Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 11978
Her er problemstillingen:

Vi skal på Roskilde Festival i år. Men da vi var der i fjor hadde vi problemer med at ølet ble fort varmt. Jeg liker at ølet er kaldt, og trenger ideer og tips til smarte metoder for å kjøle ned ølet.

På Roskilde er det selvfølgelig ikke strøm, og vanskelig/umulig å få tak i nok mengde is. Men kaldt vann er der... Noe hjelp å få?
frosne grønnsaker
kjøleboks også noe som er kaldt
Legg ølet i det kalde vannet?
Grav et hull i jorda og hold dem der.
Vann og salt? Blir ikke det kaldt?
Jeg har en måte som jeg lærte av en skogvokter for et par uker side. Du vet om vintren, når du står å fryser å venter på busse. Når du kommer inn kjenner du at sellom det er varmere der inne blir du bare kaldere og kaldere. Samme måte funker på øl. Sleng et vått hånkle rundt ølen og legg den ute i solen. Da skal du se at ølen blir kaldt. Har aldri prøvd det selv, men har hørt av en annen også at dette skal funke.
is og salt holder seg kaldere lenger en kun is
Gjør som i Blinkende lykter. Grav hull i bakken som du legger ølen i. Som de sier i filmen: "Det gjelder å finne sin egen dybde."
Sitat av Croch
Jeg har en måte som jeg lærte av en skogvokter for et par uker side. Du vet om vintren, når du står å fryser å venter på busse. Når du kommer inn kjenner du at sellom det er varmere der inne blir du bare kaldere og kaldere. Samme måte funker på øl. Sleng et vått hånkle rundt ølen og legg den ute i solen. Da skal du se at ølen blir kaldt. Har aldri prøvd det selv, men har hørt av en annen også at dette skal funke.
Vis hele sitatet...
Vått håndkle rundt holder det kaldt ja, det stemmer. Om dere er veldig desperate, gjør som Mythbusters, bruk brannslukninsapparat , kjølte ned ølen på 3 minutt... Kanskje best å holde seg til håndkle.
Den metoden Croch nevnte hadde jeg glemt! Det som skjer da er at vannet på håndkledet fordamper og da trekker det ut varmen fra ølen. Men funker ikke det best om sommeren da?
Sitat av fulloggal
Den metoden Croch nevnte hadde jeg glemt! Det som skjer da er at vannet på håndkledet fordamper og da trekker det ut varmen fra ølen. Men funker ikke det best om sommeren da?
Vis hele sitatet...
Roskilde er fra 1. til 8. juli, så det går nok greit

Men ja, vannet i håndkle tar varme fra omgivelsene for å fordampe, ergo blir ølen kald.
ville satset på å grave de ned jeg.
Gleder meg foresten sykt til mcr, muse, the killers og Red hot chilli peppers
Hva om det regner da? (håndkle + vann)
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Takk for mange svar da blir det håndkle eller å grave ned da... men det blir vel kanskje vanskelig å drive å grave ned ølet hele tiden? hvordan skal en gjøre det praktisk?
Hva med en grop utenfor teltet? om det går an å grave ned der? Skaff en haug med jord å lag en haug utenfor teltet, om det hjelper like mye som å legge det under bakken? så er jo det en god mulighet om det ikke er mulighet for å grave noe ned. blir litt bæring på jord men hva gjør man vel ikke for kald drikke .
Så lenge det er fint vær kan jeg anbefale metoden med små tøybiter/håndklær/kluter snurret rundt hver flaske. De tar noe varme fra sola og omgivelsene, og litt fra flasken for å få vannet til å fordampe. Vet ikke hvor effektivt dette er hvis det er dårlig vær ute, og denne metoden er best til å holde kalde ting kaldt - ikke nødvendigvis til å kjøle ned.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Lille My
Vått håndkle rundt holder det kaldt ja, det stemmer. Om dere er veldig desperate, gjør som Mythbusters, bruk brannslukninsapparat , kjølte ned ølen på 3 minutt... Kanskje best å holde seg til håndkle.
Vis hele sitatet...
Er bare viktig å passe på at du bruker CO apparat og ikke pulverapparat da :P hehe
Fyre rundt med pulverapparat er ikke en spesielt god ide :P

Men grave hull i bakken, fyre løs med et CO apparat nedi, pakke inn øla i noe håndkler og putte de nedi hullet og legge ei plate over som lokk, så har du jo max bra kjøleskap
Det beste er nok å grave et dypt hull som de andre sier, det blir utrolig kald og herlig temperatur, jeg å noen venner gjorde det i fjor sommer, hullet var 1,5m og skal love deg det hjalp med å holde ølet (og oss) kalt.
Du kan legge i det myra vis du camper nærme den, men kan hende jeg mikser denne men en annen festival
Det er kanskje ikke så veldig populert å grave et stort hull i bakken. Må jo være et relativt stort hull ettersom det skal være plass til omkring 30 øl.
Som du sikkert vet fordamper rødsprit og annen sprit velding fort, dypp ølen i rødsprit og kast den opp i luften, da fordamper spriten og ølen blir litt kaldere!
funker det?
Har ikke prøvd i praksis, men som du sikkert vet så blir du veldig kald på hånden om du får bensin på den(så sant det ikke er flammer i nærheten) og det er det samme som skjer med sprit
Jeg var selv på Roskilde i fjor og led av samme problem. Øllen ble fort varm. Det jeg gjorde var å dra inn til byen og kjøpte meg en kjølebag. Tilbake på campen fylte jeg kjølebaggen med vann. La opp i ølla og la på lokket. Og voila så hadde jeg kald øl hele tiden .

