Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 777
Hei.
Jeg har en Iomega ekstern hardisk 500gb som plutselig bare sluttet å fungere.
Normalt så hørte jeg vifta inni, men nå kommer det bare små durelyder hvert andre sekund.
Det er akkurat som om ikke vifta vil kjøre igang.
Jeg finner ingen tegn til at datamaskinen finner den heller.
Før den har stått sånn i 5 min, da kommer det en pipelyd fra pc'en som om jeg har koblet den fra. Og det slutter og komme lyder fra hardisken.

Er det noen der ute som har vært borti det samme problemet?
Eller vet åssen jeg kan få fiksa det?

Ettersom jeg ikke har greie på dette så lurer jeg på om det bare er en bagatell som jeg kanksje kunne ordnet selv, eller må jeg sende den på rep.

MVH
Stonear

Jeg ser nå etter å ha kikket litt at det kan være at driverene ikke er installert.
Hvordan kan jeg få fiska dette...?
Sist endret av Stonear; 2. februar 2010 kl. 21:39.
Hvilken av disse lydene ligner mest på det du hører fra disken din?

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det er sikkert ikke driveren, da driveren ligger inne automatisk AKA instaleres automatisk.

Prøv på en annen pc, så rapporter statusen
Jeg trur ikke vi trenger å henge oss oppi lyden...
Det jeg mente var en helt vanlig lyd som oppstår når man kobler fra noe via USB.
Ergo Pc'en har registrert hardisken, men vil ikke kjøre den..
Det er ikke alltid den gjør dette heller...

Men jeg skal prøve å koble den til en annen pc. First thing in the morning.

Så sender jeg oppdatering.

PS.... Nå lot jeg den stå å gå litt og plutselig pep det og Trygg Fjerning Av Maskinvare vinduet kom opp.

USB-masselagringsenhet
---- ST350082 OAS USB Device

Står på listen.
Sitat av Stonear Vis innlegg
Jeg trur ikke vi trenger å henge oss oppi lyden...
Det jeg mente var en helt vanlig lyd som oppstår når man kobler fra noe via USB.
...
Vis hele sitatet...
Da misforstod jeg når du skrev: "Normalt så hørte jeg vifta inni, men nå kommer det bare små durelyder hvert andre sekund."

Små durelyder annethvert sekund er som regel noe å henge seg opp i.
Jeg vet ikke jeg, men etter å ha hørt noen av de lydene på den linken så trudde jeg du missforsto og trudde at lyden kom fra pc'en...
Og det gjør den ikke...
Det er fra hardisken...
Trur det er vifta, men vet ikke.

Det er så rart ettersom jeg finner usb masselagringsenhet på på feilsøkingslista innimellom...
Jeg prøvde å installere driverene på nytt også...
Men skjedde ingenting..
Det er ingen medling om feil på feilsøkinga heller...

Kan det ha noe å si at den er på "Plassering 0" forresten?
Sist endret av Stonear; 2. februar 2010 kl. 23:20.
Sitat av Stonear Vis innlegg
...
Trur det er vifta, men vet ikke.
Vis hele sitatet...
Tror det ikke er noen vifte i harddisken din. Og hvis det er en vifte der, er den neppe problemet. Det er nok selve harddisken som har problemer med å spinne opp. Regner med at du vet sånn nogenlunde hva en harddisk er? Hvis nei - så bør du vite at det er flere plater med magnetisk belegg som snurrer mellom ca 5000-7000 omdreininger pr minutt inne i harddisken din.

Hvis du ikke hører en jevn summelyd, men har inntrykk av at noe prøver å starte ca hvert annet sekund, så lukter det HW-feil av ett eller annet slag.

Linken jeg ba deg sjekke inneholder lydklipp fra vanlige feil på harddisker. Ved å sammenligne disse lydene med lydene i din disk kan det være lettere å hjelpe deg, siden lyder er litt vanskelig å beskrive skriftlig.
hmm, beskrivelsen av lyden høres kjent ut.

"zznnn, tikk. zznnn, tikk. zznnn, tikk"

En av mine disker som døde laget den lyden. Vil aldrig høre den igjen!
Jeg kjenner ikke igjen noen av disse lydene..
Men hvis det er at den ikke klarer å kjøre igang.
Som egentlig høres ganske logisk ut i og med at det er den samme lyden som pleide å gå kontinuerlig når den fungerte fint.

Hva kan ha skjedd?
Å hvordan får jeg fiksa det?
Om du ser bort ifra lyden hadde jeg problemer med min western digital for en stund tilbake. Problemet mitt var den gang at ledningen mellom hardisken og pcen(USBen) hadde gått. Det har vist seg at disse ledningene er litt dårlige for en kammerat av meg har samme feil nå. Husker at jeg fikk melding om at jeg kunne ta trygg fjerning, men fikk ikke opp noen harddisk under datamaskin.

Mitt forslag:
Prøv med en ny USB kabel.

Bare et tips. Skjønte ikke helt problemet ditt.
Sitat av Stonear Vis innlegg
...
Hva kan ha skjedd?
...
Vis hele sitatet...
At en harddisk tar kvelden er ikke et spørsmål om hvis. Det er et spørsmål om når.

Men det kan selvfølgelig være andre ting også, som blir foreslått her. Defekt strømforsyning, kabel eller USB-port. Du får kryssbytte det du har muligheter til.

Du kan også ta ut harddisken fra kabinettet og koble direkte på en PC, som et siste forsøk hvis ingenting annet virker.

Så må du eventuelt ta et valg på om du vil bruke 10.000-20.000 kroner hos IBAS for at de skal prøve å redde ut dataene du har på disken. Den blir uansett ikke reparert.

Du kan eventuelt også la disken ligge i fryseren en stund og forsøke å starte den etterpå. Det hender at slike feil er termisk betinget i begynnelsen, og at du på denne måten får startet disken en siste gang. Men du kan også risikere å gjøre det verre. Så dette valget tar du etter at du har vurdert og forkastet tanken på å la IBAS eller andre redde dataene.