Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3316
Jeg har i det siste slitt en del med ryggen, dette går litt utover jobben min.
Mitt spørsmål til dere felles freaks er om noen av dere har noen gode tips for å bli kvitt disse smertene.
Kan kanskje legge til at det ihvertfall denne gangen antageligvis ligger i rygg musklene.
hvilken del av ryggen.. ser ut til att flere og flere bruker freakforum som nett-lege.. haha.. syns det er komisk..

har forresten hatt betennelse i ryggen siden februar..
Venstre side fra korsryggen og oppover. Beklager hvis flere deler paniel sine synspukter, jeg tenkte bare jeg skulle høre med dere før jeg konsulterer lege og kanskje blir slengt på en sykemelding (jeg vil faktisk jobbe).
Du vil høre med oss før du stikker til lege? ærlig talt..
Jupp, leger har alt for fort for å krisemaksimere syntes ihvertfall jeg. Det er jo en del av dere som har ganske gode medisinke kunnskaper etter hva jeg har oppfattet de årene jeg har vært medlem her.
Om noen moderator syntes denne tråden bør fjernes, så er det helt ok.
Hvis ryggsmerten ikke kan røykes eller sprenges vekk, foreslår jeg at du prøver lommelegen.no
er ikke muliggens mangel på trening som gjør det? har det sånn til tiders, spesielt om jeg driver aktivitet etter uker uten aktivitet.
legen gir deg ikke sykemelding om du ber om å få jobbe, hvis det ikke er alvorlig.
Sitat av cyanid
Hvis ryggsmerten ikke kan røykes eller sprenges vekk, foreslår jeg at du prøver lommelegen.no
Vis hele sitatet...

er helt sikker på at den KAN sprenges vekk...
kan du prøve å forklare smertene ? viss de ligner mine kan jeg si hva jeg måtte gjøre..

jeg fikk da betennelse pga. vekttrening..
Det kan godt hende trening vil hjelpe ja, kan tenkes at sommerferien borte fra elever gjorde meg litt slapp. Kanskje jeg bare skal stikke til en lege på Tirsdag da, siden det tydeligvis var den eneste logiske tingen å gjøre om jeg trenger litt kjapp hjelp. Takk uansett.
Nå kan noen gjerne bare slette denne om nødvendig.
prøv kanskje giropraktor(vet ikke hvordan det skrives).. men kanskje det hjelper.. eller masasje

Edit: Kiropraktor |
Sist endret av RosaKarpe; 28. september 2006 kl. 21:18.
"giropraktor" skrives kiropraktor...

Hilsen ordboka...
prøv legen du.. viss det har me musklene å gjøre så kan fysioterapi være svaret.. finner det på treningsstudioer..
Smerte i ryggen kan skyldes stive hofter, og er noe fotballspillere ofte får, de er ikke akkurat kjent for å tøye ut:P Så det jeg råder deg til å gjøre er å tøye hofta. Er jævlig vanskelig å forklare den tøyestillingen, men jeg skal prøve...

stå på to ben, gå ned som om du skulle ta push ups. ta høyre beinet under venstrebeinet, kneet skal være sånn ca under magen. Så presser du venstrebeinet lenger og lenger bakover, da vil du kjenne det strekker høyt oppe på rumpa!!!

Ikke ta i for hardt med en gang, da kan du fort gjøre vodt værre, ta det rolig, og ikke forvent resultater med tanke på ryggen med en gang.

bare et forslag fra amatør lege Leroy:P
Er mye plaget med slikt selv, og følgende tips kan jeg nevne:
1) Gå. Ikke på asfalt, men i skog og mark, på mykt underlag. På asfalt eller betong gjør bare ryggen verre. Ikke finn på å jogge.

2) Du forteller lite om hva du jobber med, men sitter du mye er det et mulig tegn på at du trenger deg en bedre stol.

3) Når er det du merker først smerten om dagen? Er det om morgenen kan smerten komme fra sengen du ligger i, eller den aktiviteten du holder på med sent om kvelden før du legger deg.
Det har ikke så mye å si hvor han går så lenge han har skotøy i orden. Man kan bli sikkelig dårlig om man bruker sko uten demping når man traver rundt på asfalt, parket etc.
Skal man løpe, så bør man vel holde seg unna asfalt uansett.
Som meitemark sier er en bedre stol kanskje tingen. En ny type stol som trener ryggen når du sitter: http://www.backupas.no
(bruker den selv)
Sitat av TechLash
Det har ikke så mye å si hvor han går så lenge han har skotøy i orden. Man kan bli sikkelig dårlig om man bruker sko uten demping når man traver rundt på asfalt, parket etc.
Skal man løpe, så bør man vel holde seg unna asfalt uansett.
Vis hele sitatet...
I second that. Etter jeg begynte å gå endel fler turer investerte jeg i joggesko til 1000lappen, var verdt hver eneste krone. Deilige å gå i.
Anbefaler deg å kjøpe sko med gode dempere, deilig selv om man går på asfalt.

