Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2647
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hei, boys and gørls.

Noen av dere har kanskje hørt om nye Samsung Wave. Vurderer sterkt å gå til innkjøp av denne telefonen, men hvordan stiller den egentlig i forhold til andre smart-telefoner? Har gjort litt research på egenhånd, men er usikker på hva jeg skal se etter, og de ulike navnene på alt mulig roter det fælt til i hodet mitt.

Min research har altså failet, så jeg må derfor lage en av disse kjedelige "anbefal meg en film" trådene for å kunne ta en beslutning. Så beklager på forhånd for den.

Så! Konkurrentene er vel SE Experia, HTC Legend og iPhone, slik jeg ser det. Andre aktuelle?

Skjønner selvsagt at smart-telefonene delvis defineres etter hvilke og hvor mange apps man har tilgang til på telefonen, men så har jeg ikke klart å finne ut hvordan Wave stiller på denne fronten heller.

Bruket mitt er ganske enkelt; vil ha en enkel og grei interface samt ha mulighet for å hive innpå et par spill. Å kunne modifisere og pynte litt selv er heller ikke å forakte. WiMP får man bruke på Wave, så den delen er grei.

Så er det noen techno-freaks der ute som har litt innsikt i markedet og kan gi en pekepinn på om det er et godt kjøp sett i forhold til pris og konkurrenter? Er det noe som er riv ruskende galt med telefonen? Sentrale funksjoner man ikke har tilgang til f.eks?

På forhånd takk for all relevant informasjon og innsikt.
Hvorfor ikke gå for HTC Desire?

Den prises opp i skyene de fleste steder på nettet
"rooter" du telefonen i tillegg, så kan du vri og forandre på hva du vil, software messig

EDIT: Samsung er også dessverre kjent for å bruke evigheter på oppdateringer til sine modeller
Sist endret av Sangheili; 5. juni 2010 kl. 18:46.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Sangheili: Har sjekka ut Desire nå. Utrolig at den gikk meg hus forbi. Har også hørt at Samsung er trege til å oppdatere telefonene sine, men i følge nylige uttalelser, har de fått nytt fokus på det området.

Har gjort enda mer research siden i går, og har kommet frem til at valget egentlig står mellom Android (HTC Desire f.eks) og Bada. Bada er jo helt nytt, og mangler derfor litt på apps-fronten, men det ser jo veldig lovende ut, og jeg tipper Samsung vil fortsette med Bada på nye telefoner fremover. Bada ser også ut til å ha funksjonaliteten jeg er ute etter, men det har forsåvidt Android også.

Så langt står det mellom HTC Desire og Samsung Wave.

Desire er uten tvil en solid telefon, men utseendet er ikke direkte vakkert, og jeg føler at jeg betaler 700,- mer for ingenting.

Samsung Wave er pen! Den har en litt bedre skjerm enn Desire og kommer med et spennende nytt OS. Kameraet på Wave ser også en hel del bedre ut enn det på Desire.

Det heller veldig mot Wave for øyeblikket. Skulle virkelig ønske jeg hadde litt mer konkret info om Android og Bada.
HTC Desire er mye bedre enn Samsung Wave etter min mening. De frister med en god skjerm, god CPU og GPU, nytt OS osv, men slik har det vært i flere år til Samsung, og mange av telefonen har vært dårlige. Tviler på at Bada blir like populært som Android, ettersom mange produsenter bruker Android. Kjører Android 2.2 på min Desire nå, og vil si at det er 10x bedre enn Android 2.1. Android blir oppdatert hele tiden, og vi får bare håpe at det finnes gode utviklere der ute eller at HTC kommer med oppdateringer litt oftere og raskere.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg
HTC Desire er mye bedre enn Samsung Wave etter min mening. De frister med en god skjerm, god CPU og GPU, nytt OS osv, men slik har det vært i flere år til Samsung, og mange av telefonen har vært dårlige. Tviler på at Bada blir like populært som Android, ettersom mange produsenter bruker Android. Kjører Android 2.2 på min Desire nå, og vil si at det er 10x bedre enn Android 2.1. Android blir oppdatert hele tiden, og vi får bare håpe at det finnes gode utviklere der ute eller at HTC kommer med oppdateringer litt oftere og raskere.
Vis hele sitatet...
Jaha? Dårlige på hvilken måte? Har et par bekjente som har Samsung-mobiler, og de har ikke hatt mye å utsette, til tross for få oppdateringer fra Samsung.

