Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6913
Har lenge hatt planer om å stemme Miljøpartiet (de grønne) ved årets stortingsvalg. Jeg liker den ganske radikale miljøpolitikken deres og tror det kan være fordeler ved et parti som har miljø som fanesak, sammenlignet med SV og de andre grønne partiene hvor det gjerne er andreprioritet. Jeg håper MDG kan bidra til mer konkret handling i kampen mot overdrevet CO2-utslipp. Jeg ønsker også økt fokus på dyrevelferd i politikken. I tillegg håper jeg høy oppslutning om et helgrønt parti kan fungere som et signal til flere om å ta miljøtrusselen på alvor. Generelt sett ønsker jeg et mer rasjonelt parti som i høy grad baserer politikken sin på empati og forskning. Det viktigste er rett og slett politikere med ordentlig forståelse for vitenskapelig metodikk.

Men er MDG et slikt parti? At de har mennesker som Rasmus Hansson og Dag O. Hessen høyt oppe i hierarkiet kan jo tyde på dette, men gjelder det nødvendigvis hele partiet? I en kronikk på NRK ytring satte John Færseth i august ord på det som lenge også har vært min bekymring vedr. MDG, nemlig at de muligens har en ekstra sterk tiltrekningskraft på konspirasjonsteoretikere, alternativmedisinere og andre med litt alternative virkelighetsoppfatninger. Jeg hadde de samme tankene under kommunevalget i 2011, og ikke overraskende var hjemkommunen min en av de MDG gjorde det best i, en kommune som passende nok også har Norges sannsynligvis største konsentrasjon av homeopater, healere og antroposofer.

Velgermassen til et parti vil jo alltid tilsvare medlemmene, og det er jo disse som styrer politikken til partiet. Om MDG har høyere oppslutning i alternativmiljøene, vil det sannsynligvis også finnes en større andel slike blant medlemmene også. MDGs partileder i Akershus Øyvind Solum tror han har kontakt med engler, og jeg frykter at han ikke er den eneste av sitt slag. Jeg merket meg også at i kronikken der MDGs talskvinne Hanna E. Marcussen forsøker å avvise Færseths påstand, retter hun seg kun mot konspirasjonsteoretikerdelen av den, og sier ikke ett ord om alternativmedisin.

Hvorfor er det problematisk med alternativister som politikere? Jo, fordi når du sier at du tror på engler og snåsamenn, sier du automatisk også at du ikke har snøring på vitenskapelig metodikk. Ergo vil du vanskelig klare å forholde deg rasjonell og objektiv når du må ta avgjørelser til fordel for ting som intuitivt kan synes å være negativt. Atomkraft, laboratorieprodusert kjøtt, genmanipulering og aspartam er bare noen eksempler på ting som kan være kjempepositivt for samfunnet og miljøet, men som samtidig blir sett på som ufortjent farlig og blir regelrett demonisert av veldig mange, og da spesielt av den demografien som vanker på alternativmessa. Alternativister ville aldri stemt for noe slikt, og et MDG med mange alternativister kan slik i verste fall mot sin hensikt fungere som et hinder for miljøarbeidet snarere enn en bidragsyter.

Derfor spør jeg: Er det mange alterntivister blant politikerne i miljøpartiet, eller er bekymringen min overdrevet? Og hva er MDGs offisielle standpunkt når det gjelder atomkraft, laboratoriekjøtt og slikt?
Sist endret av Gamgee; 30. august 2013 kl. 23:28.
Vet ikke om Jeg kan svare så fryktelig konkret på akkurat de spørsmålene, men jeg kan ihvertfall lufte noen tanker rundt MDG. Vi har blitt foret med miljøhensyn og global oppvarming siden barneskolen. Mange vet at det er viktig, men tenker at de andre partiene ikke har nok konkrete planer til å gjennomføre det. Derfor har jeg den oppfatning av at det er urovekkende mange som stemmer MDG bare med samvittigheten. "jeg vet ikke hva jeg skal stemme og de kjemper for en god sak. jeg stemmer MDG". Dette er livsfarlig for politikken. Å stemme MDG er som å stemme på en sveitserost. De har noen viktige saker som folk er enige i, men hva er MDGs tanker rund sosial dumping, innvandring, krigen i Afghanistan og arbeidsledighet? Du kan jo gå inn på sidene deres å lese selv. der finner du veldig lite, om ikke ingenting. Det som også er skummelt med MDG er at de ikke tilhører verken høyre eller venstresiden, så hvis du er kapitalist og stemmer MDG(noe som er stein i glasshus spør du meg) så risikerer du at de går i koalisjon med et parti på den andre siden av skalaen, og motsatt. i tillegg er den politikken de har helt urealistisk. Forby salg av bensien/dieseldrevne biler innen 2015? det er to år til. Arbeidsledigheten kommer til å sprette til himmels på grunn av alle bilselgere og arbeidere innen den næringen som blir nødt til å si opp jobben. De Grønne forklarer deg gjerne hva de ønsker å gjøre, men ikke hvordan de skal gjøre det. Tips: Rødt flagger ikke akkurat miljø øverst, men hvis du leser partiprogrammet deres, så er det ikke så ille.

