Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 3726
Refererer til: http://www.vg.no/nyheter/fugleinflue...p?artid=186408

Tror dere dette i det hele tatt er sannsynlig? Hvordan ville Norge sett ut etter en eventuell pandemi?
Tror Norge er bedre rustet til å stoppe og til å motvirke ett slikt virus enn Indonesia. Det kan du også se på det faktum at i Egypt er døds prosenten lavere. Land som Indonesia har også en _mye_ tettere befolkning, som vil føre til at spredningen vil bli større og raskere. De omgår flere folk og dyr nærmere og oftere enn vi gjør her til lands.

Om det skulle skje at halvparten av befolkningen dør slik du spør om ville vi hatt ekstreme problemer med å komme oss på benene igjen. I Norge har vi veldig lav arbeidsledighet og alt ville kollapset. Samtidig ville nok det meste av verden kollapset samtidig om Norge skulle bli truffet av noe slik da også andre deler av verden ville bli truffet. Alt i alt tror jeg ikke Norge er det landet som burde urolige seg mest. I Kina ville det spredd seg som ild i gress, hele områder ville trolig blitt lagt øde.
Så lenge den halvparten inkluderer alle negere, jøder og pakkiser, så er det jo bare en fin ting! Og homsene, la oss ikke glemme dem!

Nei, seriøst, jeg mente ikke det jeg skrev i avsnittet over, men jeg følte jeg måtte komme med et litt useriøst svar til en i utgangspunktet useriøs tråd med tittelen "Halve Norge kan dø!". Trådstarter bør alltid ha med egne meninger og ikke bare slenge ut en link til en tabloidartikkel og noen spørsmål. Artikkelen i seg selv er bare enda en grunn til at ingen bør lese VG, jeg siterer ingressen:
Ni av ti som ble smittet av fugleinfluensa i Indonesia i år, omkom. Om en influensapandemi kommer til Norge, kan halvparten av befolkningen dø.
Vis hele sitatet...
Ble ni av ti indonesere smittet? Døde halve Indonesia? Konklusjonene som trekkes allerede i ingressen er ganske sensasjonalistiske. Nå er det ingen nyhet at VG er nettopp sensasjonalistisk, men det er desto større grunn til å sky denne publikasjonen like mye som Se&Hør eller Her&Nå.

Jeg har ingen tro på at det blir noen pandemi. Vi skulle vel dø av SARS en gang i tiden også, uten at vi går rundt med munnbind av den grunn. Jeg tar det hele knakende med ro, men om folk plutselig skulle finne på å dø som fluer i den vestlige verden er det kanskje bare på høy tid uansett?
Sist endret av Nichotin; 22. november 2007 kl. 14:26. Grunn: Endre /b til /quote
Norge har et langt bedre organisert system for å motarbeide slike ting (egen antagelse).

OT:
nicho:
Har du noen gode tips til saklige nettsteder å lese norske nyheter?

Bruker selv BBC News for å holde meg oppdatert på hva som skjer i verden.
Sitat av Nichotin

Ble ni av ti indonesere smittet? Døde halve Indonesia?
Vis hele sitatet...
Nei. Han sa at 9 av 10 av de som ble smittet døde.
Jeg tror Norge er et såpass oppegående land at dette ikke er en trussel for oss
Så lenge dødsraten holder seg primært til de lettlurte idiotene som godtar alt det VG hevder så vil jeg være happy.
Sitat av Crimatix
Nei. Han sa at 9 av 10 av de som ble smittet døde.
Jeg tror Norge er et såpass oppegående land at dette ikke er en trussel for oss
Vis hele sitatet...
Og i og med at 99% av alle nordmenn sitter inne hele dagen foran tv/datamaskin og den eneste kontakten med naturen er de to minuttene med frisk luft man får fra døra til bilen/bussen, tror jeg ikke mange ville blitt smittet av kontakt med fugler. Bare folk hadde vært forsiktige ville det nok ikke tatt helt av.
Sitat av Crimatix
Nei. Han sa at 9 av 10 av de som ble smittet døde.
Jeg tror Norge er et såpass oppegående land at dette ikke er en trussel for oss
Vis hele sitatet...
Poenget var at "halve Norge kan dø" er en litt drastisk konklusjon å dra med mindre det var snakk om at enten ni av ti indonesere ble smittet eller at halve befolkningen der døde. Sånt kan spares til en bisetning om verste tenkelige utfall og bør holdes langt unna en ingress.
Sitat av Ast3rix
Har du noen gode tips til saklige nettsteder å lese norske nyheter?
Vis hele sitatet...

