Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1878
Jeg planlegger en roadtrip til USA om ganske kort tid. Myndighetsalderen der er, for de som ikke visste det, 21 år. Dette skaper problemer for oss som skal dra, i og med at vi ikke er over 21, eller har fast adresse i USA.
Få/ingen leieselskaper vil leie ut biler til folk under 21, og de som gjør det tar seg ekstremt godt betalt.
For å kjøpe bil må man ha forsikring, og for å få forsikring må man ha en adresse å sette den på. Uten kjørehistorie i USA blir også denne forsikringen ganske dyr.

Er det noen her som har vært i lignende situasjoner tidligere, og dermed har noen erfaringer å dele?
Jeg blir veldig glad for alle tips som måtte komme!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Erm, dette burde ikke være noe problem.

Hadde to venner fra sverige som leide bil i 2 uker i USA, de var henholdsvis 18 og 19 og betalte hvis jeg ikke husker feil rundt 600$ for de to ukene.
Vet ikke om det er alle plasser, men noen plasser i USA så må man være 16 for og ha lappen, så da er det jo litt rart at man må være 21 for å være myndig.
Inge90, nei egentlig ikke.

Man kan få moped i norge når man er 16, men er ikke myndig før man er 18.

Derimot, er man ikke myndig før man er 21 i usa? trodde det var 18 der og at 21 var alderen man kunne kjøpe sprit lovlig.
jepser's Avatar
Trådstarter
Takk for raske svar.
AtXbYeA: Kunne du hørt med vennene dine hvilket utleiefirma og hvilket sted de leide fra? Hadde hjulpet mye.
Inge90: Er i hvert fall 21 års aldersgrense for å kjøpe alkohol der. Fant ingen kilde på at det er myndighetsalderen akkurat nå, men jeg er ganske sikker på det.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg har alltid trodd at det er rundt 16 år på å kjøre i USA, altså mindre enn her i Norge. Har dere aldri hørt om disse "sweet-16" jentene som får seg BMW til bursdagen?

http://www.2pass.co.uk/ages2.htm

EDIT: Uhm, glem det. Det er visst øvekjøring?
Sist endret av ticks; 16. februar 2008 kl. 15:16.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ifølge den listen din er øvelseskjøring fra 14\15 og førerkort fra 16.

De fleste plasser that is.
Sitat av ticks
Jeg har alltid trodd at det er rundt 16 år på å kjøre i USA
Vis hele sitatet...
Og det har du også alltid hatt rett i.

Det blir veldig dyrt da. De har mye tillegg på de som er under 25år (om jeg husker rett, mulig det er så forskjellig hva de opererer med).. I tillegg må du huske på å ha et hotel eller en adresse med telefonnummer som du kan opplyse at du bor på, hvis ikke får du ikke leie bil. Jeg hadde store problemer med dette, og fikk ikke leid bil før selskap nummer seks. I tillegg kom prisen på 1100 dollar for 6 dager.. Det er drøyt..

I tillegg må du tenke på at USA er så forskjellig fra stat til stat. F.eks i New York kan du få leie hvis du er 18, men i noen av nabostatene var dette uaktuelt for dem.

Kos deg, det er enkelt å kjøre der borte..
Sist endret av Matthiesen; 16. februar 2008 kl. 15:21.
jepser's Avatar
Trådstarter
Jeg tror New York og Michigan er de eneste statene der man får leid bil hvis man er under 21.
Har ikke lyst til å bruke mer enn $1000-1500 for 1 mnd. med leiebil. Føler det blir litt waste å bruke 15000 kroner på å leie bil i én måned, men halvparten burde gå greit.

Ingen som kjenner noen som har lyst til å låne bort bilen sin?
Jeg har bodd i USA fra jeg var 18 til 21, og de første 6 mnd hadde jeg leiebil. Var aldri noe problem, bare forklar situasjonen for bilutleiefirma. Vet hvertfall at det går veldig bra i Florida, Texas og New York.

God tur!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg var i New York fra august til desember i fjor. Vi fikk vite at alderen for å leie bil var 25 år. Det er derimot ikke noe problem å kjøpe en bil og kjøre den dersom man har norsk serfikat.
Sist endret av thomasf; 16. februar 2008 kl. 18:13.
Sitat av thomasf
Jeg var i New York fra august til desember i fjor. Vi fikk vite at alderen for å leie bil var 25 år. Det er derimot ikke noe problem å kjøpe en bil og kjøre den dersom man har norsk serfikat.
Vis hele sitatet...
Nja, tror ikke det er en absolutt regel som sier at man ikke kan leie bil når man er 25 - faktisk så vet jeg det. Er man under 21 er det vanskelig å få leid, og fram til man er 25 er det betydelig mye dyrere, da forsikringer for folk under 25 blir en hel del. Hør med Killroy, de har litt peiling på sånt.
jepser's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jectson
Jeg har bodd i USA fra jeg var 18 til 21, og de første 6 mnd hadde jeg leiebil. Var aldri noe problem, bare forklar situasjonen for bilutleiefirma. Vet hvertfall at det går veldig bra i Florida, Texas og New York.

