Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2069
Hei, lurer på en ting. Hva sier loven om noen som gjør noe ulovlig på din eiendom?

Si for eksempel jeg våkner til en raner er inne i mitt hus. Han forsyner seg grovt av mitt hjem og han er bevæpnet med noe. Kniv eller en pistol og han ber meg gå ned på huk. Har jeg lov å drepe denne personen da? Si også at vi kommer i en sloss kamp som ender opp i dødsfall for raneren.

Kan jeg bli tiltalt på noen måte? Har jeg rett og drepe vedkommende hvis f.eks personen raner mitt hjem?

Det burde jo egentlig være lov, din eiendom, dine regler?
Gjerne kom med argumenter uten om loven, burde det være lov eller ikke?`
Sist endret av SwagSir; 13. desember 2011 kl. 19:23.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Det burde jo egentlig være lov, din eiendom, dine regler?
Vis hele sitatet...
Har jeg lov og plante hasj hjemme, siden det er min eiendom?
Så lenge han tyr til volden, vil det bli sett på selvforsvar. Derimot, hvis han kommer uvepnet og du stikker han ned med din egen kniv. Da kan det jo såklart diskuteres.

Man har aldri rett til å drepe noen, mens hvis det ikke finnes et annen utvei i situasjonen, så kan drapet bli sett på som "rett" i den forstand at det var den eneste utveien, eller siste løsning
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Du kan bli. Tre episoder i USA f.eks. i fjor der død raner gjorde eierne drapssiktet.
Så du får kun lov å handle i nødverge? Hvis noen raner hjemme ditt og ikke kan ringe politiet pga omstendighetene. Er det eneste du kan gjøre sitte å se på?
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Så du får kun lov å handle i nødverge? Hvis noen raner hjemme ditt og ikke kan ringe politiet pga omstendighetene. Er det eneste du kan gjøre sitte å se på?
Vis hele sitatet...
Njah, om du skyter karen så sliter du nok litt.

Om du jager han på dør med et spark i ræven, så tror jeg ikke politiet gjør store saken ut av det.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Så du får kun lov å handle i nødverge? Hvis noen raner hjemme ditt og ikke kan ringe politiet pga omstendighetene. Er det eneste du kan gjøre sitte å se på?
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve å stoppe han da, lol. Angriper han deg vil du ikke bli straffet hvis du forsvarer deg.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Så du får kun lov å handle i nødverge? Hvis noen raner hjemme ditt og ikke kan ringe politiet pga omstendighetene. Er det eneste du kan gjøre sitte å se på?
Vis hele sitatet...
Stikke ut av huset....
Du skal prøve mest å avike stituasjon.
men klare du ikke, så vil du mest sleppe unna hvis du tar kverken på han, ikke nødvendigvis drepe han, feks, banke han helseløs.
skyte han i foten osv..

drepe er siste utvei.
Tazer / stungun, anyone?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av uaexed Vis innlegg
Du kan bli. Tre episoder i USA f.eks. i fjor der død raner gjorde eierne drapssiktet.
Vis hele sitatet...
Det er to helt forskjellige lovverk du sammenligner.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nødverge gjør seg bare gjeldende dersom ditt eller andres liv står i fare, og man oppnår en sinnstilstand der handlingen din oppfattes som eneste mulighet ut av situasjonen. Det er dessuten _svært_ få (jeg finner 12) dommer der man i det hele tatt har nevnt nødverge, så det er ikke en paragraf som er vanlig å bruke, selv om mange lekmenn tror det er en enkel vei ut av en knipe. Det skal mao. en del til for å kunne påberope seg nødverge.

Det finnes dessuten et titalls måter å løse en slik situasjon på. Den aller beste er vel å låse seg inne på badet og ringe Politiet? Regner med at alle har innboforsikring uansett, så man vil ikke lide de helt store tapene uansett.
Sist endret av thomasf; 13. desember 2011 kl. 20:21.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av thomasf Vis innlegg
Regner med at alle har innboforsikring uansett, så man vil ikke lide de helt store tapene uansett.
Vis hele sitatet...
For et flåsete og lite gjennomtenkt utsagn.

Poenget er at en person har tatt seg inn på din eiendom med intensjon om å stjele dine verdisaker. At jeg får pengene igjen er ikke godt nok for meg. Jeg vil at denne personen skal kjenne på kroppen at jeg ikke satt pris på hans handlinger. Det finnes værre ting du kan gjøre med en person enn å drepe dem
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
For et flåsete og lite gjennomtenkt utsagn.

