Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1338
Hei


Har lyst til å prøve å lage noen beats egentlig, og lurer litt på hvordan jeg kommer i gang. Hva slags program er greiest å bruke? Har brukt fl studio før i mine dubstep dager men likte ikke det noe særlig. Har hørt mye bra om logic men kan det brukes uten midi kontroll?

Har også en ipad som jeg kan tenke meg kan brukes til noe slikt, noen som vet om det finnes et program som tillater meg å koble den til pcen og bruke den som midi kontroll eller lignende?

Takk
Når det kommer til hvordan DAW (program) du skal bruke så må du egentlig bare prøve deg frem til ett du liker. Da det er veldig personlig hvordan program som passer til hver person. (Jeg feks liker veldig godt fl studio, men du liker det ikke)

Noen program å sjekke ut:

- Ableton Live
- Cubase
- Pro tools
- Reason
- Logic (som du nevner)
Sist endret av iColdman; 28. januar 2014 kl. 20:45.
Nå skal det vel nevnes at dubstep er en noe krevende sjanger å produsere (hvertfall hvis du skal ha phat Noisia-shit aka bra dubstep).

Så egentlig ville jeg gitt FL studio en ny sjangse, om jeg var deg. Det er så og si veldig "standard" utgangspunkt, i forhold til f.eks Propellerheads Reason, som har virtuelt studio-oppsett med racks og kabler etc (reason er bra, men kanskje litt mye å sette seg inn i for nybegynnere)

Fl studio har også en plugin som er veldig bra til å sample, den kalles Slicex. Hvis du skal lage hiphop-beats, så er jo dette veldig greit å ha
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Nå skal det vel nevnes at dubstep er en noe krevende sjanger å produsere (hvertfall hvis du skal ha phat Noisia-shit aka bra dubstep).

Så egentlig ville jeg gitt FL studio en ny sjangse, om jeg var deg. Det er så og si veldig "standard" utgangspunkt, i forhold til f.eks Propellerheads Reason, som har virtuelt studio-oppsett med racks og kabler etc (reason er bra, men kanskje litt mye å sette seg inn i for nybegynnere)

Fl studio har også en plugin som er veldig bra til å sample, den kalles Slicex. Hvis du skal lage hiphop-beats, så er jo dette veldig greit å ha
Vis hele sitatet...
Da må jeg kanskje gi det en ny sjanse . Noen som har noe info angående ipad ?
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Personlig ville jeg ikke brukt en iPad til musikkproduksjon, blir ikke det samme som på pc. Kan anbefale Logic, ryddig og pent! Det fungerer veldig fint uten keyboard også, går jo fortere med, men går greit uten også.

Læringskurven til Logic er ganske bratt, synes hvertfall jeg. Jeg begynte med Logic for et år siden ca, og ikke før nå det siste har jeg følt at jeg at jeg har taket på det.

Det fine er at man kan stort sett lage musikk innenfor hvilken som helst sjanger, det er jo ikke sikkert at du alltid vil lage wubwub.
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Personlig ville jeg ikke brukt en iPad til musikkproduksjon, blir ikke det samme som på pc.
Vis hele sitatet...
Han snakker om å bruke en iPad som kontroller, ikke som produksjonsplatform
Egentlig en ganske grei idé, men kan ikke tenke meg at det fungerer på noen gjennomførbar måte, så lenge du bruker et Apple-produkt som iPad.

Kanskje det finnes software for lignende på andre tablets, men akkurat iPad har jeg veldig liten tro på fungerer sånn på tvers av platformer (med mindre du har en Mac). Apple har en tendens til å holde shiten sin "lukket", sånn sett.

Men det er alltids håp, om du googler litt
Har rotet litt med FL studio dette halvåret, men følte at lyden ble for elektronisk og falsk for mine ører. Lastet ned Ableton live 9 for noen dager siden og har styret med det fra morgen til kveld i 2 dager nå.

Først skjønte jeg ingenting.. Men forsto idag hvordan det funket. virker som et kult program med uendelige muligheter.

