Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 17216
La oss bare nevne at denne hunden var av rasen Border Collie, altså en rase som ble avlet frem nettopp til det formål å gjete sauer (uten bånd, tro det eller ei).. Selv uten eksplisitt gjeterdressering så hadde selv en Chihuahua vært mer "truende" for akkurat sauer.. Noen skulle avlivd alle sauene til bonden på et humant vis, men på en måte som gjorde at han verken får brukt ull og kjøttet..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
La oss bare nevne at denne hunden var av rasen Border Collie, altså en rase som ble avlet frem nettopp til det formål å gjete sauer (uten bånd, tro det eller ei).. Selv uten eksplisitt gjeterdressering så hadde selv en Chihuahua vært mer "truende" for akkurat sauer.. Noen skulle avlivd alle sauene til bonden på et humant vis, men på en måte som gjorde at han verken får brukt ull og kjøttet..
Vis hele sitatet...
Sniker meg inn i natt og dreper og stjeler alle sauene hans, og forer bikkja mi med kjøttet.

Men til Topic: En Border Collie trenger ikke å være ''sauesnill'' om jeg skal finne på et nytt ord, selv om hunden er avlet opp for å gjete sauer. Denne hunden er ikke trent opp til å gjete sauer og ser på sauer som en Pitbull terrier hadde gjort, og det KAN komme stor skade, og denne hunden gjetet nå riktig nok ikke sauene til bonden.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Sniker meg inn i natt og dreper og stjeler alle sauene hans, og forer bikkja mi med kjøttet.

Men til Topic: En Border Collie trenger ikke å være ''sauesnill'' om jeg skal finne på et nytt ord, selv om hunden er avlet opp for å gjete sauer. Denne hunden er ikke trent opp til å gjete sauer og ser på sauer som en Pitbull terrier hadde gjort, og det KAN komme stor skade, og denne hunden gjetet nå riktig nok ikke sauene til bonden.
Vis hele sitatet...
Likevel så sier det litt om hvor mye bonden overreagerte.. Det var ikke akkurat en gedigen Rottveiler med kjeften full av saueinnvoller..
Wait.. Hvorfor skriver flere her som om bønder har noe som helst rett til å skyte en hund (som garantert har eier) fordi den befinner seg på inngjerdet område med sau? Og hva så om den så løp etter sauer for å leke litt? Er det seriøst lovlig?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av flexx Vis innlegg
Wait.. Hvorfor skriver flere her som om bønder har noe som helst rett til å skyte en hund (som garantert har eier) fordi den befinner seg på inngjerdet område med sau? Og hva så om den så løp etter sauer for å leke litt? Er det seriøst lovlig?
Vis hele sitatet...
Løpe etter sauer for å "leke" litt? Så vidt jeg vet jager de sauer for moro skyld, sauer kan løpe til de sprenger seg. I tillegg småbiter hunder mye mer enn et rovdyr ville gjort. Det er jo pining spør du meg.

Uansett, hadde det vært meg, hadde jeg ikke skutt hunden. Men nå vet vi sikkert ikke hele historien.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av flexx Vis innlegg
Wait.. Hvorfor skriver flere her som om bønder har noe som helst rett til å skyte en hund (som garantert har eier) fordi den befinner seg på inngjerdet område med sau? Og hva så om den så løp etter sauer for å leke litt? Er det seriøst lovlig?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe rett frem svar på dette, men som hovedregel:
  • Bonden kan skyte rovdyr på sin egen eiendom, så fremt de ikke er i bånd
  • Bonden kan ikke skyte dyr på sin egen eiendom om de er med eier
  • Bonden kan skyte dyr på sin egen eiendom om han mener de er en direkte trussel for hans egne husdyr

Hunden var ikke i bånd. Så jeg mener at nei, siden eier var der kan ikke bonden skyte, mens bonden mener at hunden allerede hadde tatt et lam.
Ha bikkjene i bånd, det er båndtvang til og med 20. August.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Alt dette kunne vært forhindret om hundeeieren hadde fulgt norske lover med tanke på båndtvang. Uansett hvor godt dressert en hund er, kan en hund lett gjøre handlinger utifra sine instinkter. Hell, selv vi mennesker gjør ofte det. Så, føre var. Bruk bånd.
Sitat av flexx Vis innlegg
Wait.. Hvorfor skriver flere her som om bønder har noe som helst rett til å skyte en hund (som garantert har eier) fordi den befinner seg på inngjerdet område med sau? Og hva så om den så løp etter sauer for å leke litt? Er det seriøst lovlig?
Vis hele sitatet...
Hvis hunder jager sauer for mye, så dør sauen. Ikke av skader fra hunden, men av at hjertet tåler ikke mer.

Jeg er vel kanskje bonde? Og hundeeier i tilegg.

Jeg hadde aldri sluppet løs hunden rundt sauer, med mindre jeg skulle gjete de. (Jeg har gjeterhund) ((Og jeg gjeter))

Så tja, hvis du ikke har hunden din i bånd, så er det å be om bråk.

Det var fortsatt ikke nødvendig å skyte hunden.

EDIT: Men ingenting er sikkert, vi vet ikke hva som har skjedd.
Sist endret av SkittenKanyle; 12. august 2014 kl. 19:46.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det er sykt drastisk å bare fyre løs. Man burde skremme bort hunden med et skudd i lufta f.eks.
Spesielt sykt er det når eieren er der da burde han kjeftet/advart eieren så hadde han sikkert gjort noe med det om bondens versjon er riktig.

Burde blitt fratatt våpen inntil en psykiatrisk sjekk er gjort den bonden der.
Vis hele sitatet...

Totalt uenig i det du sier. Sauene er bondens levebrød, og om hunden virkelig truet hans sauer så er det jo soleklart at han skyter hunden for å unngå at sauene blir skadet og kanskje pines lenge før de likevel må avlives.

Det spiller ingen rolle om eieren er tilstede eller ei. Sau er en næring, som folk faktisk lever av. Det må hundeeiere respektere. Når det er båndtvang og hundeeiere slipper løs hunder i områder med sau så er det kjempeflott at de nå vet at de risikerer at hunden blir skutt på flekken.

Hunder er jo egentlig ville dyr. Ja de har vært husdyr lenge, men instinktene til de aller fleste hunder er jo å jakte og avlive sauer fordi hunder anser sauer som naturlige byttedyr. Hunder stopper jo ikke opp en jakt for å tenke over at de får mat hjemme. De følger bare det instinktet forteller dem at de må gjøre. Altså løpe etter byttet, skille dyrene og avlive eller skambite de den klarer. Og hunder som går løs på en saueflokk de stopper sjeldent opp etter å bitt ihjel en sau eller et lam. Igjen. Hunder tenker ikke. De er ikke rasjonelle i en slik situasjon. Alt de ser er overflod av mat, og instinktene tar overhånd og sier nedlegg så mange dyr som mulig.


