Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1276
Har forsøkt å googlet problemet, men finner ingen gode svar. Så jeg prøver å lete etter noen smarte forlk her som kansje kunne hjulpet meg.

Jeg har en del PC'er som jeg skal ha installert Windows XP på, også har ingen av disse mulighet for USB eller CD Boot. Så jeg står med nettverks boot, muligheten.

Så jeg håper noen her vet svaret på hvordan eller hvilke programmer jeg trenger for å få gjort dette med en Windows 7 PC. (Har ingen mulgihet til å bruke server)

Takker for alle gode svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://blog.ryantadams.com/2008/02/0...nd-windows-pe/

install windows 7 network boot ga x antall millioner treff. Det var det første lovande.

edit: du skal ha windows xp jaa. Vel, framgangsmåten er omtrent den samme, med samme filene, bare at du trenger XP-filene for installasjon istaden for vista/win7.
Sist endret av vidarlo; 16. oktober 2010 kl. 21:22.
isars's Avatar
Trådstarter
Har prøvd linken, virker ikke, den andre hp maskinen klarer ikke å hente xp fra win7 maskinen.
noe i guiden om nettverksforbindelsen som ikke er detaljert nok. "I think"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det var da vagt. Kva er det som ikkje funker? Får du ei feilmelding?

Guiden var jo veldig klar med steg for steg... Har du hugsa å disable firewalls og slikt? Har du andre DHCP-servere i nettet ditt så kan jo det skape problemer også.
isars's Avatar
Trådstarter
guiden referer til å bruke kryssakabel, det kan altså ikke være andre dhcp servere mellom maskinene.
Hvorfor har du ingen mulighet til å bruke server? Vil anbefale å laste ned en trial av f.eks Windows Server 2008 (Eller R2) og installere rollen WDS (Windows Deployment Service). Derifra vil det ikke være noe stort problem å få deploya windows XP til X antall maskiner.

Hvis du sliter med at du ikke har tilgang på en egen boks som kan kjøre server OSet, så kan du prøve å kjøre det igjennom VMWare eller Virtualbox, så lenge du får Server og klienter på samme nettverk så burde det gå bra? For deployment av XP via WDS, kom dette opp som første hit på google.

Ellers kan det hende du finner noe brukbart her, bla. Unattended eller WPKG som er noen av de første treffene. Har ikke prøvd, men er vel verdt et forsøk?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg er forøvrig høyst interessert i hva slags maskiner du har som ikke kan boote fra CD eller USB, og hvor\hva dette skal brukes til i ettertid.

Høres jo mektig ut som tynnklienter.
Vi bruker noe som heter Ghostcast-server på skolen jeg jobber på, det funker utmerket. Noe stress å sette opp men det tar 15-20 minutter å formatere en pc.

Må lage mal først så kanskje ikke noe du har bruk for, pluss at du må ha en server.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Vi bruker noe som heter Ghostcast-server på skolen jeg jobber på, det funker utmerket. Noe stress å sette opp men det tar 15-20 minutter å formatere en pc.

Må lage mal først så kanskje ikke noe du har bruk for, pluss at du må ha en server.
Vis hele sitatet...
Men det er fordelaktig å ha ghostcast-serveren på et eget nettverk ettersom det er multicast broadcast trafikk som sendes ut, og den assignerer IP'er til klientene, enten vha en bootdisk eller PXE.

Dette i motsetning til WDS som kan integreres med ADs DHCP-tjenester og er unicast.
Sist endret av AtXbYeA; 17. oktober 2010 kl. 17:27.