Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3536
Hei

Jeg er 15 og et halvt, og er glad i å drikke litt. 1 gang i måneden pleier jeg å drikke. Syntes fester og slikt blir mye morsommere. Når jeg drikker, får jeg i meg rimelig mye. Tipper 2 i promille eller noe slikt. Går mye i div 40%

så det jeg lurer på er om jeg kjenner en merkbar forskjell over tid? Er det virkelig så farlig som politikerne gir utrykk for, eller er det mest skremselspropoganda? Hovedgrunnen til at jeg spørr er at jeg greide å bli tatt, og pappa likte det svært dårlig...Lurer derfor på om det er så ille som min far skal ha det til?

Håper på svar som ikke inneholder: "Slutt, det er ikke bra for deg", kom med argumenter på hvorfor.

Takk!
jeg er også 15.. fant ut at det er lurt med en pause iblant, men så lenge du holder deg til 1 gang i måneden tror jeg ikke det er så farlig
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Det skal litt til å drikke seg ihjel, men det faren din reagerer på er nok tap av selvkontroll som høyt alkoholinntak medfører.
Sudlabadel
Alt med måte. En gang i måneden vil ikke gi deg noen merkbare skader.
Det er først ved daglig overdrevet bruk det virkelig går på helsa løs, både kroppen og psyken.
På bygda er det normalt å begynne når man er 15år. Veldig få som dauer eller blir alkiser, med mindre de drikker ofte og langt mer enn gjennomsnittet.
Siden du ikke drikker oftere enn 1 gang i måneden er det inget problem.
Er nok et snev overdreven skremmelsespropoganda som blir kjørt...
Fortsett og drikk å ha det morro!
Sist endret av MortenYeaH; 17. juni 2012 kl. 00:33. Grunn: Og/å regelen
Jeg drikker gjerner hver helg, men ikke mer enn 1gang pr helg. Skadlig?
Det er nesten ikke skadelig i det hele tatt hvis du drikker 1 gang i måneden, det er min mening etter artikler jeg har lest i aviser, og personlig erfaring.

Hvis man har fast jobb, trener og er i veldig god form, kan en lørdagskvelds fyll sette deg ganske ut av spill. Du blir sliten i 2-3 dager etterpå, og det kan bli mer vanskelig å hente seg inn. Så sånn sett er det ikke heldig.

Du som 15-åring bør ikke drikke deg fra sans og samling, men du kan drikke såpass at du klarer å løpe fort og styre deg selv, for eksempel slik at du ikke drar til noen bare de slenger litt med leppa. Og at du selv ikke begynner å slenge dritt til folk.

Utover det syns jeg det er positivt med litt alkohol, det blir lettere å preke med andre og det er en slags belønning for å ha vært flink i uka.
Problemet oppstår gjerne når man starter å drikke, fordi man vil glemme følelser, eller pga mangel på noe "bedre" å gjøre.
Det er på dette tidspunktet at ting har gått for langt.

Det å drikke i seg selv, er ikke farlig, så lenge man drikker i moderate mengder, uten å havne i slosskamper o.l i fylla.


Så lenge du koser deg ilag med dine venner, så er det nok ikke så farlig som "de" vil ha det til å være.
Har noen tips til hvordan jeg bør ta det opp med foreldrene mine, for sånn det er nå, får jeg ikke lov å overnatte hos folk, om ikke foreldrene er hjemme. Sånn vil jeg ikke ha det. Syntes det er drit kjipt..
Skremsel og skremsel. Fakta om saken er at alkohol oftere resulterer i skader og tilogmed dødsfall enn det narkotika gjør.
Hovedproblemet med alkohol er jo at sansene svekkes og dømmekraften forsvinner. Når man er 15 er det ikke veldig lurt å drikke masse. Det fører til blackout og du har kanskje allerede opplevd å virkelig drite deg ut i fylla? Kanskje har du havnet i slagsmål eller kjørt i fylla til eller fra fest? Det er jo slike ting foreldre tenker mest på. Ikke det at dine foreldre tror at du kommer til å drikke så mye sprit på en fest at du dauer. Men faren din er redd for at du drikker deg så drita at du gjør noe skikkelig dumt og noe du ikke kan få ugjort dagen etterpå. Kanskje lurt å tenke på å redusere inntaket og kanskje ikke drikke så masse sprit? Er enklere å holde kontrollen om du drikker øl eller vin på fest.