Hundeier får ta dette på egen kappe. Og sørge for at han følger reglene og bruker hodet sitt neste gang han skaffer seg hund. Antakelig så burde kanskje ikke hundeeieren ha noen dyr i det hele tatt, for han har jo vist for hele nasjonen at han ikke klarer å administrere hundeholdet.

Hva synes du bonden skulle gjort? Ventet med å avlive hunden til den hadde skambitt et par små lam?

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg sympatiserer egentlig ikke med noen, men hadde det vært min hund så hadde jeg nok personlig brent ned huset til bonden og knivstukket han mens han sov. Eventuelt tatt den største steinen jeg fant og knallet den i hodet hans til han var stein dau. Hvis han mener at han har lov å ta et liv fordi han føler at han er truet på noe vis så burde jeg også kunne det.

Jeg er ikke spesielt glad i hunder da, men generelt sett å avlive dyr på den måten uten å gi hundeeieren noen som helst form for advarsel er groteskt. Det var ikke sikkert at hundeeieren forsto at det var en privat eiendom han var på heller kanskje?

Så ja, jeg hadde tatt igjen med samme mynt. Mennesker er dyr, det er ingen forskjell på å drepe en hund og et menneske, annet enn at vi er forskjellige dyreraser. For visse mennesker er det kanskje en forskjell, men i et makroperspektiv er det ikke noen som helst forskjeller på å drepe mennesker og hunder, eller andre dyr.
Vis hele sitatet...

Fy flate jeg håper inderlig at du ikke mener det du skriver her. Om dette er din virkelige mening så synes jeg du skal forsøke å snakke med noen om dette. Kanskje en fagmann?


Du ville altså drept bonden fordi DU ikke hadde forstand nok til å ikke slippe din egen hund løs midt i en saueflokk? Brent ned huset hans og stukket ham med en kniv til han falt død om? Seriøst?

Du mener bonden skulle tatt hundeieren i hånden slik at de kunne satt seg ned å snakket rolig om dette og alle følelser rundt situasjonen mens hunden hadde lemlestet og skambitt både sauer og små lam?

Seriøst jeg synes du bør vurdere å få hjelp. Innlegget ditt er noe av det verste jeg noen gang har lest. Jeg håper virkelig at innlegget ditt var et forsøk på dårlig humor og ikke din oppriktige mening.

Hvordan kan du si at dyr er like mye verdt som et menneske?
Sist endret av frtoretang; 12. august 2014 kl. 20:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Hvordan kan du si at dyr er like mye verdt som et menneske? "

Jeg synes dyr er verdt mer enn mennesker. Selv om jeg må utføre nødslakt av og til(på sauer).
Sist endret av SkittenKanyle; 12. august 2014 kl. 20:30.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
"Hvordan kan du si at dyr er like mye verdt som et menneske? "

Jeg synes dyr er verdt mer enn mennesker. Selv om jeg må utføre nødslakt av og til(på sauer).
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke de er verdt mer eller mindre, men like mye. Hvis man blir angrepet kan man forsvare seg, og det ligger i mange dyr/menneskers natur å drepe for å spise, så jeg er ikke en vegetarianer heller. Jeg ser ikke forskjellen på å stikke på fisketur eller en bonde som slakter 500 sauer.

Men når det er snakk om å drepe dyr inhumant for moro skyld, hvis du ikke skal spise dyret eller det ikke er til fare for deg så er det helt på trynet. Da ser jeg ikke forskjellen på ABB og sauebonden som drepte hunden, forskjellen er dog at ABB drepte flere.
Jeg har lest denne tråden siden starten men nå klarer jeg ikke dy meg lenger.

Hendelsen: Gjenfortellingen av to mennesker sine ulike vitnemål om en hendelse.

Ut ifra hva hendelsen gikk ut på så bryter alt av fornuft sammen, der hunde elskere omfavner den ene fortellingen og sauebønner og/eller hunde motstandere den andre.

Kjartan27 leser, han gikk fot med hunden uten bånd, bonden kommer rasende ut fra hjemmet sitt, bort til mann og hund, hunden går frem for å hilse/snuse på bonden men da plaffer han bare ned hunden med to direkte skudd ment for å drepe pga. båndtvang.

Og såklart reagerer kjartan27 da dette er uakseptabelt av bonden.

frtoretang leser, bikkja gikk amokk i saue flokken den avlivet en av gårdsdyrene til bonden, hundeier sto AFK i world of fishing og hadde null kontroll på hunden. Til slutt så måtte bonden gipe inn så ikke hunden skulle ta livet av flere dyr, og skøyt hunden.

Nei jeg vet ikke nøyaktig hva dere tror skjedde under episoden men utifra de sterke partiske meningene dere legger ut så virker det iallefall som noe slikt som det jeg skrev litt tidligere.

Prøv heller å finn feil eller mangler i historene de forteller eller hva som virker mest utroverdig/troverdig og hvorfor du mener dette.

Spesielt sykt er det når eieren er der da burde han kjeftet/advart eieren så hadde han sikkert gjort noe med det om bondens versjon er riktig.

Burde blitt fratatt våpen inntil en psykiatrisk sjekk er gjort den bonden der.
Vis hele sitatet...
Kanskje eier prøvde å stoppe bikkja men den nektet å lystre? Anbefale noen psykiatrisk sjekk ut fra tankespinnet ditt er vel litt drastiskt?

Hunder er jo egentlig ville dyr. Ja de har vært husdyr lenge, men instinktene til de aller fleste hunder er jo å jakte og avlive sauer fordi hunder anser sauer som naturlige byttedyr. Hunder stopper jo ikke opp en jakt for å tenke over at de får mat hjemme. De følger bare det instinktet forteller dem at de må gjøre. Altså løpe etter byttet, skille dyrene og avlive eller skambite de den klarer. Og hunder som går løs på en saueflokk de stopper sjeldent opp etter å bitt ihjel en sau eller et lam.
Vis hele sitatet...
Dette var ikke en jakt hund eller vildhund. Ikke en ustabil gatemiks eller en annen saue ond rase. Dette er en hunderase som er avlet frem for å passe på sauer. Det er en ren gjeterhund.

Hunder tenker ikke
Vis hele sitatet...


Og sørge for at han følger reglene og bruker hodet sitt neste gang han skaffer seg hund. Antakelig så burde kanskje ikke hundeeieren ha noen dyr i det hele tatt, for han har jo vist for hele nasjonen at han ikke klarer å administrere hundeholdet.
Vis hele sitatet...
Hva vet vel du om noe av dette? Er bondens histore det hundeeieren har vist frem til hele nasjonen?


