Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1663
På skolenettet kan vi bare bruke IE, jeg lurte derfor på om det er noen måte å få brukt mac på skolenettet?
tja, er tricky saker. jeg regner med at det er domene, og nettilgang bare til domenebrukere. Snakk med de IKT ansatte på skolen, hvis de tillater det, vet de sikkert hvordan det gjøres.
Enig med Slurpeedelic her, snakk med admin.

Mens du venter på at admin på skolen din skal få ut fingern, kan du jo alltids prøve den gamle "internet explorer for mac"

http://internet-explorer.en.softonic.com/mac
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Det kan jo hende du kommer unna med å bytte user agent?

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/59
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Enig med Slurpeedelic her, snakk med admin.

Mens du venter på at admin på skolen din skal få ut fingern, kan du jo alltids prøve den gamle "internet explorer for mac"

http://internet-explorer.en.softonic.com/mac
Vis hele sitatet...
internet explorer var forsåvidt det første jeg prøvde og det gikk dårlig. men ja jeg kan høre med det selvsagt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvorfor kan dere bare bruke IE?

Hva er begrensningen ? Hva skjer dersom du bruker en annen browser ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvorfor kan dere bare bruke IE?

Hva er begrensningen ? Hva skjer dersom du bruker en annen browser ?
Vis hele sitatet...
Det som skjer er at jeg ikke kommer inn på noen side. den bare søker og søker. jeg bruker jo Firefox til vanlig hjemme.
det høres ut som en proxy server. kan du ikke ta en titt på en klassekamerat sin maskin og se om det er proxy instillinger for nettleseren?
Gå inn i instilinger for IE, og kopier adressen til proxyserveren, og så limer du den inn i automatisk oppsettadresse i FF.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Gå inn i instilinger for IE, og kopier adressen til proxyserveren, og så limer du den inn i automatisk oppsettadresse i FF.
Vis hele sitatet...
Har samme oppsettet på skolen her, og da måtte vi gjøre dette for å få FireFox til å fungere med nettet.

FireFox > Innstillinger > Avansert > Netterverk > Innstillinger... > Sett til Manuelt og skriv inn proxyinfoen fra IE
Det går an og bruke en annen nettleser vertfall på skolenettet på min skole. F.eks Google Chrome. Da er det bare til å starte det opp og da kommer det opp brukernavn og passord, og da skriver du inn brukernavn og passordet du bruker for å logge deg på pc'en. og så kommer det, hvis det kommer opp en gang til er det bare til å holde inne "enter" helt til det forsvinner.
Det var dårlig med proxy oppsett på IE, fant lite...
Da IKT-ansvarlig på skolen vår i fjor ikke klarte å få MacBook-en min på nettet, måtte jeg begynne å trikse litt selv. Det tok ikke lang tid før jeg kunne surfe smertefritt på skolenettet.

Først og fremst, skal man bruke Firefox må man (som sagt) hente ut proxy-instillinger fra IE. Disse finner du ved å gå inn på Kontrollpanel --> Alternativer for Internett --> Tilkoblinger --> LAN-instillinger (på bunnen av vinduet). På våre skolemaskiner stod det en adresse til et script som automatisk lastet inn rette instillinger. Kopier denne og legg den inn i Firefox, under Verktøy --> Instillinger --> Avansert --> Nettverk --> Instillinger. I dette vinduet velger du nederste alternativ ("Automatisk oppsettadresse") og limer inn adressen fra IE.

Vil du bruke Safari, kan du lime adressen inn under: Systemvalg --> Nettverk --> Avansert (AirPort må være merket hvis du er på trådløs) --> Proxy --> Automatisk proxykonfigurering (i feltet merket URL).

Nå vet ikke jeg om du i det hele tatt har tilgang til skolenettet med Mac-en din, hvis ikke får du heller sende meg PM.
Sist endret av Svoldal; 12. januar 2010 kl. 21:11.