http://www.morgenbladet.no
Argh, joda, halve Norge dør HELT sikkert, for Seksti prosent(Var dette rett?) kommer sikkert til og bli smittet, for alle går rundt og koser med syke mennesker og fugler.

Tviler på at dette kommer til og skje, og hvis det blir et utbrudd av denne typen virus i Norge tror jeg at de kommer til og kaste penger og sykehus og alt annet på det i hytt og pine til det forsvinner.

Norge og Indonesia er meget forskjeldige land, og jeg tror at i verstefall ville kansje hundre mennesker dø i Norge om noe slikt skjedde.
Ahh enda mer deilig VG propaganda.Dette skjer vert år, helt tilbake til 70 tallet(men da var alle livredd ebola.)Altså hittil tror jeg det er rundt 90 stk. som har dødd av denne "ekstreme smittefaren".Face it det kan ikke en gang smitte mellom menesker.
Jeg tviler ærlig talt på at dette blir noe tema. Jeg mener, de to siste gangene det faktisk har vært en dødelig epidemi i Norge, har vært Spanskesyken og Svartedauen. Svartedauen skjedde i 1349 til en gang på 1350-tallet, og den gang var det verken en veldig forsiktig beflokning, en veldig renslig befolkning eller flust med vaksiner. Spanskesyken var det vanskelig å få has på fordi det var et virus, og den gangen kom jo slike ting via båtlaster med syke rotter og mennesker. I dag er det en litt annen situasjon, og jeg tvbiler på at vi har noe å frykte, tatt i betraktning at i dag er vi litt flinkere til å være renslige og påpasselige når det kommer til å håndtere syke mennesker.

Med andre ord, er dette svært overdrevent og typisk tabloidshit.
Jeg stemmer for å slippe løs 500 smitta fugler av diverse slag på FrP's landsmøte.
Jeg tror at det er fullt mulig at opp mot 50% av Norges befolkning stryker med om fugleinfluensaens skulle mutere til å smitte fra menneske til menneske. H5N1 som er den farlige varianten av fugleinfluensa smitter fra fugl til fugl, og fra fugl til menneske, noe som selvfølgelig begrenser smittefaren betraktelig, da det er få nordmenn som omgås med fugler (som er i faresonen).

Men hva skjer om H5N1 muterer med vanlig influensavirus? Influensa vet vi er veldig smittsomt, både via luft og dråpesmitte. Heldigvis har de fleste influensavariantene vært ufarlige for friske mennesker. Siste pandemi var vel spanskesyken, som så vidt jeg vet var det en influensavariant. Mye har selvfølgelig skjedd på medisinfronten siden begynnelsen av 1900-tallet. Nå har vi mye bedre kunnskaper og behandlingsformer for slike ting. Men med tanke på at også reisevanene våre har endret seg enormt mye, så kan veldig mange mennesker bli veldig syke på kort tid, en pandemi sprer seg over verden med en teoretisk fart på ca 900 km/t (hastigheten på flyene våre).
Og har det norske helsevesenet kapasitet nok til å ta i mot alle? Hva hvis 50% av alt helsepersonell også er smittet, og dermed ikke kan gjøre jobben sin? Og hva hvis viruset har mutert såpass mye at den medisinen vi har er ubrukelig?

