Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 7353
Heisann.. fått litt div problemer på skolen..
Idag så ble meg og en kompis kastet ut fra skolen, og læreren sa hun skulle ringe foreldrene våre å si hva som hadde skjedd osv.. Det er vel ikke lov det? da begge 2 er myndig?

Øyvind
Sist endret av soulgoodman; 12. mars 2008 kl. 13:54.
Hei!

Niks, de har ingen rett til å kontakte foreldrene dine når du er myndig.

Hva har dere gjort?

Edit: hver fall ikke så lenge det er pga at dere har gjort noe kødd e.l.
Sist endret av MoleInOne; 12. mars 2008 kl. 13:56.
Etter at du har fylt 18 har du selv ansvar for ting du gjør osv, det vil si at de ikke har noe med å ringe foreldrene dine. Kan jo nevne at når jeg blir 18 så har ikke foreldrene lenger tilgang til å kunne se mitt fravær, anmerkininger osv. på SkoleArena.
Hun skal ha godkjenning fra deg om hun skal kontakte foreldrene dine, du er myndig å du har ansvar for dine egne handlinger! (Men ikke forvent hun respekterer det, gjerne gjør det veldig klart for henne at hun IKKE kan gjøre det )
Edit: too late.
Sist endret av Feeling; 12. mars 2008 kl. 13:57.
syns jeg leste noe om dette på forumet for en stund siden å da vart det sagt at de ikke hadde lov å ringe hjemm om ikke foreldrene dine eller du hadde skrevet under på noe sån tull!
men det spørs jo helt på hva du har gjort! f.eks om du har glemt ei lekse så har de vell ikke lov men om du f.eks har knust ei rute å nekter å betale så ringer de sikkert!


Edit : too late
Sist endret av Holmen; 12. mars 2008 kl. 13:59.
Sitat av christian.!.!
men det spørs jo helt på hva du har gjort! f.eks om du har glemt ei lekse så har de vell ikke lov men om du f.eks har knust ei rute å nekter å betale så ringer de sikkert!
Vis hele sitatet...
Det er jo hans ansvar hvis han er myndig. så ser ikke hvorfor de skal kontakte foreldre
hvis man feks. knuser en rute og nekter å betale. da kontakter de heller politi regner jeg med.
Llort!
Trådstarter
heisann takker for svare alle sammen<3
skal fortelle kort hva som har hendt..

Går salg og service, vi holder på med UB(ungdomsbedrift) pga mye dritt å lite jobbing ble meg og en kompis kicka fra den.. Vi fikk heller ikke lov til å komme på messa som skulle holdes i dag.. Vi fikk sikkert 20 oppgaver i forskjellige fag som vi skulle gjøre i steden..
Men vi hadde bestemt oss for å dra opp, å drite i alle di oppgavene..

Når vi kom opp, så tok det ikke lange tiden før vi møtte på læreren.. hu var helt klikk å snakket om kossevenser osv..og at vi er utvist.. vi bare lo av det og hu ble mer og mer sint.. Det tok en stund før det kokte over for meg.. Så ble sagt div ting.. osv..
Hu skulle ringe morra mi osv i morra tidlig å fortelle hva vi holdt på med osv, og at hu ikke skjønte hvorfor vi går på skolen.. Så er ikke noe alvolige saker, jeg bryr meg ikke mye om mamma for vite det lissom, men da skal læreren få høre det.. å jeg skal bruke det for alt som det er verdt!

Hva kan vi eventuelt gjøre om hu ringer hjem da?
Sist endret av soulgoodman; 12. mars 2008 kl. 14:15.
Ingenting. Du kan eventuelt vurdere å jobbe med skolen siden du først går på skole - og kanskje vokse opp.
Hun har jo lov å kontakte foreldrene dine, det er jo ikke ulovelig. Og nr du oppfører deg som en drittsekk, og du ikke tar straffen din seriøst, så er det bare på sin plass at skolen kontakter foreldrene dine.

Når det er sagt, så høres det ut som om det ble litt hett for begge parter, så du kan jo prøve deg med ei stor feit unnskyldning, det pleier ofte å hjelpe. Bare legg deg flat.
Sitat av Diablo
Hun har jo lov å kontakte foreldrene dine, det er jo ikke ulovelig. Og nr du oppfører deg som en drittsekk, og du ikke tar straffen din seriøst, så er det bare på sin plass at skolen kontakter foreldrene dine.