Rent fysiologisk er det ikke store skader av å drikke så sjeldent som du gjør men det er nok ikke det faren din er redd for. Det faren din frykter er at du havner i situasjoner hvor du skader deg selv eller andre fordi du drita full. Kanskje tenker han også på at du kan få feil forhold til alkohol og han er kanskje redd for at du skal bli alkis.
Sist endret av ompapa; 17. juni 2012 kl. 00:48.
ettersom du er 15 så har jo foreldrene all rett til å bestemme over deg, det beste tipset er å få dem till og stole på deg. noe jeg ikke kan forklare deg hvordan du gjør. jeg kjørte en "fuck mamma og pappa" taktikk når jeg var yngre, noe jeg har sett i ettertid ikke var så lurt. De har sommregel mye mer erfaring enn vi som ungdommer klarer å se
Sitat av ompapa Vis innlegg
Skremsel og skremsel. Fakta om saken er at alkohol oftere resulterer i skader og tilogmed dødsfall en narkotika gjør.
Hovedproblemet med alkohol er jo at sansene svekkes og dømmekraften forsvinner. Når man er 15 er det ikke veldig lurt å drikke masse. Det fører til blackout og du har kanskje allerede opplevd å virkelig drite deg ut i fylla? Kanskje har du havnet i slagsmål eller kjørt i fylla til eller fra fest? Det er jo slike ting foreldre tenker mest på. Ikke det at dine foreldre tror at du kommer til å drikke så mye sprit på en fest at dauer. Men faren din er redd for at du drikker deg så drita at du gjør noe skikkelig dumt og noe du ikke kan få ugjort dagen etterpå. Kanskje lurt å tenke på å redusere inntaket og kanskje ikke drikke så masse sprit? Er enklere å holde kontrollen om du drikker øl eller vin på fest.
Vis hele sitatet...
Jeg drikker ikke så mye at jeg mister kontrollen helt. Jeg greier å stå rett opp og ned, og føre en fornuftig samtale. For meg er effekten kun positiv, blir bare glad, og får det kjempe gøy

Sitat av Skille(D) Vis innlegg
ettersom du er 15 så har jo foreldrene all rett til å bestemme over deg, det beste tipset er å få dem till og stole på deg. noe jeg ikke kan forklare deg hvordan du gjør. jeg kjørte en "fuck mamma og pappa" taktikk når jeg var yngre, noe jeg har sett i ettertid ikke var så lurt. De har sommregel mye mer erfaring enn vi som ungdommer klarer å se
Vis hele sitatet...
Problemet er at de mistet all tillit etter at jeg ble tatt, har inntil da hatt god tillit fra foreldrene mine.
Da får du prøve å diskutere temaet med foreldrene, de burde kunne forklare deg grunnen til hvorfor ting er som de er. Og du burde få skjangsen til å forklare ditt standpungt i denne ganske daglidagse problemstillingen
Bør jeg være helt ærlig da? Lange ut med alt. De vet kun at det har forsvunnet litt fra barskapet, pluss at de fant noen glass i en sekk....
Det spørs vell litt på hva "helt erlig" inebærer, har du ikke gjort noe spess galt, og kunn kost deg sammens med venner ser jeg egentlig ingen grunn til og lyve. de kjenner deg nok såppas godt att de har en anelse av hva som skjer uansett
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Har noen tips til hvordan jeg bør ta det opp med foreldrene mine, for sånn det er nå, får jeg ikke lov å overnatte hos folk, om ikke foreldrene er hjemme. Sånn vil jeg ikke ha det. Syntes det er drit kjipt..
Vis hele sitatet...
Jeg var i samme position for 4-5mnd siden.
Jeg bare kjørte på, sa til foreldra mine at '' jeg kommer hjem i 11 tiden'' så kom jeg gjerne ranglende hjem i 4-5tida på natta.
Fram til ca en liten mnd siden hadde vi alltid krangler dagen etterpå jeg hadde vært ute.
Men nå er det ikke noe stress.
Hun liker ikke at jeg drikker, hun tillater det ikke, men hun vet at hun ikkke kan gjøre noe med det så hun sier ikke noe på det.