Vi som bor i Norge er selvfølgelig mye tryggere enn i de fleste andre land, men i mine øyne er det naivt å tro at vi ikke kan bli ofre for en livsfarlig pandemi med uante konsekvenser.
Statistisk sett så vil vi få en verdensomspennede pandemi når som helst, men om det er forårsaket av fugleinfluensa eller et hittil uoppdaget virus, kan man bare gjette på.

At 50% av Norges befolkning kan komme til å dø i en pandemi er nok ganske usannsynlig, men på ingen måte urealistisk.
Jeg gleder meg til Norge blir Raccoon City og jeg og en gruppe kamerater flyr rundt med rifler og skyter skabbete fugleelskere. Make it happen!
I naturen så kommer gjerne masseutryddelser ved epidemier e l når en populasjon er blitt for stor. Jorda er blitt overbefolka av mennesker og noe sånt vil nok skje med mennesker etterhvert også. Kanskje ikke pga fugleinfluensaen, kanskje en annen epidemi e l isteden. Men sånne ting skjer i naturen, det er rimelig uunngåelig fremdeles. Slike hendelser vil med tid og stunder skje uansett, men hvor lenge det blir til noe skjer kan man ikke vite.
Sitat av holy_toy
Ahh enda mer deilig VG propaganda.Dette skjer vert år, helt tilbake til 70 tallet(men da var alle livredd ebola.)Altså hittil tror jeg det er rundt 90 stk. som har dødd av denne "ekstreme smittefaren".Face it det kan ikke en gang smitte mellom menesker.
Vis hele sitatet...
Problemet med slike sykdommer er at de muterer. Da har du et problem. De kan smitte mellom mennesker også, og kan bli resistante mot vaksinene vi hadde mot viruset (Worst case scenario)

Alikevel kan vi ta det rimelig med ro. Norge er et land med befolkningstetthet tilnærmet null, derimot i Indonesia bor folk oppå hverandre.
Sitat av brunost
Problemet med slike sykdommer er at de muterer. Da har du et problem. De kan smitte mellom mennesker også, og kan bli resistante mot vaksinene vi hadde mot viruset (Worst case scenario)

Alikevel kan vi ta det rimelig med ro. Norge er et land med befolkningstetthet tilnærmet null, derimot i Indonesia bor folk oppå hverandre.
Vis hele sitatet...
Men altså, man hadde ikke noe vaksine mot svartedauden. Det var rett og slett immune mennesker som overlevde. Den muterte da aldri. Om fugleinnfluensa blir en virkelig trussel i Norge kommer ganske garantert akkurat dette til å skje igjen, og sykdommen utryddes.. Dog, en god del mennesker dør men det er vel egentlig ikke til å unngå.. Vi er over 6 milliarder mennesker på Jorda, og iløpet av 2050 er vi 9 milliarder (statistisk sett). Jeg vil ikke virke grotesk, men noe må skje for å begrense forplantingen. Vi humper jo som kaniner på en vakker vårdag..
Sykdommen bak Svartedauden kom igjen og igjen. Europa ble rammet mange ganger av den, og immune overlevde hver gang mens ikke-immune døde mer og mer ut. Så tilslutt var alle de levende menneskene her immune og sykdommen ufarlig. Men f eks fugleinfluensaen er mye mye farligere enn svartedauden. Svartedauden hadde man mest sannsynlig utrydda med penicillin hvis de hadde hatt det på den tida, mens Fugle-greiene ville blitt mye mer heavy!
Temmelig sikker på at alle nordmenn kan dø.
Sitat av Lord-Myrrah
Temmelig sikker på at alle nordmenn kan dø.
Vis hele sitatet...
Temmelig sikker på at alle nordmenn kan bli dverger.
Sist endret av Diablo; 23. november 2007 kl. 15:51.
Hvis den kommer isolerer jeg meg bare på hytta, da går det så bra så...
Tror ikke halvpartan av oss dør altså...
Jeg dauer hvertfall ikke jeg har gassmaske
Høres fullstendig overdrevent ut når 30% av de som faktisk ble smittet i Egypt døde. Hvordan skulle så halve Norge dø ut? - Henger vel ikke helt på greip.
Dette er ren politisk propaganda satt igang av vaksineindustrien.
Husk på at mennesker har levd i tusener av år uten dem.
Tiden vil vise
Sitat av Kejerith
Tiden vil vise
Vis hele sitatet...
Sant...
Men dersom det viser seg at dette en falsk melding av typen ULV ULV så vil de nok få høre det i mange generasjoner frem i tid.