MDG er like mye imot atomkraft som NDL er imot innvandrere. MDG vil alltids inngå et kompromiss med de de havner på tinget med, så de kommer neppe til å få utrettet mye uansett.
http://tv.nrk.no/serie/valg-2013-tv/...213/30-08-2013

Valg 2013: Partilederutspørring med MDG

Etter å ha hørt dette så gikk mine meninger om MDG fra smått positivt - til negativt. Jeg stemmer ikke på et parti som har "alternativ" (les humbug) medisin i sitt partiprogram. Jeg ønsker ikke flere skrullinger inn på stortinget - de har vi nok av fra før.

Blir piratpartiet på meg i år
Leste at de vil "redde" verden med å senke tempoet på teknologisk utvikling.
(Går ikke inn på hvorfor det er helt på trynet her, ville blitt en veldig lang post.)

http://www.aftenbladet.no/nyheter/po...l#.UiN-lTanr_4

Professoren jeg har innen miljøkjemi ville gjort narr av dem!

Virker mer som et sub-populistisk parti som skyver miljøsaken foran seg for å skaffe stemmer, ikke at de andre partiene har vært bedre på den delen, men de andre partiene har ihvertfall andre kjernesaker i tillegg.

Tror ikke disse partiene skjønner at det er direkte skadelig for miljøsaken at de dytter den foran seg slik de gjør..

Har lyst til å linke til en veldig god forelesning angående temaet, men jeg må høre med universitetet om det er greit først!
Sitat av Morgul Vis innlegg
http://tv.nrk.no/serie/valg-2013-tv/...213/30-08-2013

Valg 2013: Partilederutspørring med MDG

Etter å ha hørt dette så gikk mine meninger om MDG fra smått positivt - til negativt. Jeg stemmer ikke på et parti som har "alternativ" (les humbug) medisin i sitt partiprogram. Jeg ønsker ikke flere skrullinger inn på stortinget - de har vi nok av fra før.r
Vis hele sitatet...
Men det der var da slett ikke så ille. De har riktignok en linje om "mer samarbeid mellom skolemedisin og alternativ medisin" i partiprogrammet sitt, men Marcussen presiserte jo her at det gjelder "behandlingsformer med vitenskapelig dokumentert effekt". Jeg gjetter på at de da sikter til kiropraktikk, akupunktur og lignende grener som veldig mange, om ikke de fleste, faktisk tror har vitenskapelig belegg (selv om de i virkeligheten ikke har det), men som fortsatt er regnet som alternative behandlingsformer. Så det trenger ikke nødvendigvis være så fryktelig irrasjonelt.

Ellers synes jeg mye av det andre hun sa lød veldig bra. Likte f.eks. godt det om strengere krav til produkters holdbarhet. Jeg tror jeg ærlig talt ble mer positiv til dem etter det intervjuet.
Sist endret av Gamgee; 1. september 2013 kl. 20:26.
Ross: De ikke mot teknologisk utvikling, MDG planlegger å bruke store ressurser på forskning og utvikling for å skape nye og miljøvenlig teknologi. De er derimot for redusert forbruk, så du skal fortsatt få deg ny teknologi, bare at du skal ha den lengre enn du er vant til.
Sitat av Ross Vis innlegg
Leste at de vil "redde" verden med å senke tempoet på teknologisk utvikling.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? De vil ha ned forbruket betraktelig, men at de skulle ha noe ønske om å bremse den teknologiske utviklingen har jeg aldri hørt noe om. Snarere tvert imot.

Sitat av Ross Vis innlegg
http://www.aftenbladet.no/nyheter/po...l#.UiN-lTanr_4

Professoren jeg har innen miljøkjemi ville gjort narr av dem!
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva er latterlig ved det han sier her? Det er da helt legitime meninger så vidt jeg kan skjønne. Og jeg er fullstendig enig med ham i at det overhodet ikke ville vært noen krise for verden om flyreiser, TV-er osv. ble dyrere.

