Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4849
Hei kjære freaks! her om dagen ble jeg ringt av onkel blå og kalte meg inn på avhøring. Politibetjenten sa at det var relatert til en sak jeg hadde for 2 år siden (ble tatt for bruk, uten noe på meg). Betalte forenklet forelegg og sa heidå.

Jeg har ikke vært i bråk eller i kontakt med politiet siden da og har oppført meg fint for å si det sånn da.

Så spørsmålet er; kan dette være en random oppsjekking hvor de tar urinprøve f.eks? Er veldig bekymret for at ''jeg skal bli tatt igjen'', Er en veldig oppegående person. Trener, har jobb, venner, snart dame og alt som en ''A4 nordmann har og gjør''. Og er redd for at hvis jeg blir tatt for å røyke igjen at det ødelegger jobb og karrieremuligheter, weed er en stor motivasjon for meg for å jobbe og ha det veldig gøy iblant.

TL;DNR
kan dette være en random oppsjekking hvor de tar urinprøve f.eks? eller hva annet kan det være? Politiet ville ikke si konkret hva saken angikk.
kansje saken gjelder noen i din omgangskrets ?
Sitat av NORDNORGE Vis innlegg
kansje saken gjelder noen i din omgangskrets ?
Vis hele sitatet...
det kan godt hende, men hvis jeg drar ned, er hyggelig og forteller det de trenger å vite, og de spørr om jeg har røyka i det siste, jeg sier nei. har de rett til å ta urinprøve på meg da?
Kan godt hende de prøver seg, men uten skjellig grunn, nei.
ArbeidsledigProletar
Sitat av hirwonen Vis innlegg
det kan godt hende, men hvis jeg drar ned, er hyggelig og forteller det de trenger å vite, og de spørr om jeg har røyka i det siste, jeg sier nei. har de rett til å ta urinprøve på meg da?
Vis hele sitatet...
Ikke fortell dem det de trenger å vite i det hele tatt. Nekt forklaring.
Sitat av hirwonen Vis innlegg
det kan godt hende, men hvis jeg drar ned, er hyggelig og forteller det de trenger å vite, og de spørr om jeg har røyka i det siste, jeg sier nei. har de rett til å ta urinprøve på meg da?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke fortelle de det de trenger å vite heller. Og for all del ikke innrøm noenting, si nei til urinprøve. Hvis de spør hvorfor, bare si du kjenner rettighetene dine og du har ikke lyst, du ser ikke noe grunnlag for å gjøre det. Men skader ikke å være hyggelig, det er det lengste du bør strekke deg.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Ikke fortell dem det de trenger å vite i det hele tatt. Nekt forklaring.
Vis hele sitatet...
nekter jeg blir det jeg som blir sett på som en suspekt. HVIS det handler om en i vennekretsen, er det antakeligvis en kis jeg ikke er kompis med lenger. Så gir faen i hva som skjer med han trygdesnylteren bare så lenge jeg kommer meg unna Vil bare slippe å ta pisseprøve for det vet jeg kommer til å bli positivt på mari johanna STD.
Ville aldri stilt i et avhør når de ikke klarer å fortelle hva det gjelder. Da kan det ikke være så viktig, og jeg hadde heller brukt tiden på noe annet. De liker å kartlegge og skal sikkert bare snakke litt med deg, fiske "uskyldig" informasjon. Men mange biter små gjør et puslespill.

Eventuelt, om de er råtten, så er de to som mener du er rød på øynene og bør pisse for de. At du eventuelt da nekter vil nok bare styrke deres "skjellige grunn til misstanke"

