Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1049
Jeg hadde tannregulering på ungdomsskolen for å fikse overbitt. Resultatet ble veldig bra med tanke på overbittet, men jeg har fortsatt en smule kryssbitt. Sånn kosmetisk sett så er det ikke noe som vises noe særlig, problemet er at jeg sliter med klikking og knasing i kjeven når jeg åpner munnen eller tygger.

Kjeven min har på en måte to posisjoner, en når jeg tygger og andre når jeg åpner munnen. Må på en måte klikke kjeven på plass. Det har ikke plaget meg så mye, helt frem til de siste par årene. Jeg har begynt å få smerter i kjeven som bare blir verre og verre. Klikking kommer fra toppen av kjevebeinet under øre. Det kan se ut som kjevestillingen er feil. Jeg er redd for slitasje over tid, frykter at det kan få konsekvenser i fremtiden. Det gjør også at jeg er veldig anspent, noe som gir ennå mer ubehag.

Problemet er at jeg har 400 kroner på konto og går som regel i minus hver måned. Jeg har altså ikke råd til å gå til noe kjeveortoped eller noen ekstra behandling hos tannlege. Venter på å få innvilget uføretrygd på grunn av kronisk sykdom, men selv om jeg får det i fremtiden tviler jeg på at jeg noen gang kommer til å ha råd til noe av dette.

Hva slags muligheter har jeg her?
Sist endret av Ed Is A Portal; 3. juli 2023 kl. 00:53.
Hvis du går til psykolog i 3 måneder så får du dekket tannbehandling, så mulig det er noe å hente der for deg? Det er jo ikke snakk om noen stor sum siden du får frikort ganske fort, men du må nok regne med å gå til 3+ samtaler på 45 minutt.

Det gjelder også hvis du begynner i LAR eller blir lagt inn på noen instutisjon for behandling, da slipper du dog å vente 3 måneder.


Vet ikke om dette kan være noe for deg, men det er ett meget godt tilbud iallfall. Det er derfor du ser så mange fortapte sjeler som springer rundt med helt nye glis.
Sist endret av DrDeath; 3. juli 2023 kl. 01:42.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Hvis du går til psykolog i 3 måneder så får du dekket tannbehandling
Vis hele sitatet...
What? Får alle som går til psykolog gratis tannbehandling?

Eller snakker du om TOO, som altså er psykolog og tannbehandling for tortur- og overgrepsofre og folk med ekstrem tannlegeskrekk?
Det kan høres ut som at du har TDM. Jeg er usikker på om alt er dekket på folketrygden, men jeg fikk hvertfall hjelp med det hos tannlegen, og mener at det ble dekket.

De lager en liten skinne til deg som du sover med. Det er ikke spesielt farlig, gitt at det er det du har, men kan være veldig smertefult om kjeven "hopper ut av ledd". Jeg ville ha ringt en tannlege for å høre om det er dekket på folketrygden.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg ville ha ringt en tannlege for å høre om det er dekket på folketrygden.
Vis hele sitatet...
Hva sånn roughly er kriteriene, smerte, forventet utvikling?
Sitat av *pi Vis innlegg
What? Får alle som går til psykolog gratis tannbehandling?

Eller snakker du om TOO, som altså er psykolog og tannbehandling for tortur- og overgrepsofre og folk med ekstrem tannlegeskrekk?
Vis hele sitatet...
Hører flere påstår dette, men det stemmer ikke. Må være som du sier et overgreps eller torturoffer og gå til behandling for å få det dekket.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva sånn roughly er kriteriene, smerte, forventet utvikling?
Vis hele sitatet...
Ingen anelse. Jeg bare nevnte det til tannlegen en gang jeg var der, og plutselig tok vi avstøpning av tennene for å lage skinne som jeg sover med. Har ikke vært plaget med at kjeven låser seg spesielt ofte etterpå, men unngår også å spise på måter som gjør at den lett låses.
K 07.6 TMD. Oftest behandlet med en stabiliseringsskinne. Egenandel for denne er ca 2500ish. Smerter fra ledd er relativt vanlig, og sjeldent "farlig". Om man mistenker at selve tannstillingen er årsaken (doubt) vil du kunne henvises til kjeveortoped.

t tannlege
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er vel rimeligere med psykolog enn tannlege, så dette hørtes ut som et super tilbud...

Alle som går til legen får gratis frisør, eller?