Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2167
tenkte å prøve meg som hobbygartner og bestilte diverse frø fra ei svensk side (www.impecta.se), som kom i posten i dag kun tre dager etter bestillinga.

pakken inneholdt følgende frø:

- papaver croceum "partyfun"
- pavaer somniferum "hen & chickens"
- atropa belladonna
- withania somnifera
- salvia officinalis
- nigella sativa
- nicotiana rustica
- nicotiana tabacum
- echinacea purpurea
- datura stramonium

er det noen som har erfaring med såing/planting av en eller flere av disse? sist jeg planta noe var det karse, så det hadde vært fint med litt hjelp i så fall!
The Merciful One
mr5050's Avatar
det første du må gjøre er og kjøpe såjord og evt et par minidrivhus eller eller en haug med billige plastikk potter og en vannsprayflaske 0,5 liter allt fåes kjøpt på europris.
fyll pottene med jord helt opp ta en kulepenn og lag ett hull i midten på hver potte ca 1-2cm dypt
du putter et par frø oppi hver og fyll igjen hullet og vann lett.
hvis du bruker potter så kan det lønne seg og kjøpe en rull med helt klare brødposer og noen strikk
disse trer du halvveis over toppen på blomsterpotten og setter et strikk rundt så den blir holdt på plass så klipper du av litt av hjørnene på posen og vips du har et provisorisk drivhus.

en annen ting du må være litt forsiktig med er og sette spirene under en lampe som står høyt over plantene da vil spirene strekke seg og knekke sett heller lampen ca 15-30 cm over pottene og juster høyden når det trengs
men på denne tiden av året kan du også spire frøene i vinduskarmen eller på et lyst og lunt sted på utsiden.

når spirene har blitt mellom 5-10 cm store kan du plante om dem i ordentlig næringsrik plantejord i større potter og gjødsle bare du passer på at røttene ikke blir skadd så burde alt gå i orden for deg.

bruk gjerne leca kuler eller vasket grus som drenering i bunn av pottene
qanuk's Avatar
Trådstarter
takk for hjelp og tips det har ikke noe å si om jeg behandler alle på samme måte, altså? trodde kanskje de forskjellige plantene trengte forskjellig metode å bli sådd og stelt osv på, og om det er plantingssesong for alle nå på sommeren?
Pass deg nå for all del for dette Datura Stramonium trollet. Best av alt, la være å plant det.. Selv om planta og "frøposene" unektelig ser veldig kul ut.

Nå vet jeg såklart ikke om du har tenkt å gjøre noe med dette, eller om du bare vil leke gartner..
Sist endret av lehaug; 29. mai 2009 kl. 02:55. Grunn: leif
qanuk's Avatar
Trådstarter
Sitat av lehaug Vis innlegg
Pass deg nå for all del for dette Datura Stramonium trollet. Best av alt, la være å plant det.. Selv om planta og "frøposene" unektelig ser veldig kul ut.

Nå vet jeg såklart ikke om du har tenkt å gjøre noe med dette, eller om du bare vil leke gartner..
Vis hele sitatet...
jeg vet hvilken plante det er og hva den kan gjøre. mest sannsynlig holder jeg meg til å stelle med den.
▼ ... over en måned senere ... ▼
qanuk's Avatar
Trådstarter
tenkte jeg kunne legge ut noen bilder av de frøene jeg planta. jeg valgte kun ut fem av dem, hadde ikke så mange potter og ville først sjekke om jeg faktisk klarte å få dem opp.

de utvalgte er; nicotiana rustica, datura stramonium, papaver croceum, atropa belladonna og withania somnifera.

de tre første begynte å spire etter et par uker, mens de to siste lå inntørka uten snev av grønt å se etter en måned, før helt plutselig jeg kunne se et par ørsmå spirer i potta til belladonnaen for noen dager siden. withania somnifera har enda ikke gitt tegn til liv og jeg har egentlig gitt den opp..kanskje den bare er veldig treig, men jeg lar den bare være.


atropa belladonna
http://i657.photobucket.com/albums/uu298/jifuniversal/bd.jpg

nicotiana rustica aka bondetobakk
http://i657.photobucket.com/albums/uu298/jifuniversal/nr.jpg

papaver croceum aka partyfun
http://i657.photobucket.com/albums/uu298/jifuniversal/valmue.jpg

datura stramonium aka piggeple
http://i657.photobucket.com/albums/uu298/jifuniversal/ds.jpg