Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  367 49076
Jeg er 17 år gammel og begge foreldrene mine stemmer på FRP, og de sier at når jeg blir gammel nok burde jeg også gjør det. Jeg har jo prøvd å snakke med dem om det, fordi jeg vil vite mer om de ulike partiene. Men hver gang vi snakker om det snakker de bare positivt om FRP og negativt om AP.

Jeg har snakket med folk på skolen om det og har fått hørt deres meninger og synspunkter. Men de snakker mest om alkohold grenser og sånt.

Så det jeg virkelig lurer på er hvilket parti burde man stemme på? Jeg er en person som mener at alle mennesker har rett til å få en sjanse, uavhengig av foreldrene sin status i samfunnet. Hvilket parti stemmer du på, og hvorfor gjør du det?
Fremskrittspartiet er et parti som står for en liberalistisk politikk, med mye personlig frihet
Arbeiderpartiet ønsker å bestemme mest mulig over deg, og at du skal betale masse penger i skatter og avgifter til staten. Dette er kort forklart.

Vet du om du er høyre eller venstre vendt? Sentrum?

Jeg er by the way nidkjær FrP, og er medlem i FpU
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Beste tipset vi egentlig kan gi deg, er å lese partiprogrammene til de aktuelle partiene, for så å bestemme deg hvilket du føler er mest rett.
Eller så kan du se det på en annen måte og si at arbeiderpartiet er jobber det felles beste og FrP kan man si jobber for segregering og mindre skatter. de er ikke et ekte liberalistisk parti, men et høyre populistisk parti, med libralist verdier.

Men så er jeg SUer og er heller ikke objektiv, men jeg anbefaler deg å lese alle parti programmene ikke bare Frp og AP, men SV, rødt, Sp, H, V, Krf.
Ugh, trykket feil. Var på ingen måte meningen å gi kvalitetspoeng til Riverton



Sitat av Riverton Vis innlegg

Jeg er by the way nidkjær FrP, og er medlem i FpU
Vis hele sitatet...
No shit, det var det sikkert ingen som regna med på måten du uttrykket deg..


Men til trådstarter; Du burde heller lese deg opp på partiene selv slik at du finner noe som passer for deg. Det finnes også mange parti-tester på nettet som kan henvise deg i din retning.

Forøvrig er jeg veldig glad foreldrene mine aldri har prøvd å pushe hva de stemte på over på meg når jeg vokste opp, men heller var klart tydelig over at det var noe jeg burde komme frem til på egenhånd, uten press fra dem.
Sist endret av CharlieSabotage; 26. januar 2011 kl. 10:36.
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Ugh, trykket feil. Var på ingen måte meningen å gi kvalitetspoeng til Riverton





No shit, det var det sikkert ingen som regna med på måten du uttrykket deg..


Men til trådstarter; Du burde heller lese deg opp på partiene selv slik at du finner noe som passer for deg. Det finnes også mange parti-tester på nettet som kan henvise deg i din retning.

Forøvrig er jeg veldig glad foreldrene mine aldri har prøvd å pushe hva de stemte på over på meg når jeg vokste opp, men heller var klart tydelig over at det var noe jeg burde komme frem til på egenhånd, uten press fra dem.
Vis hele sitatet...
Du vet du kan fjerne KP?

Uansett:

Som resten av folka sier; Les manifestene til partiene, eller partiprogrammene som det kanskje heter, og du bygger opp dit eget syn på saken.

Ikke la foreldre lede deg ut i farvann du ikke kjenner
FrP ser på de overfladiske godene som lavere skatter, billigere alkohol/røyk/snus og mer penger til de rike.
Arbeiderpartiet er ikke like overfladiske i politikken sin, de er til de beste for arbeiderklassen.

kort og enkelt, gå på nettsidene til begge å se hva som virker mest fornuftig, men ikke ta alt de de skriver for god fisk. De lover kanskje mye men hvor kommer pengene fra?
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
FrP ser på de overfladiske godene som lavere skatter, billigere alkohol/røyk/snus og mer penger til de rike.
Arbeiderpartiet er ikke like overfladiske i politikken sin, de er til de beste for arbeiderklassen.

