Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2255
Hallo dere.

Jeg ble akkurat slått av en liten idè som kanskje kunne vært en god en. Ideen er inspirert av "ted talks". For de av dere som ikke vet hva det er sjekk denne linken: http://www.youtube.com/user/TEDtalksDirector
Ted talks baserer seg på folk som har "ideas worth spreading", jeg kan garantere deg at du finner minst en video på linken over du finner interessant.

Ideen min går ut på å ha noe i samme gata, men rettet mot ungdom.
La oss si at man samler en liten gjeng (kanskje 5-10 stk) unge voksne, mellom 20 og 25 år som allerede har klart å nå langt i arbeidslivet. Hver av de får fks 10 minutter til å gi en inspirerende tale. Kanskje hver av disse bør være fra forskjellig deler av arbeidslivet, for eksempel to personer som jobber innenfor primærnæringene, tre som jobber innenfor sekundær og tre som jobber innenfor tertiærnæringene.

Så sender man de "inspirerende-unge-voksne" til en ungdomsskole for å fargelegge 10ende trinn sin motivasjon (som det samme året også skal bestemme seg for veien videre).

Formålet med det ville jo så klart vært:

- Motivere ungdommer til å gjøre det bra på skolen det siste året før man skal videre.

- Informere om hvordan arbeidslivet er i praksis.

- Aktivere/spre en god arbeidsmoral til unge.

- Vise at veien fra "15 år og lei av skole" til "20år har jobb og tjener penger" er kort og går grusomt fort!

Ja, kunne sikkert funnet på noen fler punkter, men dere skjønner tanken.

Kanskje det var en helt elendig idè uten mål og mening, kanskje det var en middels god idè eller en strålende, hva syns du?

Feedback av alle sorter tas i mot
Det er vel bare å finne noen som har en slik ide du snakker om, eller danne en gruppe som sammen finner på noe og satse på at det er bra nok for tedtalks? Ser ikke helt grunnen til at man skulle trenge en helt egen platform. Da hadde du jo bare gjort utvalget mindre på en måte
Når jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi i overkant mye av ting som dette. Personlig ble jeg veldig sliten og lei av disse folka som kom til oss hele tiden for å prate om utdanningsvalg og jobb etc.
Irriterte meg noe sinnsykt.

Menmen, dette varierer vel mye fra skole til skole, noen har for mye opplegg, andre har for lite. Selv hadde jeg dårlige opplevelser med slike ting, men det kan jo være at andre har nytte av det

Vil også si at det egentlig ikke er nødvendig for taleren å være ung, har du en god og engasjerende taler så spiller det liten rolle hvor gammel han er.
De mest inspirerende talerne vi fikk besøk av på ungdomsskolen var ofte de som var litt eldre.
Husker våres taler på skolen, dønn kjedelige taler mot rusmidler, livet, osv.. JEZZZ
Hadde noen av de personene faktisk nevnt at hasj ikke nødvendigvis ikke føre deg til helvete, eller at alkohol ikke må føre til et mislykket liv, så hadde dem kanskje fanget oppmerksomheten litt.
Må ikke glemme at vi er ikke eldere en 16år, så snakke om politisk, eller annet politisk nivå er dønn kjedelig. Vil høre på en tale med kunnskap basert på ekte historie fra talspersonen, gjerne med humoristisk sans mot lærene og elvene synspunkt.
Sist endret av justastonedhuman; 2. desember 2013 kl. 15:49.
Dere misforstår jo det han sier; han sier vi burde ha TED-talks (ish) på skolene; i stedet for nettopp disse lange, kjedelige talene om rus og livet(for all del, de burde jo være der de også). TED-Talks er fantastisk.
Jeg tror ikke det er TED-talks som gjør at sørkoreanere knuser norske elever på skolen, men vi er jo tross det verdens rikeste land. Noe må vi bruke ca$het vårt på.
Som Complex sier. Norsk ungdom har som oftest penger til PS3er, Xboxer, PCer etc. Egentlig alt dem trenger. Derfor tar dem lettere på dette med utdanning og sitter heller noen ekstra timer foran PCen. Er ute med venner og gjør andre ting.
Sist endret av ExoticSamie1; 4. desember 2013 kl. 23:49.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Husker våres taler på skolen, dønn kjedelige taler mot rusmidler, livet, osv.. JEZZZ
Hadde noen av de personene faktisk nevnt at hasj ikke nødvendigvis ikke føre deg til helvete, eller at alkohol ikke må føre til et mislykket liv, så hadde dem kanskje fanget oppmerksomheten litt.
Må ikke glemme at vi er ikke eldere en 16år, så snakke om politisk, eller annet politisk nivå er dønn kjedelig. Vil høre på en tale med kunnskap basert på ekte historie fra talspersonen, gjerne med humoristisk sans mot lærene og elvene synspunkt.
Vis hele sitatet...
Det er jo hele poenget.