Du kan laste ned noe MPC lignende program til ipad, som lar seg brukes i ableton Selv bruker jeg en modded, AKAI professional mpk mini, som funker fett. Ligger på rundt 700,-.
Sist endret av nattenssønner; 28. januar 2014 kl. 22:54.
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Har rotet litt med FL studio dette halvåret, men følte at lyden ble for elektronisk og falsk for mine ører. Lastet ned Ableton live 9 for noen dager siden og har styret med det fra morgen til kveld i 2 dager nå.

Først skjønte jeg ingenting.. Men forsto idag hvordan det funket. virker som et kult program med uendelige muligheter.

Du kan laste ned noe MPC lignende program til ipad, som lar seg brukes i ableton Selv bruker jeg en modded, AKAI professional mpk mini, som funker fett. Ligger på rundt 700,-.
Vis hele sitatet...

Fl studio er jo helt konge for nybegynnere. Alle store produsenter sier at selve programmet ikke har så mye å si, men heller hvordan man bruker det. Det kommer helt ann på hvilke vst´er/samples du bruker. Mulighetene er uendelig. Vil anbefale Lennar digital Sylenth og Native Instrument Massive. Så kan du gå inn på google og søke på lydbanker som tilhører de forskjellige vst´ene. Feks google NI massive guitar preset. Mange bruker de samme vst´ene i Abelton live også.
Sist endret av CallMeMaybe.Dog; 28. januar 2014 kl. 23:10.
Image-Line har også remote controller

https://play.google.com/store/apps/d...ILRemote&hl=no
Linken er til android, men den finnes også til epleprodukter.

En liten innføring finnes her
https://www.youtube.com/watch?v=nEqEHhzi5oI

Vil absolutt anbefale Image-Line hvist du er ute etter beats.
Egentlig vil jeg anbefale FL-Studio uansett, for det er faktisk et utrolig duganes og rått program.
Det er også billig og lettvindt i forhold til andre DAW`s.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Har rotet litt med FL studio dette halvåret, men følte at lyden ble for elektronisk og falsk for mine ører.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette jeg også synes, alt jeg lager høres ut som en monoton ringetone .
Sitat av happy violence Vis innlegg
Akkurat dette jeg også synes, alt jeg lager høres ut som en monoton ringetone .
Vis hele sitatet...
Da ligger ikke problemet i DAW, men brukeren. Man må bruke kunnskap for å få levende, men samtidig rent lydbildet i produksjonen. Det er ikke DAW i seg selv som gjør dette, men erfaring.

De fleste VST og VSTi kan brukes i alle DAW, så det er faktisk bare sin egen preferanse (kanskje utsyr) som gjør utvalget.
Avichii er ett av mange eksempler på at FL Studio funker fint. Som nybegynner må du bare godta at ting kan høres skikkelig drit ut.
Lag 100 beats og sammenlign første og siste, så ser du at ting har skjedd.
Romperytteren Hopsin bruker FL Studio og det meste av produksjonene har jo en rimelig grei kvalitet så det er fullt mulig å få gode produksjoner i FL, men jeg knotet med FL i et par måneder før jeg kasta hele programme i papirkurven og tømte den.. Bestemte meg for å kjøpe Cubase 6 og jeg kunne ikke vært mer fornøyd.. Smaken er som baken, men graver du lenge nok så kommer du til samme driten.. Så du burde nok prøve litt forskjellig og finne den som funker for deg som karn i førstepost allerede har påpekt
Hva med Sonar X3?

Koster 400-500 euro men veldig bra
Hvis du skal lage beats, altså sample ting og mikse det med hip-hop trommer, så ville jeg personlig anbefalt Ableton Live. Jeg har drevet en hel del med både FL og Ableton, og når det gjelder å behandle lyd så er Ableton betydelig mye bedre en FL studio. Begge programmene har sine fordeler, og du kan utvilsomt lage gode beats i FL og, men det blir nok mer intuitivt i Live.

Hvis du er ute etter å bruke iPad som en kontroller bør du sjekke ut TouchAble. Jeg har ikke prøvd det selv, men det ser artig ut. Tror ikke du vil få noe økt produktivitet av det, men sånt er jo morsomt å filke med uansett.
Sist endret av Lonely Robot; 29. januar 2014 kl. 06:42.