Sitat av Ross Vis innlegg
Virker mer som et sub-populistisk parti som skyver miljøsaken foran seg for å skaffe stemmer, ikke at de andre partiene har vært bedre på den delen, men de andre partiene har ihvertfall andre kjernesaker i tillegg.

Tror ikke disse partiene skjønner at det er direkte skadelig for miljøsaken at de dytter den foran seg slik de gjør..
Vis hele sitatet...
Du tror ikke dette er mennesker som genuint bryr seg om miljøet? Det er i hvert fall det motsatte inntrykket av hva jeg har fått.

Sitat av Ross Vis innlegg
Har lyst til å linke til en veldig god forelesning angående temaet, men jeg må høre med universitetet om det er greit først!
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne gjøre
Sist endret av Gamgee; 1. september 2013 kl. 20:47.
Jeg syns det er positivt at vi har et sånt parti. Vi må ha noen radikale "grønne" om vi noen gang skal få til forandring som virker.

At mye av politikken deres er urealistisk, er kanskje ikke til å stikke under en stol, men å ha noen som brenner for miljøet kan føre til bra beslutinger, om andre samarbeider.

Det er viden kjent at store beslutninger om å kutte ned på forurensning ikke vil ha noen effekt hvis ikke hele verden er med. Det er fordi at hvis for eksempel Norge kutter ut ALL salg av olje, vil bare salget øke et annet sted i verden.

Det vi KAN gjøre, er å kun benytte fornybar energi, og dermed gå foran hele verden som et eksempel. Det er bærekraftig.

Jeg skulle ønske MDG hadde mer detaljerte og gjennomtenkte begrunnelser bak sine idèer.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Hvor har du det fra? De vil ha ned forbruket betraktelig, men at de skulle ha noe ønske om å bremse den teknologiske utviklingen har jeg aldri hørt noe om. Snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Og hvor tror du resursene, pengene og motivasjonen til (miljøvennlig)teknologisk utvikling kommer fra i vårt samfunn?
Med mindre vi får ett nytt Apollo prosjekt, vil samfunnet/økonomien kollapse hvis vi senker forbrukstaktikken nå.

Problemet med å blande politikk og miljøsaken på denne måten er at uviktige saker som vi egentlig ikke kan gjøre noe med blir blåst helt ut av proposjon, mens de sakene som faktisk trenger oppmerksomhet nesten blir glemt.

Ta for eksempel:

Copenhagen Consensus 2004

Given US $50 billion what would the panel of 10 economy experts prioritise to improve our world?

http://www.masterresource.org/wp-content/uploads/2009/09/Copenhagen-Consensus-Ranking-Global-Welfare11.bmp

Hva tror du verden gikk for? Hvorfor valgte vi dette? Hva ville vært det bedre alternativet?


Rating system:
Very Good: The amount of money would easily fix the issue at hand
Bad: The amount of money would do almost no difference at all.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Men det der var da slett ikke så ille. De har riktignok en linje om "mer samarbeid mellom skolemedisin og alternativ medisin" i partiprogrammet sitt, men Marcussen presiserte jo her at det gjelder "behandlingsformer med vitenskapelig dokumentert effekt". Jeg gjetter på at de da sikter til kiropraktikk, akupunktur og lignende grener som veldig mange, om ikke de fleste, faktisk tror har vitenskapelig belegg (selv om de i virkeligheten ikke har det), men som fortsatt er regnet som alternative behandlingsformer. Så det trenger ikke nødvendigvis være så fryktelig irrasjonelt.
Vis hele sitatet...
Hva kalles natur/alternativ medisin som funker? Medisin. Hvordan man kan rasjonalisere å behandle folk med placebo går meg hus forbi. Å stemme på et parti som har det i programmet at de ønsker å lure syke personer diskvalifiserer de på øyeblikket for min del.

Hadde de heller gått inn for noe sånt som at de ønsket å bruke penger på å drive vitenskapelig testing av behandlingsformer som kom fra naturen, så hadde saken vært en annen.
Et annet problem jeg har med de fleste "miljøparti" er at de tenker ikke lenger enn nåtiden.

Ta feks vindmølleparker, høres bra ut på papiret, er nesten helt rene mens de opererer, bortsett fra litt vedlikehold.