Poenget er at en person har tatt seg inn på din eiendom med intensjon om å stjele dine verdisaker. At jeg får pengene igjen er ikke godt nok for meg. Jeg vil at denne personen skal kjenne på kroppen at jeg ikke satt pris på hans handlinger. Det finnes værre ting du kan gjøre med en person enn å drepe dem
Vis hele sitatet...
Du kan mene hva du vil. Du finner ikke hjemmel for det i det norske rettssystemet.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
For et flåsete og lite gjennomtenkt utsagn.

Poenget er at en person har tatt seg inn på din eiendom med intensjon om å stjele dine verdisaker. At jeg får pengene igjen er ikke godt nok for meg. Jeg vil at denne personen skal kjenne på kroppen at jeg ikke satt pris på hans handlinger. Det finnes værre ting du kan gjøre med en person enn å drepe dem
Vis hele sitatet...
Det mener jeg også, det er ditt hjem og din eiendom. Du planter ikke marihuana, vi snakker om en person som bryter seg inn i DIN eiendom ulovlig.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg får nok ikke mye støtte i retten nei... Men når du legger frem saken som at det er bare å gjemme seg på dass fordi du får pengene igjen gjennom forsikringen alikevel, så velger jeg å stille meg som din motseting i denne diskusjonen.

Hva om denne personen stjeler en (av alle ting) en bunadsbrosje som har gått i arv i 20 generasjoner. Da har den nok ikke særlig reell verdi, men affeksjonsverdien er antagelig svært høy.

Og hvis jeg faktisk ringer politiet og de gjør det mesterstykket å få tak i personen. Så vil han uansett bare få et klaps på hånda. Da foretrekker jeg å gi ham 2 tette og ei badehette før jeg ringer dem. Eventuelt trykke ham full av psilocybin og ha ham i kjelleren et par dager, med "i en rosa helikopter" på repeat
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av thomasf Vis innlegg
Sitat av Jonta Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nødverge gjør seg bare gjeldende dersom ditt eller andres liv står i fare, og man oppnår en sinnstilstand der handlingen din oppfattes som eneste mulighet ut av situasjonen. Det er dessuten _svært_ få (jeg finner 12) dommer der man i det hele tatt har nevnt nødverge, så det er ikke en paragraf som er vanlig å bruke, selv om mange lekmenn tror det er en enkel vei ut av en knipe. Det skal mao. en del til for å kunne påberope seg nødverge.
Vis hele sitatet...
Jaha? Nå har jeg ingen utdannelse i rettsvitenskap, men jeg tolker ikke
Sitat av § 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.
Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.
Vis hele sitatet...
som at det kun gjelder om ens eget eller andres liv er i fare.

Hvordan fant du antall dommer? Kan det være en liste som ikke er komplett? Er det et godt mål på hvor ofte den brukes? Kan se for meg at folk velger å ikke gå til sak på grunn av at den finnes.

Forøvrig burde jeg kanskje spesifisert at jeg svarte på disse delene av innlegget:
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Kniv eller en pistol og han ber meg gå ned på huk. Har jeg lov å drepe denne personen da? Si også at vi kommer i en sloss kamp som ender opp i dødsfall for raneren.

Kan jeg bli tiltalt på noen måte? Har jeg rett og drepe vedkommende hvis f.eks personen raner mitt hjem?
Vis hele sitatet...
Sitat av thomasf Vis innlegg
Nødverge gjør seg bare gjeldende dersom ditt eller andres liv står i fare, og man oppnår en sinnstilstand der handlingen din oppfattes som eneste mulighet ut av situasjonen. Det er dessuten _svært_ få (jeg finner 12) dommer der man i det hele tatt har nevnt nødverge, så det er ikke en paragraf som er vanlig å bruke, selv om mange lekmenn tror det er en enkel vei ut av en knipe. Det skal mao. en del til for å kunne påberope seg nødverge.

