Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 661
Heisann... Kjøpte meg en übertøff greie (http://www.jugaari.com/) som gjør at jeg skal kunne fjernstyre Macen gjennom iphone fra hvor som helst i verden, men har strengt tatt ikke noe erfaring i slikt så når jeg skulle hukke den opp ble det trøbbel. Får beskjed om at routeren ikke er konfigurert og blir henvist til en hjelpeside ( http://www.jugaari.com/jaaduconnect-...ksys,%20LLC%0A ), men jeg skjønner mildt sagt ikke bæret av noe som helst der... Jeg vet nada om routere og UPnP og DMZ og gudene vet hva annet...

Noen som har erfaring her, eller samme VNC`? Suger maks å ikke få det til da jeg allerede har betalt "masse" penger for dette...
Det enkleste vil være å skaffe en router med støtte for UPnP, eller forsikre deg om at det er skrudd på (du har garantert noen i omgangskretsen som kan gjøre innstillinger på en router). Da vil alt gå automagisk (etter hva jeg kunne se).

I enkle trekk trenger du å sende videre alle forespørsler på en gitt port (5900) til Macen din. Dette kalles port forwarding, og på PortForward.com finner du simple guider til nærmest alle routere i hele verden.

Om du får til dette kan du gå på ipadresse.no med macen, og taste denne inn på iPhone under manuelt oppsett. Vær dog obs på at din eksterne IP-adresse sannsynligvis vil endres regelmessig, og at du vil behøve å sjekke den linken ofte om du vil styre macen utenfra.

I litt mer avanserte trekk trenger du å (hvis routeren faktisk ikke støtter UPnP):
1. Forsikre deg om at Macen hjemme alltid får samme interne IP (enten via statisk DHCP eller fast adresse)
2. At port 5900 alltid vil være sendt videre til nevnte IP.
3. At du til enhver tid vet din eksterne IP. En dynamisk DNS-tjeneste kan ordne dette, som DynDNS eller No-IP.

Enhver halv-geek vil nok klare å utføre disse tre stegene rimelig kjapt for deg. Har du flere maskiner hjemme du vil fjernstyre kan du sette opp port triggering og bruke forskjellige eksterne lytteporter som forwarder samme interne port.