Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 9345
Heisann. Jeg lurer på om det kan være farlig å kjøre bil når man er påvirket av amfetamin?
Skal dra noen linere ikveld med noen kompiser, og vi tenkte vi skulle kjøre en tur etter vi har snorta. Så lurer egentlig bare om man bør la være å kjøre mens man er speeda.

Mvh
Digital nomade
trippy's Avatar
Det er uforsvarlig å kjøre uansett hvilket rusmiddel man er påvirket av.
Avhenger av hvor mye du tar, hvor lenge du har vært oppe etc. Hvis du tar så mye amfetamin at du er skikkelig konsentrert vil du sannsynligvis kjøre bedre. Tar du så mye at du blir hyperaktiv (det du sikkert kommer til) vil du være veldig farlig. Og hvis du har vært oppe lenger enn vanlig er det også farlig. Av egen erfaring kan jeg si at jeg kjører ganske bra, men jeg vet ikke hvordan det vil bli hvis jeg havner i krevende situasjoner.

Ellers er det som Trippy sa, alltid farlig å kjøre i påvirket tilstand.
Etter min mening spørs det litt hvilken "type" speed du har. Enkelte typer speed er full i løsemidler og kaup som man blir loka og ukoordinert av, mens annen speed er ren og pen og stimulerer deg. Det har også mye å si hvor lenge du har vært våken.

Har du ren speed og ikke har vært våken utover normal tid, så ser jeg ikke helt problemet kontra det å kjøre i hasjrus f.eks, så er det opp til deg å avgjøre selv om du synes det er moralsk riktig eller ikke.
Man kjører ikke bil i ruset tilstand. Punktum.

Det er svært risikablet, både med tanke på ulykker og med tanke på rettslige konsekvenser om man skulle bli tatt. La bilen stå!
Tenk deg her og nå i edruelig tilstand hvordan det er å være ansvarlig for drap på kvinner, barn og menn. Kan du leve et fint liv videre etter noe sånt, kjør på!
Poenget med speed er at du ofte føler deg mer våken enn du er, og tror du reagerer raskere enn du gjør. Du mister hemninger og blir overtrygg, som kan få fatale følger. Dropp det..
Ærlig talt, så farlig er det ikke. Det er farligere å kjøre hjem etter en god middag hos mor og far enn det er å dra en liten liner før du kjører en liten tur.
Sist endret av Stratops; 9. mai 2010 kl. 20:22.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Ærlig talt, så farlig er det ikke. Det er farligere å kjøre hjem etter en god middag hos mor og far enn det er å dra en liten liner før du kjører en liten tur.
Vis hele sitatet...
Nei. Selv om du ikke blir sløv av amfetamin, har det heller ikke en så profound skjerpende effekt at du er garantert å unngå ulykker. Du vil kunne ta dårlige avgjørelser fordi du overvurderer din egen kjøreevne. Konsekvensene for deg som sjåfør er også utrolig mye verre om det skulle gå galt og du er ruset, enn om du ikke er det. Det er kjipt nok å væære skyld i en ulykke, men enda kjipere hvis du må sone mange år i fengsel for det.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei. Selv om du ikke blir sløv av amfetamin, har det heller ikke en så profound skjerpende effekt at du er garantert å unngå ulykker. Du vil kunne ta dårlige avgjørelser fordi du overvurderer din egen kjøreevne. Konsekvensene for deg som sjåfør er også utrolig mye verre om det skulle gå galt og du er ruset, enn om du ikke er det. Det er kjipt nok å væære skyld i en ulykke, men enda kjipere hvis du må sone mange år i fengsel for det.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i. Hvis du er så uheldig og kommer i en ulykke, som det kanskje er marginalt høyere sjanse for når du er beruset, får du skylden. Derfor må OP selv vurdere det han gjør. Det er en liten risiko, men det er årlig folk som taper livet sitt på det. Jeg kan snakke for meg selv og si at jeg ville sett an hvordan formen var og gjort det, men kjørt ekstra forsiktig.
Ja, dette er virkelig ingenting å diskutere. I de fleste tilfeller vil en slik biltur gå helt fint, men OM det skulle dukke opp en situasjon på veien som krever din fulle oppmerksomhet, så gjelder det å ikke være ruset.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvis du er så uheldig og kommer i en ulykke, som det kanskje er marginalt høyere sjanse for når du er beruset
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med statistikk som viser at sjangsene for å kræsje i beruset tilstand er minimale...