Selv tror jeg at hundeeieren ikke hadde kontroll på hunden sin, men også at bonden var alt for rask på avtrekkeren. Han kunne nok skutt et skudd ut i luften for å få oppmerksomheten til hunden om den virkelig løp etter sauene, og etter rasen å dømme så løp den nok ikke i hundre etter dem og heller ikke med hensikt til å drepe.
Var hunden helt ute av kontroll derimot og varsel var gitt fra bonden så ser jeg ikke feilen med å ty til nødverge.
Vel en gjeterhund har jo "gjeting" i genene. Det betyr likevel ikke at en gjeterhund uten trening i å gjete sau alltid vil oppføre seg som en gjeterhund. Det kan likefort være at hundens andre genetiske egenskaper vinner over gjete instinktet. Og da kan det bli en jakt der intensjonen er å drepe og eller skambite.

Ut fra det som har vært i media er det ikke nevnt en eneste gang at hunden var en trenet gjeterhund. Og eier er heller ikke sitert på det. Hundens alder taler også imot at det er en erfaren gjeterhund. Jeg velger da å tro at så ikke er tilfellet.

Sauebønder bruker gjerne hundrevis av timer på å trene opp en god gjeterhund. En tilfeldig collier som er løs på beitemark uten trening kan være akkurat like dødelig for sau og lam som en hvilken som helst annen hunderase. En collie som mangler trening i å gjete vil heller ikke avpasse fart i forhold til sauenes tåleevne. Den biten er det bonden som har kontroll over via kommando ord når hunden gjeter. Realiteten er jo at hunder IKKE skal være løse der det går beitende dyr.

Som andre har sagt så kan sauer og lam "sprenges" ved at de jages så lenge at hjertet stanser.

Og nei ingen av oss vet hva som hendte. Det er 2 motstridende forklaringer. Alt vi kan gjøre er å forsøke å se saken fra begge sider før vi faller dom over hvem vi tror på.

I min dom har jeg vektlagt følgende. Hundeeier bryter båndtvang og slipper hunden løs, vel vitende om bruddet på båndtvang, på privat eiendom der det går beitende dyr. Alt fra pittesmå lam som er født dette året til voksne sauer. Konsekvensen av denne hodeløse avgjørelsen som hundeeier tok vet vi. Konsekvensen fritar ikke eieren fra å tanke, eller se rekkevidden av sine handlinger. Enhver som ferdes på annen manns grunn bør tenke seg nøye om før de setter liv og helse til husdyr i fare.

Slik kan resultatet fort bli av hund som jager sau:
Denne sauen døde som følge av hundebitt.

http://hivolda.static.drpublish.aptoma.no/images/article/2012/10/01/19788/1/default/8545.jpg

http://hivolda.static.drpublish.aptoma.no/images/article/2012/10/01/19787/1/default/8547.jpg

http://www.rbnett.no/incoming/article7688331.ece/binary/w980-adaptive/05NYHBilde0115.jpg


At hunder skader, skambiter eller dreper sau er ikke akkurat ukjent. Og alle hundeeiere som bryr seg om sine hunder burde være klar over hvilken skade og lidelse en hund kan påføre sauer og lam. Det er jo så enkelt som å følge båndtvangen i områder med sau. Det kan da ikke være for mye å forlange?

Hund jaget sau

2 sauer drept og 1 sau skadet

Hund jaget sau på havet

4 timer lang jakt på hund som jaget sau

5 sau jaget i drukningsdød av hund og 3 lam bitt. 1 lam døde av bittene.

Sau drept av hund

http://g.api.no/obscura/API/image/r1/escenic/478x1000r/1379715971/archive/05101/newPic_371_jpg_5101173a.jpg

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Dette var ikke en jakt hund eller vildhund. Ikke en ustabil gatemiks eller en annen saue ond rase. Dette er en hunderase som er avlet frem for å passe på sauer. Det er en ren gjeterhund.
Vis hele sitatet...
En "gjeter" hund på 13 måneder er neppe istand til å gjete om den aldri har fått riktig trening.


Sitat av Noxaran86 Vis innlegg

Hva vet vel du om noe av dette? Er bondens histore det hundeeieren har vist frem til hele nasjonen?
Vis hele sitatet...
Det at en hund går løs i et område med beitedyr er jo "beviset" på at hundeeier ikke bør ha noen dyr. Han klarte ikke en så enkel sak som å skjønne og etterleve båndtvangen når han selv tok sin hund ut i et område med sauer.

Bonden derimot han viser jo at han omsorg for sine dyr og ønsker dyra sine alt godt. Ja han beskytter de mot en fremmed hund som jager og stresser dyrene og som kanskje ville endt opp med å drepe eller skade en eller flere.



Jeg er ingen hundehater om noen tror det, tvert imot så er jeg selv inne på tanken om å skaffe meg en hund nå etter kort men hyggelig langhelg som hundepasser. Og en ting er helt sikkert, de bøndene som bor i området kan være helt trygge på at jeg aldri vil slippe hunden løs sålenge det går dyr på beite. For det er faktisk mitt ansvar da som hundeeier å påse at jeg ikke setter hunden i en situasjon som vil få svært kjipt utfall.
Sist endret av frtoretang; 13. august 2014 kl. 11:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er ikke noe rett frem svar på dette, men som hovedregel:
  • Bonden kan skyte rovdyr på sin egen eiendom, så fremt de ikke er i bånd
  • Bonden kan ikke skyte dyr på sin egen eiendom om de er med eier
  • Bonden kan skyte dyr på sin egen eiendom om han mener de er en direkte trussel for hans egne husdyr
Vis hele sitatet...
Mulig du skrev feil på første punkt, men bonden har ikke anledning til å skyte rovdyr på egen eiendom, selv når de ikke er i bånd. Bonden har kun lov til å skyte en hund dersom den er en umiddelbar og akutt fare for husdyr, etter at den er forsøkt inntatt på annet vis, dersom det er umulig å avverge situasjonen på en annen måte og politiet ikke klarer å komme til stedet i tide.

Sitat av Snipes Vis innlegg
Alt dette kunne vært forhindret om hundeeieren hadde fulgt norske lover med tanke på båndtvang.
Vis hele sitatet...
Ja, det hadde vært forhindret om alle fulgte loven, men det er åpenbart bonden som har begått det største juridiske og moralske overtrampet her, og det med soleklar margin - forutsatt at medias gjengivelse av bondens uttalelser er riktige, selvsagt. Ansvaret for bondens handlinger kan ikke skyves over på hundeeieren.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er 2 motstridende forklaringer.
Vis hele sitatet...
Begge forklaringene er enige i at hunden ikke utgjorde noen fare da den ble skutt. Bonden kan følgelig ikke påberope seg nødverge.
Sist endret av Provo; 13. august 2014 kl. 14:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En "gjeter" hund på 13 måneder er neppe istand til å gjete om den aldri har fått riktig trening.
Vis hele sitatet...
Det er da du som tar opp genene og instinktene til denne hunden som har fått den til å gå berserk blant saueflokken. Jeg sier at dette mest sannsynlig ikke er tilfellet da dette er en rase som er avlet frem for å passe på sauer. Hadde det vært en husky gråhund eller vorsteh hadde jeg vært enig med deg.
Greit det er en unghund men det betyr ikke at genene er glemt i tidlig alder. Det er ingen gjeterchampion så klart men og komme frem til en mening om at dette har hendt er helt bak mål:

"Hunder stopper jo ikke opp en jakt for å tenke over at de får mat hjemme. De følger bare det instinktet forteller dem at de må gjøre. Altså løpe etter byttet, skille dyrene og avlive eller skambite de den klarer. Og hunder som går løs på en saueflokk de stopper sjeldent opp etter å bitt ihjel en sau eller et lam."