kort og enkelt, gå på nettsidene til begge å se hva som virker mest fornuftig, men ikke ta alt de de skriver for god fisk. De lover kanskje mye men hvor kommer pengene fra?
Vis hele sitatet...
Er du også en av de som tror FrP bare bryr seg om lavere skatter, billigere alkohol og i lengden et dårligere norsk samfunn?
Sitat av Riverton Vis innlegg
Er du også en av de som tror FrP bare bryr seg om lavere skatter, billigere alkohol og i lengden et dårligere norsk samfunn?
Vis hele sitatet...
Er du også en av de som tror at "Arbeiderpartiet ønsker å bestemme mest mulig over deg" ?
Frp er flinke til å rope det folket vil, men i skjul stemme for noe annet, feks bomstasjoner osv, hvis man fjerner skatter og begynner å bruke en hel haug med oljepenger, er det rett ned med landet, dem vil kutte arbeidsledighets trygd ,sosial penger, vanlig trygd osv, dem vill kutte ned på all Velferden Norge har bygd opp, for å få norge som Usa

Stemte Frp før, men kjører bare Ap nå da jeg synes det egentlig går ganske greit under Ap, renta er fortsatt lav osv
Allt er jo egentlig bra, og gresset er ikke bestandig grønnere på andre siden

Så frp klarer ikke lokke meg med billig sprit og tobakk
Det er vanskelig å sette seg inn i hva alle partiene mener. Jeg vil anbefale å ikke høre på foreldrene dine. Ikke fordi de stemmer FrP, men fordi du bør gjøre deg opp en egen mening. Hadde jeg vært deg ville jeg som nevnt tidligere, lest partiprogrammene og gjerne snakket med folk fra de forskjellige partiene. De tar nok mer en gjerne i mot spørsmål fra en potensiel velger

Lykke til!
FrP ønsker ikke å FJERNE inteksskatten sånn POFF. De ønsker å senke den gradvis ned til et fast nivå som ikke er progressivt.

Lokke deg med billig alkohol? Det er en av de POSITIVE tingene med dem, og du vinkler det som noe negativt. fyfy

Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Er du også en av de som tror at "Arbeiderpartiet ønsker å bestemme mest mulig over deg" ?
Vis hele sitatet...
JA, det er JEG. Og JEG VET at det stemmer. Bare se på måten landet blir styrt på.
Sist endret av Riverton; 26. januar 2011 kl. 10:50. Grunn: skrivefeil
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Er du også en av de som tror at "Arbeiderpartiet ønsker å bestemme mest mulig over deg" ?
Vis hele sitatet...
Vel, bare DLD er argument nok for å ikke stemme Arbeiderpartiet. For godt.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Lokke deg med billig alkohol? Det er en av de POSITIVE tingene med dem, og du vinkler det som noe negativt. fyfy

.
Vis hele sitatet...
Alle dem "lokke" midlene, blir det samme som at en hel haug med nakne model damer står å vinker på deg og skal ha deg inn en dør, sier seg selv at det er noe lugubert bak den døra he he

Nei stem rødt, resten er for dem som har drukket får mye sprit
FrP er et parti som er meget glad i å love alt for mye, uten å direkte kunne klare å holde det de lover.
Men flott parti til å skape diskusjoner og få de unge til å tro på at det vil bli billigere alkohol og drivstoff når de får makten. Noe som selvfølgelig aldri kommer til å skje.

Som den Høyre gutten jeg er, så anbefaler jeg deg virkelig til å lese partiprogrammet.
Grett nok, man sier seg ikke enig i alt et parti har å stille opp med, men selv så ser jeg at Høyre politikken passer meg mye bedre enn det de røde klarer å komme opp med, spesielt når det kommer til å faktisk ha gjennomslagskraft på de saker som står hjertet mitt nærmest.
Har vært en SV gutt store deler av oppveksten min, men har innsett i nyere tid at det var få saker de klarte å få igjennom som jeg gjerne ville ha igjennom. I tillegg til at når man får penger mellom fingrene, så endrer man synet ganske betraktelig når det kommer til det politiske.

Partiprogrammene er generelt den måten man kan oppdatere seg på de partiene som er, og de som har muligheten til å få makt (Høyre, FrP og Ap).
I tillegg så må man tenke seg at de man stemmer på, vil kunne ha makten i minst 4 år til. Så hvor er du om 4 år? Er du forsatt student, eller har du 500 000 i årslønn?
Joda, frp vil vel at mennesket skal få større frihet, og at ikke staten skal bestemme så mye over deg. Men da må man også gå utifra grunnsynet deres, hvor hverken kriminell eller asylsøker går under kategorien "menneske". De vil bare bli stengt inne som dyr, med mindre rettigheter enn resten av oss i knøttsmå rom. De fattige får vel også gjøre som de vil, så lenge det ikke koster penger. For selvom de kanskje får litt mer penger på konto etter skatt, hjelper det ikke noe mtp. at skole, sykehus og lignende vil koste penger.