INGEN sykdommer har noensinne drept alle mennesker i verden.

Samtidig så tror jeg at det er viktig å få satt industrien på plass, før de finner en sykdom nummer to og blåse opp.
Sitat av Gubbe
Dette er ren politisk propaganda satt igang av vaksineindustrien.
Husk på at mennesker har levd i tusener av år uten dem.
Vis hele sitatet...
Det var betraktelig fler som døde før i tiden, uten "vaksineindustrien", som du latterlig konspiratorisk kaller dem. Vi levde også i tusener av år uten penicillin, cellegift, morfin, aspirin og p-piller, men det betyr ikke at alle disse stoffene er laget av Satan.
DonTomaso
P-piller har ikke noe med dette å gjøre.

Argumenter:

1) Dersom folk slutter dø og lever "for alltid"... Finnes det nok mat til alle i lengden?
2) Det sies at pensjonister er en gruppe i samfunnet som har dårligere immunforsvar, er det virkelig vært at folk i søkkrike Norge skal ha gamle folk som lever med smerter hver eneste dag... Eller kanskje det er mer menneskelig å la de slippe? (de har gjerne andre sykdommer)
3) Vet vi virkelig grunnen til at det i det hele tatt finnes sykdommer? Kanskje disse er naturens måte å begrense befolkningen på... (Det er en teori).
4) Vet vi langtidsresultatet av vaksiner flere generasjoner frem i tid?
5) Husk at dette såkalte Folkehelseinstituttet har to skandaler på samvittigheten fra før, MMR, og et eksperiment angående en vaksine mot hjernehinnebetennelse som blant annet ble tvangstestet på skole elever. Hvordan kan du ha tillitt til sånne folk?
1. Ja. Det er ikke matmangel i verden i dag og ikke på flere hundre år heller, det er bare groteskt feilfordelt.
2. Vaksiner og medisiner er ikke til for å la gamle mennesker ligge med smerte, men det motsatte. Hvis en gamling vil leve bør han få lov til det, og for min del gjerne dø også, hvis han heller vil det.
3. Jeg mener sosialdarwinisme er en fint ord for fascisme.
4. Nei, det gjør vi ikke, det har du rett i. Men et korttidsresultat er at folk ikke dør, og at unger vokser opp, og det kan umulig være ille.
5. Folkehelseinstituttet er ikke produsenter av vaksiner, og profiterer heller ikke på det. Jeg er ikke et sekund i tvil om at den globale medisinindustrien produserer piller som vi ikke trenger, og bruker alle tenkelige triks og svindler for å få oss til å tro at vi er sykere enn vi er, men stempler ikke all sykdomsbekjempelse som en skandale fordi en forsvinnende promille folk påstår de fikk utmattelsessyndrom av vaksinen. Så vidt jeg klarer å google meg fram til er det ingen som mener MMR-vaksinen er skadelig, med unntak av konspiratorikerene.
Sist endret av DonTomaso; 24. november 2007 kl. 03:25.
Sitat av DonTomaso
5. Folkehelseinstituttet er ikke produsenter av vaksiner, og profiterer heller ikke på det.
...