Edit; Før jeg kjørte ''Fuck deg mamma'' teknikken prøvde jeg btw og legge fram forslag og prøve og komme til enighet med hun om at jeg sa i fra hvor jeg skulle, hvem jeg skulle til og at hun kunne hente meg til avtalt tidspunkt vi kunne blitt enig om men dette var hun ikke intr i, så da bare kjørte jeg på.

Edit 2; Bruk det at det er lovlig og drikke når du er 15 som arrgument.
Sist endret av Klistermerke123; 17. juni 2012 kl. 01:04.
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Jeg var i samme position for 4-5mnd siden.
Jeg bare kjørte på, sa til foreldra mine at '' jeg kommer hjem i 11 tiden'' så kom jeg gjerne ranglende hjem i 4-5tida på natta.
Fram til ca en liten mnd siden hadde vi alltid krangler dagen etterpå jeg hadde vært ute.
Men nå er det ikke noe stress.
Hun liker ikke at jeg drikker, hun tillater det ikke, men hun vet at hun ikkke kan gjøre noe med det så hun sier ikke noe på det.
Vis hele sitatet...
sånn har jeg og levd i ca, 7 år. jeg kunne godt dratt tilbake og hørt på foreldra mine
Det jeg ser på som problemet er at de ikke lar meg overnatte hos folk som ikke har foreldre hjemme. Det er det jeg sliter med
Vis dem den tråden her.
Da er kansje erlighet en god utvei. Tror ikke foreldra dine vill att du skall begå sosialt selvmord med å utestå fra alle sosiale aktiviteter, det fører ingenting godt med seg


Tror det største problemet for ungdom er att komunikasjonen med foreldrene ikke fungerer. Husk de har også hvert unge
Sist endret av Skille(D); 17. juni 2012 kl. 01:07.
Neutral Good
Mith's Avatar
Problemet med folk som ikke er myndig er todelt. Nei, det er ikke sunt med alkohol uansett alder og som 15åring mangler du både erfaring og faktisk en utviklet hjerne/personlighet til å takle en del situasjoner som fort dukker opp. Å drikke en gang i mnd er i seg sjøl lite skadelig, men du er ung, dum og uerfaren i forhold til å takle situasjoner og rus _HVIS_ du skulle havne i en uheldig situasjon.
Foreldrene dine (og du) gjør derfor lurt i å forskjellsbehandle det at du og noen kompiser drikker litt i "smug" og det å faktisk dra på fest osv.
Det er med andre ikke nødvendigvis de fysiske skadene ved alkohol som er problemet, men heller det at du fort havner i situasjoner der du ikke har kontroll.
Sist endret av Mith; 17. juni 2012 kl. 01:18.
Sitat av Mith Vis innlegg
Problemet med folk som ikke er myndig er todelt. Nei, det er ikke sunt med alkohol uansett alder og som 15åring mangler du både erfaring og faktisk en utviklet hjerne/personlighet til å takle en del situasjoner som fort dukker opp. Å drikke en gang i mnd er i seg sjøl lite skadelig, men du er ung, dum og uerfaren i forhold til å takle situasjoner og rus _HVIS_ du skulle havne i en uheldig situasjon.
Foreldrene dine (og du) gjør derfor lurt i å forskjellsbehandle det at du og noen kompiser drikker litt i "smug" og det å faktisk dra på fest osv.
Det er med andre ikke nødvendigvis de fysiske skadene ved alkohol som er problemet, men heller det at du fort havner i situasjoner der du ikke har kontroll.
Vis hele sitatet...
Mith, du har kansje ikke som meg drukket for mye i de unge år. Og jeg har deltatt i det meste av sossiale happenings igjennom årene. å det har gitt meg mange fordeler, men det har også en bakside som du sier, å det jeg prøver og proklamere her er at man må komunisere åpent med foreldra for de vet faktisk hva som er best for deg (i stor grad)
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vis dem den tråden her.
Vis hele sitatet...
Hva sier folk til det?
det kan virke både positivt og negativt, spørs på hvor reflekterte foreldrene dine er.
Si at de kan gjerne hente deg når du er på fest, slik at de ser at du ikke blir sørpe dritings.
Hvis du skal overnatte hos folk, si at du skal ringe hjem hver time eller at de kan ringe hver time for å høre hvordan det går. Første gangen blir litt masete men de vil etterhvert stole mer og mer på deg og slutte å ringe så ofte.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Si at de kan gjerne hente deg når du er på fest, slik at de ser at du ikke blir sørpe dritings.
Hvis du skal overnatte hos folk, si at du skal ringe hjem hver time eller at de kan ringe hver time for å høre hvordan det går. Første gangen blir litt masete men de vil etterhvert stole mer og mer på deg og slutte å ringe så ofte.
Vis hele sitatet...
Takker for den, må definitivt prøves ut!
Vis dem den tråden her.
Vis hele sitatet...
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Hva sier folk til det?
Vis hele sitatet...
Om jeg har fortsått hvordan foreldra dine er er dette ikke lurt.
Om foreldra dine loker rundt på forumet og det første de vil finne er trip storys og en hel haug med tråder som omhandler narkotika, noe jeg regner med foreldra dine ville reagert negativt på og blitt enda mer påtrengende for og holde deg vekke fra alkohol og narkotika.
Vel, det er litt forskjell på foreldre. faren min klaga over at jeg ikke hadde begynt og drikke øl da jeg var 15!

