Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3893
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10074514

Her er jo det ofte tråder om hvordan man sniker seg fra en billettkontroll og hvilke rettigheter de har til å holde dere igjen og lignede. Hva faen har dere gjort NÅ da?

Neida, spøk til side

Hva kan få folk til å gjøre så syke ting, egentlig..?
Og, kanskje noen her var på trikken og vil dele sin opplevelse?
Jeg var på denne trikken idag Veldig koselig å komme forseint til skolen må jeg si.
Det er forresten ikke helt sykt at folk gjør dette, men mere det at kniv blir mer og mer vanlig når man skal komme seg ut av "Trøbbel".
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Jeg var på denne trikken idag Veldig koselig å komme forseint til skolen må jeg si.
Det er forresten ikke helt sykt at folk gjør dette, men mere det at kniv blir mer og mer vanlig når man skal komme seg ut av "Trøbbel".
Vis hele sitatet...
Wat, var du på den trikken? Så du hva som skjedde osv?
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Kjørte den trikken idag og... :O Men vel og merke på kvelden
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Jeg var på denne trikken idag Veldig koselig å komme forseint til skolen må jeg si.
Det er forresten ikke helt sykt at folk gjør dette, men mere det at kniv blir mer og mer vanlig når man skal komme seg ut av "Trøbbel".
Vis hele sitatet...
Ikke sykt?
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Ikke sykt?
Vis hele sitatet...
Det som er sykt er at karen som gjorde det kommer til å sitte på trikken igjen om noen måneder.
Gjorde de det ikke fordi de hadde ulovlig opphold da?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Gjorde de det ikke fordi de hadde ulovlig opphold da?
Vis hele sitatet...
Siste jeg fikk med meg var vel at det var et forsøk på å komme seg unna kontrollen, dog å knivstikke noen er kanskje å dra den litt langt.

Folk har jo fått en sånn skrudd mening om at det er enklere å komme ut av bråk med en kniv i lomma, problemet (gjerne på byn o.l) oppstår jo når personen du truer ikke gir seg selvom du står med en forbanna samekniv i hånda.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Wat, var du på den trikken? Så du hva som skjedde osv?
Vis hele sitatet...
Jeg satt rett ved siden av der knivstikking fant sted, så ja jeg så hva som skjedde.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Jeg satt rett ved siden av der knivstikking fant sted, så ja jeg så hva som skjedde.
Vis hele sitatet...
Har du video?
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Jeg satt rett ved siden av der knivstikking fant sted, så ja jeg så hva som skjedde.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle hva du så da? hvordan begynte det? årsak til at han dro kniv?
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Har du video?
Vis hele sitatet...
Ingenting som god gammaldags snuff eller hva?

Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Kan du fortelle hva du så da? hvordan begynte det? årsak til at han dro kniv?
Vis hele sitatet...
hahah! Stemmer'e, Jackern!
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Kan du fortelle hva du så da? hvordan begynte det? årsak til at han dro kniv?
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg og lese hva som står skrevet i vg, eventuelt følge med på nyhetene for å forstå hva som skjedde. det var to gjerningsmenn, en av dem som stakk med kniv og den andre som holdt tak i personene, 3 billetkontrolører ble knivstukket. Det finnes forresten ingen årsak til å dra kniv.
Utifra TV-bildene virket det som han kontrolløren som lå på båra, er han eldre inderen med grått hår. Noen som kan bekrefte dette? Ikke at jeg forsvarer det på noen som helst måte, men han er en jævla douche.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Jeg anbefaler deg og lese hva som står skrevet i vg, eventuelt følge med på nyhetene for å forstå hva som skjedde. det var to gjerningsmenn, en av dem som stakk med kniv og den andre som holdt tak i personene, 3 billetkontrolører ble knivstukket. Det finnes forresten ingen årsak til å dra kniv.
Vis hele sitatet...
Du sier du satt på trikken og så hva som skjedde men henviser til media for historien?? Kom igjen fortell hva du så!
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Utifra TV-bildene virket det som han kontrolløren som lå på båra, er han eldre inderen med grått hår. Noen som kan bekrefte dette? Ikke at jeg forsvarer det på noen som helst måte, men han er en jævla douche.
Vis hele sitatet...
Er da vel ikke hans feil at du ikke har betalt billetten din? Det er jobben hans å være douche mot folk som ikke gjør opp for seg.
Sitat av stagg Vis innlegg
Er da vel ikke hans feil at du ikke har betalt billetten din? Det er jobben hans å være douche mot folk som ikke gjør opp for seg.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke gå inn på detaljene, men om du noen gang har brukt Flexus-kortet, vet du sikkert også at dette ikke alltid funker, noe kontrollørene gir langt faen i. En 19 år gammel stoner har heller ikke mye legitimitet når han klager på Trafikanten, da han selvsagt er kriminell og lyver.
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Jeg skal ikke gå inn på detaljene, men om du noen gang har brukt Flexus-kortet, vet du sikkert også at dette ikke alltid funker, noe kontrollørene gir langt faen i. En 19 år gammel stoner har heller ikke mye legitimitet når han klager på Trafikanten, da han selvsagt er kriminell og lyver.
Vis hele sitatet...
Bor ikke i Oslo, så har ingen erfaring med Flexus.