Så vidt jeg klarer å google meg fram til er det ingen som mener MMR-vaksinen er skadelig, med unntak av konspiratorikerene.
Vis hele sitatet...
Her fant jeg en artikkel til deg:

Sitat av http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/dokument2/article764204.ece
I Dokument 2 kommer det frem at helsemyndighetene grep inn og stanset produksjonen av vaksiner ved Statens institutt for Folkehelse (SIFF) i oktober 1983.

...

Erkjente problemer med vaksinen

To inspeksjonsrapporter fra Helsedirektoratet slår fast at myndighetene kjente til at den egenproduserte vaksinen ved Folkehelsa ikke holdt mål.
Vis hele sitatet...
Viss vi skal gå rundt og bekymre oss for alle sykdommer som posensiellt kan gjøre oss syke, så har vi pokker meg ikke tid til å gjøre så mye annet i løpet av en dag.

Fugleinfluensa, e-coli og salmonella (og diverse andre sykdommer) er en av mine mindre bekymringer. Det finnes kjekkere ting å bekymre seg for.
Sitat av Gubbe
5) Husk at dette såkalte Folkehelseinstituttet har to skandaler på samvittigheten fra før, MMR, og et eksperiment angående en vaksine mot hjernehinnebetennelse som blant annet ble tvangstestet på skole elever. Hvordan kan du ha tillitt til sånne folk?
Vis hele sitatet...
Her er en sammenligning fra Nazi tiden:

Sitat av http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2126103.ece
50 millioner nazi-sider åpnes

Enormt nazi-arkiv blir for første gang tilgjengelig for offentligheten.

...

Den inntil nå skjulte skatten av informasjon kan åpne for nye studier av Nazi-regimets forfølgelser, slavearbeid og medisinske eksperimenter i Holocaust, skriver nyhetsbyrået.
Vis hele sitatet...
Vil dere virkelig støtte, og ha tillit til et institutt som bruker nazi metoder for å få testet ut vaksiner?
Eneste forskjellen er at den gangen var det skoleelever, under nazistene var det i konsentrasjonsleire. Men fellesnevneren er bruk av unødig tvang.

Jeg håper at de som tidligere har kritisert mine innlegg her på forumet nå revurderer sin holdning og åpner opp sine øyne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gubbe, det er umulig å ta deg seriøst når du kjem med påstander om at folkehelseinstituttet benytter nazimetoder. Det er bullshit.

Du har tidligere demonstrert at du ikkje har fnugg av peiling/vilje til å finne ut kva ei vaksine er.

Kan du forklare kva som er nazimetoder?
litt "Nazi propaganda" finner du HER



Spanskesyken, som rundt 1918 tok livet av omtrent 30 millioner mennesker på verdensbasis og i underkant av
30 000 i Norge, var en svært hardtslående pandemisk influensa. Det er ikke utenkelig at en liknende influensapandemi vil ramme oss i fremtiden, men på grunn av bedre sanitærforhold og behandlingsmåter vil konsekvensene mest sannsynlig være mindre, i hvert fall i den vestlige verden. Sars-epidemien rammet blant annet Kina og Canada våren 2003. Omtrent 8400 mennesker ble smittet og 800 døde av sykdommen. Håndteringen av sars er et eksempel på hvordan gode smitteverntiltak, økt internasjonalt samarbeid og rask informasjonsflyt kan begrense utbredelsen av pandemier på en helt annen og mer effektiv måte enn det man hadde anledning til tidligere.
Vis hele sitatet...
Ser vel ikke på det som særlig positivt at Sars tar knekken på 10% av alle smittede.
Og dersom dette et maks heldig senario.... hva om murphys law virkelig kommer til sin rett??