Linkene du la ut også er ikke relevante da ingen av tilfellene har involvert en gjeterhund rase. Det er blant annet en Sibirsk husky som som går løs en hel natt på en øy full av sau. Så klart det ikke går bra men ser ikke dette som relevant som sagt.
Noe annet du kan hente fra artiklene er at de fleste av de så har hundeeier meldt ifra og betalt bonden for tapet det medførte. Ingen av artiklene forlangte at hundeeier skulle møte opp med hund for avliving som du tydeligvis synes var på sin plass.

Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til?

Søk opp tall på hvor mange sauer som blir drept i løpet av året grunnet bonde slepper ut sauene i ugunstig terreng kontra hvor mange som blir drept av hunder. Når du hyper hvor godhjertet sau bøndene er mot dyrene sine mens dyr går i ukesvis med brekte ben eller faller ned sprekker for å sulte til døde blir helt feil. Jaja de blir erstattet så pytt pytt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Begge forklaringene er enige i at hunden ikke utgjorde noen fare da den ble skutt. Bonden kan følgelig ikke påberope seg nødverge.
Vis hele sitatet...
Det er en ganske bombastisk uttalelse, litt i overkant synes jeg. I følge bonden har ikke eieren kontroll på hunden sin, og den kommer løpende mot ham. Han har også forklart at hunden har drept et lam og selv om deler av forklaringen er noe "shady" så er det temmelig spesielt å slå fast at dette er opp og avgjort bondens feil.

Dersom eieren ikke har kontroll på hunden (som bonden påstår), og den har løpt etter sauene allerede (som bonden påstår) kan bonden helt klart hevde at det er umiddelbar fare ettersom det ikke er noe som hindrer hunden i å løpe etter sauene igjen. I følge samme bondes forklaring har hunden allerede drept et lam, og tar hunden ut når hverken eier eller bonde hunden igjen.

Det er mye mulig du har rett, og bonden blir dømt, men måten du slår fast at begge forklaringene er enige i at hunden ikke utgjorde noen trussel stiller jeg meg mer tvilende til.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er en ganske bombastisk uttalelse, litt i overkant synes jeg.
Vis hele sitatet...
Det kan selvsagt ha kommet informasjon jeg ikke er kjent med, men i følge TV2 sa bonden at han hadde sett hunden jage sau før han dro ned dit, og fortalte videre "Jeg var ikke i tvil om at det var den hunden som jaget de". Dette er, som jeg presiserte tidligere, en svært merkelig uttalelse om hunden aktivt jagde sau da han skjøt. Og når Aftenbladets journalist spurte: "Men denne hunden angrep ikke sauene dine. Hvorfor skjøt du den, da?", svarte bonden: "Hvor lenge skal jeg vente? Til den har blitt spist? Jeg er ikke villig til å ofre flere sauer på mitt eget område." Igjen, dette klaffer veldig dårlig med at hunden aktivt jagde sauer da han skjøt, og er tilnærmet en direkte innrømmelse av at hunden ikke jagde sauer da han skjøt.

Som sagt, dette er selvsagt med forbehold om at media har gjengitt bondens uttalelser korrekt. Samtidig er det som nevnt noen forbehold for å kunne påberope seg nødverge, og ingen av dem ser ut til å være overholdt, basert på tilsvarende uttalelser fra bonden selv.

Hvis det stemmer det du sier om at bonden hevder at hunden kom løpende mot ham, er det i hvert fall klinkende klart: Hunden utgjorde ingen umiddelbar og akutt fare for husdyr, og han kan ikke påberope seg nødverge. Lovens kommentarer sier eksplisitt at avlivning ikke kan forekomme i etterkant av handlingene, men må skje for å avverge en umiddelbar fare.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis det stemmer det du sier om at bonden hevder at hunden kom løpende mot ham, er det i hvert fall klinkende klart: Hunden utgjorde ingen umiddelbar og akutt fare for husdyr, og han kan ikke påberope seg nødverge. Lovens kommentarer sier eksplisitt at avlivning ikke kan forekomme i etterkant av handlingene, men må skje for å avverge en umiddelbar fare.
Vis hele sitatet...
Det er vel her vi er uenige. Dersom hunden kommer løpende mot bonden, og eieren ikke har, og ikke får kontroll på den, hvordan kan da bonden vite at hunden ikke er i ferd med å gå til angrep på dyrene hans igjen?

Det er ikke "klinkende klart" at en hund som allerede har jaget etter sauene hans, og som kommer løpende mot ham ikke utgjør en akutt fare for sauene (eller han for den saks skyld). Da må bonden vurdere om hvorvidt hunden løper for å "leke" med ham eller om den løper for å jage etter sauene igjen.

Kan bonden, eller eieren vite at ikke hunden er på vei forbi bonden mot sauene? Hva om vi ser det fra bondens perspektiv, hunden som akkurat har jaget etter dyrene hans kommer løpende mot ham, hvordan skal han vurdere det?

Jeg sier ikke nødvendigvis at du tar feil, det kan godt hende bonden blir dømt, men jeg kan ikke annet enn stusse over hvor bombastisk du uttaler deg når du rett og slett ikke kan vite hvor vidt bonden var innenfor loven eller ikke.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det er da du som tar opp genene og instinktene til denne hunden som har fått den til å gå berserk blant saueflokken. Jeg sier at dette mest sannsynlig ikke er tilfellet da dette er en rase som er avlet frem for å passe på sauer. Hadde det vært en husky gråhund eller vorsteh hadde jeg vært enig med deg.
Greit det er en unghund men det betyr ikke at genene er glemt i tidlig alder. Det er ingen gjeterchampion så klart men og komme frem til en mening om at dette har hendt er helt bak mål:

"Hunder stopper jo ikke opp en jakt for å tenke over at de får mat hjemme. De følger bare det instinktet forteller dem at de må gjøre. Altså løpe etter byttet, skille dyrene og avlive eller skambite de den klarer. Og hunder som går løs på en saueflokk de stopper sjeldent opp etter å bitt ihjel en sau eller et lam."

