for de med depresjon og selvskading som får. Uansett, - jeg kan godt betale for det selv, men vil vente til jeg har god råd. Det er bare ubehag og ingen akutt nød, haha.


Sitat av Mith Vis innlegg
Cartilogenophobia - the fear of bones.
Necrophobia - the fear of death or dead things.
Automatonophobia - the fear of ventriloquist's dummies, animatronic creatures, wax statues - anything that falsely represents a sentient being.

Det ser ikke ut som det er noe eget ord for å være spesifikt redd for skjelletter.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest litt om "Cartilogenophobia" selv, men vil liksom ikke være en mini-hypokondriker heller. Googlet "Automatonophobia" og det første jeg fant var denne jævlen:

SPOILER ALERT! Vis spoiler

http://static.comicvine.com/uploads/original/3/31103/1468044-dsilence3.jpg

Minner meg ganske mye om en hodeskalle pga. mørket rundt øynene og hvor "generisk" den ser ut. Den dukken ovenfor som hvit og død er jo nesten en hodeskalle og det er jo alle fobiene du nevnte, satt sammen til en.

Hvis dere legger merke til øynene som er på den dukken like godt som meg, ta ser det ut som om den stirrer inn i sjelen din. Det er noe jeg mener er det skumle med hodeskaller.

Tenkte jeg kunne beskrive mystikken jeg ser bak en hodeskalle og skjelettet, men da hadde det blitt en liten wall of text som bare gir mening for meg selv, tror jeg.
Den dukken er fra en skrekkfilm så det er ikke rart den er skummel. Den er skummel for meg også, ikke uvanlig.
Prøv BUP!

Har du skikkelig skikkelig flaks - så synes en oppegående psykolog at ditt problem faktisk er interessant!
(Og det er det jo!. Pluss - åpenbart - sjeldent. )

:-)
Hei, tok litt tid for meg å skrive tilbake pga. att siden jeg gikk tom for snus, så fant jeg bare ut att jeg skulle slutte 100%. Med abstinens og alt mulig rart var det ikke så behagelig å skrive noe her i det hele tatt.

Det var kanskje litt dumt av meg å lage en tråd om dette, selv om jeg aktivt søker etter en måte å ikke være redd skaller / skjelett, så tror jeg ikke freak.no kan hjelpe mye med det. Men for dere som har prøvd, takk!

Hvis noen kommer tilbake i år 2033 og har samme problemet som meg, så tror jeg att jeg bare skal notere ned hva som faktisk hjelper -litt- mot frykten:

Jeg bruker å tenke på meg selv om et skjelett også. Det er ikke mye betryggende og slikt, men det er ihvertfall noe.
Jeg er ingen psykolog, men det er i hovedsak to måter å komme over en slik frykt eller fobi på: Systematisk desensitivisering og "flooding".

Førstnevnte består av å i gradvis økende intensitet over tid utsette seg for det stimuliet som utløser frykten, uten at det er så intenst at man mister kontrollen over frykten. Du begynner da med noe som gjør at du begynner å kjenne ubehaget, også holder du deg rolig inntil ubehaget har forsvunnet. I ditt tilfelle kan dette i første omgang kanskje være å se på et lite bilde av et skjelett. Dette gjør at man blir gradvis mindre sensitiv, og du vil kunne utsette deg for mer og mer intenst stimuli på samme måte, inntil fobien er borte. Det er viktig at du mestrer situasjonen før du avslutter stimuliet, hvis ikke kan du gjøre frykten verre.

Flooding er en mer ekstrem metode, hvor du går hodestups i en situasjon som kan utløse ganske ekstrem frykt, for så å bruke teknikker for å gjenvinne roen og bekjempe den irrasjonelle frykten. Kanskje dette i ditt tilfelle vil være å stille deg opp ansikt mot "ansikt" med et skoleskjelett, eller stille opp flere i en ring rundt deg. Denne metoden er mye raskere, men mer risikabel gjennom at den kan slå feil ut og gjøre frykten sterkere om du ikke mestrer situasjonen. (Man kan også påføre traumer i ekstreme tilfeller, men dette blir mer aktuelt i situasjoner hvor du selv ikke har mulighet til å komme deg vekk. Som hvis du blir låst inne i et rom fullt av skjeletter.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er ingen psykolog, men det er i hovedsak to måter å komme over en slik frykt eller fobi på:

Førstnevnte består av å i gradvis økende intensitet over tid [...]