Er det forøvrig noen her som vet om hvor mange som ryker med i Norge, de gangene vi har normale, men hissige utbrudd av helt vanlig influensa?
(vanskelige tall, da noen ville ha dødd naturlig uansett) men det er selvsagt en grunn til at ALLE eldre i Norge får tilbud om vaksine...
Sitat av Lord-Myrrah
Temmelig sikker på at alle nordmenn kan dø.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der. Alle nordmenn, og andre mennesker for den saks skyld, er i stand til å dø. Selv hvis vi hadde hatt cyborger, androider og gudene veit hva, så hadde de vært i stand til å dø, i den sammenengen att de slutter å fungere og ikke kan fikses.


Virker veldig som folk prøver å få fugleinfluensa til å virke mye værre en det virkelig er.
Si meg, er det mange av dere "freaker" som går rundt og koser på fugler for også pille seg i øyet eller spise noe, utenom å ha vasket seg først?

Og en ting til, jeg har liten tro på att fugleinfluensa kommer til å mutere sånn att det blir i stand til å hoppe fra person til person. Det er jo tross allt FUGLEinfluensa vi snakker om.
Vil tippe att før denne "epidemien" blir helt vill, så vil det komme vaksiner, medisiner og lignende.

Just my two cents.
Fugleinfluensa er en følge av fjærkre industriens praksis. Når de stapper titusenvis av fugler under samme tak lager de drømmeforhold for virus og bakterier. Dette bekjemper de ved å gi antibiotika til fuglene, uten å tenke på at det bare et spørsmål om tid før virusene utvikler motstandsdyktighet.
Sist endret av hampus; 29. november 2007 kl. 09:57.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Slapp av folkens!Vi kommer alle til å dø en eller annen gang av et eller annet.
Ja, sars tok 10% av alle SOM BLE SMITTA.

Og selv i byene i kina, som er ekstremt tett befolka, så var det ikke fler enn noen tusen som ble smitta. Selvsagt er 800 døde ganske mange, men hey, AIDS tar faktisk 100% av alle som blir smitta.

Greia med fugleinfluensa er at det nok ikke vil være så mange som i det hele tatt BLIR SMITTA her i norge, rett og slett fordi vi ikke har de rette forholdene her (folk flest bor ikke i hønsehus f.ex.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dessuten er dødstalla ofte blåst opp. Dersom en åttiåring med lungekreft og dårlig hjerte døyr som følge av influensa, så blir det registrert som dødsfall pga. influensa.

Hadde ikkje vedkommande fått influensa hadde han kanskje levt ein måned eller eit år til, men i mange tilfeller er det snakk om framskyndig av dødsfall.

Samme såg ein etter varmebølga i europa for eit par år sidan, der "12000" døde. Det ein ikkje nemde var at i dei påfølgande 12 månedane fall dødstala for eldre omtrent tilsvarande...
Sitat av vidarlo
Kan du forklare kva som er nazimetoder?
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.brafilm.no/film/306900-Hitlers+f%F8lgesvenner+-+Mengele.do
Hitlers følgesvenner - Mengele
(1996)

Når dødstogene ankom lasteplattformene i Auschwitz ble de ofre "mottatt" av en høy, ung lege som kun hadde ett mål i tankene: Meningsløst mord. Josef Mengele nøt å inspektere sammenstimlingen av masseutryddelsens offer for å se om han kunne finne passende "materiale" til sine pseudovitensakelige eksperiment. For Mengele var disse tragiske figurene i NS' rasistiske aggresjoner ingenting annet enn menneskelige forsøkskaniner. Tvillinger led en særdeles grusom skjebne. De ble vurdert, eksperimentert med og deretter analysert og registrert. Måten de led og døde på er en skam for menneskeheten. Konsentrasjonsleirens lege, den samvittighetsløse talsmannen for en pervers overlegen rase og avlspolitikk, hadde hele tiden bare en karriere i tankene.
Vis hele sitatet...
Mengele drev med forsøk på mennesker under tvang, samme gjorde dette såkalte Folkehelseinstituttet når de skulle teste ut vaksine mot hjernehinnebetennelse på Ungdomsskole elever. Artikkel hos TV2

Det jeg mener med Nazi metoder er at det benyttes tvang, der det blir såkalt obligatorisk å være med.