Når det er sagt, så høres det ut som om det ble litt hett for begge parter, så du kan jo prøve deg med ei stor feit unnskyldning, det pleier ofte å hjelpe. Bare legg deg flat.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er lov da han er myndig og læreren sannsynligvis har taushetsplikt.
Llort!
Trådstarter
Sitat av jOkKeJacKaL
Ingenting. Du kan eventuelt vurdere å jobbe med skolen siden du først går på skole - og kanskje vokse opp.
Vis hele sitatet...
Dinne personlige meninger er jeg ikke interessert i.. Vi har blitt behandlet veldig uretferdig til tider.. Får skylden for ting som aldri har blitt gjort osv.. Men det er en annen sak..
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Oyvind89
Vi fikk heller ikke lov til å komme på messa som skulle holdes i dag
...
Når vi kom opp, så tok det ikke lange tiden før vi møtte på læreren.. hu var helt klikk å snakket om kossevenser osv..og at vi er utvist
Vis hele sitatet...
Om det er en messe som er åpen for alle kan hun da ikke nekte dere å komme dit som vanlige publikum?
Ellers skal ikke skolen kontakte foreldre når dere er over 18.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Selvfølgelig har hun lov til å kontakte foreldrene dine. Hun er derimot ikke pliktet til å gjøre det, noe hun ville vært om dere var under 18 år. Stor forskjell.
Sitat av ticks
Selvfølgelig har hun lov til å kontakte foreldrene dine. Hun er derimot ikke pliktet til å gjøre det, noe hun ville vært om dere var under 18 år. Stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har ho ikke lov til det. Lærere har taushetsplikt, så lenge han er myndig kan ikke ho si en dritt til noen.

Sitat av Oyvind89
heisann takker for svare alle sammen<3
skal fortelle kort hva som har hendt..

Går salg og service, vi holder på med UB(ungdomsbedrift) pga mye dritt å lite jobbing ble meg og en kompis kicka fra den.. Vi fikk heller ikke lov til å komme på messa som skulle holdes i dag.. Vi fikk sikkert 20 oppgaver i forskjellige fag som vi skulle gjøre i steden..
Men vi hadde bestemt oss for å dra opp, å drite i alle di oppgavene..

Når vi kom opp, så tok det ikke lange tiden før vi møtte på læreren.. hu var helt klikk å snakket om kossevenser osv..og at vi er utvist.. vi bare lo av det og hu ble mer og mer sint.. Det tok en stund før det kokte over for meg.. Så ble sagt div ting.. osv..
Hu skulle ringe morra mi osv i morra tidlig å fortelle hva vi holdt på med osv, og at hu ikke skjønte hvorfor vi går på skolen.. Så er ikke noe alvolige saker, jeg bryr meg ikke mye om mamma for vite det lissom, men da skal læreren få høre det.. å jeg skal bruke det for alt som det er verdt!

Hva kan vi eventuelt gjøre om hu ringer hjem da?
Vis hele sitatet...
Hvis ho ringer hjem til deg, tror jeg du kan anmelde ho for brudd på taushetsplikten. Btw, hvorfor går du på skolen når du ikke gjør noe skolearbeid? Videregående skole er ikke obligatorisk. Må si jeg er flau på dine vegne hvis du er født i 89, en 19åring burde vært litt mer moden enn det du fremstiller deg som.
Sitat av thak0erker
Selvfølgelig har ho ikke lov til det. Lærere har taushetsplikt, så lenge han er myndig kan ikke ho si en dritt til noen.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne ha en kilde.
Sitat av Diablo
Jeg vil gjerne ha en kilde.
Vis hele sitatet...
Trodde alle visste lærere hadde taushetsplikt jeg, er jo ganske logisk, men dog, tok et raskt googlesøk å tok det første jeg fant.

Lærere har taushetsplikt om saker som har med deres elever å gjøre. Men det betyr ikke at lærere som underviser den enkelte, ikke har lov til å diskutere det faglige opplegget seg imellom.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor pålitelig siden jeg fant det på er, men du kan jo ta en titt selv http://www.foreldrenettet.no/cgi-bin...maker?id=24910

Hvis jeg ikke har missforstått helt er det som står på siden fra norske lover.
Llort!
Trådstarter
Sitat av thak0erker
Btw, hvorfor går du på skolen når du ikke gjør noe skolearbeid? Videregående skole er ikke obligatorisk. Må si jeg er flau på dine vegne hvis du er født i 89, en 19åring burde vært litt mer moden enn det du fremstiller deg som.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt jeg ikke gjør skole arbeid.? dette gjelder UB.. lang historie.. Men takker for svar folkens
Sitat av thak0erker
Trodde alle visste lærere hadde taushetsplikt jeg, er jo ganske logisk, men dog, tok et raskt googlesøk å tok det første jeg fant.