når det gjelder og ringe deg hver time så er det veldig stress og gå ut av festen for og snakke med dem.

men for at dem skal stole på deg, så må del vel til :P

første festen jeg var på sa jeg at jeg skulle på en fest, dem spurte om det var alkohol på festen så sa jeg, veit ikke :P
Jeg drakk på festen men jeg slutta og drikke 2-3 timer før jeg skulle hjem. og det gjorde jeg noen få ganger og ettervert så skjønte dem at det ikke var noe stress.

Det var greit for faren min, men ste morra mi som var mest skeptisk :/

Lykke til
Du kan si at det faktisk ikke er ulovelig å drikke når man er under atten, men bare å kjøpe. Det er et ganske godt argument og kilder finner du på lovdata.no gidder ikke å finne fram nå er så trøtt.
Så du vil ha argumenter sier du? Her:
http://s17.postimage.org/s1uuoq697/PIIS0140673610614626_gr2_lrg.jpg
http://s13.postimage.org/pyb8pg9mb/PIIS0140673610614626_gr4_lrg.jpg

Så det jeg kan si om alkohol da:
Over tid så kan til og med moderate mengder alkohol foråsake alvorlige og vedvarende skader i hjernen og forstyrre ny hjernecellevekst(bdnf genet - vekst av nye protenier) i tillegg kan hjernens volum krympe. Alle humørendrende medikamenter påvirker èn eller flere nevrotransmittere i hjernen og forander deres opprinnelige nervebaner, men alkohol dermiot! påvirker alle sammen samtidig!!, foråsaker dehydrering og feilnæring, samt skader på celler og synapser(deretter det misforståtte begrepet at hjerneceller dør/blir sløva ned(mest kjent fenomen hos thc), det er en myte!) de mister rett og slett evnen til å kommunisere. Studier har vist at det finnes en forbindelse mellom moderat alkoholkonsum og redusert risiko for hjerte-karsykdommer t.o.m, men dette gjelder dog ikke for hjernen. Jo mer du drikker, jo mer minsker hjernevolumet ditt. Tenk deg da skaden dette gjør på en tenåring(15år) under sterk utvikling psykisk, trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det.
For å fortelle så du enklere forstår det da... Du/Ditt potensial blir NERFA