Samtidig så er det jo kjempe bra at de ikke setter fokus på alvorlige bivirkninger før de får TV 2 på døra.
Ingen ble tvunget til å ta vaksinen, men informasjonen om eventuelle bivirkninger var alt for dårlig. At du kan sammenligne dette med nazisme er helt utrolig.
I tillegg fungerte vaksinen bra på de aller fleste, og den blir vel fortsatt brukt i dag i Australia? Ikke helt sikker på det siste, men poenget er fortsatt det samme.

At noen i det hele tatt skal måtte forklare deg at folkehelseinstituttet ikke er skap-nazier er ganske utrolig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gubbe, ja, alle ser likheta mellom norske ungdomsskuler og konsentrasjonsleirer. Den er åpenbar og skrikande. Kontakt MEDIA!!!!

Forøvrig likte eg moyner si sammenligning - Tvang på samme måten som i at foreldre TVINGER unger til å gå med klær.

Det var aldri snakk om tvang i noko som helst form. Ein kan argumentere for at informasjonen var for dårleg, men det er milevid forskjell mellom tvang og dårlig informasjon.

Det er afaik _ingen_ norske vaksiner som er obligatorisk i dag. Historisk sett har ein del vaksiner vore obligatorisk, for å bli kvitt folkesjukdomer/epedemier i befolkninga. Det er et statspålagt /onde/ for å bli kvitt eit endå større onde, og har afaik hatt rimelig brei støtte i befolkninga.

Artikkelen du støtter deg på seier heller ikkje et kløyva ord om tvang.

Kan du enten slutte å runke til fantasien om at folkehelseinstuttet vart grunnlagt for å ødelegge norge, eller faktisk produsere litt substansielle kilder?
Sist endret av vidarlo; 29. november 2007 kl. 16:52. Grunn: ztaale som snikreklamerer i innlegga mine :)
Vaksinen mot hjernehinnebetennelse var frivillig - jeg kjenner ingen som ble tvunget til å ta den.
Og jeg kjenner en stor andel av de som ble syke fra denne vaksinen.
Men derimot, de fikk ekstremt dårlig opplysninger om hvilke reaksjoner og bivirkninger denne vaksinen kunne føre til. Men så viste man heller ikke så mye om det. Det var jo en grunn til at de skulle teste den ut. Men det var "hysj hysj".
Heller har jeg ikke hørt om noen som har dødd av denne vaksinen.
Men mange av de som ble syke skulle ønske at de heller døde.

Jeg kjenner ikke til noen tilfeller av noen som har blitt syke av det de ble vaksinert mot (hjernehinnebetennelse?!) Men om de så hadde hatt det, så hadde de nok ikke merket det.
Med tanke på at de nå lider av en kronisk sykdom som har en 20siders lang symptomliste.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
GothQueen, på slutten av 80-tallet døde 30 personer årlig av hjernehinnebetenellse. Dersom vi da utvikler ei vaksine som fører til at 14-15 personer får alvorlige bivirkninger, men overlever, er det da etisk rett å gi den? Eg meiner ja - du har spart 30 liv, rett nok er halvparten av dei skadde, men fortsatt levande.

Informasjonen var alt alt for dårleg ja, spesielt det som vart kommunisert utad, men det er hypa i media så vidt eg har fått med meg. Såkalla kronisk trøttheitssyndrom er også i beste fall ein omstridd diagnose.
Sitat av vidarlo
GothQueen, på slutten av 80-tallet døde 30 personer årlig av hjernehinnebetenellse. Dersom vi da utvikler ei vaksine som fører til at 14-15 personer får alvorlige bivirkninger, men overlever, er det da etisk rett å gi den? Eg meiner ja - du har spart 30 liv, rett nok er halvparten av dei skadde, men fortsatt levande.

