Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2638
Da jeg var i fotobutikken (Japan Photo, de har nylig åpnet i Ski) og kjøpte meg et nytt objektiv spurte fyren som ekspederte meg om jeg hadde et UV-filter. Det har jeg ikke, og han mente det var helt livsviktig (tror det var hans nøyaktige ord) fordi en ripe i objektivet betydde at man måtte bytte det, men med en ripe i UV-filteret kunne man nøye seg med å bytte filteret.

Er det noe seriøst i dette eller er det bare typisk "prakke på kunden enda mer"-snakk?

For det ligger jo noe i det, et UV-filter vil jo ta av for litt, men er det verdt penga? Og hvordan blir bildekvaliteten med et filter utenpå?

Litt i villrede, håper noen kan hjelpe!
UV-filter forbedrer fargrgjengivningen og eliminerer uskarphet som forårsakes av ultrafiolett stråling. Ultrafiolett lys er usynlig for øyet og kraftig forekommende i fjelltrakter, kystområder og områder med meget klar luft. UV-filter er fargeløst og krever ikke forlengning av eksponeringstiden.

Det anbefales att UV-filter er permanent montert på objektivet som et beskyttelsesfilter.
Det eneste du trenger et sånt filter til på et digitalt kamera er evt. beskyttelse av en dyr linse. Kan justere bort den lille fargefeilen man kan få uten filter i PS uansett...
Jeg ble prakket på beskyttelseslinse til 200 kr når jeg kjøpte kamera, er jo kjekt just in case. Hvert fall når jeg ikke har råd til forsikring på det.
Sitat av Dani87
UV-filter forbedrer fargrgjengivningen og eliminerer uskarphet som forårsakes av ultrafiolett stråling. Ultrafiolett lys er usynlig for øyet og kraftig forekommende i fjelltrakter, kystområder og områder med meget klar luft. UV-filter er fargeløst og krever ikke forlengning av eksponeringstiden.

Det anbefales att UV-filter er permanent montert på objektivet som et beskyttelsesfilter.
Vis hele sitatet...
http://www.scandinavianphoto.no/prod...px?iID=1560050

Si i alle fall fra når du limer inn noe du bare har søkt opp på google... Den beskrivelsen er jo fra noen som selger uv-filter.

-kp
Så nå at den tingen jeg har også er sånn UV-filter. Fantastisk.
Se ann objektivet. Kit-objektivet ditt? Nei. Et objektiv du vil beholde til du dør/ evt. selge? Ja.
Det beste er beskyttelsesfilter, da dette er renere og tynnere enn et UV-filter. Et UV-filter fungerer bare som beskyttelse, da det allerede finnes et UV-beskyttende lag på sensoren. Dette gjorde det ikke på de analoge 135-filmene, og derfor ville man ha filter som hindret UV-stråler. Ulempene ved UV-filter er også at det kan skape flere refleksjoner, da glasset er rett, og det hindrer 1% lys å slippe inn. Dette har egentlig ingen praktisk verdi. Har selv UV-filter på mine objektiver.

Ja, det er en essensialitet om du har et objektiv du ikke vil ripe opp. Da det er sant som han sier, veldig dyrt å skifte fremre linseelement.
Om det er et billigobjektiv til 1000,- er det ikke så viktig. Se ann saken selv.
Takk for det rådet, da får kjøpe meg et den dagen jeg føler jeg har for mye penger og Råkk og Rolls har stengt...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
På et fotografiforum (digital-photography-school.com) var det en som sa at han nødig ville tatt med objektivene sine ut om de ikke hadde UV-filter på, annonserte det som et must-have for alle objektiver, og polariseringsfilter som nesten must-have på objektiver man brukte mye.