Så, mens jeg har sagt det er det også på sin plass å nevne at jeg har også kilder til dette her og der. Det bør du også du ha om du skal argumentere. Orker ikke diskutere subjektive meninger.
Sist endret av SaintSativa; 17. juni 2012 kl. 07:39.
Du burde ta deg en titt på BBC Horizon sin episode som tar opp alkohol og "binge drinking". Der hevder proffessorer at det er mer skadelig å drikke mye alkohol i f.eks helgene enn litt/moderat hver dag. De tar selvfølgelig for seg dette i detalj, og de utfører en rekke tester. Jeg personlig syns dette var veldig interessant.

Her er del en: http://www.youtube.com/watch?v=cYll5ifYwcM
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Du burde ta deg en titt på BBC Horizon sin episode som tar opp alkohol og "binge drinking". Der hevder proffessorer at det er mer skadelig å drikke mye alkohol i f.eks helgene enn litt/moderat hver dag. De tar selvfølgelig for seg dette i detalj, og de utfører en rekke tester. Jeg personlig syns dette var veldig interessant.

Her er del en: http://www.youtube.com/watch?v=cYll5ifYwcM
Vis hele sitatet...
Vil minne dere om at det kun er snakk om 1 gang i måneden. Jeg skulle forresten likt å sett hvor de tabellene er hentet fra. Kan jo selv lage en slik i excel
Hahaha, Saint Sativa, hvis du virkelig tror det er bedre for en person å bruke LSD, benzodiazepiner, amfetamin eller subutex enn alkohol anbefaler jeg deg å legge jointen til side et par minutter og bruke huet.
Sist endret av bloodshotEyes; 17. juni 2012 kl. 21:42.
Problemet for foreldra til ts er nok ikke at han drikker ca 1 gang per måned men at de vet at han drikker ganske mye.
Det er stor forskjell på å ta et par pils og drikke en flaske sprit. Og det er jo akkurat noe av det med å begrense inntaket som er vanskelig når en ung. Og det er jo i grisefylla kjipe ting skjer. Det er da det blir slagsmål, fyllakjøring, drittslenging til kompiser osv. Det er nok grisefylla faren ikke ønsker.

Korrelasjonen mellom sviktende dømmekraft og økende alkoholinntak kan vi ikke overse.
Sist endret av ompapa; 17. juni 2012 kl. 22:09.
på heltid
iSkurk's Avatar
Tviler sterkt på at det er så farlig, her vi bor begynner man og drikke i 13 årsaldern.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hahaha, Saint Sativa, hvis du virkelig tror det er bedre for en person å bruke LSD, benzodiazepiner, amfetamin eller subutex enn alkohol anbefaler jeg deg å legge jointen til side et par minutter og bruke huet.
Vis hele sitatet...
Har ikke sagt det har vært bedre, men er snakk om å sette ting i perspektiv her. Det er hele poenget mitt. Viser bare til forskning jeg.
Jeg blir så jævli oppgitt over mine jevnaldringer.
Mesteparten _forstår_ ikke prinsippet bak det å nyte alkohol.
Lær deg å drikke øl, bestem deg for at det er godt før du begynner, også tar du deg et par pils på fest. Da slipper du at du tar noen shotter, merker ingenting etter 2 minutter, og kjører på med tre til. Plutselig kommer det, og så er du kanon.
Du slipper å bli tatt om du har en jevn stigning på promillen av alkohol i blodet, og det får du med øl, rusbrus, eller cider.

Jeg drikker ikke sprit lenger av den grunn at jeg dreit meg så jævli ut etter en heftig fylletur for noen måneder siden. Ble stoppa av kjære Onkel Blå utenfor en restaurant midt på natta, og ble målt til 1,98 i promille. Ble en fantastisk tur hjem i den dumme varebilen, og etterfulgt av en kjeftesmelle av de sjeldne fra mine foreldre.

