Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1677
Heisann, jeg er på jakt etter en ny ruter da den gammle Linksys WRT54G har begynt å oppføre seg merkelig. Har søkt litt rundt på forumet, men ikke helt funnet noe som passer meg.

Hva jeg er ute etter:
* Helst ikke trådløst(blir neppe brukt iallefall)
* En form for firewall
* 4 Gigabit porter
hehe, tabbe

Noen som har en å anbefale da :S
Jeg anbefaler som vanlig en random PC\server med pFsense + en switch, mulighetene du oppnår med dette kontra en random assmuncher-router er utrolige.
mulig å bytte ut switchen med flere nettverkskort i serveren?
Sist endret av HabbaLaBiba; 20. desember 2009 kl. 17:30.
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
mulig å bytte ut switchen med flere nettverkskort i serveren?
Vis hele sitatet...
Ja, du setter alle sammen i en bro.
Noen som kan anbefale en rimelig kombinasjon av hovedkort, CPU og minne?

AtXbYeA: Er det mulig å bruke en slik "pFsense pc" til lagring osv i tillegg?
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Noen som kan anbefale en rimelig kombinasjon av hovedkort, CPU og minne?

AtXbYeA: Er det mulig å bruke en slik "pFsense pc" til lagring osv i tillegg?
Vis hele sitatet...
Nei, boksen blir dedikert router, derfor har jeg strippet ned serveren min til 1CPU + 2GB minne + 2x18GB SCSI disker (fra dobbel 3.4GHz, 4GB, 6x300GB SCSI) og bruker heller overflødig maskinvare på filserveren min.

En pentium2-basert desktop holder i massevis til pFsense router.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, boksen blir dedikert router, derfor har jeg strippet ned serveren min til 1CPU + 2GB minne + 2x18GB SCSI disker (fra dobbel 3.4GHz, 4GB, 6x300GB SCSI) og bruker heller overflødig maskinvare på filserveren min.

En pentium2-basert desktop holder i massevis til pFsense router.
Vis hele sitatet...
det er vel strengt tatt mulig å installere samba, selv om man kjører pFsense?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det er vel strengt tatt mulig å installere samba, selv om man kjører pFsense?
Vis hele sitatet...
Den er ganske restriktiv på hvilke pakker som følger med i installen, og du må knote endel for å få tilgang på et slik nivå at pakkehåndtering er interessant.

Uansett, jeg lever i troen på at noen applikasjoner og platformer skal leve i fred på sin hardware.

Men du kan jo f.eks installere pfsense i Vmware \ Xen \ HyperV og gi den eksplisitte tilganger til nettverkskort slik at routeren lever virtuelt på en server du har mange andre tjenester kjørende på.
Valget blir enkelt da, bruk den eldste AMD xp 1800 pcn som ruter... er vel ett fett hvilke nettkort jeg kjøper?
Kan anbefale denne : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365878

Har den selv, og den er STABIL..
Sitat av i7cpuftw Vis innlegg
Kan anbefale denne : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365878

Har den selv, og den er STABIL..
Vis hele sitatet...
100mbit bare jo
Vanlig realtek nettverkskort, ikke noe å skryte av, men heller ikke no å klage på, sålenge routersoftwaren du skal bruke supporterer chipsetet.
AtXbYeA: pfSense, hva gjør jeg når jeg får en 10-12 alternativer... Kjører brannmuren da, eller skal jeg få opp en grafiskt grensesnitt?
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
AtXbYeA: pfSense, hva gjør jeg når jeg får en 10-12 alternativer... Kjører brannmuren da, eller skal jeg få opp en grafiskt grensesnitt?
Vis hele sitatet...
Først velger du "installer" etter å ha bootet CD'en, deretter definerer du nettverkskortene som WAN\LAN (dette er muligens før du når menyen).

Deretter kobler du LAN'et ditt på LAN interfacet, og kobler til 192.168.1.1 i webleseren din.
Med andre ord så konfigureres alt over web og ikke fysisk på selve pcn... Hvordan skal skjermbildet se ut på pfSense når det er oppe å går?
På selve routeren er det en cli-meny.

Dersom maskinen har PC-speaker hører du en fanfare når den er ferdig å boote.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
På selve routeren er det en cli-meny.

Dersom maskinen har PC-speaker hører du en fanfare når den er ferdig å boote.
Vis hele sitatet...
Cli? command line interface?
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Cli? command line interface?
Vis hele sitatet...
Korrekt, du skal i grunn ikke gjøre noe fysisk på maskinen etter installasjon, alt gjøres via WEB-GUI.
Sist endret av AtXbYeA; 29. desember 2009 kl. 23:59.
aha, testa det ut i virtualbox og skjønte liksom null. Gleder meg til maskinen min blir sotte sammen og denne her blir ruter
▼ ... noen måneder senere ... ▼
wow, lenge siden sist nå.

AtXbYeA: Endelig fått bruk for en ruter igjen og har nå prøvd å sette opp en maskin med pfSense. Har hatt mye trøbbel med å få startet opp pfSense, installen går fint helt til første reboot. Forskjellige plasser i oppstarten fra HDD så restarter den(stort sett rundt loading elns av nettverksadapterne) når den så starter igjen så er HDD små kræsja og pfSense starter en slags fix. For så å omstarte så fort den kommer til netverksdelen igjen. Noen ideer om hva dette kan skyldes, eventuelt hvor jeg kan finne feil logger elns?

Sorry for en utrolig knotete forklaring, håper noen skjønner noe som helst
Sist endret av HabbaLaBiba; 20. juni 2010 kl. 01:22.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvilken versjon av pfSense er dette ?

1.2.3-Release er den som er stabil, snapshotene av 2.0beta er ganske... ustabile til tider.
pfSense-1.2.3-RELEASE-LiveCD-Installer

Kjøres på en AMD/nForce pc
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har iallefall installert pfsense 1.2.3 på følgende platformer uten problem :

Intel Pentium 3 (med standard intel chipset)
Intel Pentium 2 (med standard intel chipset)
Intel Xeon (med Intel chipset)
Vmware 3.5 og 4.0

Og hadde faktisk problemer en gang på en gammel Athlon 800Mhz som bare gikk i loop.

Anbefaler deg å starte en tråd på forums.pfsense.com da de svarer relativt kjapt her.
Holder på å teste ut 2-3 andre løsninger nå, funker ikke de. Så blir det vel et forsøk til eller to med pfSense.

Å ha 2 nettverkskort pluss 1 integrert på HK kan ikke være noe problem nei?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Holder på å teste ut 2-3 andre løsninger nå, funker ikke de. Så blir det vel et forsøk til eller to med pfSense.

Å ha 2 nettverkskort pluss 1 integrert på HK kan ikke være noe problem nei?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg kjører to integrerte + fire ekstra på min router.
Alle er Intel-baserte.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Pfsense havarerte iaffal når jeg prøvde å installere det på P4 med Asus-kort.
Etter ørten IRQ-feil gav jeg opp hele prosjektet, og satte opp WRT54GL istedet
Bruker ASUS kort ja

Nå sitter jeg bak pfSense-1.2.3, håper det varer.

Noen tips til hvilke innstillinger som må endres for et brukbart sikkert oppsett?

Feks hvordan setter jeg opp at Optional 1 skal bli som LAN altså en ekstra pc på samme nettet som pcn jeg bruker nå
Gir opp hele pfSenseen, funker helt fint en dag eller to... Så er det bare å reformatere

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349146 Noen som har erfaringer med denne? Har til nå brukt en jalla netgear ruter, som er heeelt ubrukelig på tross av mange varme anbefalinger fra bekjente