Har også endel problemer med ryggen selv om jeg trener regelmessig, har blitt bedre det siste året etter jeg begynte med trening.
Har ikke veldig store smerter, men klarer ikke sitte/ligge i samme stilling lenge pga ryggen feks.
Jeg jobber på en spesial skole med veldig utagerende barn. Dette medfører derfor mye holding og bæring.
Takk for tipsene alle sammen, som dere sier vil nok trening være den ideelle "terapien".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har funne ut at dei beste skoa for meg er Verner vernesko. Greit, litt tyngre enn vanlege sko, men dei er laga for folk som trasker på betonggolv heile dagen, og veldig gode såler på. Bruker kun dette, og slik omtrent eit par i året. Dei er dessutan billegare enn joggesko; får ofte eit par til 6-700. Og for meg er dei *bedre* enn dyre joggesko.
Fotsvette, neseblod, ryggproblem - snart bør freakforum opprette en avdeling for folk med helseproblem.

Men for å bli kvitt med ryggsmerte, hjelper det vanligvis med å sitte riktig. Løfte ting med knærne. Sit-ups kan hjelpe mot ryggsmerte for magen kan være svak at den klarer ikke å holde overkroppen din oppe så blir ryggen sliten av det.

Hvis du har fortsatt smerter av det, får du smertestillende piller av legen. Men du får dessverre ikke det med en gang (på grunn av alle narkomaner prøver på det trikset).
Hvis du sitter mye ved dataen etter jobb bør du i tillegg til en bra stol se på sittestillingen.
Jeg brukte før sommeren en kontorstol som var for høy for pulten.
Den kunne pumpes opp og ned men selv det nederste trinnet var for høyt så jeg ble sittende litt bøyd over tastaturet.
Etterhvert begynte jeg å merke det i ryggen, tok heldigvis smertene alvorlig og begynte å bruke en av mine foreldres gamle spisebordstoler.
Hele stolen er i tre(pluss en pute på setet)så den er litt hard men den er lav nok så jeg slipper å sitte bøyd over bordet og smertene forsvant. Ah!
Gikk på skolen når jeg hadde smertene og oppsøkte ikke lege.
Hadde nok gått til legen om smertene fortsatte.
Sitat av RosaKarpe
prøv kanskje giropraktor(vet ikke hvordan det skrives).. men kanskje det hjelper.. eller masasje

Edit: Kiropraktor |
Vis hele sitatet...
Med tanke på prisene en privat kiropraktor tar pr. behandling kan det godt skrives giropraktor.
Takk for alle svar, jeg tok meg bare noen smertestillende og har tilbrakt helgens sovende timer på hardt gulv. Smertene er ihvertfall borte for nå.
Har et søskenbarn som sliter mye med vond rygg, hvis profilen din stemmer er dere jevngamle. Han har hatt noen skader pga kampsport/påkjørt/militær, men uansett hva de gjør finner de ikke feilen. Nå blir det egentlig bare verre han blir sjukere på andre måter også. Saken er at han hadde en temmelig vanskelig oppvekst med mye rart, og det virker som mye av smertene er psykiske heller fysiske om dere skjønner? Tviler jo ikke på at han har vondt, men alt av medisiner og behandlinger er prøvd UNNTATT psykolog o.l.... Kjenner også flere som har vonde rygger pga for mye mentalt stress de ikke får ryddet opp i.

Er det noe du sliter med som du aldri har fått ut? Trenger ikke å svare her, men tenk over det selv. Det kan jo være at smertene gir seg om du "får det ut"? Er bare et tips fra meg, for mange tenker ikke på at det kan være det.
For meg som ` freak-lege` høres det ut som om du har fått en trøtthet/anspenthet i ryggmusklene. En god tid er å svømme. Da styrker man musklene på en skånsom måte.
er det kronisk ryggsmerter kan du gå til nevrolog =)
Freakyman sier svøm, jeg sier svøm, svøm og svøm. Jeg hadde store problemer med nakke/rygg og det var utrolig som det hjalp med svømming. Jeg ødela meg selvsagt like ille hver gang, da hoppetårnet ble litt for fristende. Ta deg en svømmetur eller to i uka.
Ikke for å krise maksimere her, men vond rygg, kan ofte være de første signalene om at du kan ha en revmatisk lidelse eksempelvis morbus Bechterew eller seropositiv revmatoid artritt. Kan være lurt, dersom du skulle få disse plagene tilbake, å ta en tur innom fastlegen din og få ham/hun til å se på dette, eventuelt henvise deg videre til en revmatolog.
Om det er muskulære ryggsmerter som du sier, vil jo det si at du mest sannsynlig har rotet deg bort i en belastningsskade av et slag. Dette være seg en dårlig "arbeidssstilling" når du sover, når du bedriver fysisk aktivitet, som f.eks. vektløfting eller løping eller når du sitter ved et skrivebord når du jobber. Mitt råd til deg er å styrke den indre muskulaturen som ligger rundt ryggvirvlene