Jeg er helt sikker på at faren din kommer til å akseptere at du reiser på fest, tar deg et par øl, og blir hentet i skapelig tid. Heller det enn at du drar på fest sånn halveis uten lov, og kommer hjem sørpedritings, uten at han vet hvor du har vært, eller hvem med.

Husk at du bare er femten, du har livet foran deg. Det er kjipt å få en bot for å være i beruset tilstand på offentlig plass. Bare en slik toskete fyllekule (som mest sannsynlig er heeeeeelt unødvendig) kan ødelegge for mulighetene til utdanning og jobb senere i livet. Sikter da til f.eks. militær utdanning, politi, lege, og så videre.

Tenk på det neste gang du er ute!


- Fredrik
Sitat av SaintSativa Vis innlegg
Har ikke sagt det har vært bedre, men er snakk om å sette ting i perspektiv her. Det er hele poenget mitt. Viser bare til forskning jeg.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke tar feil så er det der oppsamlede dokumenterte saker, og da går det ikke på faren for det individuelle rusmiddelet, men hvor mye "skade" det har gjort. Med tanke på hvor utbredt alkohol er, og hva folk finner på i fylla, er det ikke rart om alkohol topper listene over skader.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Hvis jeg ikke tar feil så er det der oppsamlede dokumenterte saker, og da går det ikke på faren for det individuelle rusmiddelet, men hvor mye "skade" det har gjort. Med tanke på hvor utbredt alkohol er, og hva folk finner på i fylla, er det ikke rart om alkohol topper listene over skader.
Vis hele sitatet...
Slike studier/metastudier pleier alltid å ta for seg den relative risikoen ved inntak av rusmidlene. Det betyr at de "korrigerer for" at en større andel i de fleste land bruker alkohol enn f.eks cannabis. Hvis ikke ville alkohol-grafen vært mye større! Skjønner ikke hva du mener med "oppsamlede dokumenterte saker".

Men når du sier: "Hva folk finner på i fylla", treffer du spikeren ganske godt.
De fleste "relative risk of drugs"-studier finner at alkohol er det rusmiddelet som er mest skadelig for andre enn brukeren. Man kan argumentere for at man kun synes at "skade på individet" er relevant når man vil evaluere om man vil prøve/bruke et rusmiddel. Dette blir i mine øyne både egoistisk og virkelighetsfjernt. Dessuten er det jo skade påført andre som er det største moralske problemet med rusmidler, volenti non fit injuria ol.
Litt off-topic men jeg mener det er tid for alt, og det er videregående, du er 15 år og alkohol skader _deg_ jo. <- ditt forhold til foreldre og kanskje du har brødre som ser opp til deg. Kanskje det ikke skader deg rent fysisk, men kanskje psykisk også.

Jeg er glad for at jeg ventet til sommerferien til videregående med å drikke, for når man er 15 så tenker man at det ikke er så farlig blablabla, plutselig går du på en smell hvor du mister kontrollen i fylla og våkner i en busk (egen erfaringer). har gjort utrolig mye dumt i fylla (masse herværk) og jeg mener at når man er 15 har du kanskje enda lavere terskel for dette, derfor kan det skade deg.
Har ingenting imot om man drikker en flaske vin eller et par øl, men å gå spriten er dumt
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Hvis jeg ikke tar feil så er det der oppsamlede dokumenterte saker, og da går det ikke på faren for det individuelle rusmiddelet, men hvor mye "skade" det har gjort. Med tanke på hvor utbredt alkohol er, og hva folk finner på i fylla, er det ikke rart om alkohol topper listene over skader.
Vis hele sitatet...
Bilde nr2 forklarer det endel bedre
Brukte den taktikken her når jeg var 14-15 å skulle ut å drikke:

Jeg sier til mamma at jeg skal sove hos kompis A som har foreldrene hjemme -> hun sjekker at det er okay for de.

Så sier kompis A til sine foreldre at jeg ikke kunne sove der alikavel fordi jeg måtte være barnevakt.

Så sover vi hos kompis B begge to, som er alene hjemme, å stikker ut på fest.