Men ta en livsløpsanalyse, så ser du fort at de ikke er så perfekte.
Med ultra-ren norsk produksjon vil det ta over 18 år for en enkelt vindmølle før den sparer miljøet for noe som helst.
Og hvis den blir produsert i utlandet er det snakk om 2-3 ganger så lang tid før den går i null.
Lever en vindmølle virkelig så lenge?

Så har du alternativet, utvikling av thoriumsreaktorer.
Her snakker vi potensielt om nesten helt ren og sikker energiproduksjon.
En ny gullalder for norsk industri med tanke på thoriumsreservene vi sitter på.

Men det har nesten blitt tabu å snakke om kjernekraft blant korttenkte "miljøengasjerte"...
Det er jo en litt bakvendt tankegang, at noe miljøvennlig ikke har spart miljøet før om 18 år. Si meg, på hvilket tidspunkt vil et kullkraftverk begynne å gå i pluss, miljømessig? Aldri. Er ikke da en vindmølle et bedre alternativ uansett? En hvilken som helst annen strømproduserende maskin vil måtte produseres med tilsvarende utslipp. Frem til all strøm er produsert fornybart vil all produksjon ha utslipp. Skal vi derfor slutte å produsere miljøvennlige produkter?

At partileder i mdg sniffer englefjert fikk meg til å nesten angre at jeg stemte mdg. Men jeg er enig i deres agenda, og jeg synes det blir tullete å sammenlikne innvandring og sosial dumping med et problem av den størrelsesorden som miljøkrisen er.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva kalles natur/alternativ medisin som funker? Medisin. Hvordan man kan rasjonalisere å behandle folk med placebo går meg hus forbi.
Vis hele sitatet...
Jeg er i utgangspunktet helt enig, men det jeg mente var at det kan hende de sikter til grener av alternativmedisinen som de tror er vitenskapelig dokumentert, det er nemlig utrolig mange som ikke er klar over at akupunktur og kiropraktikk ikke er det, fordi det nettopp er så integrert i helse-Norge allerede. Det kan hende det er det som er grunnen, slik at det egentlig ikke er en irrasjonell/ulogisk konklusjon, men at den bare er basert på feilinformasjon.

Det kan selvfølgelig også hende at det ikke er derfor, men talskvinnen i det NRK-intervjuet virket ikke særlig pro-alternativisme, så det var derfor jeg tenkte det.

Det viktige for meg er uansett ikke hvordan de tilnærmer seg alternativindustrien, så lenge de er klar over at slikt er humbug og vet hva vitenskapelig dokumentasjon innebærer. I hvilken grad man bør la industrien holde på osv. er en annen sak.
Sist endret av Gamgee; 2. september 2013 kl. 00:44.
Vindmøller er lagd av karbonfiber? Er det så miljøskadelig?

Videre, hvis all produksjonen til vindmøllene kom av strøm fra vindmøller, ville det blitt nærmest ren produksjon.
Ja, MDG er et snåsaparti som ikke burde ha kommet ut av hulene sine.

Hvis noen tror at teknologisk utvikling kommer gratis har de misforstått noe så til de grader. MDG vil bremse/snurpe igjen vår kjøpekraft, når de gjør dette vil de også gjøre slik at bedrifter som driver med teknologisk utvikling vil måtte permittere/emigrere etc. fordi de ikke vil tjene penger.

Hva er en bedrift?
Sitat av Cappelen Merkur
En bedrift kan defineres som en navngitt juridisk enhet som gjennom en eller flere personer utøver en form for økonomisk aktivitet. Med andre ord kan en bedrift være så mangt, og i praksis er bedrifter like forskjellige som oss mennesker. Det finnes store bedrifter, og det finnes små bedrifter. Noen har mye penger, og andre har lite penger. Noen har som mål å tjene mest mulig, mens andre eksisterer på grunn av mer idealistiske årsaker.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke akkurat bedrifter som Apple, HP, Dell, osv. er særlig ideologiske av seg. De er mer av typen som vil tjene penger, men dette har egentlig ikke noe å si for nisselandet Norge.

I Norge er det nesten ikke-eksisterende produksjon den dag i dag. Vi har ingen som er store innen elektronikk, som f.eks. Finland med Nokia, USA med Silicon Valley osv. Den eneste effekten MDG vil ha på Norge vil være en negativ økonomisk effekt på menigmann som vil bli fattigere enn vedkommende er den dag i dag.