I følge Folkehelseinstituttet er nemlig "bruk av rusmidler er en av de viktigste årsakene til trafikkulykker"
Amfetamin er vel et av de rusmidlene som kan gi deg bedre reaksjonsevne og oppfatte mer enn det man klarer i edru tilstand.

Hvis du bare har tenkt å ta et par linere ser jeg ikke noe gale i å kjøre, men du er vel fullt klar over konsekvenser du kan få når det gjelder loven.
Sitat av syre Vis innlegg
Hvis du bare har tenkt å ta et par linere ser jeg ikke noe gale i å kjøre
Vis hele sitatet...
Se linken min og posten min over. Selv om ikke amfetamin virker sløvende, så kan det f. eks. gjøre at du overvurderer egen kjøreeven og tar dårligere avgjørelser i trafikken.

Jeg er sjokkert over deres holdning til dette! Det er på ingen måte "greit" eller "lite risikofyllt" å kjøre bil mens man er ruset på amfetamin!
Sitat av syre Vis innlegg
Amfetamin er vel et av de rusmidlene som kan gi deg bedre reaksjonsevne og oppfatte mer enn det man klarer i edru tilstand.

Hvis du bare har tenkt å ta et par linere ser jeg ikke noe gale i å kjøre, men du er vel fullt klar over konsekvenser du kan få når det gjelder loven.
Vis hele sitatet...
Nei, du TROR du har bedre reaksjonsevne. I tillegg tror du at alt går fortere, f.eks at du lett kan bremse ned på null komma svisj, mens du i realiteten har en fart som gir deg bremselengde på 100 meter.

Enig med Felix på denne.
Sist endret av fetter; 9. mai 2010 kl. 21:15.
Sitat av trippy Vis innlegg
Det er uforsvarlig å kjøre uansett hvilket rusmiddel man er påvirket av.
Vis hele sitatet...
Hva mener du da om å kjøre mens man er påvirket av koffein?
Sitat av fetter Vis innlegg
Nei, du TROR du har bedre reaksjonsevne. I tillegg tror du at alt går fortere, f.eks at du lett kan bremse ned på null komma svisj, mens du i realiteten har en fart som gir deg bremselengde på 100 meter.

Enig med Felix på denne.
Vis hele sitatet...
Det spørs helt hvor påvirket man er.

Dere mener vel det er tryggere å kjøre rett etter man har stått opp også..?
Sist endret av syre; 9. mai 2010 kl. 21:21.
Sitat av syre Vis innlegg
Dere mener vel det er tryggere å kjøre rett etter man har stått opp også..?
Vis hele sitatet...
Det er mange andre faktorer enn rusmidler som kan påvirke kjøreeven. Det er imidlertid ikke noe argument for at det er trygt å kjøre i ruset tilstand.
For min del er det risikofylt å kjøre bil, uansett. Ting kan skje, nyktern eller ikke.
Sitat av hahahanne Vis innlegg
For min del er det risikofylt å kjøre bil, uansett. Ting kan skje, nyktern eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, men det å innta rusmidler vil øke risikoen betraktelig. Koffein, som vegardvg1 nevner, er muligens et unntak. Jeg har hørt om tester som har vist bedrede kjøreevner hos søvndepriverte sjofører, etter inntak av koffein. Dette er dog ikke det samme som at koffein bedre kjøreevnen, to streker under svaret, og at dette kan overføres til andre sentralstimulerende stoffer.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kom gjerne med statistikk som viser at sjangsene for å kræsje i beruset tilstand er minimale...

I følge Folkehelseinstituttet er nemlig "bruk av rusmidler er en av de viktigste årsakene til trafikkulykker"
Vis hele sitatet...