Flooding [...]
Vis hele sitatet...
Skal innrømme att bare tanken over å stå face to face med et (fake) skjelett fikk meg ganske så godt nervøs, men tror det kan være aktuelt å sette skrivebordet mitt sin bakgrunn til en skalle eller noe slikt.

Selvfølgelig blir det en anatomisk tegning av skjelettet til å begynne med, ekte bilder og slike ting hadde fått meg stresset til og med bare hvis jeg visste att de var lagret på en av mine harddisker. (Tenk deg min reaksjon den dagen jeg ser igjennom bilder av alle de små søte fuglene mine, og med neste "next" klikk så kommer en kald skalle å ser meg midt inni hvitøyet.)

Tusen takk for hjelp, jeg skal lese linkene du la ut også.
Skal du prøve flooding-metoden, så finnes en spesiell "bein-kirke" i Tjekkia som nok er det ideelle stedet å dra til
▼ ... noen uker senere ... ▼
Frykten for den dødes skjellet har tidligere vært en integrert del av samfunnets virkelighetsforståelse. Men våre forfedre har ikke tatt til flooding eller systematisk desensitivisering, og heller gått mer praktisk til verk. Jeger- og sankersamfunnene i Skandinavia bandt alle lemmene sammen på liket, i de tilfellene de ikke ønsket å opprettholde kontakten med den døde, mens senere kulturer, som den keltiske, gikk mer drastisk til verk og ødela hele liket før gravleggelsen. Våre egne vikinger brøt seg ofte inn i graver, kun for å ødelegge dem, eller så sendte de gjerne noen salver med piler og spyd inn i den åpne graven, hvis de fryktet vedkommenes skrømt.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 6. desember 2013 kl. 02:22.
Du må se på det sånn:

Du har fått et visst antall år å leve på denne jorden. Hvert sekund du tenker på noe som gir deg frykt, så kaster du bort tiden. Ta valget med å ikke gi tankene om det du frykter, kraft.

Gi tankekraft til det som gjør deg lidenskapelig. Så skal du se at før eller siden vil det som før gav deg frykt blir omgjort til en liten bagatell.

Det som gir oss frykt har ingen annen hensikt enn å holde oss tilbake. Frykt kan redde oss fra døden, men det kan også føre oss til døden. Det er bedre å bruke sunn fornuft, og vite at den eneste tiden vi lever i er akkurat nå, hele tiden.
Noe som jeg synes er litt pussig med skjelettfobien din er ironien i at det som holder oss alle oppe nettopp er skjelett.
Dessuten produseres røde blodceller i benmargen, som du også finner i skjelettet.

Derfor er skjelettfobi, for meg, like pussig som leverfobi, nyrefobi eller hjertefobi.

Bruk hendene dine og klem litt på din egen kropp eller kroppen til noen andre du kjenner godt som vet om fobier din.
Klem slik at du kjenner ditt eget skjelett. Beina, armene, brystet og ansiktet. Kjenn rundt øynene og på kjevebenet.
Det er jo ikke vanskelig å visualisere sitt eget skjelett.

Kanskje dette er en måte å vende seg til skjelett på?

Lykke til TS! Uansett hvilken fobi man måtte ha kan det være veldig utmattende og tærende.
Tror du hadde hatt godt av litt eksponeringsterapi. Start med å se på bilder av et tegneserieskjelett. Bygg deg gradvis oppover derfra til fysiske skjelett. Du vil nok snart skjønne at det ikke er noe å være redd for.

Tenk litt på at du har et skjelett inni deg selv.
Sist endret av belisarius; 6. desember 2013 kl. 11:55.
Jeg blir kvalm, svimmel å er en racer på å besvime under foredrag om kropp.
Bare førstehjelpskurset til førekort ble en utfordring med å holde seg bevist...

Trur en psykolog er veien, men ikke diskuter noe annet en fobien din, ellers tar dem bare førekortet ditt å nyter det
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du må se på det sånn:

Du har fått et visst antall år å leve på denne jorden. Hvert sekund du tenker på noe som gir deg frykt, så kaster du bort tiden. Ta valget med å ikke gi tankene om det du frykter, kraft.

Gi tankekraft til det som gjør deg lidenskapelig. Så skal du se at før eller siden vil det som før gav deg frykt blir omgjort til en liten bagatell.