Over til mer saklighet i forhold til din situasjon, vet jeg ikke om det å snakke med politikere er det beste, da jeg generelt misliker de og de klarer overtale de aller fleste med innøvde løgner. Prøv deg heller på nøytrale sammenligninger fra NRK, Aftenposte e.l (finnes sikkert med google-søk), og les/se på debatter. Det viktigste er uansett å se det store bildet over litt lengre tid, ikke bare billigere sprit, mindre skatt akkurat der og da osv. Liker du hvordan det er i Norge (AP), eller vil du vil skal trekkes mer mot USA(Frp)?
Kulturen (TG feks) skal forresten også dø, eller hvertfall miste mesteparten av tilskuddet.

Jeg må forøvrig også be deg skille mellom kommunevalg og stortingsvalg. I kommunen er det viktigste slagkraftige mennesker som brenner for kommunen, han kan på mange måter like gjerne komme fra Frp.
Sist endret av homer666; 26. januar 2011 kl. 11:06.
Les her, blir ikke bedre en å høre fra partiene selv Husk at ikke alt blir oppfylt, dette er partiets meninger.

FRP
AP

Jeg er personlig mest for FRP. Er selv med i FPU, og holdt meg aktiv der det siste året. Er 16 nå, og ser både fordeler og ulemper med begge partiene
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Etter å ha sett alle filmene til Dag Sørås på youtube så er jeg hellig overbevist om at FRP ikke er tingen for meg. Så jeg ville heller stemt AP.
Hvilket parti, AP eller FRP? Det finnes mange andre politiske partier i Norge.

Du kan ikke la foreldrene dine "overtale" deg til å stemme FRP. Selv er jeg for Rødt, og er medlem i RU. Hvorfor? Fordi de faktisk gjør det de står for, og de står for veldig mye av det jeg personlig står for. Men, som alle partier, så står Rødt også for et par ting jeg ikke står for. Men sånn er det med alle partier, uansett. Du må bare bestemme hvilket parti som står for de "viktigste" sakene du står for.

Et personlig eksempel er EØS avtalen og medlemskap i EU. EU kan brenne i helvete, mener nå jeg; og det gjør også Rødt! Det er ihvertfall mitt råd; Gå for det partiet som står for flest av de sakene du også står for! IKKE la andre bestemme over din egen stemme, og ikke tenk overfladisk!
Jeg kjenner til det å være politisk forvirret.
jeg er oppvokst i et AP hjem. Ble Liberal Venstre mann som et "opprør" mot foreldrene mine. havnet etterhvert i FrP, ble der noen år før jeg havnet i Høyre. der jeg er nå.

stå for dine meninger, Det er medlemmene som skal forme partiet en tilhører. ikke partiet som skal forme medlemmene. !
Kan være verdt å huske at et parti før valget, og et parti som etter valget (muligens) sitter i regjering, er to forskjellige saker. AP har vært i regjering i mange herrens år, noe som FrP ikke har. Skulle vært spennende å sett hva FrP egentlig fikk til hvis de faktisk kom til makten.

...men tanken på hva de kunne ha stelt i stand er så skremmende, at jeg håper det aaaldri skjer
Har samme greien hjemme hos meg, hvor foreldrene mine stemmer Høyre. Jeg har det siste året glidd mer og mer over på venstresiden. Kan være fordi jeg har lest/blitt fortalt mye drit om Høyresiden og lite om venstresiden. Anbefaler deg å lese i aviser hva de forskjellige partiene mener om saker som interesserer deg.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Har samme greien hjemme hos meg, hvor foreldrene mine stemmer Høyre. Jeg har det siste året glidd mer og mer over på venstresiden. Kan være fordi jeg har lest/blitt fortalt mye drit om Høyresiden og lite om venstresiden. Anbefaler deg å lese i aviser hva de forskjellige partiene mener om saker som interesserer deg.
Vis hele sitatet...
http://www.rights.no/publisher/publi...6&tekstid=3542

