Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2791
Noen som vet hva ulempene med billige snowboard er?
De selger en på prix til 590 kr nå. Har kjørt på et Head Matrix brett i 5-6 sesonger nå, men det sprakk i fjor. Ønsker et brett for denne sesongen og, men har litt lite med cash for tiden.
Dårlig såle, dårlige kanter, dårlig stivhet, dårlig konstruksjon, dårlig geometri og trolig horribelt å kjøre på.

Kan du ikke stå på snowboard i det hele tatt vil du neppe merke forskjell annet enn at det tåler mindre.
Er du litt flink burde du styre laaaaangt unna.
Jeg har et brett som jeg kjøpte på session for 2 år siden eller noe sånn som jeg fikk til 3000 full pris er 5800 send en pm eller legg meg til på msn. Åja billige brett er dårlige de har som oftest ingen kjerne og er stive og vanskelig å stå på. Jeg merket hvertfall STOR forskjell da jeg kjøpte nytt brett etter å ha stått på Pro flyer brett i 2-3 år :P
skal du bare bruke det i år så er det vel godt nok med et billig et, men hvis planen er å ha et snowboard som varer lenge burde du kjøpe et brett med kvalitet.
Trådstarter
Mitt lille dilemma er dette brette eller vente til neste år.
Neste sesong har jeg sikkert råd til et bedre.

Så jeg vet ikke om det er så aktuelt når jeg ser det Goophy har skrevet. Om de 590 kr vil være sånn sett bortkastet da :/ Gå fra et brett til litt over 3000 ned til 590 kr :O

Edit: Er flink nok til å satse alt i en nedoverbakke. Hoppe på big jumps og alle andre skrenter. Men ikke så ivrig på noen andre triks enn litt grabbing enda.
Sist endret av dico; 31. januar 2007 kl. 12:57.
go for the billig brett... tipper du ikke merker noe forskjell.....
Kan man svinge i litt fart kommer et billig brett til å bli et rent helvete.
Slenger man på en tusenlapp+ får man plutselig noe som er uendelig bedre.
Vent til etter sesongen, og kjøp forårets modell. F.eks. Burton Blunt/Dominant, som du da får for sikkert 1500-2000, eller et Rome Artifact/Agent som vel blir på 1500-2500.

Jeg kommer ihvertfall i kickoffen til neste sesong å kjøpe meg et fjorårets Rome Agent!
I de fleste tilfeller er det to ting som styrer prisen på et brett. Først så kommer produsenten så kommer innmaten i selve fjøla. Brett av den billigere typen inneholder trolig bare plastikk og vil oppføre seg svært merkverdig mens du kjører. De tåler også på langt nær like mye som de som er lagd av tre, henholdsvis classical wood fra Canada et sted.

Hvis du står lite: kjøp billig, står du mye: kjøp dyrt. Slik er det med alle sporter. Du trenger ikke top notch utstyr hvis du kun står en uke hver sesong. Har selv et Rome-brett og et Nidecker-brett, har ikke fått stått en gang denne sesongen, så det har vært ganske waste of money.

Hvis du skal gjøre et godt kjøp så kan det være en idè å satse på newcomer-merkene. De er mye billigere og du betaler ikke ut av skjorta fordi "shawn white" kjører på samme brett.
Trådstarter
Tror jeg venter til neste sesong jeg. Ettersom jeg var løypevakt i fjor å var oppe i bakken 4 ganger i uken, så er det kanskje litt lurt å kjøpe seg et brukbart brett

Noen som har brett og anbefale da? Er ikke så nøye på disse merkene, bare det er billig og bra. Med billig mener jeg et sted mellom 1500 til 3500 ca.. Har bindinger og sko.
Har vært obs på mye av reklamen som er med avisen osv., men alle reklamerer jo bare for slalom stort sett =/

Her ser dere hvordan mitt Head Matrix brett så ut etter to-tre sesonger: http://www.robertan.com/files/snowboard.jpg
Hahah, shit, stålkanten løsnet? Great success!

Anyways, mitt første brett av det veldig profesjonelle merket Hooger (det er så profft at ingen har hørt om det engang) betalte jeg 1000kr for bindinger, brett og sko. Det kjørte jeg på i to år, solgte hele pakken igjen for 500, og kjøpte et Burton Custom brett (var da fjorårets modell.) Det kjører jeg nå for tredje sesong, og skal bytte ut igjen neste år.