Linkene du la ut også er ikke relevante da ingen av tilfellene har involvert en gjeterhund rase. Det er blant annet en Sibirsk husky som som går løs en hel natt på en øy full av sau. Så klart det ikke går bra men ser ikke dette som relevant som sagt.
Noe annet du kan hente fra artiklene er at de fleste av de så har hundeeier meldt ifra og betalt bonden for tapet det medførte. Ingen av artiklene forlangte at hundeeier skulle møte opp med hund for avliving som du tydeligvis synes var på sin plass.

Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til?

Søk opp tall på hvor mange sauer som blir drept i løpet av året grunnet bonde slepper ut sauene i ugunstig terreng kontra hvor mange som blir drept av hunder. Når du hyper hvor godhjertet sau bøndene er mot dyrene sine mens dyr går i ukesvis med brekte ben eller faller ned sprekker for å sulte til døde blir helt feil. Jaja de blir erstattet så pytt pytt.
Vis hele sitatet...

Joda alle linkene er relevante. Selv hunder som er avlet frem for å være gjeterhunder må trenes. En 13 måneder gammel hund er ennå ikke voksen men en stor valp. Altså ikke fult utlært ennå ikke istand til "holde igjen".

At det var en collier spiller ingen rolle i denne saken. Hunden var løs og jaget sauer. Noen både bonden på 70 år og sønnen bekrefter. Sauer med lam springer ikke som gærninger fra egne lam helt uten grunn skjønner du. Deres første instinkt er å beskytte sine lam. Dernest å overleve. At sauene løp fra lammene betyr at hunden har jaget og skremt flokken for å skille dyrene slik at jakten blir enklere.

Bemerk også at både sau og lam kan bli jaget og stresset slik at de dør en tid etter jakten. Fordi "overlevelses mekanismene" setter kropp og blodårer i alarm beredskap.

Om et avlsdyr dør som følge av skader fra hund så vil bonden få en erstatning basert på "gjengs verdisetting". Noe tilnærmet slakteverdi.
Den erstatningen er ikke i nærheten av å dekke det reelle tapet for bonden.
For å ta et tall, så si at bonden får 1.000 per sau og 700 per lam.

Men det er faktisk ikke mulig å få dekket inn tapet på en slik sum. For om sauen hadde fått leve videre så ville det vært et "produksjons-dyr" i mange år. Kanskje var det spesielle egenskaper bonden har jobbet i årevis for å få frem i sin besetning. Feks evnen til å få mange lam og ta vare på avkommet. Noen sauer klarer ikke mer enn ett lam, de beste klarer fint å gi melk til 2 eller 3 lam.

En sau som går i en for tidlig død pga hund skulle kanskje hatt fem år med produksjon igjen før naturlig død/slakt. Det betyr at den skulle ha produsert 10-15 lam. Som igjen ville generert inntekt enten via slakt, eller via reproduksjon. I praksis blir tapet en omvendt pyramide. Hvor tapet eskalerer basert på alder og suksess kriteriene som er avlet frem.

På de 5 årene som bonden da mistet fra sitt produksjons-dyr så kan du si at tapet kan være alt fra 10.000 kr til nærmere 40.000 kroner. Mens "erstatningen" er på lusne 1.000 kroner, om hundeeier er villig til eller har midler til å gjøre opp for seg.

I en næring der de aller fleste aktører strever livet av seg og jobber 365 dager i året, hverdag som helg. Julaften som påske. Så er det ikke rom for mange slike tap før det er kroken på døra og tvangssalg av både gård og grunn. En bonde som ikke greier regningene kan ikke gå til skifteretten og melde oppbud, slik som styret i et AS kan gjøre om det ikke er mer penger igjen. Bonden må drive i ENK og mister da ikke bare sitt levebrød og all nedlagt investering i form av penger og innsats over mange år, men også sitt hus og hjem om ikke regningene betales.


Vi kan vanskelig vite med sikkerhet hva som har foregått i forkant av skuddet som ble løsnet. Men med riktig informasjon så er det lettere å forstå hvorfor sønnen i huset reagerte som han gjorde og hvorfor han så det som nødverge.

Om mange dyr hadde blitt drept eller skadet slik at de døde så kunne resultatet være å miste både hus, hjem og hele sin næringsvirksomhet og fremtid.


Det er derfor svært viktig at alle hundeeiere gjør seg kjente med de områdene som brukes til turgåing, lufting og lek. Er folk på tur med hunder i områder med dyr som beiter og spesielt på årstider med små lam er det hundeeier sitt ansvar å ivareta båndtvang.

Båndtvang betyr at hunden skal være i bånd. Og at eier skal ha kontroll. Om eier ikke ønsker eller å klarer å etterleve dette må lufteturer legges til områder det hunden ikke kan skade andre dyr. Det betyr også hekkeplasser for fugler, områder med viltbestander og liknende.

Båndtvangen ble innført av grunn, og alle plikter å følge den. Hadde eieren holdt seg til regelverket ville denne saken fått et helt annet utfall. Akkurat som vi har sett i altfor mange andre saker.

Ta ansvar som hundeeier. Det er eiers plikt å ivareta sine dyr på best mulig måte. Det betyr også at eier må være den som unngår å sette sine dyr i en situasjon som kan komme ut av kontroll eller kan påføre andre dyr lidelser eller død.

Angående det med erstatning så er det svært mye du må lese deg opp på. Det er ikke slik at bønder ikke bryr seg om dyra sine. Faktisk så er rovdyr tap en medvirkende årsak til at flere legger opp. Det er rett og slett for stor psykisk belastning for bonden å stadig finne dyr som er halvt ihjelrevet av rovdyr som som kanskje har pintes i dagesvis.

For at beitedyr skal erstattes så skal dødsårsak fastslåes av naturoppsynet tror jeg det er. Det betyr først og fremst at kadaveret må finnes. Noen ganger det umulig pga av alle slags dyr har spist på kadeveret. alt fra rovdyr til fugler og insekter, fluelarver og maur. Da kan det være kun en liten beinhaug igjen. Om de da tilfeldigvis "går rett på" beinhaugen må det altså kunne påvises hva som drept sauen. Ofte helt umulig. Ingen penger.

Andre ganger kan rovdyr som jerv feks gjemme byttet sitt i myrpytter, bekker eller grave det ned. Så og si umulig å finne. Og vi må heller ikke glemme at feks en jerv som jakter på en flokk med sauer ikke er rasjonell. Den stopper ikke jakten etter å ha nedlagt et dyr. Den fortsetter å jakte fordi det er overflod. Et rovdyr kan drepe opp mot og kanskje over 20 beitedyr på under et døgn. Dette vet med sikkerhet fra målinger som er utført med blant radiomerkede rovdyr.