Kan hende. Å dra konklusjonen av at du er blitt manipulert er likevel litt brå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Riverton Vis innlegg
FrP ønsker ikke å FJERNE inteksskatten sånn POFF. De ønsker å senke den gradvis ned til et fast nivå som ikke er progressivt.
Vis hele sitatet...
Kva om ein faktisk meiner at dei som har litt grunker i inntekt utmerka godt kan betale meir skatt enn dei som har lite grunker? Eg har ei rimelig god årsinntekt, og betaler mykje skatt, men eg har likevell ekstremt mykje igjen å leve for (omlag 35-40000 i snitt etter skatt siste halvår i fjor. Kvar månad.). Og eg betaler meir skatt enn eg må fordi eg leiger leilighet, og ikkje har lån av betydning... Like fullt har eg økonomisk frihet til å gjere omtrent akkurat det som måtte falle meg inn. Eg får ikkje det til å rime med FRP sitt mantra om at vi blir skatta ihjel...
Sitat av Riverton Vis innlegg
Lokke deg med billig alkohol? Det er en av de POSITIVE tingene med dem, og du vinkler det som noe negativt. fyfy
Vis hele sitatet...
Det er jo delte meininger om billegare og enklare tilgang til rusmidler er eit samfunnsgode. Det er vel mange studier som viser at auka tilgang fører til auka bruk. Og ja - lågare pris er auka tilgang.
Sitat av Riverton Vis innlegg

JA, det er JEG. Og JEG VET at det stemmer. Bare se på måten landet blir styrt på.
Vis hele sitatet...
Kom med eksempler istadenfor en så generell og tendensiøs påstand.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Fremskrittspartiet er et parti som står for en liberalistisk politikk, med mye personlig frihet
Arbeiderpartiet ønsker å bestemme mest mulig over deg, og at du skal betale masse penger i skatter og avgifter til staten. Dette er kort forklart.
Vis hele sitatet...
FRP er for personer uten et snev av samfunnsforståelse, nestekjærlighet og perspektiv på hvordan menneske samhandler.

AP er for personer som ser seg selv som en del av et samfunn, og som vil bidra til at samfunnet utvikler seg og blir bedre.

Dette er kort fortalt.

Og for all del, selv om foreldrene dine stemmer FRP, MÅ ikke du gjøre det. Finn ut hvilke saker som er viktig for deg! F.eks eldreomsorgen? Kanskje du har en bestemor på gamlehjem som ikke har det så bra? Skole? Hvordan synes du det er med materieller på skolen? Gamle PC'er? Dyre skolebøker?

FRP lokker til seg mange med idiotiske (fra sin opprinnelige betydning) saker som treffer enkelte idioter, uten å tenke konsekvens! Selvsagt ville det vært bra om avgiftene og skattene ble lavere, men hva hadde da skjedd med bestemor på hjemmet? Eller PC'ene på skolen? FRP fronter også et høyere bruk av oljepengene. Men hva med fremtiden? Hva med dine barn?

Som dere merker, er jeg kanskje subjektiv her, men jeg blir lettere engasjert når jeg diskuterer FRP.
FrP er et lite konsekvent parti, og om de kommer til makten så ender Norge slik som England gjorde etter Tatcher, og slik som USA gjorde etter Bush.

http://nedskrevet.blogspot.com/2009/...temme-frp.html
Det blir nesten litt tåpelig å velge enten FrP eller AP, det finnes flere muligheter.

Selv støtter jeg Venstre, de har en fin balanse: Staten skal sørge for at alle har de mest essensielle, grunnleggende levevilkår (offentlig tilbud av helsetjenester, skolegang, infrastruktur, etc), men samtidig sørge for at du får gjøre i stor grad det du selv ønsker, med mindre det går på bekostning av det andre ønsker, og deres frihet. Om du vil, skal du få velge å gå til en privatklinikk, eller til en privatskole. De støtter miljøet (ikke nødvendigvis fordi de tenker "ÆÆÆ, GLOBAL OPPVARMING", men at miljøet er en ressurs som bør forvaltes skikkelig), er imot bl.a. datalagringsdirektivet (da dette går imot din frihet), støtter et fritt, sundt, konkurrerende marked, og generelt har en veldig pragmatisk (praktisk) tankegang.

Ta for eksempel tunge rusbrukere, de som sliter hardt og ikke kommer noen vei i samfunnet: Bør en ikke heller hjelpe de med å komme på beina igjen, istedenfor å sparke noen som allerede ligger nede i form av bøter og fengselstraffer, og holde dem inne i en ond sirkel? "Legalisering/avkriminalisering av narkotika vil gi drastisk nedgang i organisert kriminalitet, dette er allerede prøvd i land som f.eks. Portugal, og har vist seg å fungere, la oss prøve dette." Praktiske løsninger, ikke spekulasjoner.