Du kan lese mye om dette på www.basistrening.no under stabiliseringstrening. Fokusèr da på korrekt utførelse av øvelsene i stedet for å ta mange. Basistrening.no er utviklet og styrt av Olympiatoppen
Jeg har også slitt en del med vond rygg / nakke.

Ønsker ikke å utdype så veldig, men gikk blant annet til kiropraktor i et år på ungdomskolen, nettopp pga nakke/rygg..

Uansett så anbefaler jeg svømming. Selv har jeg vært aktiv svømmer i 10 år, og det tror jeg har hjulpet veldig. Svømming er forresten en av de beste måter å trene på, pga du trener de fleste musklene på en gang..
Hvis du vil unngå lege, men vil bli kvitt plagene så fort som mulig, bør du gå til en kiropraktor først.

Mulig du finner noe nyttig på lommelegen også.
Hvorfor kiropraktor? Om plagene er muskulære vil fysioterapi, slik som gutten sier, vil jo fysio være å foretrekke fremfor kiropraktor.
Det kan også være lengdeforskjell i beina dine som slår ut i ryggen. Har selv slitt med dette og med en gang jeg løfter tungt, jogger osv får jeg vondt. Smerten setter da seg i korsryggen, et punkt under venstre skulderblad og stråling ned i venstre bein.
Hørtes no ut som en betennelse det der. Har hatt det selv,, og gikk slik i ca 3 mnd. Var verst om natta/mårran til meg. Det funka ikke med betennelsesdempende og smertestillende. Det eneste som hjalp var faktisk en tur til fysioterapaut/kiropraktor.
makan til DRIT SVAR fra enkelte...

"spør du oss?", ja du ser da vell for faen at han gjør det?

for meg funker det å ta situps om morgen og kveld... 20x3
da skal du ikke sikte på å klare mest mulig, men å klare de tyngst mulig
lig helt flat
løft på hodet og halsen, mot føtene liksom... og la magen ligge flat, så langt du klarer...
så ned igjen det var 1!
litt vanskelig å forklare... if you catch my drift...

prøv det i noen dager, funker utmerket for meg værtfall.. er selv produksjons arbeider og slet en del med ryggen første måneden i bedriften.
Nenzo: Et poeng om han skal kjøre den styrkeøvelsen du presenterer, så er jo han også nødt å styrke ryggmusklene sine
Men vil fortsatt trekke frem stabiliseringsmusklaturen rundt ryggraden , gull verdt å prøve på det
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har lang erfaring med vondt i ryggen. Viss det gjør vondt litt i siden, og avogtil føles det som du får pustevansker, så er det meget mulig du har forstuet et eller noen sideledd i ryggen. Det kan komme mens du sover, og andre usannsynlige tidspunkt. Jeg har det ofte.
Jeg har også en knekt ryggvirvel, det er kjipere men man overlever.
Da må man trene opp den indre ryggmuskulatur. Prøv og stå i en åpen dør så du har nesetippen mot ene sida av ramma, og t hendene opp til skulderhøyde og legg hendene mot dørramma, og press med en hånd av gangen mot ramma i 30 sekunder vær.
Husker ikke de andre øvelsene
Sist endret av Up; 11. oktober 2006 kl. 16:13.
Sitat av zarion
Nenzo: Et poeng om han skal kjøre den styrkeøvelsen du presenterer, så er jo han også nødt å styrke ryggmusklene sine
Men vil fortsatt trekke frem stabiliseringsmusklaturen rundt ryggraden , gull verdt å prøve på det
Vis hele sitatet...
Veldig ofte ligger ikke årsaken til ryggplager i ryggen. Hvis man kjenner at det ligger i musklene er det stor sannsynlighet for at problemet ligger i lyske/lår eller magemuskulaturen. Selv hadde jeg litt problemer med stive og såre muskler i korsryggen. Behandlingen jeg fikk var massering av magemusklene som ligger langt "inni" magen. For å kunne massere de må man dytte vekk tarmer og slikt, så er litt vanskelig å klare det selv:P Disse musklene henger nemling sammen med ryggmusklene og lårmusklene. Dette hjalp veldig for min del.
Og når det er sagt, er det veldig viktig å trene ryggmusklene jevnlig hvis man tar situps hver kveld, ellers blir fordelingen skjev.