Og miljøsaken? Den er jo noe FNs klimapanel kan skrike om mens vi sloss for vår ytringsfrihet og privatliv.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det er jo en litt bakvendt tankegang, at noe miljøvennlig ikke har spart miljøet før om 18 år. Si meg, på hvilket tidspunkt vil et kullkraftverk begynne å gå i pluss, miljømessig? Aldri. Er ikke da en vindmølle et bedre alternativ uansett? En hvilken som helst annen strømproduserende maskin vil måtte produseres med tilsvarende utslipp. Frem til all strøm er produsert fornybart vil all produksjon ha utslipp. Skal vi derfor slutte å produsere miljøvennlige produkter?

At partileder i mdg sniffer englefjert fikk meg til å nesten angre at jeg stemte mdg. Men jeg er enig i deres agenda, og jeg synes det blir tullete å sammenlikne innvandring og sosial dumping med et problem av den størrelsesorden som miljøkrisen er.
Vis hele sitatet...
Et kullkraftverk er ikke noe alternativ her, men selv det har mindre initialpåvirkning på miljøet enn en vindmøllepark, ihvertfall når vi tar parametre som effekt og pålitelighet inn i ligningen.

Vindmøller er for det meste produsert i aluminium så vidt jeg vet.

En vindmøllepark har stor initialpåvirkning, men gjør opp for seg iløpet av sin livsperiode.
Et kullkraftverk har liten initialpåvirkning, men forurenser når den produserer energi.

Altså før vindmølleparken har gått i "null", har den forurenset mer enn et tilsvarende turbinanlegg.

Dermed vil det kun være en fordel å sette opp en vindmøllepark dersom du er 100% sikker at den skal leve lenger enn 18 år.
Nå har jeg slettet unna søk og kav med poster om placebo. Den diskusjonen får dere ta et annet sted.
MDG ønsker å åpne grensene enda mer for innvandring, så om jeg hadde miljøet som hovedsak hadde jeg nok ikke stemt på dem. Økt innvandring til land som Norge med høyt privat forbruk kommer til å føre til økte belastninger på miljøet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg vurderte å stemme MDG, men etter å ha lært at de fremmer alternativ medisin så har de ekskludert seg selv fra de fornuftiges rekker.

For å understreke paradokset:

De fremhever at det er vitenskaplig konsensus (97+%) bak global oppvarming og bruker dette i sin argumentasjon for at vi ødelegger verden. De støtter seg altså her på bevis-/forsøksbasert vitenskap, og det med rette. Så snur de på femøren når det gjelder alternativ medisin, og støtter her blokken som går på tvers av det vitenskaplige konsesus og bevis-/forsøksbasert vitenskap. På dette feltet lar de tro styre.

Denne totale mangelen på integritet gjør at jeg ikke kan gi stemmen min til MDG. De posisjonerer seg hos meg som tankeløse aktivister uten en rød tråd i politikken sin.
Sist endret av nso; 3. september 2013 kl. 15:40.
Er enig med nso (som jeg også skrev i min post over her).

Men jeg synes det er ganske trist egentlig at MDG har blitt som det har blitt. Det kunne vært et parti med et rettet fokus mot miljøpolitikk der de ikke tar stilling til alt mulig annet de ikke har peiling på. Istedenfor så virker det som om MDG har blitt infisert av 'alternative' som desverre har klart å fått sine virkelighetsfjerne meninger på partiprogrammet.

Trist.
Sitat av Ross Vis innlegg
Et annet problem jeg har med de fleste "miljøparti" er at de tenker ikke lenger enn nåtiden.

Ta feks vindmølleparker, høres bra ut på papiret, er nesten helt rene mens de opererer, bortsett fra litt vedlikehold.