Det som gir oss frykt har ingen annen hensikt enn å holde oss tilbake. Frykt kan redde oss fra døden, men det kan også føre oss til døden. Det er bedre å bruke sunn fornuft, og vite at den eneste tiden vi lever i er akkurat nå, hele tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du ikke har fobi mot noe?
Å si ''dude, det er ikke noe å være redd for'' er som å si til noen med bulemi: ''Nope, du er ikke tjukk''. Det fungerer bare ikke.

Selv har jeg en enda særere fobi. Jeg HATER døde insekter.
Levende bryr jeg meg ikke noe om, men døde små jævelskap er det verste.
Skulle jeg mot formodning tråkke på og knuse for eksempel en bille, så bruker jeg ikke de skoene på et par uker. Minst. Nesten så jeg må kjøpe meg nye..
Det er morsomt her i huset når en feit edderopp løper over stuegulvet.
Dama hyler da den løper og jeg syter som en unge når hun dreper den.

Gradvis eksponering mot fobien din skal visstnok være kuren mot fobier, men det er en tung vei å gå. Jeg har ikke giddet da dette ikke påvirker meg veldig annet enn de gangene jeg må ta balerinahopp over noen døde jævler en sjelden gang, men hadde jeg vært så ille som deg trådstarter, så hadde jeg nok vurdert psykolog eller ''behersk din fobi'' kurs.
Sist endret av Bombasa; 6. desember 2013 kl. 15:17.
Men våre forfedre har ikke tatt til flooding eller systematisk desensitivisering, og heller gått mer praktisk til verk. Jeger- og sankersamfunnene i Skandinavia bandt alle lemmene sammen på liket, i de tilfellene de ikke ønsket å opprettholde kontakten med den døde, mens senere kulturer, som den keltiske, gikk mer drastisk til verk og ødela hele liket før gravleggelsen.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg skjønner at du ikke har fobi mot noe?
Å si ''dude, det er ikke noe å være redd for'' er som å si til noen med bulemi: ''Nope, du er ikke tjukk''. Det fungerer bare ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ikke det.

Jeg skrev at man har faktisk et valg.

Vet ikke om jeg har noen fobi, men det finnes ting jeg er svært redd for. Jeg legger da opp forholdsregler som jeg følger for ikke å utsette meg for de tingene. Samtidig prøver jeg å søke informasjon om disse sakene, for alt kan forklares. Og informasjon fordrer trygghet.
Sist endret av Taurean; 7. desember 2013 kl. 08:16.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg skrev ikke det.

Jeg skrev at man har faktisk et valg.

Vet ikke om jeg har noen fobi, men det finnes ting jeg er svært redd for. Jeg legger da opp forholdsregler som jeg følger for ikke å utsette meg for de tingene. Samtidig prøver jeg å søke informasjon om disse sakene, for alt kan forklares. Og informasjon fordrer trygghet.
Vis hele sitatet...
Og det er her du ikke helt skjønner tegninga. Å være redd for å for eksempel falle utfor stupet er helt normalt. Det er en reell frykt mot større skader eller i verste fall døden for personen. Det samme gjelder for de fleste former for frykt og redsler.

En fobi er derimot å være pissredd for noe man selv vet er idiotisk og som oftest ufarlig, som for eksempel døde insekter eller skjeletter. Informasjon om hvorfor døde insekter ikke er farlig vil på ingen måte stoppe meg fra å være redd dem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg måtte jo selvfølgelig åpne den linken til TS.

Da jeg var 11 år gammel sov jeg hos et ektepar som var bekjente av besteforeldre mine, bestefar og jeg skulle sove der en helg.
Jeg hadde aldri vært der før, og jeg fikk beskjed om å sove på rommet til "Henriette". Helt rosa var det, det var dukker overalt og alle stirra selvsagt på senga. Det skjedde ingenting spesielt den første natta, ikke den andre heller. Men fy faen så redd jeg var. Skvatt av hver eneste lille lyd. På søndagen da vi spiste frokost spurte jeg omsider hvor "Henriette" var, til ekteparet. Den eldre mannen i ekteparet ble overrasket, men svarte rolig at hun døde av en sykdom for 5 år siden, og rommet hennes hadde stått uforandret siden den gang. Hun var visst i likhet med det jeg var, 11 år gammel det året hun gikk bort.

Den følelsen jeg fikk da var helt jævlig. Og etterhvert skjønte jeg jo også at forrige som brukte sengetøyet, som jeg hadde krypet meg inn i var død.
Har vært redd for dukker siden den gang!
Sist endret av Tænman; 20. desember 2013 kl. 04:29.