Informasjonen var alt alt for dårleg ja, spesielt det som vart kommunisert utad, men det er hypa i media så vidt eg har fått med meg. Såkalla kronisk trøttheitssyndrom er også i beste fall ein omstridd diagnose.
Vis hele sitatet...
Faktisk så heter det "ME" myalgisk encefalomyelpati, mens kronisk trøtthetssyndrom er "CFS" - som man nesten ikke bruker i norge.
Selv så fikk jeg diagnosen ME for et år siden, men har hatt denne sykdommen i fire år.
Og spesialistene regner med at rundt 1500 - 2000personer i Norge har denne sykdommen.
Vil vi virkelig at flere skal bli syke? Av en sykdom som ingen vet hvorfor man får, om den er genetisk, eller om det i det hele tatt finnes en medisin mot den.

Det var etisk urett å gi vaksinen på 80-tallet, til mange frivillige, med så lite de viste om vaksinen da.
Og jeg mener fremdeles at man ikke burde ta i bruk denne vaksinen igjen, men heller vente til man har funnet en kur for ME, eller klarer å lage en vaksine som ikke gir deg denne bivirkningen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
GothQueen, misforstå meg rett er du snill Eg har fleire plasser sagt at eg meiner infoen som var gitt når vaksineprosjektet var gjennomført var mangelfull.

Eg stilte imidlertid spørsmål ved om det er etisk rett å nytte/tilby ei vaksine, som har alvorlege bivirkninger, men som samla sett redder mange menneskeliv. Altså ei vaksine der faren for alvorlege bivirkninger er reell - men mindre enn faren for å døy av sjukdomen. Det er rimelig interessant etisk problemstilling, og eg har landa på at ja, det _er_ rett å tilby ei slik vaksine. I enkelte tilfeller er det til og med rett å påby den, dersom det er snakk om alvorlege smittsame sjukdomar.
Ok, men jeg syns - at dersom den skal bli tatt - så bør det være frivillig, og alle bør bli rimelig opplyste om bivirkningene som kan komme.
Og da ikke bare "jau, du kan kaaanskje bli litt redusert!", men "Det er fare for at du får sterkt nedsatt livskvalitet" også opplyse i fks. prosent om hvor stor faren er.
Sitat av vidarlo
GothQueen, misforstå meg rett er du snill Eg har fleire plasser sagt at eg meiner infoen som var gitt når vaksineprosjektet var gjennomført var mangelfull.

Eg stilte imidlertid spørsmål ved om det er etisk rett å nytte/tilby ei vaksine, som har alvorlege bivirkninger, men som samla sett redder mange menneskeliv. Altså ei vaksine der faren for alvorlege bivirkninger er reell - men mindre enn faren for å døy av sjukdomen. Det er rimelig interessant etisk problemstilling, og eg har landa på at ja, det _er_ rett å tilby ei slik vaksine. I enkelte tilfeller er det til og med rett å påby den, dersom det er snakk om alvorlege smittsame sjukdomar.
Vis hele sitatet...
For å dra en litt søkt sammenligning - er det rett å torturere fanger Guantanamo viss det viser seg at det kan redde tusenvis av liv? Jeg mener at det er feil. Nå har det kommet fram at flertallet av innrømmelsene på Guantanamo har vist seg å være feilaktige siden fangene bare ønsket å slippe torturen, men det er ikke poenget mitt.

I denne saken syns jeg man heller skulle ha forsket videre på vaksinen i 10 år for å minske bivirkningene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Steinarlima, det er feil sammenligning i mine auge. Poenget her er at dersom ein kan bli kvitt ein sjukdom som kvart år krev såpass mykje som 30 liv, så er det kanskje verdt å legge litt innsats i potten?

Dersom eg fekk oppstilt regnestykket at det er 1/10000 sjans for å få bivirkning av vaksine, eller 1/5000 sjans for å dø av sjukdomen, hadde eg gått for vaksina.