Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 982
Hei i går skulle jeg koble opp pc'n min og noe annent stasj bla. den EKSTERNE HARDDISKEN min som er en Maxtor one touch II.

Problemet melte seg når jeg skulle skru på harddisken og fant ut at jeg hadde forvekslet 12 volt'en til harddisken, med 19 volt'en til min bærbare pc. harddisken skrudde seg av etter 5 sek. og har siden ikke gitt noe tegn til liv. er det noen som vet hva jeg skal gjøre nå for og fixe problemet. drar på ferie igjen i over i morgen og hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg med det til da. Har helst ikke lyst til og sende inn harddisken til noe slaks service da det er ganske mye sensetivt materiale på den. Skal prøve og demontere harddisken og koble den til den eksterne pc'n i morra siden harddisken som er inni er en Maxtor Diamondmax 10 3.5 (tror jeg)

Her er et bilde av den hvis det er til noen nytte
Hørtes den "normal" ut da den var på? Hvis de er heldig har du kun tatt knekken på selve kontrolleren i kabinettet. Men jeg har mistanke om at du har tatt knekken på selve disken, og det er ikke noe man enkelt fikser selv nei...
Sitat av ShAnGlaPanG
Hei i går skulle jeg koble opp pc'n min og noe annent stasj bla. den EKSTERNE HARDDISKEN min som er en Maxtor one touch II.

Problemet melte seg når jeg skulle skru på harddisken og fant ut at jeg hadde forvekslet 12 volt'en til harddisken, med 19 volt'en til min bærbare pc. harddisken skrudde seg av etter 5 sek. og har siden ikke gitt noe tegn til liv. er det noen som vet hva jeg skal gjøre nå for og fixe problemet. drar på ferie igjen i over i morgen og hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet meg med det til da. Har helst ikke lyst til og sende inn harddisken til noe slaks service da det er ganske mye sensetivt materiale på den. Skal prøve og demontere harddisken og koble den til den eksterne pc'n i morra siden harddisken som er inni er en Maxtor Diamondmax 10 3.5 (tror jeg)

Her er et bilde av den hvis det er til noen nytte
Vis hele sitatet...
enten så er det noe galt i spenning "gatewayen" i det eksterne kabinettet ditt. (dvs at kanskje det er gåent og du bare trenger nytt kabinet) hvis ikke så har kontroller kortet til harddisken din gåent. da er det bare å kjøpe ny harddisk eller skaffe et nytt kontroller kort.(av samme type) eventuelt er begge defekte :P
for å teste hva som er galt kan du jo prøve å koble hardisken i pc'en utenom det eksterne kabinettet.
Takk men hvis det værste har skjedd og harddisken er gåen hva kan jeg gjøre for og få ut dataene det må finnes noe man kan gjøre!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tipper det er spenningsregulatorene i kabinettet som har takka for seg. Kjøp nytt kabinett, og prøv disken. Har du uflaks, har du drept disken samtidig.
dersom harddisken er gåren kan du prøve skaffe nytt kontroller kort til harddisken din (altså det kortet som ligger bak/under som du plugger kablene fast i). det funket som faen for meg når jeg koba på feil av 5v og 12v.
Sist endret av LetMeBleedPLZ; 9. juli 2006 kl. 15:37.
Det er sikkert bare kontrolleren som har tatt kvelden.

Ta harddisken ut av kabinettet, sett den i en pc og kopier over innholdet, formater disken, sett den tilbake i kabinettet og send til rep.
Takker, heldigvis funka disken (pjoo) men en slik kontroller høres ikke helt billig ut, så jeg tror jeg lar disken sitte maskinen og kjøper meg ny når jeg får råd.
Hei etter en klage bestemte jeg meg for å endre denne meldingen.

Her har du en link til Komplett det du trenger er en Kontroller som har et kabinett altså Eksterne kabinetter; http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10095

Jeg har selv veldig gode erfaringer med _denne _ karen har hatt den i et halvt år og er stor fornøyd det er samt IDE men det er også disken til Shangalapang.
Sist endret av MiNOx; 9. juli 2006 kl. 16:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får usb-kabinett på t.d komplett.no. Dei kostar mellom 2 og 6 hundrelapper,avhengig av kjøling, hastighet, kas disker dei støtter o.l Dersom du bruker disken mykje er et dyrt kabinett verdt pengane.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Jeg lider også av buttfucked ekstern disk om dagen. Min "elskede" lillebror skulle se på south park og presterte identisk med trådstarter å plasere 19 volts adapter til bærbar pc inn i disken. har fått pjåta disken inn i den stasjonære pc'en min nå, men når jeg kobla til strøm og skrudde på starter ikke pc'n. når jeg pelte vekk strøm og IDE-kabel fra disken igjen starta pc'n med et velbehagelig grynt og oppførte seg akkurat som vanlig. Her er altså disken blitt grilla, og bror har fått kjeft. men spørsmålet gjenstår: hvor stor er skaden?

Vil det holde å skifte kontrollerkortet, eller kan det gå dypere? Det er noen vitale ting på disken som jeg må ha fatt i, men etter å ha sjekka prisen for å sende dritten til Ibas ble den muligheten avblåst.

Hvordan kan jeg eventuellt sjekke at det er kontrollerkortet? En annen ting, ser at det i postene ovenfor diskuteres nytt kabinett, kan dette hjelpe meg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, det kan hjelpe. Kanskje, kanskje ikkje. Vi veit ikkje, utifra at ingen av oss har prøvd det personlig, og dermed ikkje kan vite kor djupt skadane sit. Det kan variere ifrå tilfelle til tilfelle. PRØV med nytt kabinett, og sjå. Du øydelegg ikkje kabinettet, så i verste fall må du da kjøpe en disk i tillegg for å ha en heil disk.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Men hva er det med nytt kabinett som kan hjelpe? hvis strømtilførsellen ikke fungerer via pc'en er det vel kontrollerkortet som er gåent, ikke strømforsyningen i kabinettet? er bare nyskjerrig på hvordan kabinettet hjelper.

kontrollerkortet er btw. et HYNIX 513A, fant ikke noen norske forhandlere. Må jeg ha samme type kontrollerkort eller finnes det tilsvarende fra andre merker?
få tak i en hd av samme type og bytt kontrollerkort. gjorde det ofte på diskene før der enten kontrollerkortet tok kvelden.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
ikke dumt, får se hvor mye en maxtor 3100 koster nå til dags, får sikkert tak i noe brukt.
En siste mulighet dersom hele greia har dratt til de evige bitsmarker, er jo og kjøpe en identisk harddisk og skifte ut platene eller hva det heter. Men dette må gjøres forsiktig med hansker og på et støvfritt bad.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ShAnGlaPanG
En siste mulighet dersom hele greia har dratt til de evige bitsmarker, er jo og kjøpe en identisk harddisk og skifte ut platene eller hva det heter. Men dette må gjøres forsiktig med hansker og på et støvfritt bad.
Vis hele sitatet...
Gløm det. Røykpartikler fra sigarettrøyk vil ødelegge platene. Lufta på et bad, og fingrane dine vil garantert herpe platene beyond rescue. Viss data er så mykje verdt at du er villig til å tenke på dette, bør du ringe IBAS fort som fan, for dei har ekspertise til å gjere slikt.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
hæhæ, så mye er det ikke verdt. har forøvrig sendt mail til Ibas og spurt om sannsynlig pris for gjennopprettning. med full gjennopprettning samt analyse av prosjektet kom det foreløbig på ca. 9500 kr. kan opplyse om at jeg har fulgt tipset og bestillt nytt kabinett til den eksterne nå, regner med at det bør gjøre susen