Hvis vi vrir litt på den; kom gjerne med statistikk som viser at å kjøre i amfetaminrus, eller hasjrus for den saks skyld, gjør at man har større sjanse for å ende i en ulykke?

I en gjennomgang av mer enn 7000 blodprøver fra trafikkulykker for å studere nettopp denne koblingen fant de ut at det ikke var noen høyere hyppighet av hasj-kjørere. Meg bekjent er det ikke noe data som tilsier at stimulanter skal svekke vurderingsevne eller andre nødvendige evner i trafikken.

Jeg kan selvfølgelig skjønne teoriene som tilsier at det å kjøre påvirket av amfetamin kan øke risiko. Samtidig kan jeg se teorien bak at man alltid bør holde to hender på rattet og ikke snakke for å ikke kræsje.

Prinsipielt sett så skal man selvfølgelig aldri kjøre ruset, men det tror jeg egentlig trådstarter er klar over.

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å sitte på med en i amfetaminrus.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kom gjerne med statistikk som viser at sjangsene for å kræsje i beruset tilstand er minimale...

I følge Folkehelseinstituttet er nemlig "bruk av rusmidler er en av de viktigste årsakene til trafikkulykker"
Vis hele sitatet...
Gjelder mest alkohol, downere etc.

Jeg sier ikke at du tar feil. Det er ingen tvil om at der farligere å kjøre i beruset tilstand. Men det kan til en viss grad veies opp med at han er klar over dette og kjører ekstra forsiktig. Jeg tror det er bedre at vi maner ham til å tenke og være forsiktig enn å ikke gjøre det. Det er bedre med riktig informasjon enn å skremme ham. For det funker ikke. Nå må vi ikke gjøre samme tabbe som norsk narkotikapolitikk har gjort.

Edit: Jeg vil nok si at de to kameratene på amfetamin utgjør en større risiko enn sjåføren.

Sitat av fetter Vis innlegg
Nei, du TROR du har bedre reaksjonsevne. I tillegg tror du at alt går fortere, f.eks at du lett kan bremse ned på null komma svisj, mens du i realiteten har en fart som gir deg bremselengde på 100 meter.

Enig med Felix på denne.
Vis hele sitatet...
Det er bevist og hevet over all tvil at amfetamin gir bedre reaksjonsevne, men nå er ikke reaksjonsevne det viktigste i trafikken. Så lenge du ikke er helt blåst så kan du tenke på amfetamin og selv innse at du er på et stoff som booster egoet ditt og derfor regulere deg selv. Er det noe amfetamin gjør (i greie doser) er at det gir deg selvkontroll.
Sist endret av Stratops; 9. mai 2010 kl. 22:10.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Hvis vi vrir litt på den; kom gjerne med statistikk som viser at å kjøre i amfetaminrus, eller hasjrus for den saks skyld, gjør at man har større sjanse for å ende i en ulykke?
Vis hele sitatet...
Les gjerne artikkelen jeg linket til. Der står det blant annet følgende:
Sitat av Folkehelseinstituttet
Narkotiske stoffer påvirker hjernen på ulike måter og med kritikkløshet, prestasjonsforringelse og økt risikovillighet til følge. Dette gjelder for amfetamin, kokain, ecstasy, cannabis (hasj, marihuana), heroin og morfin.
Vis hele sitatet...
Jeg fant ikke statistikk på bilulykker hvor bilfører kun har amfetamin i blodet, men amfetamin er ett av de stoffene som forekommer hyppigst i de tilfeller hvor føreren har hatt flere stoffer i blodet. Dette beviser ikke at amfetamin øker sjangsen for ulykker, men jeg må si meg enig med sitatet over; sansynligvis vil amfetamin kunne øke sjangsen for ulykker.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
I en gjennomgang av mer enn 7000 blodprøver fra trafikkulykker for å studere nettopp denne koblingen fant de ut at det ikke var noen høyere hyppighet av hasj-kjørere.
Vis hele sitatet...
Kilde? Det stemmer nemlig ikke overens med følgende:
Sitat av Folkehelseinstituttet
I den australske undersøkelsen ble det blant annet foretatt analyser av sjåførene som be vurdert som ansvarlig for dødsulykker. Beregninger viste at bruk av cannabis (hasjis) øker risikoen for dødsfall i trafikken tre til seks ganger.
Vis hele sitatet...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Gjelder mest alkohol, downere etc.
Vis hele sitatet...
Mest, ja. Antakelig øker det risikoen å innta sterke sentralstimulerende stoffer også. En slik risiko er unødvendig å utsette seg selv og andre for. Ergo; la bilen stå, eller ikke innta amfetamin.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er ingen tvil om at der farligere å kjøre i beruset tilstand. Men det kan til en viss grad veies opp med at han er klar over dette og kjører ekstra forsiktig. Jeg tror det er bedre at vi maner ham til å tenke og være forsiktig enn å ikke gjøre det. Det er bedre med riktig informasjon enn å skremme ham.
Vis hele sitatet...
Her er det ikke snakk om å "skremme". Jeg sier det som det er; amfetamin vil antakelig øke sjangsen for ulykker, la bilen stå. Enkelt og greit. Dette kan ikke sammenliknes med å si at man dør av ett trekk hasj eller blir blind hvis man onanerer.
Jeg håper inderlig dere blir en del av "Survival of the Fittest"-statistikken hvis dere velger å kjøre i beruset tilstand. Hvis det finnes ett felt hvor jeg ikke viser noen nåde så kommer det til trafikken. Man utsetter seg selv for mer enn nok farer i trafikken, jeg ønsker ikke å ha en speedfreak i tillegg.
Bruk hodet folkens!