Sitat av Elmsild Vis innlegg
Når jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi i overkant mye av ting som dette. Personlig ble jeg veldig sliten og lei av disse folka som kom til oss hele tiden for å prate om utdanningsvalg og jobb etc.
Irriterte meg noe sinnsykt.

[COLOR="Red"]Okei, du ser ikke det her fra samme vinkel som meg. Hele greia er jo å gi ungdom et annet perspektiv på utdanning/jobb.
Normalt ville en kjedelig og rett frem formidler gitt opplysninger om alle de tusen forskjellige retningene man kan gå videre etter ungdomsskolen.
Kanskje også opplyst om alle de tusen forskjellige tingene som kan gå galt hvis man drikker alkohol eller tar seg en pinne. Helt unødvendig alt dette, enig.
Finnes tusen nettsider som opplyser om retninger, karrièrevalg, jobber osv. Samtidig har vel de fleste en alkoholiker i familien som de kan snu seg til for å se konsekvensene av det. [/COLOR]

Menmen, dette varierer vel mye fra skole til skole, noen har for mye opplegg, andre har for lite. Selv hadde jeg dårlige opplevelser med slike ting, men det kan jo være at andre har nytte av det

[COLOR="red"]Ja nettopp, hvorfor ikke gi en skole en annen form for et slikt opplegg? Siden slike taler tydeligvis ikke er veldig appellerende for de fleste så prøver vi noe nytt, som for eksempel dette, en annerledes tilnærming. [/COLOR]

Vil også si at det egentlig ikke er nødvendig for taleren å være ung, har du en god og engasjerende taler så spiller det liten rolle hvor gammel han er.
De mest inspirerende talerne vi fikk besøk av på ungdomsskolen var ofte de som var litt eldre.

[COLOR="red"]Litt av poenget er jo talerens alder. Hvorfor? Fordi mange 15 åringer er dritt lei skolen og hvis man kan få en som bare er 5-10 år eldre til å vise at du trenger ikke vente til du er 40 år for å bli vellykket kan det være mer motiverende...

Hvordan valg har personen tatt fra h*n var 15 år og frem til i dag. Hvordan endte h*n opp med å tjene 50 lapper etter skatt i mnd og en CV som er sterkere enn den mange på 40 har.
Samtidig gi litt tips og triks, helt enkelt, ikke noen moral preken fra en annen verden.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
...................

Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Som Complex sier. Norsk ungdom har som oftest penger til PS3er, Xboxer, PCer etc. Egentlig alt dem trenger. Derfor tar dem lettere på dette med utdanning og sitter heller noen ekstra timer foran PCen. Er ute med venner og gjør andre ting.
Vis hele sitatet...

Selv om vi har mye penger og rammene for å ha/få et greit liv er rimelig tilrettelagt for oss betyr ikke det at man ikke kan forandre en sløv, dassete "I don`t care" mentalitet. Faktisk så gir det oss bare enda større grunn til å forandre ungdommens syn på jobb/utdanning.
Sitat av orgopapp Vis innlegg
Selv om vi har mye penger og rammene for å ha/få et greit liv er rimelig tilrettelagt for oss betyr ikke det at man ikke kan forandre en sløv, dassete "I don`t care" mentalitet. Faktisk så gir det oss bare enda større grunn til å forandre ungdommens syn på jobb/utdanning.
Vis hele sitatet...
Man investerer ikke tonnevis med penger på de svakeste elevene i ungdomsskolen.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Som Complex sier. Norsk ungdom har som oftest penger til PS3er, Xboxer, PCer etc. Egentlig alt dem trenger. Derfor tar dem lettere på dette med utdanning og sitter heller noen ekstra timer foran PCen. Er ute med venner og gjør andre ting.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? Det er ungdom fra middelklassefamilier som gjør det best på skolen, og som tar høyere utdanning. De som ikke har råd til PS3 og som blir hjemme i Norge mens alle vennene drar til syden, er dem som ikke tar høyere utdanning.

Det er i skolens interesse at elevene gjør det godt, derfor vil de forsøke å stimulere elevene så mye som mulig. Skolebesøk slik som trådstarter snakker om, skjer hele tiden og er ikke noe nytt.