Vet ikke hvor pålitelig siden jeg fant det på er, men du kan jo ta en titt selv http://www.foreldrenettet.no/cgi-bin...maker?id=24910

Hvis jeg ikke har missforstått helt er det som står på siden fra norske lover.
Vis hele sitatet...
Dette kommer sikkert til å høres ut som kverulering, men han er strengt tatt ikke lærerens elev etter han ble utestengt. Det er da ikke et brudd på taushetsplikten å informere foreldrene om at sønnen deres har blitt utvist?
Llort!
Trådstarter
selvfølgelig er jeg fortsatt lærerens elv etter jeg er utestengt.. Da kunne jeg gått innigjen da? ble jo utestengt av læreren... Ikke av de folka som har med messa å gjøre..
Når du begynner ett nytt skoleår, hender det ofte at du får et skjema som du skal fylle ut og levere til læreren. Skjemaet skal inneholde foreldres navn, nummer (privat og dagtid), adresse o.l.

Kan eleven kreve at dette slettes fra registeret når han/hun blir myndig?
Sitat av Diablo
Dette kommer sikkert til å høres ut som kverulering, men han er strengt tatt ikke lærerens elev etter han ble utestengt. Det er da ikke et brudd på taushetsplikten å informere foreldrene om at sønnen deres har blitt utvist?
Vis hele sitatet...
Læreren har jo fortsatt taushetsplikt om det som skjer på den tiden eleven er hans/hennes elev.

Blir det samme som at du sier noe til psykologen. Når du er frisk igjen, er det da greit at psykologen legger ut om dine problemer?
Sist endret av Rellativ; 12. mars 2008 kl. 15:59.
Sitat av Pope
Når du begynner ett nytt skoleår, hender det ofte at du får et skjema som du skal fylle ut og levere til læreren. Skjemaet skal inneholde foreldres navn, nummer (privat og dagtid), adresse o.l.

Kan eleven kreve at dette slettes fra registeret når han/hun blir myndig?
Vis hele sitatet...
Usikker der, men de må vel ha de opplysningene tilfelle noe skjer med deg. Sånn at de kan kontakte foreldrene dine osv.
Hvis det skjer noe med deg, så er jo det jo ikke nødvendig å kontakte foreldrene med mindre du har havnet på sykehus. Og på sykehusene har de helt sikkert liste over foresatte.

Uansett, når du er myndig, har ikke foreldrene noe med om du havner på sykehus eller whatever uansett. Da er det ditt liv, og du bestemmer om du vil fortelle dem det.
Sist endret av Rellativ; 12. mars 2008 kl. 16:03.
når du er mundig har ikke lærerne rett til å holde på noen som helst privat informasjon. og heller ikke andre veien, foreldrene har heller ingen rett til å ha "kontroll" over skolearbeid osv. så nei, de har ingen rett til å beholde den informasjonen.
Sist endret av Thimalve; 12. mars 2008 kl. 16:12.
1: dersom du er utvist fra skolen, type resten av året har lærærn juridisk sett lov til å ringe foreldra dine, men da blir det som privatperson, og ikke lærer.
isåfall vil jeg tro du kan saksøke henne for å krenke privatlivets fred eller no.

2: lærere har taushetsplikt og har ikke lov å utgi informasjon om en elev til en tredjepart, annet enn foreldre, når du er under 18\unmyndigjort, og bare når du personlig har godkjent det dersom du er over 18\myndig

3:"Opprinnelig skrevet av jOkKeJacKaL
Ingenting. Du kan eventuelt vurdere å jobbe med skolen siden du først går på skole - og kanskje vokse opp."

trådstartern har allerede svart her, men faen a.
det er ikke din sak om han velger å jobbe eller ikke.
å det å "vokse opp" er et veldig relativt tema. ignorant.


Sitat av Pope
Når du begynner ett nytt skoleår, hender det ofte at du får et skjema som du skal fylle ut og levere til læreren. Skjemaet skal inneholde foreldres navn, nummer (privat og dagtid), adresse o.l.

