Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2008
Nå har det seg at jeg fikk en del fravær i år; 30 timer.

Jeg har søkt jobb som jeg er interessert i å få, og jeg skal nå til å scanne opp karakterkortet for å sende til jobben. Det frister å photoshoppe arket slik at det står 3 timer fravær i steden for 30 timer. Jeg er klar over konsekvensene som jeg kan få via dette.

Det jeg lurer på er hva tror dere sjansene er for å bli tatt? sjekker de karakter kortet opp mot noe system eller noe sånt?

takk for eventuelle svar
Kan jo hende de ringer skolen..
Sitat av r3dshrapnel Vis innlegg
Det jeg lurer på er hva tror dere sjansene er for å bli tatt? sjekker de karakter kortet opp mot noe system eller noe sånt?
Vis hele sitatet...
Dokumentforfalskning er ulovlig, men jeg tviler på de sjekker opp dette. Det er bedre om du kommer med gode argumenter på hvorfor du har disse timene i fravær.
Ja du kan bli oppdaget.
Som regel spør de også etter karakterarket når du skal på intervju.
Noen er også sånn at de vil se orginalen av karakterarket du fikk ifra skolen.

Lønner seg ikke å forfalske dette siden det da er veldig enkelt og bli oppdaget.
Ta heller å ikke være borte fra skolen hvis du vil ha jobb i nær framtid.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
30timer? Wow tror ingen jeg gikk på skole med hadde så lite timer noen år.

selv hadde jeg 146 timer siste året.

men, ærlighet varer lengst.
Hadde de kunnet sjekket opp mot et system hadde de vel ikke bedt om karakterene dine?

Uansett, hvis du bruker en litt dårlig scanner kan du alltids skylde på at "støy" gjorde at det ble en feil.
Har personlig ingen erfaring med konsekvenser av dette, men vil våge å tippe at du ikke får straff for at scanneren "leste feil".
Jeg har også 12 dager fravær, og det kan jeg ikke gjøre noe med =P jeg tror kanskje det er best at jeg bare sender inn, og forklarer at fraværet var PGA 2 begravelser som jeg var på i england (dette er helt sant)

Det frister veldig å shoppe det og skylde på dårlig scan hvis jeg blir oppdaget. Men konsekvensene jeg kan få er faktisk ganske så skumle =/
Hvordan skulle de ha funnet ut dette? De kan vell ikke bare ringe skolen å kreve å vite ditt fravær?
Sitat av StiSko Vis innlegg
Hvordan skulle de ha funnet ut dette? De kan vell ikke bare ringe skolen å kreve å vite ditt fravær?
Vis hele sitatet...
Kan spørre om X var mye borte. (???)
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
30timer? Wow tror ingen jeg gikk på skole med hadde så lite timer noen år.

selv hadde jeg 146 timer siste året.

men, ærlighet varer lengst.
Vis hele sitatet...
No offence eller noe, bare av nyskjerrighet lurer jeg på hva du jobber med?

Har selv en god del fravær
Sitat av UB3R Vis innlegg
Kan spørre om X var mye borte. (???)
Vis hele sitatet...
Regner med at det er noen form for taushetsplikt?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ghettokid Vis innlegg
No offence eller noe, bare av nyskjerrighet lurer jeg på hva du jobber med?

Har selv en god del fravær
Vis hele sitatet...
har da hatt seks jobber siden jeg var ferdig på skolen, men idag jobber jeg som teknisk konsulent for verdens største itselskap.

hadde jo forøvrig også 14 dager fravær sisteåret, og ikke så mye mindre de to andre årene.
Sist endret av AtXbYeA; 8. april 2011 kl. 10:49.
Det er bedre å skru sammen en god forklaring på fraværet enn å forfalske. Spesielle forhold i familien, f eks.
Må si meg enig med de andre her. Kok sammen en god historie om at du hadde flere dødsfall i familien, eller at du måtte øvelseskjøre for å ta bilsertifikatet. Evt kan du si at dette skjedde i tillegg til at du fikk brannkopper, eller influensa samtidig. No stress.
Du kan også fortelle at du var veldig skolelei, men at du ville fullføre. Da fleste med mye fravær er som oftest veldig skoleleie.
Fravær fra skolen har ikke så my og si mener jeg, få deg en jobb etterpå og skaff gode referanser derfra.
Deltidsjobb med gode referanser er bedre vil jeg si meg enig i.
Har noe fravær fra skolen (7 dager ca), men har 2 år med deltid/heltids arbeid i butikk med 0 sykedager, selvfølgelig et par forsovelser på 5 - 10 min men det nevnes ikke ellers.
Andre arbeidsgivere etter den jobben har ikke brydd seg om fraværet på skolen når de så referansen fra tidligere arb.
Sitat av StiSko Vis innlegg
Regner med at det er noen form for taushetsplikt?
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt vanlig at bedrifter kan ringe skolen for å få bekreftet opplysninger på vitnemålet.

Bedrift: "Stemmer det at X hadde bare 3 timer fravær på vitnemålet fra dere?"
Skole: "Nei, det stemmer ikke."
Dette med 30 timer er nå mer for en bagatell å regne. Jeg ville heller prøvd meg med en litt god forklaring på hvorfor du hadde 30 timer, hvis det blir et tema.

Forfalsker du karakterkortet og det blir oppdaget, så vil du sannsynligvis bli etterforsket og dømt for dokumentfalsk. DA har du et problem. Glem tanken - det er ikke verdt risikoen.