Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 880
Hallo, jeg kan ikke så altfor mye om hardware, så nå når jeg skal kjøpe min første datamaskin trenger jeg litt hjelp. Jeg tenkte på å kjøpe en maskin på www.komplett.no, og lurte på om noen av dere litt mer kyndige kunne sette opp forslag ut fra dette:

- Maskinen må koste mellom 10 og 20000, rundt 15000 er bra.
- Den skal brukes til videoredigering og tunge spill, så den trenger en del minne og diskplass.
- Må ha i allefall to CD-romstasjoner, en av dem DVD-brenner
- Skjerm, mus, tastatur og høyttalere er inkludert i prisen.
Bygger du selv? Hvis ikke kan du jo se på måneds testene dinside.no gjør av komplette pc-er fra div. webshopper.

Bygger du selv, kan jeg vel mekke sammen noe...

Flatskjerm? Intel/AMD? ATi/GeForce noe spesielle ønsker du har?
dcfitjar's Avatar
Trådstarter
Flatskjerm kan være greit, men det er ikke noe krav. Jeg bygger ikke selv, ettersom jeg som sagt ikke har så god peiling på hardware. Ellers har jeg ikke noen spesielle ønsker som jeg komer på nå. Skriver om jeg kommer på noe.
når du har såpass med penger er det jo bare å sjekk f.eks psdata.no og trykke på videoredigerings pc, også kjøp. Det gjorde jeg.... Strålende fornøyd...
very impotent freak
Delusional's Avatar
Med det budsjettet du har, ville jeg kjøpt mye ram, jeg vet ikke hvor raske disker du trenger, men hva med å få noen passe store disker og kjøre i raid. Med ditt budsjett får du "cutting edge" teknologi.
dcfitjar's Avatar
Trådstarter
Ikke for å være kravstor, men om noen gidder, kan dere sette opp ferdige forslag på f. eks. komplett.no? Takk for all hjelp så langt. Glemte forresten å nevne at maskina skal kjøpes i begynnelsen av august, om det skulle ha noe å si.
Komplett hadde veldig lite å velge i når pc-en skulle bygges hos de, så satte sammen en på Netshop.no istedet.
Dette er en PC som bør vare en god stund, 1GB minne, 250GB diskplass og X800 Pro for å nevne noe.
Markedets beste 8x DVD-brenner fikk også plass. Problemet ble prisen, som ble 16.000,- , men det går jo an å kutte ned på diskplassen.
Se link:

http://home.no.net/vidder3k/pc3.jpg


edit: oppdatert.
Sist endret av vidder; 26. juni 2004 kl. 21:51.
Flisespikking:
Slik jeg ser det har du bare 512mb minne vidder. Ser heller ingen skjerm og harddisken er 200gb, ikke 250.
Opprinnelig postet av Hyllekjeks
Flisespikking:
Slik jeg ser det har du bare 512mb minne vidder. Ser heller ingen skjerm og harddisken er 200gb, ikke 250.
Vis hele sitatet...
IE som tuller med meg, oppdatert nå.
dcfitjar's Avatar
Trådstarter
16000 er greit, kan som sagt strekke meg til 20000, selv om jeg helst vil ha litt billigere.