Kan forstå din frustrasjon samt deres reaksjon. Du er sikkert en ærlig fyr, men det er mange som ikke er det. De opplever sikkert den unnskyldningen du forteller daglig.
Jeg ser hva du mener, stagg. Det er heller ikke deres feil, men det er irriterende å få bøter når deres eget system ikke fungerer. Uansett, det var ikke det denne tråden skulle handle om. Jeg la bare merke til at kontrolløren på båra, ligner han kontrolløren jeg har kranglet med. Kommentaren om at han er en douche, kunne jeg holdt meg god for. Det er noe mellom meg, han og Ruter
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Jeg ser hva du mener, stagg. Det er heller ikke deres feil, men det er irriterende å få bøter når deres eget system ikke fungerer. Uansett, det var ikke det denne tråden skulle handle om. Jeg la bare merke til at kontrolløren på båra, ligner han kontrolløren jeg har kranglet med. Kommentaren om at han er en douche, kunne jeg holdt meg god for. Det er noe mellom meg, han og Ruter
Vis hele sitatet...
Kan godt hende jeg tar fryktelig feil nå, men trenger du i det hele tatt å oppgi navnet ditt til han? Vektere er vel relativt sivile.
De har gjerne med seg vektere, og de har utvidede rettigheter. De kan blant annet holde deg igjen fysisk om de ser du begår et lovbrudd (noe det å nekte å vise billett er). Man kan jo ta sjansen på å løpe, eller bare nekte, men hva er egentlig vitsen? Man kan være heldig på løpingen, men det blir fort veldig dyrt om det er snuten og ikke kontrollørene som tar deg.
Sitat av Kronisk Vis innlegg
De har gjerne med seg vektere, og de har utvidede rettigheter. De kan blant annet holde deg igjen fysisk om de ser du begår et lovbrudd (noe det å nekte å vise billett er). Man kan jo ta sjansen på å løpe, eller bare nekte, men hva er egentlig vitsen? Man kan være heldig på løpingen, men det blir fort veldig dyrt om det er snuten og ikke kontrollørene som tar deg.
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker på om det er et faktisk lovbrudd å ikke fremvise gyldig billett.
Sitat av Kronisk Vis innlegg
De har gjerne med seg vektere, og de har utvidede rettigheter. De kan blant annet holde deg igjen fysisk om de ser du begår et lovbrudd (noe det å nekte å vise billett er).
Vis hele sitatet...
Dette er en vanlig feil. Alle sivile kan holde igjen personer dersom det er mistanke om lovbrudd, eller vedkommende blir tatt på fersk gjerning. Vektere har ingen utvidete rettigheter, men de har eiers rett.

Eiers rett er gitt til de slik at de kan utføre arbeidsoppgavene. Eier ønsker at alle passasjerer har gyldig billett, og kan skrive ut gebyrer på bakgrunn av dette.
Dersom du ikke betaler billetten, oppholder du deg ulovlig på transportmiddelet. Det blir det samme som å trenge seg inn på privat eiendom.

Edit: å ikke vise billett er intet lovbrudd. Det er forøvrig kun politiet som kan etterfølge lovbrudd.
Sist endret av prenix; 6. januar 2012 kl. 14:20.
Når jeg var litt yngre kan jeg huske ei sur halvgammal kjerring som alltid var med på "terrorbussen" i hausmannsgate Sammen med han Inderen nevnt tidligere i tråden, ble jeg tatt med inn på bussen..for å si det sånn..at noen kan klikke forstår jeg godt! for de er faen ikke intr. i å høre på noen ting..

Dessuten skader ikke sosiale antenner heller..Man burde være istand til å lukte at her kan det bli ugly..
Å reise uten gyldig billett er straffbart og brudd på Straffelovens §403

"Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som uden Erlæggelse af den fastsatte Betaling søger at tilsnige sig Adgang til Forestilling, Udstilling eller Forsamling i omsluttede Rum eller Reise med Skib, Jernbane eller lignende, eller som medvirker hertil"
Sitat av williams123 Vis innlegg
Du sier du satt på trikken og så hva som skjedde men henviser til media for historien?? Kom igjen fortell hva du så!
Vis hele sitatet...
Jeg så tre billetkontrollører bli knivstukket i beinet. En av dem er han inderen dere omtaler så flott. Og resten kan du lese i vg. Hva skulle jeg liksom ha sett? Blod? Ja, Høre noen skrike og gråte samtidig, ja.
Innvandrere som har med seg kniv på trikken burde bli fra tatt oppholdt tillatelse og umiddelbart blitt deponert til landet de kom fra.
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Innvandrere som har med seg kniv på trikken burde bli fra tatt oppholdt tillatelse og umiddelbart blitt deponert til landet de kom fra.
Vis hele sitatet...
Fin kommentar, da den var en med nordisk utseende som knivstakk. ... Mentalitet
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Fin kommentar, da den var en med nordisk utseende som knivstakk. ... Mentalitet
Vis hele sitatet...
Meget mulig det var en med nordisk utseende. Med de var fra Chile og Cuba. Man må ikke være mørk selv om man er innvandrer.
litt ot, men var på solli samtidig og skjønte ikke hva som hadde skjedd, lol
Høres kanskje dumt ut, men hvis jeg først skulle knivstikke noen, så ville en billettkontrollør vært høyt på listen. Ikke fordi jeg har for vane å snike e.l. , men de er jo så frekke i kjeften. Viser ingen ydmykhet for systemfeil osv.
Og hvis du blir tatt (skjedde ihvertfall med meg en gang, da jeg forøvrig egentlig hadde gyldig billett) , så skriker de utover hele bussen "JA, DU HADDE IKKE RÅD TIL Å KJØPE BILLETT NEI!" De oppfører seg som om de er på toppen av samfunnet, og er rett og slett ufine. Så det er egentlig rart at dette ikke har skjedd før
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Jeg var på denne trikken idag Veldig koselig å komme forseint til skolen må jeg si.
Det er forresten ikke helt sykt at folk gjør dette, men mere det at kniv blir mer og mer vanlig når man skal komme seg ut av "Trøbbel".
Vis hele sitatet...
en mann blir knivstukket og det første du kommer opp med e at du kommer forseint til skolen ? ... fuck logic.
Sitat av prenix Vis innlegg
Dette er en vanlig feil. Alle sivile kan holde igjen personer dersom det er mistanke om lovbrudd, eller vedkommende blir tatt på fersk gjerning. Vektere har ingen utvidete rettigheter, men de har eiers rett.

Eiers rett er gitt til de slik at de kan utføre arbeidsoppgavene. Eier ønsker at alle passasjerer har gyldig billett, og kan skrive ut gebyrer på bakgrunn av dette.
Dersom du ikke betaler billetten, oppholder du deg ulovlig på transportmiddelet. Det blir det samme som å trenge seg inn på privat eiendom.

Edit: å ikke vise billett er intet lovbrudd. Det er forøvrig kun politiet som kan etterfølge lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en vanlig feil. Vektere er hjemlet i loven til å stanse lovbrytere med en viss makt, samtidig som de har lov til å stanse personer ved mistanke om lovbrudd.

Borgerarrest, som du refererer til her, er kun tillatt når gjerningpersonen er i ferd med å begå lovbruddet, og lovbruddet må være av en viss alvorlighetsgrad. Du kan f.eks. ikke arrestere en unge som tar smågodt på en butikk
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Det er ikke en vanlig feil. Vektere er hjemlet i loven til å stanse lovbrytere med en viss makt, samtidig som de har lov til å stanse personer ved mistanke om lovbrudd.

Borgerarrest, som du refererer til her, er kun tillatt når gjerningpersonen er i ferd med å begå lovbruddet, og lovbruddet må være av en viss alvorlighetsgrad. Du kan f.eks. ikke arrestere en unge som tar smågodt på en butikk
Vis hele sitatet...
Ikke en unge nei, men en voksen person kan pågripes for nasking. Personer over 15 år kan pågripes om det er særlig påkrevd.

Og det er ikke bare vektere som har hjemmel til å pågripe, det har alle.
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Ikke en unge nei, men en voksen person kan pågripes for nasking. Personer over 15 år kan pågripes om det er særlig påkrevd.

Og det er ikke bare vektere som har hjemmel til å pågripe, det har alle.
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke utføre sivilarrest på en person som nasker, da det ikke er særlig påkrevd. Noe sånt som å snike på trikken ville heller ikke kvalifisere til sivilarrest, ettersom det ikke er av en viss alvorlighetsgrad. Det er slik at i det Norske lovverk, så er det egne bestemmelser for hva vaktselskaper har lov til. Du får det til å fremstå som om vektere og sivile har de samme rettighetene iht. arrest osv.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Nei, du kan ikke utføre sivilarrest på en person som nasker, da det ikke er særlig påkrevd. Noe sånt som å snike på trikken ville heller ikke kvalifisere til sivilarrest, ettersom det ikke er av en viss alvorlighetsgrad. Det er slik at i det Norske lovverk, så er det egne bestemmelser for hva vaktselskaper har lov til. Du får det til å fremstå som om vektere og sivile har de samme rettighetene iht. arrest osv.
Vis hele sitatet...
Her er du virkelig på bærtur.

Strafferammen for nasking ble hevet for 10 år siden, og innebærer i dag at man kan få fengsel i 6 mnd. OG/ELLER bot for nasking, noe som kvalifiserer til borgerarrest.

Vektere og sivile har nøyaktig de samme rettighetene når det gjelder borgerarrest, hverken mer eller mindre! Vis meg gjerne hvor i lovverket det står at vektere har andre rettigheter enn sivile når det gjelder borgerarrest.