Kan eleven kreve at dette slettes fra registeret når han/hun blir myndig?
Vis hele sitatet...
Nei. jeg er over 18 og går på skolen, og jeg fant ut at de hadde et skjema med mine personopplysninger, som jeg hadde glemt at jeg hadde fylt ut, men jeg fikk beskjed om at det ble lagret i arkivet deres i 10 år fram i tid eller noe, dersom noe skulle skje.
jeg vil tro hun mente i juridiske sammenhenger.
det er skikkelig ræva at de bare kan gjøre det, men utdanningsministeriet er en gjeng dresskledde god-fjotter som, som de fleste andre innen byråkrati-bransjen, ikke egentlig har peiling på hva det er de jobber med. annet enn å stemple og underskrive papirer.
Llort!
Trådstarter
Takker for gode svar..
Er ikke utestengt for resten av året(enda værtfall) det kunne ikke hu bestemme sa hu.. Så det kom ann på rektor..
så det var bare resten av dagen, så viss vi kom tilbake igjen så ble vi utestengt på torsdag og fredag, sa hu... For hu hadde vist rett å utestenge meg i 3 dager uten å snakke med rektor eller.. Men vi dro ikke tilbake..
Det er regler på hvilke regelbrudd man skal ha gjort eller så blir det vurdert utifra alvorlighetsgraden av regelbruddet for at man skal kunne bli utestengt fra skolen.
En lærer kan ikke bestemme at en elev skal bli utestengt, dette diskuteres i høyere hold mellom rektor, rådgiver og andre som har med saken å gjøre. En enkelt lærer har kun lov til å utestenge en elev fra sine egne timer - med mindre dette har blitt forandret etter reformen.
På noen skoler blir man utestengt dersom man får 10anmerkninger, men dette varierer nok etter hvilken skole man går på - hvor mange annmerkninger man får for forskjellige regelbrudd ol.

En lærer har taushetsplikt. Så sant du er myndig og ikke har skrevet under på at læreren gjerne må raportere til foreldrene dine så har læreren brutt sin taushetsplikt.
- Det bør du melde ifra til rektor/rådgiver (alt etter hvordan skolesystemet ditt fungerer)

Det at du møtte opp på messen istede for å gjøre oppgavene du fikk bør kun bli merket som skulk, da du møtte opp som tilskuer og ikke deltaker. Det hadde vært det samme om du hadde vært der eller sittet hjemme og sett på tv, skulk er skulk.

Men så er det jo bemerkelsesverdig at du faktisk bruker penger på skole, når du åpenlyst ikke har noe ønske om å lære noe og følge skolens regler.
Har selv jobbet på ungdomsskole, hvor taushetsplikts reglene er like som på VGS. dvs. lærer kan ikke kontakte dine foreldre uten ditt samtykke.

Når det gjelder opplysninger, fikk jeg mitt fjernet da jeg ble 18. Skiftet ut kontakt pers. med min bror, og en annen god kompis. Jeg er for så vidt hans kontaktpers. hvis han skulle bli påkjørt eller lignende.
Llort!
Trådstarter
så vi skal ikke få mere bråk en at det var skulk? Fikk vel ganske grei beskjed om at vi ikke skulle opp dit.. får å si det sånn..
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Oyvind89
så vi skal ikke få mere bråk en at det var skulk? Fikk vel ganske grei beskjed om at vi ikke skulle opp dit.. får å si det sånn..
Vis hele sitatet...
Hun har ikke myndighet til annet.
Sitat av Oyvind89
Dinne personlige meninger er jeg ikke interessert i.. Vi har blitt behandlet veldig uretferdig til tider.. Får skylden for ting som aldri har blitt gjort osv.. Men det er en annen sak..
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er interessert i folks personlige meninger, har du ikke en dritt på det forumet her å gjøre!

Var det ikke våres meninger du spurte om i første omgang?
Llort!
Trådstarter
Sitat av penelope
Hvis du ikke er interessert i folks personlige meninger, har du ikke en dritt på det forumet her å gjøre!

Var det ikke våres meninger du spurte om i første omgang?
Vis hele sitatet...
åja?

Meningene deres ja fått mye bra svar.. men også ett parr av di tette som du kom med eksempel av akkuratt nå Gjelder å lese spørsmålet og svare på det, ikke si meningene deres om alt mulig annet..

Sitat av nso
Hun har ikke myndighet til annet.
Vis hele sitatet...

Begynner nesten å glede meg til i morgen
Takker for svar folks
Sitat av Oyvind89
åja?