Et øyeblikks uoppmerksomhet er alt som skal til for å snu opp ned på livet ditt/andres liv.

Amfetamin kan sikkert øke konsentrasjonen, men man kan også lettere bli uoppmerksom eller forstyrret av andre ting.

Se igjennom følgende filmklipp.. Det er ikke mye som skal til.. Det er sikkert.

http://www.youtube.com/watch?v=vKm0s...os=WzUKUcUMBQ0
Ja, nå er vi på dette nivået. Dere kan si hva dere vil. Faktum er at OP kjenner amfetamin. Han vet hvordan det føles på kroppen hans. Han VET at det er en risiko når han kjører bil. Han kan gjøre sitt eget valg utifra informasjonen som har kommet fram i tråden. Så får han komme tilbake senere og fortelle hva han gjorde, og hvis han bestemte seg for å kjøre seg en tur; hvor høy killcount han fikk.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Ja, nå er vi på dette nivået. Dere kan si hva dere vil. Faktum er at OP kjenner amfetamin. Han vet hvordan det føles på kroppen hans. Han VET at det er en risiko når han kjører bil.
Vis hele sitatet...
La meg sitere tådstarter:
Sitat av BackboneAvAtAr Vis innlegg
Jeg lurer på om det kan være farlig å kjøre bil når man er påvirket av amfetamin?
Så lurer egentlig bare om man bør la være å kjøre mens man er speeda.
Vis hele sitatet...
Jeg har svart ham på spørsmålet. Svaret er at, ja, det kan være farlig. Dette backes opp av data fra folkehelseinstituttet. Konklusjonen må da være at, ja, man bør la være å kjøre mens man er ruset. Jeg ser virkelig ikke hvor dette blir feil, misvisende eller skremselspropaganda.
Sitat av Stratops Vis innlegg
hvis han bestemte seg for å kjøre seg en tur; hvor høy killcount han fikk.
Vis hele sitatet...
Kødde med trafikkdødsfall. Modent.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Ja, nå er vi på dette nivået. Dere kan si hva dere vil. Faktum er at OP kjenner amfetamin. Han vet hvordan det føles på kroppen hans. Han VET at det er en risiko når han kjører bil. Han kan gjøre sitt eget valg utifra informasjonen som har kommet fram i tråden. Så får han komme tilbake senere og fortelle hva han gjorde, og hvis han bestemte seg for å kjøre seg en tur; hvor høy killcount han fikk.
Vis hele sitatet...
Han VET jo tydeligvis ikke dette, i og med at han spør på Freakforum om han burde kjøre eller ikke.
alle dere duster som oppfordrer han til å kjøre, håper faen meg at hvis han først kræsjer så kræsjer han i dere eller deres eiendeler.
DERE ER FAEN MEG TETTE ASS! ikke oppfordre til å kjøre på pepper, det er ikke bra, Felix poker har rett som faen! og tenker lenger enn dere pepperhuer hvertfall
duster!
Jeg er selv strekt imot å kjøre i påvirket tilstand, og kan ikke fordra andre som gjør det! Greit nok, jeg hadde ikke brydd meg om det kun var risiko for deg selv, men man kan like godt kjøre rett i en annen bil. Tenk da om det sitter 2 foreldre med 3 barn i baksetet, ikke noe gøy å ha på samvittigheten hvis du selv overlever!

