Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3527
Vet ikke om dette er rett forum eller ei, men vi prøver likevel.

For en stund siden ble jeg stoppet av politiet på vei hjem fra en fest (Jeg har totalt blackout, husker ingenting)
Grunnen til at de stoppet meg var at jeg hadde veivet med armene og vist de fingern. Den ene politibetjenten tok tak i armen min, og dro meg til sides for å snakke med meg, men jeg ville ikke snakke med han hadde jeg sagt, så jeg slo vekk armen hans og løftet knyttneven min, så hadde jeg klikket totalt og begynt å veive med armene mine og skreket. Jeg ble så lagt i bakken, påført handjern og lempet inn i bilen og ført på glattcellen.
Jeg husker som sagt ingenting av dette, hadde drukket veldig mye konjakk og Jäger, så minnet er blankt. Kl. 11:00 dagen derpå blåste jeg 1.55 i promille hos politiet.

Dette er kun ting som jeg har blitt fortalt av politibetjenter og venner i ettertid.

Så punktene er som følger;

* Vise fing mot offentlig tjenestemann
* Motsette seg arrest
* Forsøk på vold mot offentlig tjenestemann (Da jeg veivet med armene og skrek, traff ingen)

Spørsmålet mitt er som følgende:
Hva kan jeg vente i straff? Jeg er tidligere ikke straffedømt, har heller ikke tidligere hatt noe å gjøre med politiet.

På forhånd, takk!
Du får enten en betinget eller en ubetinget fengselsdom. Sannsynligvis sistnevnte, da disse punktene er meget alvorlig da det er offentlige tjenestemenn som du har fornærmet.
du har ikke sjanse, er politiets ord mot ditt! og du kan gjette hvem sin side retten kommer og være på.
Saker jeg har lest i avis for førstegangsforbrytere er vanligvis en rimelig høy bot, ca 10 000 tenker jeg. Tviler på at du får ubetinget fengselsstraff (du må i fengsel) hvis det er førstegangsstraff. Betinget betyr at du må holde deg "rein" i perioden det gjelder, ellers må du i buret.

Hvis du skal i rettsak, pass på å vise at du angrer skikkelig, så får du -kanskje- strafferabatt.
Sist endret av Taurean; 16. mars 2011 kl. 15:51.
Nå er jeg ingen ekspert på feltet, men jeg gjør meg jo noen tanker. I utgangspunktet skal det reageres med ubetinget fengsel ved vold mot offentlig tjenestemann. Dersom du "bare" veivet og forsøkte å frigjøre deg, fremfor å forsøke å slå, vil jeg tro at du kan slippe ubetinget, dersom du legger deg flat i retten og viser at du angrer.
Husk at "vold" defineres annerledes i strl § 127 som gjelder vold mot offentlig tjenestemann, enn hva som gjelder i § 228, legemsfornærmelse.
Med ordet "vold" i 127 menes enhver form for kraftanstrengelse mot tjenestemannen. Dvs at et lite dytt kvalifiserer så lenge det treffer. Dersom du veivet med armene og slo vekk armen på politimannen som snakket til deg, er dette godt innenfor hva som defineres som vold etter 127.
Politimannen utfører et lovlig ærend (snakker med deg og holder deg igjen). Du slår vekk armen hans (en kraftanstrengelse som kvalifiserer til vold).
Dersom du er tidligere ustraffet, viser anger og oppfører deg fint i retten, kan det være du slipper ubetinget. Husk at politiet sikkert opplever atskillig grovere episoder enn dette. Likevel er det viktig at de reagerer når folk setter seg fysisk opp mot politiet.
Det farlige, herlige paradokset her er at da de vet (jfr. tidligere avhør) at du ikke husker noenting kan du ikke akkurat påstå at du bare veivet, gestikulerte eller noe annet uskyldig. Da er det ikke engang "ord mot ord", det er politiet som sier at du forsøkte å slå dem og sånn er det med den saken. Tror (uten at jeg har noe ekspertise her) at du burde få igjen hukommelsen og ved evt rettsak fortelle dem (som sant er) at det var harmløs gestikulering men kanskje lett å misforstå? Alt er bedre enn at de kjører bulldoser med "vold mot tjenestemann", hvertfall.
Har vært i en lignende situasjon der jeg ikke husker noe, men også utført "vold" og forulemping mot offentlig tjenestemann.. Det endte i rettsak, hvor du vil bli bedømmes utifra at du var edru(pga. du ikke husket noe og det var selvforskyldt rus), så at du ikke husker noe er bare en ulempe, vertfall i mitt tilfelle. Jeg fikk "bare" 14 dager betinget, tidligere ustraffet. Fikk ingen bot.
Sist endret av milfolav; 20. mars 2011 kl. 03:23.
@lachrymolog: TS sier jo her at han slo bort hånden til politimannen. Dette er uansett hvordan man vrir og vender på det vold mot offentlig tjenestemann. Gestikuleringen kommer eventuelt i tillegg til dette
Du vil ikke få strafferabatt fordi du hadde blackout. Skylda blir fingert fordi du var rusa dvs du straffes forsettelig.

Du kan straffes på to måter:

Enten bare for
"§ 127. Den, som ved Vold søger at formaa en offentlig Tjenestemand til at foretage eller undlade en Tjenestehandling eller at hindre ham under en saadan, eller som medvirker hertil, straffes med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 5 Aar, naar han udfører Forbrydelsen i Forening med nogen anden.
Har Tjenestemanden ved utilbørligt Forhold givet Anledning til Forbrydelsen, anvendes Bøder eller Fengsel indtil 1 Aar. Under særdeles formildende Omstændigheder kan i dette Tilfælde Straf bortfalde.
Som offentlige Tjenestemænd ansees her ogsaa ved Jernbanerne ansatte Betjente, militære Vagter samt enhver, som efter Opfordring eller pligtmæssig yder en offentlig Tjenestemand Bistand.
I Tilfælde af Gjensidighed kan Kongen bestemme, at ovenstaaende Straffe ogsaa finder Anvendelse paa Forbrydelser mod andet Lands offentlige Myndighed."


Eller for Strl. §§ 127 og 228.

"§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 1 Aar.
Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 4 Aar anvendes, men indtil 6 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.
Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.
Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre
(a) forbrytelsen har hatt døden til følge, eller
(b) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer, eller
(c) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges barn eller barn til den skyldiges ektefelle eller samboer, eller
(d) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges slektning i rett oppstigende linje, eller
(e) allmenne hensyn krever påtale."


Tror ikke det blir såpass strenge straffer siden dette egentlig var av bagatellmessig art. Men man vet aldri når retten vil statuere et eksempel.

http://www.domstol.no/no/Enkelt-doms...raffutmaling-/
Der er ingen tvil om at du kvalifiserer til brudd på § 127, men personlig tror jeg ikke du blir anmeldt for dette. Tror heller de bruker § 326.

Med Bøder eller med Fængsel indtil 6 Maaneder straffes den, som
1. hindrer eller søger at hindre en offentlig Tjenestemand i den lovlige Udførelse af Tjenesten eller vægrer sig ved at tilstede ham Adgang til Steder, hvor han er berettiget til saadan, eller
2. forulemper ham under hans Udførelse af Tjenesten ved Skjældsord eller anden fornærmelig Adfærd,
Vis hele sitatet...