Bada blir nok neppe like populært som Android. Spørsmålet er heller om det blir populært nok til at det etter hvert finnes en tilstrekkelig mengde apps for Bada, og ikke ender opp som et OS ingen har interesse for.
Du har et litt vanskelig valg, på den ene siden ser telefonen super-awesome ut. Etter hva jeg skal ha fått med meg, er kameraet veldig bra, og skjermen har også (i likhet med HTC Desire) en Super AMOLED skjerm på 800x480 piksler. I tillegg har den Bluetooth 3.0 og WiFi b/g/n. Tar jeg ikke feil har den også en dedikert lyd- og bildeprosessorer.

Jeg syntes absolutt Wave ser ut som en kul telefon, og på mange måter en telefon jeg ville foretrekt over Desire. Det er jo også litt kult å ha en telefon ikke «alle andre har». Ulempen med en mindre brukermasse er naturligvis tregere oppdateringer og mindre applikasjoner og velge mellom. Spørs hvor stor risk du tørr å ta, basically.

Her har du forøvrig en test til (merk forøvrig at de har testet en prototype, ikke en komplett ferdig telefon). *clicky*

Buttom line; «Desire» er helt klart en konge telefon den også, men «Wave» ser (fra mitt perspektiv) ut som en veldig attraktiv motstander, som også er noe billigere. Om tiden skulle vise at den får inn masse apps, tror jeg det er et kongekjøp. Klart, velger du «Desire» er du litt bedre forsikret mot et bomkjøp.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Takk, Restyle. Godt oppsummert. Det er presis slik jeg ser på det. Vi får bare se.

Kan vel nevne at Wave nå er kjøpt og betalt, så da får jeg bare håpe på at Bada slår an.

Grunnen til at jeg havnet på Wave foran Desire er ganske enkelt at jeg ikke ser for meg at jeg behøver et titusentalls apps for å underholde meg selv med telefonen. Bada har også en litt mer attraktiv UI og er i seg selv et spennende OS. Kan ikke vente med å prøve det! Kameraet var også en faktor. Personlig syns jeg det er veldig greit å ha et kurrant kamera på mobilen, da man gjerne ikke har med seg et kamera over alt, mens mobilen alltid er med.

I tillegg syns jeg utseendet på Wave er langt bedre enn Desire. Det er mye renere og ser litt mer eksklusivt ut. Dessuten er det nok ikke alle som går rundt med en Wave i hånden helt enda, så jeg får håpe jeg kan kose meg med litt eksklusivitet selv fremover. Vi får vel bare vente og se hvordan telefonen fungerer i praksis. Skal nok gi tilbakemeldinger i løpet av uken.
Sist endret av thomasf; 6. juni 2010 kl. 17:22.
Sitat av thomasf Vis innlegg
I tillegg syns jeg utseendet på Wave er langt bedre enn Desire. Det er mye renere og ser litt mer eksklusivt ut. Dessuten er det nok ikke alle som går rundt med en Wave i hånden helt enda, så jeg får håpe jeg kan kose meg med litt eksklusivitet selv fremover. Vi får vel bare vente og se hvordan telefonen fungerer i praksis. Skal nok gi tilbakemeldinger i løpet av uken.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig - og telefonen ser klart langt bedre ut utseendemessing. Fint at du kommer med en tilbakemelding ja, har såvidt vurdert å bytte ut HD2'en min etterhvert - så vi får hvor godt Wave leverer. Det er den telefonen på markedet jeg syntes ser mest lovende ut per nå - så jeg håper den slår ann. Dessuten tjener markedet på litt hard konkurranse fra flere leverandører også
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Enig der. Mest av alt er jeg spent på om utviklere får pumpet ut nok sentrale applikasjoner til å få det grunnleggende i telefonen på høyde med konkurrenter som f.eks iPhone og HTC-modeller. Utvalget av mindre viktige applikasjoner tror jeg kommer til å henge et stykke etter, iallfall en liten stund, men det må man bare regne med blant nykommere.
Jeg ville ha tatt en titt på samsung galaxy også. den ser jo bare super bra ut...designet er jo litt kjipt men bortsett fra det.. tror det blir min neste tlf...kommer ut om 2 uker
Jeg har en Samsung Wave, og er veldig fornøyd. Har også hatt en Desire en stund, og disse stiller veldig likt på mange punkter. Android 2.1 er stabilt, intuitivt, raskt, og ser svært bra ut. Bada derimot krever litt "getting used to" men absolutt et veldig gjennomtenkt OS som har mange smart funksjoner. Jeg synes også designet på Waven er kulere enn Desire.
http://www.amobil.no/artikler/samsung_s8500_wave/76650

Tenkte ei skulle legge inn denne linken, leste testen sjøl å vurderer telefonen selv :P