Fortell de på en høflig måte at du har bedre ting å bedrive på fritiden din. Du har sikkert noen andre du heller vil tilbringe tid med, hold deg heller med folk på din egen alder.
Sitat av hirwonen Vis innlegg
nekter jeg blir det jeg som blir sett på som en suspekt. HVIS det handler om en i vennekretsen, er det antakeligvis en kis jeg ikke er kompis med lenger. Så gir faen i hva som skjer med han trygdesnylteren bare så lenge jeg kommer meg unna
Vis hele sitatet...
Du trenger jo ikke nekte, vær hyggelig og si du IKKE VET. Er jo ikke nødt å være kuk med de som gadd å være venn med deg.
Sitat av pidget Vis innlegg
Ville aldri stilt i et avhør når de ikke klarer å fortelle hva det gjelder. Da kan det ikke være så viktig, og jeg hadde heller brukt tiden på noe annet. De liker å kartlegge og skal sikkert bare snakke litt med deg, fiske "uskyldig" informasjon. Men mange biter små gjør et puslespill.

Eventuelt, om de er råtten, så er de to som mener du er rød på øynene og bør pisse for de. At du eventuelt da nekter vil nok bare styrke deres "skjellige grunn til misstanke"

Fortell de på en høflig måte at du har bedre ting å bedrive på fritiden din. Du har sikkert noen andre du heller vil tilbringe tid med, hold deg heller med folk på din egen alder.
Vis hele sitatet...
kan nevnes at jeg er 19 og han ''muligens synderen'' er 18, jeg MÅTTE dra virka det som når jeg snakka i telefonen. Hvis ikke jeg dro dit, så _skulle_ de hente meg på jobb, Oh the humiliation..

Men hvis jeg blir tatt for 2. gang nå, kan de da kreve sånn ''random drug test'' som pågår i et år f.eks. av meg?

Skal uansett nekte for røyking og pisseprøve, men hvis jeg gir de info om han så ser de vel lettere på meg.. Men de har nok meldingsbevis som er 4-5 uker gamle hvor jeg spurte; Join å blaze med meg og ****.
Ikke snitch uansett. Det kan fort slå tilbake på deg. Hvis de ber om urinprøve etter to år sier du at du nekter å la dette stasiregimet frarøve deg verdigheten å si at du vil ha advokat før du sier noe mer.
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Ikke snitch uansett. Det kan fort slå tilbake på deg. Hvis de ber om urinprøve etter to år sier du at du nekter å la dette stasiregimet frarøve deg verdigheten å si at du vil ha advokat før du sier noe mer.
Vis hele sitatet...
Det slår ikke tilbake på meg, han kisen er en backstabber og en skitten type. det sier jeg ikke på grunnlag av at jeg må i avhør, men av andre personlige ting som har foregått i vennekretsen
Be om advokat før du vil forklare deg, alt du sier kan bli brukt mot deg.
Sitat av hirwonen Vis innlegg
Det slår ikke tilbake på meg, han kisen er en backstabber og en skitten type. det sier jeg ikke på grunnlag av at jeg må i avhør, men av andre personlige ting som har foregått i vennekretsen
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at du nødvendigvis må være like dust som han, ihvertfall ikke iforhold til politi og cannabis. Og når dette er en du har tilbrakt tid og røykt med så er det vel ikke særlig smartt å utlevere for mye, kommer fort tilbake på deg selv. De har neppe noe grunnlag for å hente/tvinge deg i avhør, det at de sier de skal hente deg på jobb er typisk skremselstaktikk som de bruker for å få tingene på sin måte.

Her lukter det lureri og moralsk forfall, hadde helt klart holdt meg hjemme. Eventuelt kontakt en advokat. Vi lever ikke i en politistat og de kan ikke tvinge deg i et avhør, samtidig som de ikke vil si hva det gjelder. Dvs. nå er det vel klart at det er i sammenheng med ungdomsmiljø og cannabis, da har man vanskelig for å se at det kommer noe positivt utav dette her, hverken for deg eller andre..
Nydelig innlegg! KP


Det kommer ikke NOE positivt ut av det her nei. Jeg har det helt fantastisk, og hvis de skal prøve på noe så ødelegger det alt for meg, jeg er lærling og har møtt opp hver dag og gjør en god jobb, Men det er vel jobben dems å ødelegge jobben min. At de ikke skjønner at forbudet gjør vondt verre...