I sum så taper bonden på rovdyr uansett om erstatning utbetales. For det er livdyr, altså produksjonsdyr som skal reprodusere og som skal generere inntekter over flere år. Noen lusne hundrelapper i erstatning dekker ikke opp det reelle tapet. Og alt dette kommer på toppen av de psykiske påkjenningene ved å miste en besetning som har vokst opp som følge av bondens daglige kontakt og omsorg for dyrene over flere år.
Sist endret av frtoretang; 14. august 2014 kl. 14:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er vel her vi er uenige. Dersom hunden kommer løpende mot bonden, og eieren ikke har, og ikke får kontroll på den, hvordan kan da bonden vite at hunden ikke er i ferd med å gå til angrep på dyrene hans igjen?
Vis hele sitatet...
Å ikke vite om hunden er i ferd med å gå til angrep, uten å ha forsøkt å oppta den eller avverge situasjonen på annet vis (gjennom jaging, skremmeskudd etc), gir ikke anledning til å skyte den. Dersom hunden kom løpende mot bonden, hadde han god anledning til å forsøke å oppta den, eller avverge situasjonen med skremmeskudd om han mente det var god grunn til å tro at den var i ferd med å starte et nytt angrep på sauene. Dessuten ville skadeskuddet alene vært nok til å avverge situasjonen, dersom det var noen situasjon å avverge, og skadeskuddet forpliktet videre bonden til å hjelpe hunden. I stedet skjøt han den en gang til.

Advokat Trond Sivertsvik, med hundeloven som spesialfelt, sier til TV2: "Hvis det ikke var et pågående angrep mot dyr eller mennesker så har man ingen hjemmel for å ta livet av hunden." Bondens uttalelser tilsier veldig klart at det ikke var noe pågående angrep da han skjøt.

Men som sagt, dette er med forbehold om at media har gjengitt utsagnene til bonden korrekt.
Sitat av transam Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Og i slike saker så ser en galskapen i å ikke passe på sine hunder. Spørsmålet man må stille seg er jo om denne jenta er i stand til å ha dyr? Kanskje det beste for alle at hun mister retten til å ha dyr. Hun kan jo ikke bry seg særlig mye når hun etter tilsnakk likevel dreit i å følge båndtvangen.

Hva blir det reelle tapet for denne bonden? Det koster tid og innsats å hente de skadede søyene hjem. Annet arbeid måtte kanskje bli gjort av innleid hjelp når bonden måtte avbryte for å reise ut til øya. Så er det kostnaden ved å få veterinær til å komme. Hva tar de? 1.500 kr timen pluss mva? Mer kanskje? Pluss tillegg for utkjøring, sprøyter medisiner og sårstell.

Hvor mye penger skal bonden tape på grunn av ubetenksomhet og manglende evne til å skjønne hvilken skade en hund kan påføre beitende dyr?

Vi snakker nok et reelt tap på ti tusenvis av kroner. Opp mot 50 tusen kanskje? Problemet er at det er nesten umulig å fastslå hva det egentlige tapet blir. Og det er ingen som hjelper bonden med regningene. Jenta som eide hunden må sikkert betale en tusenlapp i erstatning.

Den tusenlappen blir en fattig trøst for bonden.
Sist endret av frtoretang; 14. august 2014 kl. 20:22.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
På de 5 årene som bonden da mistet fra sitt produksjons-dyr så kan du si at tapet kan være alt fra 10.000 kr til nærmere 40.000 kroner.
Vis hele sitatet...
Bare for ordens skyld, siden du opererer med rimelig skyhøye tall her: Sauebøndenes egne fagorganisasjon Norsk Sau og Geit setter den totale verdien på et lam til kr 1850, mens sauen har en verdi på kr 3585. Dette er ment å tilsvare det totale økonomiske tapet ved å miste et lam eller en sau.
Sist endret av Provo; 14. august 2014 kl. 20:55.
Om du leser skikkelig så ser du at de har forsøkt å komme frem til en slags snitt beregning.
De har blant annet regnet med 0,86 lam per år. Det er helt vanlig at sauer får 3 lam per år. Om vi sier bare 2 lever opp grunnet rovdyr, sykdommer eller ren og skjær uflaks så er det fortsatt 10 lam som ikke blir født. Også må det jo regnes med at noen av lammene kanskje også skulle blitt avlsdyr. Og da produserer de ull også.

Leser du videre i linken din så ser du jo hva de beregner verdien av lammet til.....

Jeg ser ikke at prisen du referer til på noen som helst måte kan være det totale tapet ved tap av et produksjons dyr. I en samtale om tap av livdyr for en stund tilbake var det en som fant en artikkel som listet opp alt av tap, og summen var nå ikke på noen måte under 4.000 kr. Skal forsøke å finne den artikkelen.

Kanskje noen av de som kommenterte tidligere i tråden som har sau eller har jobbet med sau kan si noe mer om dette? Stemmer det at det totale tapet per sau er kun 3585 kroner?

Om det stemmer så har jo bommet fullstendig, og da må den artikkelen det ble lest fra være skrevet i rus.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Mulig du skrev feil på første punkt, men bonden har ikke anledning til å skyte rovdyr på egen eiendom, selv når de ikke er i bånd. Bonden har kun lov til å skyte en hund dersom den er en umiddelbar og akutt fare for husdyr, etter at den er forsøkt inntatt på annet vis, dersom det er umulig å avverge situasjonen på en annen måte og politiet ikke klarer å komme til stedet i tide.
Vis hele sitatet...
Bonden kan, som du skriver selv, skyte hunden på stedet. Jeg skrev ikke feil, men nevnte ikke kriteriene utenom båndtvang pga. konteksten.
Nabobonden kommenterte denne saken på facebook og kunne opplyse om at bonden det er snakk om er en tidligere straffedømt torpedo. Han er ikke bonde, men odelsgut og vil ta over gården i framtiden. Han har visst gjort mye forskjellig på gården blant annet spraylakkert naboens sauer.

Kan se om jeg finner tilbake til denne kommentaren for å sjekke sannheten i dette.
Sitat av Xyte Vis innlegg
Nabobonden kommenterte denne saken på facebook og kunne opplyse om at bonden det er snakk om er en tidligere straffedømt torpedo. Han er ikke bonde, men odelsgut og vil ta over gården i framtiden. Han har visst gjort mye forskjellig på gården blant annet spraylakkert naboens sauer.

Kan se om jeg finner tilbake til denne kommentaren for å sjekke sannheten i dette.
Vis hele sitatet...
Smaaart nabo. Han vet han er nabo med en noe gal bevæpnet extorpedo som skyter bikkjer og spraylakkerer naboens sauer, og likevel går han ut for å baksnakker naboen på facebook.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Xyte Vis innlegg
Nabobonden kommenterte denne saken på facebook og kunne opplyse om at bonden det er snakk om er en tidligere straffedømt torpedo. Han er ikke bonde, men odelsgut og vil ta over gården i framtiden. Han har visst gjort mye forskjellig på gården blant annet spraylakkert naboens sauer.

