Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 21122
Heisann.

Håper det er noen eletrikere her inne som kan hjelpe meg.

Jeg har et sikringsskap med automatsikringer. Det er slike sikringer som man kan vippe opp og ned. Sikringen til vaskekjelleren er gått ned og den vil ikke stå oppe når jeg prøver å vippe den opp igjen. Det er vaskemaskinen som benytter seg av denne sikringen, og det har funket i all tid.

Normalt når en sikring detter ned i skapet så vipper jeg den bare opp igjen, og ting funker. En kompis sa jeg måtte la sikringen stå i 10-15 minutt og prøve igjen. Men det skjer ingenting. Han snakker om bimetall og at det kan være pga. varmen men det funket altså ikke.

Har dere peiling på hva det kan være og hvordan jeg kan få fikset det?

Det er tydeligvis ikke vaskemaskinen som tar for mye strøm, for jeg har nappet ut stikkkontakten for å prøve igjen. Det detter fortsatt rett ned. Jeg lot dama dytte den opp mens jeg var nede i kjelleren for å se om det ble opprettet strøm i det lille øyeblikket hun vipper den opp og det gjør det, i et halv sekund.
Den kan jo ha skjedd en kortsluttning, slik at sikringen slår ut? Om du har et multimeter liggendes kan du sjekke dette på uttaket til vaskemaskinen. Det hender også at automatiskringer "tar kvelden" etter å ha gått for mange ganger. Det sies at de skal byttes etter 2,3 overlastinger.
Høres ut som kortslutning.... kan det ha kommet vann i en stikkontakt eller?
Sist endret av MB300Diesel; 21. november 2010 kl. 14:48.
Koble ut alle apparater som er tilkoblet den kursen, og skru ut alle lyspærer fra samme kurs om nødvendig. Når alt er koblet fra prøver du sikringen, og hvis den går igjen må du skifte sikring. Går den ikke, så setter du inn igjen en og en ting til sikringen går på nytt for å finne synderen.
Er ikke elektriker enda selv, men kan litt om emnet..Bimetall brukes bare i motorkretser for å stoppe overbelastning av motorer, derfor er jeg ganske sikker på at dette er uaktuelt her. Sikringer du har i vanlige hus går på kortslutning ved over 30mA feil strøm. Prøv å måle med ett multimeter på stikk kontakt uttaket til vaskemaskinen. Er det flere uttak som går på denne kursen så mål de også. Om du ikke får utslag på noe av dette kan det jo være feilmerking i sikringsskapet? Kontroller at den sikringen du har problem med faktisk er sikringen til vaskemaskin uttaket.
Sist endret av Tomas301; 21. november 2010 kl. 14:55.
Sitat av Tomas301 Vis innlegg
Er ikke elektriker enda selv, men kan litt om emnet..Bimetall brukes bare i motorkretser for å stoppe overbelastning av motorer, derfor er jeg ganske sikker på at dette er uaktuelt her. Sikringer du har i vanlige hus går på kortslutning ved over 30mA feil strøm. Prøv å måle med ett multimeter på stikk kontakt uttaket til vaskemaskinen. Er det flere uttak som går på denne kursen så mål de også. Om du ikke får utslag på noe av dette kan det jo være feilmerking i sikringsskapet? Kontroller at den sikringen du har problem med faktisk er sikringen til vaskemaskin uttaket.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig glad du ikke er min elektriker
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Heisann.

Håper det er noen eletrikere her inne som kan hjelpe meg.

Jeg har et sikringsskap med automatsikringer. Det er slike sikringer som man kan vippe opp og ned. Sikringen til vaskekjelleren er gått ned og den vil ikke stå oppe når jeg prøver å vippe den opp igjen. Det er vaskemaskinen som benytter seg av denne sikringen, og det har funket i all tid.

Normalt når en sikring detter ned i skapet så vipper jeg den bare opp igjen, og ting funker. En kompis sa jeg måtte la sikringen stå i 10-15 minutt og prøve igjen. Men det skjer ingenting. Han snakker om bimetall og at det kan være pga. varmen men det funket altså ikke.

Har dere peiling på hva det kan være og hvordan jeg kan få fikset det?

Det er tydeligvis ikke vaskemaskinen som tar for mye strøm, for jeg har nappet ut stikkkontakten for å prøve igjen. Det detter fortsatt rett ned. Jeg lot dama dytte den opp mens jeg var nede i kjelleren for å se om det ble opprettet strøm i det lille øyeblikket hun vipper den opp og det gjør det, i et halv sekund.
Vis hele sitatet...
Hørres ut som en liten korslutning det der. Hadde akuratt det samme problemet her hjemme for noe månder siden. Da foreslår eg at du prøver og gjøre det som han karen ( Provo ) sier du skal gjøre. Det var slik elektriker gjore når hun kom til oss og skulle sjekke, og fant ut at sikringa hadde tatt kvelden og 2 nye måtte skaffes. Prøv det!

Sitat av Provo Vis innlegg
Koble ut alle apparater som er tilkoblet den kursen, og skru ut alle lyspærer fra samme kurs om nødvendig. Når alt er koblet fra prøver du sikringen, og hvis den går igjen må du skifte sikring. Går den ikke, så setter du inn igjen en og en ting til sikringen går på nytt for å finne synderen.
Vis hele sitatet...
Den slår ut momentant på 5 ganger merkestrøm eller 10 ganger merkestrøm, alt etter om det er B eller C-sikring. Denne funksjonen er elektromagnetisk. Overbelastningsdelen er av bi-metall, og den skal slå ut på strømmer over 1,45 ganger merkestrøm i en time. Hvis det er en jordfeilautomat, så vil denne slå ut på 30mA. Om det er en vanlig sikring eller en jordfeilautomat er lett å skille dem fra hverandre ved å se etter en testknapp for jordfeilbryteren.
Takk for tips og hjelp folkens En elektrikerkompis kommer hit i morgen for å feilsøke problemet Skal vise han denne tråden, med regner med han kan det meste om emnet.
Ikke mye nyttig å hente her..

Hva slags merke er sikringen? Feks FAZ, CHNT og annen drit de selger på biltema er ting som ryker stadig vekk.
Er det jordfeilbryter på sikringen? Er det noen indikator med farge som skiller seg ut ifht de sikringene som ligger inne?

Tre muligheter:
Kortslutning.
Jordfeil.
Gåen sikring.
Har du multimeter tilgjengelig?

Prøv å ohm i stikkontakten, for å se om du har fått på plass en sluttet krets en plass.
Alt som er tilkoblet kursen må trekkes ut først da.

Gåen sikring er en fin mulighet om ikke annet.