Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3063
Kan noen forklare meg hvordan man kobler ut en kurs i sikrings-skapet slik at den ikke blir målt? Har "gammeldagse" sikringer og har sånn kort som jeg fyller på strøm med,omtrent som kontantkort på mobil. Kan det jukses med?
Om du ikke har peiling er det en dødslek å begynne å mekke i sikringsskapet.
Trådstarter
5 0
Sitat av Dani87 Vis innlegg
Om du ikke har peiling er det en dødslek å begynne å mekke i sikringsskapet.
Vis hele sitatet...
Vet selvfølgelig det,noen andre som kan svare på det jeg spør om?
Sitat av Magnum Vis innlegg
Vet selvfølgelig det,noen andre som kan svare på det jeg spør om?
Vis hele sitatet...
Om det er mulig eller ikkje veit eg ikkje, men vil ihvertfall annbefale deg og la være og gjøre det sjøl, ta isåfall heller kontakt med noen du kjenner som er elektriker. Mange er veldig glade i litt svart arbeid, og om du kjenner personen greit godt så holder han nok kjeft også.

Bare sånn at du får oppleve 2012 også liksom
Sist endret av JVMyhre; 2. juni 2011 kl. 12:46.
"Øko-Terrorist"
Det er vel derfor de har plomberinger i sikringsskapene? for at de skal kunne sjekke om det har blitt tuklet med?
Man kan vel hente strøm før sikringsboksen? Som f.eks fra loftet
Litt drøyt med 63A frå loftet på en vanlig kurs da.
Kort forklart så må man enten koble seg rundt måleren som begrenser strømbruken, eller så må man koble bort måleren som begrenser strømbruken helt. Måleren er ofte enten montert ved inntaket i huset eller i et underfordelingsskap til leiligheten/boenheten din. På begge steder er det nok spenning og strøm til stede til å drepe eller starte en brann.

Om du ikke klarer å se hvordan man kobler ut eller rundt, så hold deg unna. Betal heller noen svart for å gjøre det.

Men husk at om du plutselig ikke bruker strøm vil noen bli mistenksomme. De vil da foreta inspeksjon av anlegget og raskt avdekke at noen har tuklet med det. Du vil da bli fakturert for en stipulert strømbruk(antatt strømbruk og ikke faktisk strømbruk) og samtidig blir du kanskje både kastet ut og anmeldt.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Du kobler ganske enkelt to ledninger mellom hovedsikringene og et par andre sikringer som er "koblet vekk fra de andre." For at du skal gjøre dette må du vite litt om dimensjonering av kabler.. Hvis du gjør noe feil, kan det ende opp med ionisering av lufta, og en kjempe eksplosjon

Du kommer antagelig vis til og bli tatt også, anbefales ikke!
Ingen problem å koble seg utenom måleren, eller bare la litt av forbruket være uten måler, og egentlig veldig enkelt også. Og vanskelig å bli tatt.
Problemet er at folk har ikke noe i et sikringskap å gjøre, om man ikke vet hva man gjør. Har sett mye farlig arbei når eg har vært hos folk på jobb.
hadde en nabo som koblet hjembrentsapparatet rett på de 3 ledningene som gikk inn på loftet, han var kontrollør i el-verket.
Kan ikke dy meg men må nevne dette selv om det er på sidelinjen av temaet. Her jeg bor har vi ett motell og for en del år siden så jobbet en bekjent av meg der som alt muligmann av den gamle skolen. Så han kunne en del om strøm uten å ha fagbrev av noe slag. Han sto og jobbet med sikringsskapet med halvliteren sin på toppen av skapet. Akkurat da har konferansen på hotellet pause og kommer ut av møte rommet. Gjett hvem de som var der var: Elektrikere alle i hop.

Så for å si det enkelt han ble fratatt jobben og den ble fullført på en meget forskrifts messig måte av fagfolkene i pausen deres.

Til tema. Du bør være meget forsiktig med å rote i sikrings skapet. Har vært vitne til husbrann pga at leier tuklet i sikringsskapet. Surt for han som eide huset og egentlig for meg som gikk og drømte om å kjøpe det lille koselige huset når det ble ledig på markedet etter leiers leietid.
Trådstarter
5 0
Sitat av nomore Vis innlegg
Kort forklart så må man enten koble seg rundt måleren som begrenser strømbruken, eller så må man koble bort måleren som begrenser strømbruken helt. Måleren er ofte enten montert ved inntaket i huset eller i et underfordelingsskap til leiligheten/boenheten din. På begge steder er det nok spenning og strøm til stede til å drepe eller starte en brann.