Istedet for å måtte gjøre en avgjørelse basert på tullete anklagelser om at "mitt parti er bedre enn ditt parti fordi ditt parti bruker opp alle pengene" eller "ditt parti bestemmer over deg", vil jeg virkelig anbefale deg å kikke innom nettsidene til de forskjellige partiene. De har som oftest en kort sammenfatning om sine meninger, men ikke gjør deg selv den bjørnetjenesten å kun lese gjennom dette. Les gjennom partiprogrammene, hvor du finner mye mer oppklarende informasjon. Dette handler ikke bare om hvem du kommer til å se holde nyttårstalen på TV, men påvirker ditt liv i større grad en du kanskje selv tror.
Sist endret av TeumessianFox; 26. januar 2011 kl. 13:14.
Finn det ut selv.

Hvis foreldrene dine sier at du burde gjøre det selv tipper jeg glatt at det er snakk om upper class folk..

Det er ofte sånn at de som tjener minst stemmer lengst mot venstre, og omvendt. Men det er bare min erfaring..
Egentlig kan hele debatten oppsummeres i følgende:

Er du fornøyd med hvordan landet blir styrt i dag, så stem et av partiene på Venstresiden.
Hvis du ønsker forandringer; Venstre og Høyre. Ønsker du nokså drastiske forandringer; FrP eller DLNFP (Det Liberale Norske FolkeParti)

Enig med det flere sier; Det er ikke noe enten eller, det er faktisk en god del mulige valg
Eller du kan se disse flotte informasjonsvideoene fra Apropos Student-TV:

Høyresiden

Sentrumspartiene

De rødgrønne
Sitat av Riverton Vis innlegg
Fremskrittspartiet er et parti som står for en liberalistisk politikk, med mye personlig frihet
Arbeiderpartiet ønsker å bestemme mest mulig over deg, og at du skal betale masse penger i skatter og avgifter til staten. Dette er kort forklart.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hva du legger i personlig frihet? Forstår du egentlig hvorfor vi betaler skatter og avgifter i dette landet? Hvor tror du fellesskapets goder kommer fra?

Fremskrittspartiet er et populistisk parti som hater fellesskapet og høye skatter. Stemmer ikke det?
Sist endret av dazed; 26. januar 2011 kl. 15:05. Grunn: leif(err)
kjedelig streiting
Sitat av dazed Vis innlegg
Kan du forklare hva du legger i personlig frihet? Forstår du egentlig hvorfor vi betaler skatter og avgifter i dette landet? Hvor tror du fellesskapets goder kommer fra?

Fremskrittspartiet er et populistisk parti som hater fellesskapet og høye skatter. Stemmer ikke det?
Vis hele sitatet...
Personlig frihet gjelder da ikke bare avgifter og skatter, men også og restriksjoner på diverse ting her i landet. Som f.eks at at vi ikke har friheten til å kunne kjøpe alkohol når vi vil, eller gå i butikken når vi vil. Men da må også enkeltpersonen ta ansvar for seg selv, og det er vel netopp det ganske så mange her i landet ikke mener den kan.

Jeg synes selv det kan bli litt for mange små tåpelige regler her i landet, men det skal sies at en god del av dem faktisk er på kommunenivå, og er stemt igjennom med hjelp fra Høyre og Frp.

Ellers så har vi også sløsinga innenfor offentlig sektor i Norge. Har vi råd til å sløse bort såpass mye når olja er borte? Jeg tror ikke det, noe som er et godt argument for høyresia.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Fremskrittspartiet er et parti som står for en liberalistisk politikk, med mye personlig frihet
Arbeiderpartiet ønsker å bestemme mest mulig over deg, og at du skal betale masse penger i skatter og avgifter til staten.
Vis hele sitatet...
Det er feil, Ap og Frp er nesten like, derav klengenavnet det nye arbeiderpartiet.

Der er marginale forskjeller på Nasjonal Samling, NSDAP, Frp og Arbeiderpartiet.
Selv om Frp er litt mer fascistisk og autoritære, mens Ap er mer glætte og ansvarsfraskrivende.

Til orientering så forlot de liberale kreftene i Frp partiet etter Bolkesjømøte.

Iom at begrepet liberal er nevnt så kan jeg ta opp hva betydningen av ordet faktisk er.