Jeg har allerede bestemt meg for hvilket brett jeg skal ha, nemlig Rome Agent. Fjølen koster 5500, og hvis de har fjorårets i min lengde igjen så går jeg for det. Hvis ikke, så får jeg bare leve med den sure prisen. Medlemmer av Bergen Snowboard får 15% på Session og Base i Bergen, så jeg må ut med 4500 for den platen neste år.
Det brettet er mest for park-rotter, det spiser både rails og hopp/stor fart, og du kan leke litt i pudder og om nødvendig.

Rome Artifact har verdens sykeste graphic til neste år, jeg ble helt tent når jeg så det, men Artifact er veldig mykt og mest rettet mot rail-junkies, og siden jeg liker å få litt vind i trynet og så blir det ikke det brettet, selvom det ligger på 3500.

Burton sin Dominant serie har billige park-drepende brett, og er mye billigere enn f.eks. Burton T6 eller Custom(X). Burton Blunt er også et bra parkbrett, og ligger på 3000-4000 mener jeg å huske.
Burton er noe de fleste velger i begynnelsen, siden de er desidert størst på brett, men her betaler du litt for merke og som Deezire snakket om. Joda, de lager veldig bra fjøler, men de er dyre, og hos Rome eller Ride får du et like bra brett til kanskje noen høvdinger mindre.

Nå må du da ikke glemme at brettet ikke er den viktigste faktoren, sko og bindinger er minst like viktig. Har du en dårlig binding som gir etter og ikke gir deg godt grep over flexen i brettet, blir jo også brettet dårligere. Har du sko som ikke går helt i søm med bindingene, og i tillegg skviser blodet ut av beina dine, gjelder det samme.

Lykke til med valget!

edit: er du EKSTREMT heldig og har muligheten til å droppe innom den nyåpnede Session-sjappen på Strømmen Storsenter, (tror det var i Stavanger?) kan du prøve å få knibbet til deg et par 32 Lashed sko til 999!! EKSTREMT billig, disse koster altso 2200 til vanlig.
Sist endret av MannY; 31. januar 2007 kl. 18:18.
Hvis du har mulighet burde du gå for et brett for alle pengene du har! Husk at det er mange boardshops etc som har tilbud nå. (I allefall her jeg bor.. Selv om vi bare har en boardshop =). Jeg kjøpte meg nytt brett i fjor. Et Rome Solution. Fikk brettet og bindingene til 3500. Angrer ikke et sekund, og skulle gjerne ha spyttet i en tusing til om jeg måtte..

Uansett. Billigbrett har jeg dårlig erfaring med, da produsentene av disse brettene også har mange andre vinter(og eller andre sportsaktiviteter) de må forholde seg til, og som gjerne selger mer enn snowboardene dems. Ergo - Brettene dems har ikke samme kvaliteten og "egenskapene" som de brettene som kommer fra produsenter som kunn satser snowboard. Som f.eks overnevnte "Rome".

Sier ikke at du nødvendigvis IKKE kan stå på et billigbrett. Men om snowboard er noe du vil fortsette med, så ville jeg gått for et brett med kvalitet med engang, og bli vandt med måten brettene er konstruert på. Du får en helt annen feeling når du står på et godt brett. Merk mine ord.

Det MannY sier angående bindinger og sko er også selvfølgelig viktig. Jeg kjøpte i tillegg til fjøla, noen helt kurrante bindinger fra 'Nitro'. Kosta meg 700(eller no sånt) på halvpris. Gode bindinger, men tror jeg bytter dem ut til neste år, når jeg skal ha meg nye sko. Skoene mine hater jeg. De er gamle og har en form som ikke ligner grisen. Men gidder ikke la det hindre meg i å stå. Så sparer til nye as we speak.

Uansett hva du gjør, så burde du sjekke ut diverse sjapper som spesifiserer seg for brettsport, og høre med dem. Man vet jo aldri om de har noen gulltilbud.

www.50-50.no www.boardshop.no har mange brett, til en rimelig penge. Sjekk der
▼ ... over en uke senere ... ▼
www.boardshop.no

der selger de brett for 999 kr

kanskje ikke de beste merkene men di funker sikkert bedre enn et sprukket brett.
Er det noen som vet om Morrow-brettene de har på 50-50.no er noe tess?
Tenker da spesielt på Lithium 163.