Jeg vil helst dra dit enn å droppe avhøret, for da kommer de og henter meg på jobb, der _alle_ kan se og jeg sansyneligvis får sparken.
Hvis jeg skal ha advokat, må jeg ut med masse pæng da? Er ikke så veldig flink på dette fagområdet..
Sist endret av hirwonen; 9. desember 2011 kl. 22:36. Grunn: La til et ekstra avsnitt
En kamerat av meg hadde en liten fillesak på gang med onkel nå som gjorde at han ringte advokat.
Advokaten fixet alt på ca 2 dager, sak henlagt. Tok ikke ei eneste krone i betaling.
Snakk med en advokat uannsett, det er gratis til du ansetter han, kanskje han fixer det uten betaling.

Edit: Innlegg 200 gitt, tiden flyr
Sist endret av Navnl0s; 10. desember 2011 kl. 06:46.
Hvorfor i svarte skal du tyste når det ikke er nødvendig i det hele tatt? Hvis de spørr og graver så si at du ikke tyster på kompiser. Det holder. Unødvendig at du skal gi de informasjon fordi du trur du slipper lettere unna. Du har blitt tatt for 2 år sida sist gang. De har ikke no skjellig grunn til å ta urinprøve av deg
Tror ikke du trenger å betale noe for advokat, du kan uansett nekte å avgi forklaring og si at du kan avgi forklaring hvis de skaffer deg advokat gratis. Hvis de ikke vil det, så sier du bare adjø og at du ikke har noe mer der å gjøre.
Sitat av hirwonen Vis innlegg
det kan godt hende, men hvis jeg drar ned, er hyggelig og forteller det de trenger å vite, og de spørr om jeg har røyka i det siste, jeg sier nei. har de rett til å ta urinprøve på meg da?
Vis hele sitatet...
Klart de har det. Politiet kan kreve hva som helst av deg, virker det faktisk som. Det er sinnsykt rart at folk tror det at man kan nekte ditt og datt overfor politiet, og komme unna det. Da skal du ha griseflaks! Kjøp et flakslodd og se om du vinner, seriøst.

Jeg tror imidlertid ikke at politiet faktisk vil be om en urinprøve. Men om de faktisk spør deg om du har røyket i det siste, og du sier nei, så ber de deg om å pisse selvsagt. Nekter du urinprøve, så er det jo åpenbart at du lyver, og dette vet de. Politiet kan da be deg om å ta en blodprøve, om nødvendig med tvang.

Hvorfor nekte å ta en urinprøve om du faktisk hadde vært clean? 2+2 = 4..

Hadde du vært clean, så hadde du pisset med glede, bare for å pisse dem i trynet ved å bevise at du faktisk var clean.

Om det er sånn at du frykter noe som helst, og det virker som at du helt klart har en viss anelse på hva det gjelder, så ville jeg ringt en advokat. Fri rettshjelp er det noe som heter. Benytt deg av sjansen. Nå eller aldri.
Viktig å frykte det verste dersom man skal i et avhør og man ikke har helt rent mel i posen. Handling foran ord!

Å ha trøbbel med politiet fordi man er regelmessig bruker av cannabis, er for meg helt uforståelig. Det koster så utrolig, vanvittig mye. Fåfengt av politiet å kaste bort ressurser på det her. Blir som å skulle få bot for å pisse i atlanterhavet
Sitat av pidget Vis innlegg
Ville aldri stilt i et avhør når de ikke klarer å fortelle hva det gjelder. Da kan det ikke være så viktig, og jeg hadde heller brukt tiden på noe annet. De liker å kartlegge og skal sikkert bare snakke litt med deg, fiske "uskyldig" informasjon. Men mange biter små gjør et puslespill.

Eventuelt, om de er råtten, så er de to som mener du er rød på øynene og bør pisse for de. At du eventuelt da nekter vil nok bare styrke deres "skjellige grunn til misstanke"

Fortell de på en høflig måte at du har bedre ting å bedrive på fritiden din. Du har sikkert noen andre du heller vil tilbringe tid med, hold deg heller med folk på din egen alder.
Vis hele sitatet...
Ja du er jaggu lur.