Men ta en livsløpsanalyse, så ser du fort at de ikke er så perfekte.
Med ultra-ren norsk produksjon vil det ta over 18 år for en enkelt vindmølle før den sparer miljøet for noe som helst.
Og hvis den blir produsert i utlandet er det snakk om 2-3 ganger så lang tid før den går i null.
Lever en vindmølle virkelig så lenge?
Vis hele sitatet...
http://ing.dk/artikel/vindmoller-lev...rventet-114251
Sitat av nso Vis innlegg
Jeg vurderte å stemme MDG, men etter å ha lært at de fremmer alternativ medisin så har de ekskludert seg selv fra de fornuftiges rekker.
Vis hele sitatet...
Men gjør de det i mer grad enn andre? Det er det i hvert fall jeg forsøker å finne håndfaste bevis for eller imot. At det er ett eller to enkelttilfeller med folk som tror på fjas trenger ikke spille så veldig stor rolle. Husk at det kan du finne i de andre partiene òg. F.eks. tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssen som trodde Snåsamannen kurerte sønnen hans. En haug andre er jo også kristne og muslimer osv.
Sist endret av Gamgee; 3. september 2013 kl. 13:18.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Men gjør de det i mer grad enn andre? Det er det i hvert fall jeg forsøker å finne håndfaste bevis for eller imot. At det er ett eller to enkelttilfeller med folk som tror på fjas trenger ikke spille så veldig stor rolle. Husk at det kan du finne i de andre partiene òg. F.eks. tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssen som trodde Snåsamannen kurerte sønnen hans. En haug andre er jo også kristne og muslimer osv.
Vis hele sitatet...
Det som er med de mer rasjonelle menneskene som er religiøse er at de gjerne er religiøse til en viss grad. Altså, de har klart å kombinere religion og vitenskap slik at man faktisk kan være forsker samtidig som man er religiøs. (Dette var et eksempel.)
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Men gjør de det i mer grad enn andre? Det er det i hvert fall jeg forsøker å finne håndfaste bevis for eller imot. At det er ett eller to enkelttilfeller med folk som tror på fjas trenger ikke spille så veldig stor rolle. Husk at det kan du finne i de andre partiene òg. F.eks. tidligere helseminister Bjarne Håkon Hanssen som trodde Snåsamannen kurerte sønnen hans. En haug andre er jo også kristne og muslimer osv.
Vis hele sitatet...
OK, her er håndfaste bevis på altietendenser:
fra deres partiprogram, punkt 3.6-12:
Vurdere alternative behandlingsformer, med tanke på godkjenning av utdanning og trygderefusjon for behandlingsformer med dokumentert effekt.
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat de mest ekstreme altienykkene, men som kjent - bak slike "moderate" utspill står det gjerne mer ekstreme krefter. Jeg mistenker at folk flest i MDG er nokså jordnære, men at noen få er veldig alternative, også sniker slike formuleringer seg med som et kompromiss.
Hva den enkelte politiker mener for jo den personen stå for selv, men her er det faktisk nedskrevet i partiprogrammet og da blir saken plutselig en helt annen
Vedr. det som ble trukket frem fra partiprogrammet om alternative behandlingsformer; er det noen som vet hvordan Rasmus Hansson og de andre akademikerne i toppledelsen stiller seg til det?

Sitat av Morgul Vis innlegg
Hva den enkelte politiker mener for jo den personen stå for selv, men her er det faktisk nedskrevet i partiprogrammet og da blir saken plutselig en helt annen
Vis hele sitatet...
Altså, individuelt sett så er jo hva hver enkelt politiker tror og mener like viktig som hva partiet står for generelt. Men i det store og det hele vil ikke et lite mindretall med forskrudde meninger lengre nede i hierarkiet få noen særlig betydning, så sånn sett tror i hvert fall ikke jeg at det er noen krise om det er noen få alternativister innad i MDG.

Men er de så få? Det er spørsmålet.
Sist endret av Gamgee; 3. september 2013 kl. 15:58.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Alternativ medisin er, i min mening, absolutt bull****. Men det er ikke poenget i denne posten.

De er kanskje for miljøet, men de tror de kan gjøre det på en så retarderte måte at jeg kunne ikke tro mine egne øyne når jeg leste om det.

- Øking av kollekivtransport og straff av bil- og bensinbrukere. Dette er idiotisk på så mange nivåer at det er dumt. Kollektivtransport? Fantastisk; jo mere, dess bedre. Men i nordnorge går det bare ikke; i bygdene går det buss 2 ganger om dagen og det er 2 mil til arbeidsplassen for mange, om ikke mere. Jesus christ, med alle avgiftene på bensin koster det 50 kr å kjøre til jobb.

- Fjerne fabrikker og industri som slipper up mye CO2 Bl.a smelteverk. Hvis de hadde den minste bit kjennskap til hvordan bygninger blir bygd ville de skjønt hvor idiotisk det er.det kreves tonn med stål for å lage blokker, pluss alt annet stål blir brukt til. Vi har det 9. Største smelteverket i verden, og det mest energieffektive av dem alle. De investerer stort i støvfjerning og energisparing, men det har tydeligvis ikke mye å si.

Det var to punkter, men jeg er trøtt. G'night til alle.