Kjølebagen kosta 40 kr på netto hvis jeg ikke husker feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom du vil ha virkelig kaldt øl er kjølebag og tørris tingen. Tørris er billig, koster 20-30,- pr kg, og er helvetes kaldt. Hiv et lag på 5cm tørris i bunnen av en kjølebag, lemp på med øl, sett lokket _nesten_ på (NB: Er lokket tett, vil det smelle som et helvete etter ei stund pga. trykkoppbygging), og vent. En time så er nederste øla plenty kald, litt meir for den øverste.

Tørr-is holder forbausande lenge også, så om du kjøper 2kg for dag er det plenty.
Mange smarte forslag her, men det enkleste å gjennomføre i praksis er å kjøpe en kjølebag og en haug med frosne erter. Begge delene får man på supermarkedet i roskilde, og de frosne ertene koster bare noen kroner per pakke.
Hvis ølen i utgangspunktet er kald, vil vel alt isolerende funke, fra glava til dyner. Soveposer burde funke utmerket.
Merk - hvis ølen allerede er kald. Hvis den er varm i utgangspunktet, vil den holde seg varm.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Hva med den klassiske løsningen? Ta med et oppblåsbart badebasseng og fyll med iskaldt vann. Et basseng holder en hel dag, og det tar bare 15-20 min og skifte vann.
Kva med å kaupe ein haug med ammoniumnitrat (kunstgjødsel) og blande det med vatn i ein kjølebag. Kan hende det ikkje er heilt heldig å få denna guffa i seg, men ein kan berre vaske godt av ølflaskene. Ammoniumnitrat er det sama som er i isposane ein har på hevingar.
Sitat av vidarlo
Dersom du vil ha virkelig kaldt øl er kjølebag og tørris tingen. Tørris er billig, koster 20-30,- pr kg, og er helvetes kaldt. Hiv et lag på 5cm tørris i bunnen av en kjølebag, lemp på med øl, sett lokket _nesten_ på (NB: Er lokket tett, vil det smelle som et helvete etter ei stund pga. trykkoppbygging), og vent. En time så er nederste øla plenty kald, litt meir for den øverste.

Tørr-is holder forbausande lenge også, så om du kjøper 2kg for dag er det plenty.
Vis hele sitatet...
Det du også kan gjøre, er og fylle en 10 litersbøtte med med vann, så slenge tørris oppi.
På jobben, pleier vi og holde firmafest for kunder. I fjor var det over 100 tørste folk dær, og vi hadde vel en 600-700 boks-halvlitere. Jeg avkjølte pilsen ved og slenge dem oppi bøtta, og de var ekstremt kalde etter et halvt minutt. Vis du er glad i farris, kan du jo drikke vannet etterpå

Tørris koster som sagt 20-30,- kg, avhengi av hvor mye du kjøper. Men du må i tilegg betale for en transportkasse som holder tørrisen kald under transport, den koster 75,-. Selger tørris på jobben, så tror prisene stemmer rimelig greit. Ta kontakt med en forhandler som selger gass (yara, statoil etc.). Tar vanligvis en 3-4 virkedager før forhandler har det, fra du bestiller.
Sist endret av SnippeX; 18. mars 2007 kl. 19:23.
Sitat av fulloggal
Vann og salt? Blir ikke det kaldt?
Vis hele sitatet...
Nei tvert imot
Pisselunka øl er jo en del av Roskilde-eventyret!
Sitat av Lille My
Vått håndkle rundt holder det kaldt ja, det stemmer. Om dere er veldig desperate, gjør som Mythbusters, bruk brannslukninsapparat , kjølte ned ølen på 3 minutt... Kanskje best å holde seg til håndkle.
Vis hele sitatet...
Er det 3 minutter spray i et brannslukningsapparat?

6kg/180 sek = 0,033 kg/sek = 33 gram/sek

evt

2kg/180 sek = 0,011 kg/sek = 11 gram/sek

Kanskje det kan gå, men å bruke opp et brannslunkingsapparat til 3/400 kroner på å kjøle ned noen øl... Kanskje bedre med en kjølebag til 40 kroner...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Hva med å kjøpe bilbatteri og en kjølebag som drives av adapter til sigarettenneren?
En kjølebag og en parasoll for å holde kjøebaggen vekk fra solen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Utrolig mange bra forslag her! Tusen takk!