God tur!
Vis hele sitatet...
Høres interessant ut. Hvor mye betalte du for det? Husker du hvilket firma du leide fra?
Sitat av thomasf
Jeg var i New York fra august til desember i fjor. Vi fikk vite at alderen for å leie bil var 25 år. Det er derimot ikke noe problem å kjøpe en bil og kjøre den dersom man har norsk serfikat.
Vis hele sitatet...
Det varierer faktisk veldig fra en policeofficer til en annen. Første gangen jeg ble stoppet, hadde jeg norskt sertifikat, og da fikk jeg beskjed om at han egentlig hadde rett til å kaste meg i buret i 7 dager for å kjøre uten gyldig førerkort.

Det skal nevnes at jeg tok Florida Driver License på 40 minutter, og betalte $15 for det totalt, nede på ett Driver License Office.

Jeg leide av AVIS. Bare dra på nærmeste flyplass, så ordner det seg nok. Husk at det er begrenset hvor lenge du kan være i USA på Visitor Visa. Husker ikke helt hva prisen var, men mener det var i overkant av $90 om dagen (hadde dog en Dodge Charger SE, gladbil )
Sist endret av Jectson; 18. februar 2008 kl. 14:36.
jepser's Avatar
Trådstarter
Okay, så det beste er å forhøre seg etter at man har kommet seg dit?
Hvilke forsikringer er det lurt å ta med på leiebilen?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Siden det er USA, ville jeg hatt forsikring med en høy dekning hvertfall
Ta kontakt med reservasjons kontorene til de store firmaene (Avis Hertz osv.) her i Norge, de kan gi deg fornuftige råd og også prisoverslag, men før du faktisk bestiller bilen ta direkte kontakt med den aktuelle stasjonen og sjekk pris for samme leie.

Har selv en del år på baken i utleiefirma, og de forskjellige reglene for alder for å leie bil varierer litt fra stat til stat. Det er ikke dermed sagt at dersom du kjører bilen inn i en ny stat at reglene for leien forandres.

Fra Avis.no:

Forsikringer i USA/Canada

Loss Damage Waiver (LDW)
Dekker skade og tyveri av leiebilen. Inkludert i priser gitt i Norge.
-Denne bør du ha, dersom bilen blir stjålet så er du begrenset av en egenandel

Additional Liability Insurance (ALI)
Dekker inntil 1 million USD ved skade på "annen manns eiendom". Inkludert i priser gitt i Norge.
-Dette er en som jeg innbiller meg at europeiske forsikringer dekker men ta dog kontakt med dem og sjekk.

Personal Accident Insurance (PAI)
PAI er en frivillig tilleggsforsikring som dekker fører og passasjerer med et visst beløp (avhengig av land), i forbindelse med legebehandling, invaliditet eller død som følge av ulykke. PAI må tegnes lokalt.
-Denne går under personlig reiseforsikring, styr unna

Personal Effects Protection (PEP)
Frivillig bagasjeforsikring.
-Denne dekkes høyst sansynlig av reiseforsikringen din så fremt det ikke ligger eiendeler synlig i bilen.

Vær dog oppmerksom på at i enkelte stater er noen av forsikringene obligatoriske og andre ikke.
jepser's Avatar
Trådstarter
MorPHeuZ: Takk skal du ha. Det oppklarte en del.
Lurer på om det kanskje kan lønne seg å finne et uavhengig, lokalt utleiefirma, for å få best pris når man er under 21...
jepser's Avatar
Trådstarter
Har nå fått et tilbud fra et firma som selger biler inkludert forsikring, ferdig registrert:
Vehicle specification:
Ford LTD, 1978, V8 automatic, original miles 58.838, great condition and ready to go.
See attachments for pictures of this Ford.

Financial specification: Buy/Buy-Back
$ 1.800,-- purchase price
$ 132,75 tax
$ 286,-- insurance 3 months Liability
$ 380,-- registration/plates/title
$ 37,-- inspection
$ 2.635,75 total

Depreciation $ 1.600,--. The difference between purchase price and depreciation will be returned if you sell the car back. Or you can sell the car on your own to someone else.
It is allowed to let others drive the vehicle as long as they have a valid drivers license.
http://bildr.no/thumb/159888.jpeg
http://bildr.no/thumb/159890.jpeg
Vis hele sitatet...
Hva tror folk om dette?