Liberal er et begrep som kan brukes om Venstre, som i resten av verden kalles Left Liberals, forøvrig den politiske retningen Albert Einstein ga tilnavnet de politisk intellektuelle. Slagordet dems er vel frihet under ansvar? Partiet ønsker å komme LO til livs; og at så mange som mulig, skal være selvstendige.

også er det Sosial Liberal som betyr at landet har borgerlønn.
Jeg personlig er for Frp. AP er rett og slett helt "ape". Se hvordan det gikk med Norge etter at AP ble valgt. Kan det egentlig bli verre enn dette? Jeg tror aldri at FRP kan ødelegge mer enn det Jens og AP gjør om dagene. Både ditt og datt blir forbudt og den norske mann i gata skal ikke få kunne bestemme noe selv lengre. ALT blir til slutt forbud på og vi blir å ende opp med at vi må ha tillatelse for å gå ut husdøra. De endrer lovverker på grunn av enkelttilfeller. (f.eks. pinneraketter, laserpekere o.l.)

Om jeg går å dreper en helt klasse på skolen min med AG3en til fattern, så blir det metalldetektorer ved hver hver skole i Norge og Securitas-vakter overalt. "Bare" fordi 1 person gjorde noe galt.

Regjeringen sitter på møkkmye penger (og mer blir det), men fremdeles sender de flere hundre millioner til utland uten engang å vite hvem som får dem eller hvordan de blir brukt, og her sitter jeg i bygda mi med ikke èn cm med asvalt, BARE fordi de hevder de ikke har råd.

De spinker og sparer for at norges befolkning om 1000 år skal ha det godt, men ærlig talt tror jeg ikke det lever en sjel her og vi har antageligvis blitt tatt av gammel-erik eller så er det blitt istid igjen..
Sist endret av Posyyy; 26. januar 2011 kl. 15:45.
Sitat av Fanfare Vis innlegg
Liberalisme er tingen stem Frp, dette landet har nå kommunistiske tendenser med ap i fronten som ikke hører hjemme i et demokrati.
Vis hele sitatet...
Til orientering så forlot de liberale kreftene i Frp partiet etter Bolkesjømøte.
Sitat av Fanfare Vis innlegg
Liberalisme er tingen stem Frp, dette landet har nå kommunistiske tendenser med ap i fronten som ikke hører hjemme i et demokrati.
Vis hele sitatet...
Arbeiderpartiet og kommunismen skilte veier for lenge siden
Sitat av dazed Vis innlegg
Arbeiderpartiet og kommunismen skilte veier for lenge siden
Vis hele sitatet...
Kommunistiske TENDENSER, før dere kommenterer så lær dere hva kommunisme og går ut på og hva det innbærer
Sitat av raze Vis innlegg
Skulle vært spennende å sett hva FrP egentlig fikk til hvis de faktisk kom til makten.

...men tanken på hva de kunne ha stelt i stand er så skremmende, at jeg håper det aaaldri skjer
Vis hele sitatet...

Det var nok mange som tenkte slik da FrP fikk makta her i Fredrikstad i 2007. På de tre åra de har styrt har kommunens økonomi gått fra ca. 100 millioner i overskudd, til ca. 100 millioner i underskudd …

Det var visst ikke så smart å kutte i eiendomsskatten …
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Det var nok mange som tenkte slik da FrP fikk makta her i Fredrikstad i 2007. På de tre åra de har styrt har kommunens økonomi gått fra ca. 100 millioner i overskudd, til ca. 100 millioner i underskudd …

Det var visst ikke så smart å kutte i eiendomsskatten …
Vis hele sitatet...
Kilder?
Nyskjerrig.
Det som skremmer meg mest med FRP er fløyen av rasister som bare melder seg inn pga. innvandringspolitikken. Dette fenomenet finner jeg iallefall i min kommune (Sandnes), spesielt i ungdomspartiet deres.
Du finner ikke slikt i arbeiderpartiet.
Bare en ting å ha i bakhodet.
Sitat av Fanfare Vis innlegg
Kommunistiske TENDENSER, før dere kommenterer så lær dere hva kommunisme og går ut på og hva det innbærer
Vis hele sitatet...
Jeg vet godt hva kommunismen "går ut på", og det er nettopp derfor jeg reagerer når du sier at Norge har kommunistiske tendenser (med AP i fronten). Norge er et sosialdemokratisk land.
stm ap du, vis du liker at staten skal eige det meste som er offentlig og er ein mann i arbeiderklassen