Meningene deres ja fått mye bra svar.. men også ett parr av di tette som du kom med eksempel av akkuratt nå Gjelder å lese spørsmålet og svare på det, ikke si meningene deres om alt mulig annet..
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at du er fornøyd med mange av svarene du har fått, de har sikkert vært til nytte for deg.. men jeg tror også at de voksene lærerne dine har hatt en god grunn for det de gjorde, da du ikke skriver i noen av dine innlegg hva læreren egentlig sa, du bare sier hun var "klikk".

Jeg tror at du bare er en annen unge som klager for å få ting som du vil.
Llort!
Trådstarter
ok.. gå vekk
Hva du trur skal ikke jeg blande meg oppi, men skal sies at jeg ikke bryr meg noen ting

Det jeg legger i klikk, er at hu snakka som en foss om at vi ikke skulle være her, og at dette kommer til å få store konsekvenser osv.. hu steina helt, og det hun sa gikk på repeat!

Hva mener du med det siste du skrev der? Jeg klager da ikke? Les topicken en gang til, om læreren ringer.. da skal jeg klage.. men ikke her på forumet
Sist endret av soulgoodman; 12. mars 2008 kl. 22:05.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Husk at det er forskjell på liv og lære. Ikke lev i den villfarelsen at avgjørelser blir fattet på rektorskontor med en grundig gjennomgang av hva som er lov og hva som ikke er det. Det er kompis veldet som regjerer på lærerværelset. "Straffeutmålingen" er nok mer bassert på trynefaktor en på noe annet. Altså hvilken kurs har du selv hos rektor og hvilken kurs står læreren som klager i.

Så vil du ha lav straff vær suckup, vil du ha noen dager fri vis at du ikke angrer noe særlig. Du kan også fortelle din lærer at du kommer til å klage direkte til fylkesmannen om hun så mye som tenker på å bryte taushetpikten sin på noen som helst måte. Fylkesmannen er den riktige instansen, ved å vise at du faktisk vet hvor du skal rette en klage viser du også at en evt klage er en større risiko. Whining om søksmål og rettsak vil nok bare bli møtt med et hånligflir og en rå latter.

Hvor mange kjenner du, eller har du hørt om i Norge har startet en rettsak mot læreren sin? Jeg kjenner ingen og jeg antar det er tilfelle for de fleste av dere.
Sist endret av sptz; 13. mars 2008 kl. 03:37.
penelope: Mulig du har hatt flaks med lærerne dine, men har selv opplevd en helt urimelig jævlig lærer. Har aldri orket å krangle med hu da jeg er ganske så sikker på at jeg aldri vil se henne igjen etter vgs. Vet ikke hvordan jeg vil beskrive læreren annet enn "hu er klikk".

Vil også støtte trådstarter med å si at han ikke spurte om masse løse meninger om hva han har gjort og hvor dumt det er. Han lurte på hvilke rettigheter han har i saken og om læreren har taushetsplikt. Du klarer uansett ikke oppdra hele landet gjennom nff

Oyvind: Om du vil fortsette på skolen kan det være et poeng å svelge stoltheten og be om unnskyldning? Kan være hardt om læreren er helt jævlig, men kjipt å bli kasta ut når det bare er noen måneder igjen.
Sist endret av Zepplin; 13. mars 2008 kl. 04:47.
Oyvind, du er vel en av de late og "kule" som er en paragraf rytter? Du sier lærern har vært urettferdig til tider.. Takler du ikke det, så kan du bare legge deg ned og dø. Du må forvente at det går imot deg. Verden er ikke rettferdig, og nissen finnes ikke. (Stor bombe for deg eller?)

Uansett, du visste fint at du ville få konsekvenser å dra opp dit, så hvorfor gidde?
Fortell henne enkelt og greit at hvis hun går til foreldrene dine med noe som helst, så anmelder du henne for brudd på taushetsplikten. Så tar du en prat med foreldrene dine SELV, og forteller dem hva som har skjedd (inkludert at du vil anmelde læreren hvis hun bryter taushetsplikten). Vips, så har du dem på din side hvis hun faktisk skulle finne på å ringe, og du beviser klart og tydelig at du er moden nok til å ta det ansvaret loven gir.
Xasma: Kan jeg spørre deg om hva du gjør når noen er urettferdig mot deg? Kjemper du mot dem? Eller legger du deg flat? Er ikke alle som gidder å legge seg flat og la lærere gå over dem (Selvom det ofte kan være lurt..). Han takler da urettferden, men gjør det ved å finne ut sine rettigheter og kjempe tilbake før læreren går for langt.
Sitat av Zepplin
Xasma: Kan jeg spørre deg om hva du gjør når noen er urettferdig mot deg? Kjemper du mot dem? Eller legger du deg flat? Er ikke alle som gidder å legge seg flat og la lærere gå over dem (Selvom det ofte kan være lurt..). Han takler da urettferden, men gjør det ved å finne ut sine rettigheter og kjempe tilbake før læreren går for langt.
Vis hele sitatet...
Jeg går imot. men ikke på samme drittsekk måte. Jeg hadde ikke bare kødda under et UB prosjekt, slik at jeg ikke fikk gå på messen. For så å møte opp og forvente at lærern skulle smile.