Om du ikke klarer å se hvordan man kobler ut eller rundt, så hold deg unna. Betal heller noen svart for å gjøre det.

Men husk at om du plutselig ikke bruker strøm vil noen bli mistenksomme. De vil da foreta inspeksjon av anlegget og raskt avdekke at noen har tuklet med det. Du vil da bli fakturert for en stipulert strømbruk(antatt strømbruk og ikke faktisk strømbruk) og samtidig blir du kanskje både kastet ut og anmeldt.
Vis hele sitatet...
Har som sagt gammelt skap i huset og tenker kun å koble ut en kurs og det er den som går til fjøset/låven. Der sitter det også et skap men uten måler.
Det er 3 hovedsikringer inne i huset, og den ene er til fjøs/låve.

Vil bare si ifra om at ingen ting vil bli prøvd ut før noen kommer og hjelper meg,er bare veldig nysjerrig!
Om det er skrusikring er det bare å skru den ut. Ta ut sikringa å sette på igjen kapselen.
Vil bare si at alle som hjelper denne personen, også vil kunne bli straffa om det vil bli gjort noe med skapet.

Enkelt og grett: IKKE GJØR NOE. Du har ikke kompetanse eller verktøy til å kunne utføre slikt arbeid!


DharkZ: Du har generelt ikke peiling
Trådstarter
5 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vil bare si at alle som hjelper denne personen, også vil kunne bli straffa om det vil bli gjort noe med skapet.

Enkelt og grett: IKKE GJØR NOE. Du har ikke kompetanse eller verktøy til å kunne utføre slikt arbeid!
DharkZ: Du har generelt ikke peiling
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du jeg spør om hjelp,for morro skyld?
Har allerede fått tak i en elektriker som tar seg av saken når den tid kommer.
men siden du har et et "kontantkort" som du må fylle på for å få strøm, er det fordi du eller andre som bor der ikke betaler strømregingen regelmessig, så for å kutte kostnaden med å stadig vekk stenge strømmen hos dere har de satt inn en sånn måler.
Og da observerer de dere mer enn andre med vanlig måler. så jeg ville ikke ha gjort dette da de kan komme på hyppige kontroller av måleren.
Blir dere tatt så er det snakk om politianmeldelse og etterbetaling/bøter.
Trådstarter
5 0
Sitat av SpARxXx Vis innlegg
men siden du har et et "kontantkort" som du må fylle på for å få strøm, er det fordi du eller andre som bor der ikke betaler strømregingen regelmessig, så for å kutte kostnaden med å stadig vekk stenge strømmen hos dere har de satt inn en sånn måler.
Og da observerer de dere mer enn andre med vanlig måler. så jeg ville ikke ha gjort dette da de kan komme på hyppige kontroller av måleren.
Blir dere tatt så er det snakk om politianmeldelse og etterbetaling/bøter.
Vis hele sitatet...
Har hatt denne måleren i 2 år nå,og de har ikke vært her siden!
Tror du de kommer innom for å sjekke måleren?

De følger nok med deg 100% med å se på forbruket ditt.

Bruker du f.eks 100 000 kw i en periode, og bruker det i 5-6 perioder i strekk, så går du ned til 50 000 kw. Så kan du garantere 100% at du vil få besøk.

I tillegg så vil elektrikeren som har utført jobben, miste både jobben og lisensen til å utføre slikt arbeid.


Så jeg sier bare lykke til på veien din framover.
Drit i å prøv deg på dette alene.
Jeg er elektrikerlærling, jobbet i over 2 år.
Jobber for tiden mye med sikringsskap og har vært borti endel sikringsskap med påsatt spenning, og jeg er redd for at noe skal gå galt.

Inntaket ditt ligger nok et sted rundt 63 og 80 Ampere.

http://www.youtube.com/watch?v=2NzfugAZJcs Han her karn jobber på en kurs som er på 10 eller 16A.

søk "Electrician Fail" elns på youtube.. Er stygge saker på enkelte av klippene.