Jeg ble ganske tent på tørr-is ideen. Tror jeg vil gjennomføre det. Men problemet er å få tak i tørr-is i Roskilde. Tror dere de har det på bensinstasjoner i sentrum? Hvis jeg kjøper si 2 kg for en kveld. Holder kulden seg i 12 timer?
Skulle nok ikke være noe porblem, så lenge du oppbevarer tørrisen i den isolerte transportkassa. Så bruker du en og en tørris plate om gangen. Men som sagt, det er kanksje vanskelig og skaffe seg tilgang til tørris dær. Du blir nesten nødt til og undersøke litt i forveien, og mulig forhåndsbestille.

Det kan jo faktisk hende at en bensin stasjon eller noe har tørris tilgjenglig pga festivalen. Men det er nok ikke vanlig lagervare oss de fleste bensin stasjoner
Det du også kan gjøre er selvsagt å grave et hull til kjøleboksen, så får den også enda bedre isolering, slipper å stå i solsteika og sånt. Ellers er det jo mulig å få kjøpt kjølebokser som går på 12v, som nevnt tidligere her, skaffer du et lite solcellepanel i tillegg har du en tøff løsning og kanskje tilogmed mulighet for å lade opp mobiler og sånt.
Frys ned en stor klump is på forhånd,har sett folk på roskilde gjøre det før, men er mulig de har kjøpt isen der en plass, den ville nok smeltet etter lang kjøretur i varmen.

Men når jeg sier stor, så mener jeg stor, de hadde den stående lenge før den smeltet, så knuste de biter av den som de la ned i øl kassene.
de selger isbiter pr pose i de fleste butikker med delikatesse. billig is. legg oppi kjøleboks så har du kald øl en god stund!
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Hva med å ta med tørr-is i bagasjen fra norge. Holder den seg fin helt til kontakt med vann?
Det JonKanon nevner er ypperlig. Få tak i flere isposer, fås på sportsforretninger. Eller så handler du en sekk med ammoniumnitrat-gjødsel (ulovlig å selge til folk uten gård, tror jeg. helvedes norge.) for noen hundre. Du skal ikke slikke flaskene på utsiden hele tiden, så det er ikke så mye å være redd for. Det kjøler derimot noe helt fantastisk. Kanskje kjemi på skolen har litt liggende til deg. Lykke til!

Se om du finner noen som kan litt kjemi, og kan regne ut hvor mye du trenger, sånn roughly. Men det er et så gøy stoff, at det skader ikke å ha litt ekstra. Bland med vann og ting blir kaldt, -12c tror jeg.

Quoted fra wikipedia:
Ammonium nitrate is also used in instant cold packs. In this use, ammonium nitrate is mixed with water in an endothermic reaction, which absorbs 26.2 kilojoules of heat per mole of reactant.

Du kan jo bare skylle dem lett i kaldt vann, så er det ikkenoe ammoniumnitratvann igjen

Edit: Bare kjøp isposer, de er tette, så kakker du dem og fyller opp baggen med øl og isposer. Da kan de ikke whine.
Sist endret av ProZhen; 10. april 2007 kl. 22:46.
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Hadde vært en god ide. Men da jeg spurte de jeg skal reise sammen med så sa de: neei, jeg skal hvefall ikke drikke av ølflasker som er duppet i dritt...
Prøvde å argumentere med at det er jo bare å tørke vekk og sånn, men.
flytende nitrogen bør funke...

..ellers er jo kjølebag ingen dum idè


det der med isposer funker nok både i teorien og i praksis, men det er neppe noe miljøvennlig alternaltiv i lengden
Sist endret av !mats; 10. april 2007 kl. 22:49.
Sitat av Mjirt
Hva med å ta med tørr-is i bagasjen fra norge. Holder den seg fin helt til kontakt med vann?
Vis hele sitatet...
http://ind.yara.no/library/attachmen...res/torris.pdf

Man skal helst bruke den før 2 dager. (2 dager fra du henter den oss forhandler, ikke fra produksjon). Så regner med at den holder kanskje 5 dager vis du hadde fått det rett fra Yara, noe som er rimelig umulig. (mm. du eier et firma, med gasstilatelser osv)
Nå er jeg ingen ekspert på feltet, men så noe ei dame gjorde i serien, Jericho, hun lagde is av vann og noe greier. Trengte: vann, metall bøtte og noe til. GOOGLE it
Sitat av Croch
Jeg har en måte som jeg lærte av en skogvokter for et par uker side. Du vet om vintren, når du står å fryser å venter på busse. Når du kommer inn kjenner du at sellom det er varmere der inne blir du bare kaldere og kaldere. Samme måte funker på øl. Sleng et vått hånkle rundt ølen og legg den ute i solen. Da skal du se at ølen blir kaldt. Har aldri prøvd det selv, men har hørt av en annen også at dette skal funke.
Vis hele sitatet...
Dette er ett gammelt triks jeg lærte i Donald Duck & co nr 42 1999, funker fett.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Spør trailersjåfører eller isbiler som frakter frysevarer om du kan få/kjøpe tørris som er til overs.
til å oppbevare tørrisen i, kan du bruke kjølebag. funker like greit med isopor kasse. isopor isolerer godt på kulden
hva med å be dem flyttet Roskilde-festivalen til Svalbard eller noe?