Kan se om jeg finner tilbake til denne kommentaren for å sjekke sannheten i dette.
Vis hele sitatet...
Og vips så er det ihvertfall klart at "bonden" er en idiot ut av like. Sleng karen i fengsel.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Og vips så er det ihvertfall klart at "bonden" er en idiot ut av like. Sleng karen i fengsel.
Vis hele sitatet...

Alle har en fortid, om sønnen på gården har tatt dårlige valg i live så har han sonet for det og da må fortiden få ligge. Og hvorfor gjengi noe som en tilfeldig kar på face har skrevet? Vi vet jo ikke noe om hvilke motiver "naboen" har for å skrive det han skrev.

Fortiden til odelsgutten har uansett ikke noe å gjøre med hva som skjedde ute på det jordet den aktuelle dagen.
Sitat av frtoretang Vis innlegg

Fortiden til odelsgutten har uansett ikke noe å gjøre med hva som skjedde ute på det jordet den aktuelle dagen.
Vis hele sitatet...
Fortid har allt med det å gjøre.. Fortid og hva dem har gjort før justerer opp sannsynligheten for hvem som forteller fakta..
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om du leser skikkelig så ser du at de har forsøkt å komme frem til en slags snitt beregning.
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt er det et gjennomsnitt. Det må det være, siden det er erstatningsgrunnlaget for sau tatt av ville rovdyr. Tapet av et enkeltdyr kan være noe høyere, men det kan også være noe lavere.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg ser ikke at prisen du referer til på noen som helst måte kan være det totale tapet ved tap av et produksjons dyr. I en samtale om tap av livdyr for en stund tilbake var det en som fant en artikkel som listet opp alt av tap, og summen var nå ikke på noen måte under 4.000 kr. Skal forsøke å finne den artikkelen.
Vis hele sitatet...
Hvis de, som du, konkluderer med en opp-ned pyramide som fortsetter i uendelige – sauen som dør skulle kanskje fått lam, som igjen skulle fått lam, som igjen … – så er det ikke rart summene blir enorme. Men man kan lett se at det er et urimelig utgangspunkt for beregning: Problemet er at hvis du beregner dette eskalerende tapet over nok år, så overgår du den totale inntjeningen på gårdsbruket med skyhøy klaring. Men bonden kan kompensere ved å slakte færre sau og lam til høsten, og er det livdyr kan han normalt rekruttere et livdyr til fra egen besetning (eventuelt kjøpe et nytt).
Såvidt jeg har forstått er det akkurat det med rekruttering av livdyr som er en del av problemet i forhold til å beregne det reelle tapet. Å kjøpe inn et livdyr fra en annen besetning vil bety at det kommer inn avlsmomenter som kan være helt uønsket for bonden. Å bygge opp en bestand basert på kriteriene til bonden er tidkrevende og møysommelig arbeid. Så kan en si at ja, da er det bare å la være å sende et lam til slakt når høsten kommer.

Er det virkelig så enkelt? I praksis er det ikke det. Å overføre egenskaper i avlsarbeid er krevende. Og ta inn tilfeldige dyr i en flokk som har vært nøysomt bygd opp kan gi egenskaper som slett ikke var tiltenkt. Midt i det hele er også bonden avhengig av en viss kontantstrøm for å få det til å gå rundt. Og hva med all ekstra tidsforbruk som en bonde må legge ned når sauer eller lam blir skadet? I en av linkene så man en bonde som i 4 timer forsøkte å fange en hund som jaget sau. Uten hell. En annen artikkel viste en bonde som måtte ut på en øy for å hente hjem skadede dyr. Så trenger de som overlever ekstra stell, de kan kanskje ikke dra tilbake på utmarksbeite pga sårstell, medisinering osv. Hvor lenge må dyr med bittskader behandles? Og hva blir tidsbruket på det?

Og da må bonden varte opp med ekstra kraftfor, grov for samtidig som dyrene ikke får ta til seg mangfoldig næringsrik kost som det er på et utebeite.

Jeg skal ikke forsvare regnestykket mitt noe mer. Jeg er ikke bonde og har heller aldri vært det. Men jeg har hørt på både bønder og andre som kjenner bransjen og de er skjønt enige om at erstatningen de får aldri veier opp for det reelle tapet. Det er også skrevet diverse artikler om emnet. Om noen ønsker å virkelig fordype seg så er det sikkert mulig å få hjelp via bonde organisasjoner, forskjellig faglitteratur og magasiner og jeg tror også det er en bonde avis som kan kontaktes.

De vil nok alle kjenne til problemet og vil også kunne skaffe artikler og annet som underbygger mine påstander.

Som du ser om du leser det jeg skrev en gang til så brukte jeg tenkte tall og ikke endelige tall. Dette fordi jeg ikke engang vet hvor lenge en sau kan få lam. Og jeg vet heller ikke hva som er normal livslengde for sau. Derfor brukte jeg tilfeldige tall som 5 år. Kan godt være at en sau lever i 15 år. Og får 3 lam i alle årene. Eller 20 år.

Selv om jeg ikke er bonde eller kjenner bransjen så vil jeg si at denne saken viser litt av "galskapen" i dagens samfunn. 1.000 stykker møter opp i sympati for hunden. Folk uttrykker at de ville drept bonden og brent ned gården om det var deres hund. Og midt opp i alt engasjementet så glemmer folk at det hele kunne vært unngått om hundeieren faktisk fulgte reglene.

Utfallet var kjipt. Men hvem har skylda? Er det ikke egentlig hundeeier som må ta dette på egen kappe? Hvorfor slapp han løs hunden sin i et område med sau?

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Fortid har allt med det å gjøre.. Fortid og hva dem har gjort før justerer opp sannsynligheten for hvem som forteller fakta..
Vis hele sitatet...

Ikke i min verden. Folk endrer seg i løpet av et langt liv. Selv hyperkriminelle kan skikke seg vel og bli gode samfunnsborgere.

Så om en idrettsutøver kjører i fylla og kræsjer bilen sin så vil du holde det mot ham så lenge han lever?

Eller gjelder ditt syn kun ex-torpedoer?
Sist endret av frtoretang; 16. august 2014 kl. 13:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Såvidt jeg har forstått er det akkurat det med rekruttering av livdyr som er en del av problemet i forhold til å beregne det reelle tapet. Å kjøpe inn et livdyr fra en annen besetning vil bety at det kommer inn avlsmomenter som kan være helt uønsket for bonden. Å bygge opp en bestand basert på kriteriene til bonden er tidkrevende og møysommelig arbeid. Så kan en si at ja, da er det bare å la være å sende et lam til slakt når høsten kommer.