Når han er opptatt av å ikke få problemer så gir du han tips om å ikke møte til avhør, noe han er pliktig til å gjøre jfr strpl. Dette vil da medføre at han blir hentet av politiet hjemme eller på arbeidsplass.

Syntes spesielt kommentaren om å holde seg med folk på egen alder var god, fikk en god latter på morgenskvisten.

Til trådstarter, du gjør lurt i å ikke følge alle tips som blir fremmet her...
Siden det virker å gå sport i å oppfordre folk til å nekte å avgi forklaring eller nekte å møte i avhør, stort sett under begrunnelsen at bare du holder kjeft og nekter så blir saken borte av seg selv, har jeg latt det gå sport i å påpeke noen småting som kan være greie å ha med seg:

1. Du kan ikke la være å møte når du er innkalt av politiet. Straffeprosessloven §230 - tredje ledd: Selv om et vitne ikke har forklaringsplikt etter første eller annet ledd, plikter vitnet etter innkalling å møte på politistasjon eller lensmannskontor i det politidistrikt hvor han bor eller oppholder seg for å avklare om han er villig til å forklare seg for politiet
Selv om du erklærer at du nekter å avgi forklaring plikter du fortsatt å oppgi personalia. Du må også eksplisitt gi beskjed om at du ikke ønsker å avgi forklaring.
Det er også to andre ting det kan være greit å være klar over hvis du kalles inn som vitne. For det første kan du straffes for å avgi falsk forklaring. Dernest, hvis du blir innkalt for å vitne i retten plikter du å avgi forklaring. Da har du ikke lenger anledning til å nekte å forklare deg, og straffeprosessloven åpner faktisk for å holde deg fenglset frem til du avgir forklaring. Dog ikke lenger enn 3 måneder...

2. Du har ikke krav på gratis advokat. Det er først når du får status som siktet at du har krav på forsvarer, er du innkalt som vitne har du heller ikke bruk for advokat.

3. Politiet kan ikke pålegge/tvinge deg til pisseprøve, men ved skjellig mistanke kan de utføre blodprøve - om nødvendig med makt. Jf Straffeprosessloven §157: Den som med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan underkastes kroppslig undersøkelse når det antas å være av betydning for opplysningen av saken og ikke fremstår som et uforholdsmessig inngrep. Det kan tas blodprøve og foretas andre undersøkelser som kan skje uten fare eller betydelig smerte.
Sist endret av doseren; 14. desember 2011 kl. 07:54. Grunn: Typo
Sitat av doseren Vis innlegg
Siden det virker å gå sport i å oppfordre folk til å nekte å avgi forklaring eller nekte å møte i avhør, stort sett under begrunnelsen at bare du holder kjeft og nekter så blir saken borte av seg selv, har jeg latt det gå sport i å påpeke noen småting som kan være greie å ha med seg:

1. Du kan ikke la være å møte når du er innkalt av politiet. Straffeprosessloven §230 - tredje ledd: Selv om et vitne ikke har forklaringsplikt etter første eller annet ledd, plikter vitnet etter innkalling å møte på politistasjon eller lensmannskontor i det politidistrikt hvor han bor eller oppholder seg for å avklare om han er villig til å forklare seg for politiet
Selv om du erklærer at du nekter å avgi forklaring plikter du fortsatt å oppgi personalia. Du må også eksplisitt gi beskjed om at du ikke ønsker å avgi forklaring.
Det er også to andre ting det kan være greit å være klar over hvis du kalles inn som vitne. For det første kan du straffes for å avgi falsk forklaring. Dernest, hvis du blir innkalt for å vitne i retten plikter du å avgi forklaring. Da har du ikke lenger anledning til å nekte å forklare deg, og straffeprosessloven åpner faktisk for å holde deg fenglset frem til du avgir forklaring. Dog ikke lenger enn 3 måneder...