Mine $0.02
Personlig så syntes jeg at UV-filter er det største tullet noen gang. Når man brukte film hadde det en nytte, men nå selges det kun som beskyttelse (for å tjene lette penger). I verste fall så ødelegger billige UV-filtere bilder. I motlys er UV-filter døden. Tenk litt over det. Eks. nikon 50mm F1.8 er ett veldig bra objektiv! Hvorfor? En av hovedgrunnene er at lyset skal gjennom få linser. Jo flere linser jo vanskeligere er det å få topp resultat. Bruker du ett tele objektiv med 12-15 linser hvis du virkelig ha 1 linse til? Hvis ja må du sørge for at det er prima kvalitet på det! 700kr-1000kr. Da hadde jeg heller brukt solblender, ND, CL, cokin el.

Som beskyttelse så gjør solblender en bedre jobb pluss at den har nytte verdi og (eller) kjøp ND filtere og (eller) CL filtere. De har mye mer nytte og gjør samme beskyttelse jobben som UV.

Konklusjon: Drit i å bruke 700-1000kr på uv filter. Bruk det heller på CL, ND og solblender. Kjøper du de tre tingene så vil nesten alltid minst en av de være på objektivet!

Til dere som sier at man burde ha uv på dyre men ikke billige objektiver: Hvorfor gjør ett knall objektiv om til det billige i prestasjoner?

Dani87: det er rett med tanke på film, men ikke digitalt!
Bruker selv UV filter som beskyttelse på mitt objektiv.
Og det er kun som beskyttelse, og har ikke hatt problemer med hverken motlys eller forringelse av kvalitet på mine bilder. (Ja, har tatt sammenligningsbilder)

Uansett så bør man gå for et UV filter av kvalitet, og ikke kjøpe de billigste man finner, og man behøver ikke betale i dyre dommer for de heller.

Filter som gjerne koster bortimot 1000,- i butikkene får man kjøpt på eBay til en mye rimeligere penge, gjerne rundt 200,-
Det er bra for deg. Men går ut ifra at du er enig i at det kan være veldig situasjons betont hvordan resultatet blir? Jeg har venner som har vært på safari turer i afrika å fått hele bildeserier "ødelagt" av UV filter. Med motlys er det ikke uvanlig å få "flare" på bilder hvis man har mye motlys. Hvor mye som må til har ikke jeg noen fasit på, men vil man risikere det? Det får folk velge selv. Jeg står forsatt fast på at man burde bruke pengene på andre ting med nytte verdi. Jeg har sagt mitt om det i hvert fall.
Vil si det kommer veldig mye an på hva slags UV filter man bruker også.

Hadde en epiusode tidligere i vinter hvor jeg til tross for solblender klarte å tredd en stein inn i UV filteret, filteret gikk åt skogen, frontelementet klarte seg. Og da snakker vi ikke om kitobjektiv eller lusne objektiver til et par tusen kroner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
36 1
For å spørre om noe tilsvarende, hvilke filter passer til kitobjektivet til D40 og Nikkor 55-200 AF-S objektivet? Altså, er det en spesiell type jeg skal se etter på eBay?
Sitat av charfoxt
For å spørre om noe tilsvarende, hvilke filter passer til kitobjektivet til D40 og Nikkor 55-200 AF-S objektivet? Altså, er det en spesiell type jeg skal se etter på eBay?
Vis hele sitatet...

Størrelsen på filteret du trenger står foran på objektivet ditt.

Jeg kjøpte mine filtere av selgeren Roxsen som holder til i Hong Kong, kjøpte Hoya Super HMC Pro 1 filter.

Erfaringer viser at selgere i Hong Kong stort sett er billigere enn andre steder og de skriver også ned verdien for deg hvis ønskelig mtp. tollgrensen.

Hoya og Kenko er forøvrig samme filter, og ville ikke gått for noe dårligere enn Hoya Super.
Jeg ga ca 50,- for mitt UV-filter, inkl. frakt, fra Ebay. Sikkert ikke top notch, men funker helt greit.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
noen av de dyrere objektivene har innebygd UV filter.
alle L-objektiv til Canon har det i det minste.

JEg skyter med UV selv på disse, men mest fordi det billigste objektivet mitt koster 12.000,-