frp er jo noe for dem som har penger og liker at dem skal eige det dem kan vis dem har penger til det, har jo også dette med mindre mva på alkohol og div men er jo ikke bare posetivt, er nok bare får å lokke yngre folk til partiet. hadde dem fått makta i norge så hadde det tatt 10 år å bygge opp norge igjen
Sitat av Kjeksboks Vis innlegg
Det som skremmer meg mest med FRP er fløyen av rasister som bare melder seg inn pga. innvandringspolitikken. Dette fenomenet finner jeg iallefall i min kommune (Sandnes), spesielt i ungdomspartiet deres.
Vis hele sitatet...
Nei, der finner du den politiske motparten og sansynligvis den sikreste dekadens. Jeg tror "Norge", som et kvalitetsstempel kan selges som franchise, og vil ikke gi det bort.

Fra mitt ståsted syns jeg Ap og Krf ødsler med midler og gir bort til ville vesten, Afrika og andre steder uten å hjelpe de med problemer i landet først. En enhet er som kjent aldri sterkere enn det svakest ledd.

Det som skremmer meg med med Frp er at når dem nærmer seg maktposisjon virker det som om de tror det er karneval og tar på seg Ap-drakt.
Sist endret av fxxked; 26. januar 2011 kl. 17:02.
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Jeg personlig er for Frp. AP er rett og slett helt "ape". Se hvordan det gikk med Norge etter at AP ble valgt. Kan det egentlig bli verre enn dette?
Vis hele sitatet...
Hvordan det gikk etter AP fikk makta? Du mener da kanskje at Norge utvikla verdens beste velferdssystem? Eller sikter du til de skremmende høye plasseringene vi får i de årlige "verdens beste land å bo i" kåringene?

Selv har jeg sympatier for SV, AP, Venstre og Høyre. De har alle en del fornuftige løsninger og forslag. De er jo dog ganske forskjellige noen av dem.
Men en måte du kanskje burde tenke når du stemmer er mer taktisk enn bare "enkeltpartier". De siste åra har det jo vært flere partier i regjering sammen (koalisjonsregjeringer), så f.eks hvis du har lyst til å stemme AP, men sympatiserer med venstresiden i partiet kan det være greit å stemme SV. At du stemmer SV betyr jo ikke at det blir ren SV-poltikk, men de er mer en motvekt mot de kreftene i AP som trekker mot høyre.

Må ærlig talt si at jeg ikke skjønner meg på FrP. Muligens fordi jeg er ideologimann. De har en anti-alt ideologi som ligner mest på fascisme - uten at de nødvendigvis er fascister av den grunn.

Sitat av fxxked Vis innlegg
Det som skremmer meg med med Frp er at når dem nærmer seg maktposisjon virker det som om de tror det er karneval og tar på seg Ap-drakt.
Vis hele sitatet...
Det som er mer skremmende er jo at dette får begge veier...
At Norge, et av verdens rikeste land, legger ned skoler, eldresenter, ikke har råd til å utbedre veier osv osv.. Og når det først skjer noe, så skal alt gjennom flere instanser og lignende, så alt tar mye lengere tid og blir mye dyrere enn nødvendig. Greit nok at vi har det forsåvidt godt her, men vi kunne hatt det bedre.
Trådstarter
20 9
Sitat av Awarize Vis innlegg
Les her, blir ikke bedre en å høre fra partiene selv Husk at ikke alt blir oppfylt, dette er partiets meninger.

FRP
AP

Jeg er personlig mest for FRP. Er selv med i FPU, og holdt meg aktiv der det siste året. Er 16 nå, og ser både fordeler og ulemper med begge partiene
Vis hele sitatet...
Tusen takk, denne siden virket veldig fin
Det er også veldig lærerikt å lese hva folk på forumet mener !

Sitat av Riverton Vis innlegg
Fremskrittspartiet er et parti som står for en liberalistisk politikk, med mye personlig frihet
Arbeiderpartiet ønsker å bestemme mest mulig over deg, og at du skal betale masse penger i skatter og avgifter til staten. Dette er kort forklart.

Vet du om du er høyre eller venstre vendt? Sentrum?