2. Du har ikke krav på gratis advokat. Det er først når du får status som siktet at du har krav på forsvarer, er du innkalt som vitne har du heller ikke bruk for advokat.

3. Politiet kan ikke pålegge/tvinge deg til pisseprøve, men ved skjellig mistanke kan de utføre blodprøve - om nødvendig med makt. Jf Straffeprosessloven §157: Den som med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan underkastes kroppslig undersøkelse når det antas å være av betydning for opplysningen av saken og ikke fremstår som et uforholdsmessig inngrep. Det kan tas blodprøve og foretas andre undersøkelser som kan skje uten fare eller betydelig smerte.
Vis hele sitatet...
Ettersom han ikke har betydelige problemer med politiet fra før, vil de ikke kunne tvinge han til å ta blodprøve. Bruk av rusmidler vil ikke straffes med frihetsstraff (frihetsstraff, i norsk rett fengsel, forvaring, hefte, arrest og tvangsarbeid) med mindre det ligger andre forhold bak.

Dette gjelder nok neppe i praksis, og de vil mest sannsynlig tvinge han til å ta blodprøve med mindre han går til sak. Møt opp, vær hyggelig, så slipper du nok lett unna.
Sist endret av Nether; 16. desember 2011 kl. 11:30.
Hva enn denne kameraten din har gjort mot deg eller andre, er det ikke vits i å tyste på han eller hun. Ikke bare at de kan bruke det mot deg i ettertid, men også at du vil få et svært dårlig rykte på deg fra alle kanter om dette kommer ut.

Sitat av Johnnyblaze85 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
He-hey, kudos for den der.
Sist endret av xzec; 16. desember 2011 kl. 11:56.
Sitat av Nether Vis innlegg
Ettersom han ikke har betydelige problemer med politiet fra før, vil de ikke kunne tvinge han til å ta blodprøve. Bruk av rusmidler vil ikke straffes med frihetsstraff (frihetsstraff, i norsk rett fengsel, forvaring, hefte, arrest og tvangsarbeid) med mindre det ligger andre forhold bak.

Dette gjelder nok neppe i praksis, og de vil mest sannsynlig tvinge han til å ta blodprøve med mindre han går til sak. Møt opp, vær hyggelig, så slipper du nok lett unna.
Vis hele sitatet...
Bruk av rusmidler kan riktignok straffes med fengsel etter legemiddelloven, og således vil vilkåret være oppfylt. Jeg ville vel heller rettet argumentasjonen mot skjellig grunn eller uforholdsmessig inngrep.
ArbeidsledigProletar
Sitat av doseren Vis innlegg
Siden det virker å gå sport i å oppfordre folk til å nekte å avgi forklaring eller nekte å møte i avhør, stort sett under begrunnelsen at bare du holder kjeft og nekter så blir saken borte av seg selv, har jeg latt det gå sport i å påpeke noen småting som kan være greie å ha med seg:

3. Politiet kan ikke pålegge/tvinge deg til pisseprøve, men ved skjellig mistanke kan de utføre blodprøve - om nødvendig med makt. Jf Straffeprosessloven §157: Den som med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan underkastes kroppslig undersøkelse når det antas å være av betydning for opplysningen av saken og ikke fremstår som et uforholdsmessig inngrep. Det kan tas blodprøve og foretas andre undersøkelser som kan skje uten fare eller betydelig smerte.
Vis hele sitatet...
Å nekte forklaring vil nok ikke være skjellig grunn.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Å nekte forklaring vil nok ikke være skjellig grunn.
Vis hele sitatet...
Vil det vel. Vært i avhør før eller? Guess not.. Har de ikke grunn, finner de en grunn. For faen a, nekter du forklaring er det jo klart man har urent mel i posen. jeeesus...
ArbeidsledigProletar
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Vil det vel. Vært i avhør før eller? Guess not.. Har de ikke grunn, finner de en grunn. For faen a, nekter du forklaring er det jo klart man har urent mel i posen. jeeesus...
Vis hele sitatet...
Uhm. Nei, de trenger ikke nødvendigvis gjøre det, det er ikke så enkelt, de kan TRUE i øst og i vest, men de skal ha problemer med å representere for en jurist at en IKKE siktet person skal pisse fordi han ikke ønsker å forklare seg.
Dette er et utdrag fra en forelesning av en ex-politimann.
Selv om det er fra US, så synes jeg likevel den er relevant:

http://www.liveleak.com/view?i=7b4_1323153044
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
En liten digresjon:

1. Er det ulovlig å ha cannabis i blodet/urinen lenge etter inntak, eller er det å oppbevare selve hasjen som er ulovlig? Kan man dømmes/få forelegg for å ha spor av cannabis i blodet/urinen?

2. Hvis personen er over 18, vil det være ulovlig for politiet å fortelle om forholdene i saken til arbeidsplass, familie og venner?
Bruk er ulovlig, så du vil få bot om de tar deg med thc i blod/urin. De har egentlig ikke lov(med mindre du jobber steder som krever vandelsattest), men de kan snakke med venner av deg osv om de finner nr dems på telefonen din og dere sender sms om røyking etc. Har også vært tilfeller hvor de kommer hjem til deg og ransaker leiligheten pga du ble tatt for en grammer, men det skjer ikke i Oslo
Sitat av Apraksin Vis innlegg
En liten digresjon:

1. Er det ulovlig å ha cannabis i blodet/urinen lenge etter inntak, eller er det å oppbevare selve hasjen som er ulovlig? Kan man dømmes/få forelegg for å ha spor av cannabis i blodet/urinen?

2. Hvis personen er over 18, vil det være ulovlig for politiet å fortelle om forholdene i saken til arbeidsplass, familie og venner?
Vis hele sitatet...
1. Ja. Om du tester positivt på cannabis på en urinprøve vil du kunne bli tatt for bruk. Besittelse er også ulovlig, og siden man er nødt til å være i besittelse av cannabis for å bruke det, vil man bli straffet for både bruk og besittelse. En flott måte for politiet å holde en høy oppklaringsprosent i saker som omhandler bruk av narkotiske stoffer, som igjen blir brukt som et argument for at narkotikakrigen ikke er tapt.

2. Ja, politiet har taushetsplikt.
Sitat av 1up! Vis innlegg
1. Ja. Om du tester positivt på cannabis på en urinprøve vil du kunne bli tatt for bruk. Besittelse er også ulovlig, og siden man er nødt til å være i besittelse av cannabis for å bruke det, vil man bli straffet for både bruk og besittelse. En flott måte for politiet å holde en høy oppklaringsprosent i saker som omhandler bruk av narkotiske stoffer, som igjen blir brukt som et argument for at narkotikakrigen ikke er tapt.
Vis hele sitatet...
Hva hvis du har vært på en fest hvor det ble røyket? Da blir du jo dømt uskyldig. Det går an å teste positivt kun av passiv røyking.
Sist endret av Dodecha; 19. desember 2011 kl. 10:53.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har du noen kilder på dette jegermeg?

Den internasjonale standarden (NIDA 5) for urin/blod/hårtesting har en såkallt cutoff, en buffer før den vil gi positivt svar, dvs at du kan ha en liten mengde thc i kroppsveskene som testes uten at den slår ut positivt, nettopp for slike tilfeller av passiv kontakt med stoffer:

This legend is technically true but highly misleading. According to a U.S. Army study, the amount of secondhand cannabis smoke needed to cause a false positive result (failure) is quite large indeed, and would require being sealed in an unventilated car or small room filled with marijuana smokers for several hours.[34] Hair testing, however, is a different matter, particularly with passive exposure to crack/cocaine, which can deposit onto hair and be readily incorporated into it.[34] Though for cannabis, typically only metabolites (produced by the body and thus not found in smoke) are tested rather than THC, so failure is unlikely to result from non-extreme passive exposure.[40][41]
Vis hele sitatet...
Kilde
Sist endret av Dodecha; 19. desember 2011 kl. 18:52.