Man kan GJERNE gå imot urettferdighet, gjør det selv. Men man skal ikke ri på paragrafene som hjelper deg selv, og generelt sett være en drittsekk.
Llort!
Trådstarter
Så får du være du, og jeg være meg
ri på paragrafer? ok.. Er vel mere snakk om å vite hva læreren har lov til å gjøre..
Er folk greie mot meg, så er jeg det tilbake.. Men er di urettferdige eller what so ever, så er jeg like tett tilbake, selv om det er bare meg det går utover..

Men læreren ringte ikke, å det ble ikke noe stort ut av det.. hvertfall ikke enda..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Over 18 eller ikke har mest med hva du har lov til å gjøre,
hvis du ikke reelt sett er myndig( bor hjemme ) vil nok enhver autoritet kontakte foreldrene før politi.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Over 18 eller ikke har mest med hva du har lov til å gjøre,
hvis du ikke reelt sett er myndig( bor hjemme ) vil nok enhver autoritet kontakte foreldrene før politi.
Vis hele sitatet...
Man er vel for svarte myndig uansett hvor man bor!
Jeg ser ikke helt problemet. Hva som om hun ringer hjem til moren din? Du er jo myndig sier du!?
Sånn, nå har jeg spurt en rådgiver og lærer i videregående skole om dette elementet:

Juridisk sett så er regelen som følger: "Foreldre til myndig elev skal ikke kontaktes med mindre det dreier seg om liv og helse, eller om annen avtale er inngått med elev."

Avtale kan være inngått muntlig, feks ved å spørre eleven om det er greit at man kontakter foreldre hvis noe skulle gå galt.

Praktisk sett kan den omgåes ved at lærer/rådgiver prøver å komme i kontakt med eleven via foreldre, feks ved å ringe etter eleven på et tidspunkt hvor eleven enda ikke er/skal ha kommet hjem fra skolen.

Politiet vil ganske sikkert henlegge saken fortere enn fy om man skulle prøve å anmelde saken, for det korrekte ville være å gå korrekt tjenestevei for å få en oppklaring i saken (ie, høyere oppover i skolesystemet).
Hvis jeg hadde vært lærer hadde jeg gitt en faen i loven og ringt foreldrene deres. Å ringe foreldre er siste skanse. Og noe forteller meg at dere fortjener det. Ingen kan gi straff som en mor.

Skjerpings gutter.
å bryte loven ville jeg ikke gjordt, men du har samtidig rett i at ingen kan gi straff som en mor
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg ser ikke helt problemet. Hva som om hun ringer hjem til moren din? Du er jo myndig sier du!?
Vis hele sitatet...
Alle her på forumet vet at om man er en ungdom (14-20 år), får man en heftig shitstorm fra foreldra, myndig eller ei, om man gjør noe som de ikke blir direkte glade for.
hahaha, dette bringer tilbake gamle minner. vært gjennom samme greia selv. lærere som stresser, straffer og sanksjoner. en kompis og jeg hadde også UB. vi gjorde så vidt jeg husker ingenting, men hadde UB fordi da kunne vi gå halv 12 hver fredag for å "jobbe". når det var tid for messa, stilte vi opp med stand osv. etter en liten stund var vi ganske lei av å bare stå der, så vi lot en bekjent vokte standen mens vi tok oss en rundtur. når vi kom tilbake fant vi ut at vi ikke gadd mer, så velta standen vår og vrengte på finntroll - trollhammaren på fullt volum. 5 minutter senere kom videocrewet og skulle filme til lokaltv osv, dårlig timing. vi snudde oss bort fra kameraet, og følte oss som to jævla nek i noe som føltes som flere minutter. til slutt gikk de, uten at vi hadde sagt et ord.

læreren stressa det veldig, og blablabla. enden på visa er at vi var to jævla kids, som ikke fatta hva som var best for oss. såeh, vi vokste opp. og det burde du også gjøre.