Det finnes dessuten et titalls måter å løse en slik situasjon på. Den aller beste er vel å låse seg inne på badet og ringe Politiet? Regner med at alle har innboforsikring uansett, så man vil ikke lide de helt store tapene uansett.
Vis hele sitatet...
Du blander her nødverge og nødrett. Nødrett er noe man kan benytte i krisesituasjoner for å redde liv og helse, typisk å bryte seg inn på en hytte på fjellet hvis man blir værfast og har særs behov for ly. Nødverge er derimot å svare med forholdsmessig makt mot den makt som blir utøvd mot deg, altså en makt som er rettsstridig.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jaha? Nå har jeg ingen utdannelse i rettsvitenskap, men jeg tolker ikkesom at det kun gjelder om ens eget eller andres liv er i fare.

Hvordan fant du antall dommer? Kan det være en liste som ikke er komplett? Er det et godt mål på hvor ofte den brukes? Kan se for meg at folk velger å ikke gå til sak på grunn av at den finnes.

Forøvrig burde jeg kanskje spesifisert at jeg svarte på disse delene av innlegget:
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke du som skal tolke loven, det er juristene sin oppgave, og utfra den tolkningen kommer en rettspraksis (som i realiteten er mer aktuell enn selve loven).

Lovdata -> lagmannsretten. Poenget er at man ikke kan bruke mer makt mot en person, enn den personen bruker mot deg. Altså, skal du drepe noen, må de ha prøvd å drepe deg. Man kan mao. ikke smekke et balltre over skallen på en innbruddstyv som roter nedi skuffene dine eller er på vei ut døra med TVen din. "Ikke mer enn nødvendig" står det i den nye Straffeloven av 2005. Denne er ikke tredd i kraft enda, men det er svært tvilsomt at det er vesentlige forskjeller, forutenom språket.

Sitat av ps3
Du blander her nødverge og nødrett. Nødrett er noe man kan benytte i krisesituasjoner for å redde liv og helse, typisk å bryte seg inn på en hytte på fjellet hvis man blir værfast og har særs behov for ly. Nødverge er derimot å svare med forholdsmessig makt mot den makt som blir utøvd mot deg, altså en makt som er rettsstridig.
Vis hele sitatet...
Ja, det manglet en kobling der. Eksempelet jeg statuerer er av en konfrontasjon. Skal man drepe noen, og nødvergeparagrafen brukes, må makten utøvd mot deg være et klart drapsforsøk.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av thomasf Vis innlegg
Det er heller ikke du som skal tolke loven, det er juristene sin oppgave, og utfra den tolkningen kommer en rettspraksis (som i realiteten er mer aktuell enn selve loven).

Lovdata -> lagmannsretten. Poenget er at man ikke kan bruke mer makt mot en person, enn den personen bruker mot deg. Altså, skal du drepe noen, må de ha prøvd å drepe deg. Man kan mao. ikke smekke et balltre over skallen på en innbruddstyv som roter nedi skuffene dine eller er på vei ut døra med TVen din. "Ikke mer enn nødvendig" står det i den nye Straffeloven av 2005. Denne er ikke tredd i kraft enda, men det er svært tvilsomt at det er vesentlige forskjeller, forutenom språket.
Vis hele sitatet...
Jeg spesifiserte også at jeg ikke har utdanning i rettsvitenskap. Håpte det var implisitt at jeg ikke trodde det var min oppgave å tolke loven. Poenget var om det kun gjaldt for drap, eller også mindre alvorlige konsekvenser.

Den andre biten vet jeg ikke hvorfor du presiserer ovenfor meg (:
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Men hvis jeg hadde banket opp en innbruddstyv uten å gi ham varige mèn selvsagt, så vil jeg tro at saken blir henlagt.

Av den enkle grunn at menigmann og antagelig retten kan forstå hvorfor jeg gjorde det
Sitat av thomasf Vis innlegg
Ja, det manglet en kobling der. Eksempelet jeg statuerer er av en konfrontasjon. Skal man drepe noen, og nødvergeparagrafen brukes, må makten utøvd mot deg være et klart drapsforsøk.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, det skal selvsagt mye til for å få drepe noen uten at man straffes for det. Kommer en person mot deg med knyttede never kan man ikke skyte personen.

For å legge til oppklaringen av nødverge så gjelder dette ikke bare for å få drept noen, det er like anvendbart på at man slår ned noen som prøver å slå ned deg. Det er vel det Jonta mener, at nødverge-paragrafen kan brukes på tilfeller utenom drap.
Sist endret av ps3; 14. desember 2011 kl. 22:11.