Er det virkelig så enkelt? I praksis er det ikke det. Å overføre egenskaper i avlsarbeid er krevende. Og ta inn tilfeldige dyr i en flokk som har vært nøysomt bygd opp kan gi egenskaper som slett ikke var tiltenkt. Midt i det hele er også bonden avhengig av en viss kontantstrøm for å få det til å gå rundt. Og hva med all ekstra tidsforbruk som en bonde må legge ned når sauer eller lam blir skadet? I en av linkene så man en bonde som i 4 timer forsøkte å fange en hund som jaget sau. Uten hell. En annen artikkel viste en bonde som måtte ut på en øy for å hente hjem skadede dyr. Så trenger de som overlever ekstra stell, de kan kanskje ikke dra tilbake på utmarksbeite pga sårstell, medisinering osv. Hvor lenge må dyr med bittskader behandles? Og hva blir tidsbruket på det?

Og da må bonden varte opp med ekstra kraftfor, grov for samtidig som dyrene ikke får ta til seg mangfoldig næringsrik kost som det er på et utebeite.

Jeg skal ikke forsvare regnestykket mitt noe mer. Jeg er ikke bonde og har heller aldri vært det. Men jeg har hørt på både bønder og andre som kjenner bransjen og de er skjønt enige om at erstatningen de får aldri veier opp for det reelle tapet. Det er også skrevet diverse artikler om emnet. Om noen ønsker å virkelig fordype seg så er det sikkert mulig å få hjelp via bonde organisasjoner, forskjellig faglitteratur og magasiner og jeg tror også det er en bonde avis som kan kontaktes.

De vil nok alle kjenne til problemet og vil også kunne skaffe artikler og annet som underbygger mine påstander.

Som du ser om du leser det jeg skrev en gang til så brukte jeg tenkte tall og ikke endelige tall. Dette fordi jeg ikke engang vet hvor lenge en sau kan få lam. Og jeg vet heller ikke hva som er normal livslengde for sau. Derfor brukte jeg tilfeldige tall som 5 år. Kan godt være at en sau lever i 15 år. Og får 3 lam i alle årene. Eller 20 år.

Selv om jeg ikke er bonde eller kjenner bransjen så vil jeg si at denne saken viser litt av "galskapen" i dagens samfunn. 1.000 stykker møter opp i sympati for hunden. Folk uttrykker at de ville drept bonden og brent ned gården om det var deres hund. Og midt opp i alt engasjementet så glemmer folk at det hele kunne vært unngått om hundeieren faktisk fulgte reglene.

Utfallet var kjipt. Men hvem har skylda? Er det ikke egentlig hundeeier som må ta dette på egen kappe? Hvorfor slapp han løs hunden sin i et område med sau?




Ikke i min verden. Folk endrer seg i løpet av et langt liv. Selv hyperkriminelle kan skikke seg vel og bli gode samfunnsborgere.

Så om en idrettsutøver kjører i fylla og kræsjer bilen sin så vil du holde det mot ham så lenge han lever?

Eller gjelder ditt syn kun ex-torpedoer?
Vis hele sitatet...
Hvis du har to venner for eksempel Kai og kalle.., Kai har aldri gjort noe galt i hele sitt liv og bestandig vært snill å ærlig.. Kalle er kjent for å juge og stjele allt han kommer over men har forandret seg dem siste årene..

Du har besøk av disse to og du oppdager at lommeboken din som lå på bordet har blitt borte.., begge to nekter.. hvem har sannsynligvis tatt lommeboka di?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
1000 mennesker samlet seg i kveld i et fakkeltog for å minnes hunden.
Vis hele sitatet...
Men i svarte, da... SoMe... Glad jeg ikke er FB-zombie lengre...

Sitat av Beecher Vis innlegg
Føler egentlig ingen sympati for noen av partene.

Hundeeier burde vært klar over (om ikke han var det allerede) risikoen med å ha bikkja løs.
Bonden kunne skutt mot bikkja, men da foran og bak et par ganger slik at bikkja måtte snu to ganger og dermed vært livredd.
Jeg fikser ikke folk som bare "antar" at det er greit å sleppe dyra sin løs på den måten uten at det får konsekvenser, bonden beskytter bare livs-næringen sin, og det støtter jeg fullt ut.
Vis hele sitatet...
Enig. Syns dog ikke det hadde vært greit å skyte før hunden eventuelt hadde drept/hard skadet en sau og ville selv da vært i sterk tvil. Mens sauen(e) er business og som oftest skal slaktes har hunden større affeksjonsverdi for familien den tilhørte enn sauen til familien til bonden. Har sauer selv og kan bare si at å holde sauene inni gjerdet er ikke bare-bare. Er ikke i tvil om at sauene tror at "gresset er grønnere på andre siden". Båndtvang er jeg personlig ikke så nøye på DERSOM eieren VET at hunden ikke gjør noe. Men dersom eieren er i tvil; bånd.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvis du har to venner for eksempel Kai og kalle.., Kai har aldri gjort noe galt i hele sitt liv og bestandig vært snill å ærlig.. Kalle er kjent for å juge og stjele allt han kommer over men har forandret seg dem siste årene..

Du har besøk av disse to og du oppdager at lommeboken din som lå på bordet har blitt borte.., begge to nekter.. hvem har sannsynligvis tatt lommeboka di?
Vis hele sitatet...

Da tenker jeg at jeg har nok forlagt lommeboken en eller annen plass, eller glemt den på biltaket etter å ha fylt drivstoff.

Om jeg ser at en kamerat har endra seg så holder jeg ikke hans fortid i mot ham. Seriøst.
Annen side av samme sak, men denne gang er det hundene og eieren som får skylden

https://www.facebook.com/vgteve/posts/10154547220185354

Hadde det bare vært en bonde her som kunne ta seg av de båndløse hundene som angriper det stakkars forsvarsløse dyret...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva blir det reelle tapet for denne bonden? Det koster tid og innsats å hente de skadede søyene hjem. Annet arbeid måtte kanskje bli gjort av innleid hjelp når bonden måtte avbryte for å reise ut til øya. Så er det kostnaden ved å få veterinær til å komme. Hva tar de? 1.500 kr timen pluss mva? Mer kanskje? Pluss tillegg for utkjøring, sprøyter medisiner og sårstell.
Vis hele sitatet...
Det at han måtte dra ut alene på kvelden var ikke noe særlig nei, måtte kjøre fra RE i vestfold til ollebukta midt i Tønsberg sentrum, for å så rigge frem beite-båten vi bruker.
Ja stemmer at verdien på en søye er 3 585.-, jeg jobber med disse sauene hver dag. Preben måtte bruke veldig mye på veterinær ja, det gikk bra med sauene du ser på bildet, de har fått en god recovery og alle er tilbake på beitene sine og hunden avlivet.