Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 490
Heisann!

Jeg skal kjøpe meg en ny laptop som først og fremst skal være liten og billig, og så snublet jeg over Acer Aspire 4520. Jeg regner med jeg skal ha denne, men jeg har funnet den i flere forskjellige nettbutikker, for eksempel her:
http://www.elprice.no/Product/Produc...29043&cid=5546
og her:
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=83951

Den observante leser vil kanskje legge merke til at disse to har forskjellige varenumre, og såvidt jeg kan se er dette fordi den ene har en AMD Turion X2 TK53-prosessor, mens den andre har TK55. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har lite peiling på prosessorer, så derfor spør jeg: Hva er forskjellen på disse to og hvilken bør jeg velge?
Ingen som vet? Si forøvrig gjerne fra om du vet om et godt alternativ. Jeg har ikke bestemt meg helt enda, selv om jeg føler meg rimelig sikker.
TK53 har lavere klokkehastighet i forhold til TK55 og er en smule tregere. Vet ikke hva du har tenkt å bruke maskinen din, men hvis du har noen som helst ambisjon om å ha en fungerende maskin etter mye drassing bør du heller titte på forretningsmodeller (som produsentene helst også vil at studenter skal kjøpe).
et enkelt søk viser dette:

Athlon 64 X2 TK-53 1700 MHz
Athlon 64 X2 TK-55 1800 MHz

Litt forskjell, ikke mye.

Nichotin er rett, forretnings modeller + intel er veien å gå. Litt dyrere, men definitivt verdt det.
Sist endret av Lynet; 2. november 2007 kl. 17:17.
Vel, jeg skal ut og reise en del, og maskina må stort sett holde gjennom turen til mellomamerika, altså¨frem til mai. Et av poengene er at den må være så billig at jeg har "råd" til å få den frastjålet. Derfor kan jeg ikke gå høyere enn 6000...
Sist endret av dcfitjar; 2. november 2007 kl. 17:23.