Jeg er by the way nidkjær FrP, og er medlem i FpU
Vis hele sitatet...
Det begynner vel å helle litt mer mot AP, men som alle på forumet sier skal man ikke tro på alt de lover.
Er sikkert for sent ute her men, som noen har prøvd å si her. Går på nett sidene og les partiprogrammet og idealene til de forskjellige partiene.
Å få tips til hvilket parti du burde stemme her er som å la to utsulta løver passe ungen din, hvis du er så heldig at ungen din er i live til slutt kan du vedde på at en av løvene er spist opp.
Nå som det er sagt, burde du også se litt hva som blir tatt opp i seriøs media.
Spør folk om hva de stemmer og hvorfor. Men ikke lag en debatt av det, det blir bare dritt slenging, slik som her.
Er det en person du vet du skal se bort i fra, så er det en som sier dritt om et annet parti. Alle partier har gode sider og dårlige sider, og det fine med norge er at det er så mange partier at vi vil trolig ikke få et parti med masse makt, så forandring vil skje over tid og hvis det da går dårlig så vil makten bytte før dette har særlige invirkninger på dagliglivet til folk.
Selv om det ser ut som at noen tror at den dagen visse partier tar over maten så heller de gift i drikke vannet.
Lykke til!
Sitat av Hemulen_ Vis innlegg
Så det jeg virkelig lurer på er hvilket parti burde man stemme på? Jeg er en person som mener at alle mennesker har rett til å få en sjanse, uavhengig av foreldrene sin status i samfunnet. Hvilket parti stemmer du på, og hvorfor gjør du det?
Vis hele sitatet...
Som mange andre skriver her er det lurt av deg å sette deg inn i partiprogrammet. Ved å høre på personlig synsing fra folk her får du bare deler av sannheten, og ofte et veldig skjevt syn på de ulike sakene.

Nå til litt av min personlige synsing. (Kan si med en gang at jeg er medlem av Arbeiderpartiet. )

Om det er som du sier at du er ute etter at alle skal få en sjanse vil jeg tro at du må langt til venstre for FRP. Det er forskjell på det FRP mener med "Frihet" og det at det i praksis er like mulgiheter for alle.

"Likhet for alle" er arbeiderpartiets slagord. Med dette mener man at alle skal ha samme rett på utdanning, like gode skoler uansett om dine foreldre er rik eller fattig. Man skal også ha samme tilgang på helsevesen, like dyktige leger uansett hvilken økonomisk situasjon du er i.

Når FRP tilbyr de klassiske; bedre veier, ingen bomavgift, lavere skatter (for de som allerede har mye), så er det uten å fortelle at de pengene staten tar inn gjennom dette er penger vi trenger for å kunne tilby gratis skole og utdanning, og at det ikke er "ja takk begge deler" som det ser ut til at noen tror.

Vil også, for si imot mange av de som syter over høye skatter og avgifter i denne tråden, gi følgende linker:

Norge har nest billigst bensin i Europa, i forhold til inntekter (som folk ofte glemmer å ta med når de klager over hvor forferdelig dyrt vi har det) :http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2450576.ece

Norge er også blant de landene i Europa med lavest intektsskatt: http://www.aftenposten.no/pengenedin...cle3077397.ece


For å påpeke seriøsiteten til FRP vil jeg også si at de, imotsetning til alle andre partier, bruker egne tall for oppsett av nasjonalbudsjett. Alle andre partier bruker finansdirektoratet sine tall, mens FRP "lager sine egne". Dette førte til at FRP i 2010 kunne skilte med 6 milliarder mer å rutte med enn samtlige andre partier... Noe som betyr at de selvsagt har råd til litt mer skattekutt enn andre.

Lykke til med valget!
Sitat av ZeReX Vis innlegg
At Norge, et av verdens rikeste land, legger ned skoler, eldresenter, ikke har råd til å utbedre veier osv osv.. Og når det først skjer noe, så skal alt gjennom flere instanser og lignende, så alt tar mye lengere tid og blir mye dyrere enn nødvendig. Greit nok at vi har det forsåvidt godt her, men vi kunne hatt det bedre.
Vis hele sitatet...

Jeg tror du tar litt for lett problemene her. Problemet med sånne som deg, det er at du ønsker 100 nye sykehus, 399 mil med firefeltsmotorvei, øverdådige skoler og eldresenter i form av spa. Problemet er ikke det at vi ikke har råd til å gjøre disse tingene, problemet kalles inflasjon. Hva tror du skjer med økonomien, krona og oljeprisen hvis staten skulle pumpet milliarder med kroner inn i økonomien på kort tid?

Med et såpass stort land med såpass få mennesker, så er det ikke bare å bygge og bygge. Sjekk ut tallene for utbetaling av trygd og andre sosiale stønader, så vil du nok få deg en overraskelse. Begynne heller i den enden, enn å klage på alt mulig annet.