Altså, tenk på alle de andre livene du kan sette i fare!
Helt enig med lookster m.flere her. Det dere andre klarer å lire av dere tyder på en gjeng ekstremt umodene tullinger. Herregud folkens, det er greit at dette er freakforum, men når dere begynner å si at å kjøre påvirket av pepper ikke er farlig, da må dere jaggu ta dere en bolle altså. Å når noen her viser til data fra folkehelse inst. avfeier dere det som skremselspropaganda... Jeg gir meg ende over... Det skulle ikke vært lov å være så tett i huet...
Jeg skal komme med et siste innlegg i denne tråden. Diskusjonen har kommet til et nivå hvor det handler om hva slags funksjon våre innlegg har på Freakforum, og selv føler jeg at den ikke kommer til å gå noe sted.

Rusmiddelforumet her på Freakforumet er her av en grunn; det tilbyr konkret og objektiv informasjon så rusbrukere kan redusere farene ved rusbruk. Ikke eliminere dem, slik norsk rusmiddelpolitikk prøver og feiler med. Folk kommer til å ruse seg, det vet vi. Vi vet at det er mange farer knyttet til rusbruk. Alt fra at du kan brenne av deg øyenbrynene når du fyrer bongen, til kjøring i trafikken, til overdose. Når folk kommer hit for å spørre om noe skal vi prøve å gi objektiv informasjon så de selv kan bestemme seg for hva de skal gjøre. Det er ikke vår jobb å styre dem. Hvis det er nødvendig har vi politiet, som jo overvåker dette forumet.

Det er farlig å kjøre i beruset tilstand. Det er det ingen som har benektet. Spørsmålet er om det er dødsfarlig å kjøre påvirket av litt amfetamin. Jeg har selv mye erfaring med dette. Første gang jeg øvelseskjørte i trafikken som ung og dum 16-åring gjorde jeg det. Faren for trafikkulykke øker ikke nevneverdig ved litt amfetamin. Med mye amfetamin, ja, men ikke med litt. Det handler om å være forsiktig så er det i realiteten ikke farligere enn å kjøre edru. Hovedargumentet mot det er at hvis du uheldigvis havner i en trafikkulykke og pisser i en kopp er det du som tar skylda. OP får selv vurdere om det er en risiko han ønsker å ta.

Vi setter andres liv i fare hver eneste gang vi kjører bil og gjør andre ting, som å snakke med de andre i bilen. Dette er en langt høyere risiko. Ergo har jeg også tidligere sagt at han må tenke på vennene sine som større risiko i dette tilfellet enn ham selv.

Hadde vært fint om OP kom tilbake og fortalte hva han gjorde, på hvilket grunnlag og hvordan det gikk.

Jeg ser at det ikke står skrevet om noen ulykker hvor to foreldre og tre barn mistet livet på forsiden av Dagbladet i dag så det scenarioet kan vi forkaste.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Les gjerne artikkelen jeg linket til. Der står det blant annet følgende:

Jeg fant ikke statistikk på bilulykker hvor bilfører kun har amfetamin i blodet, men amfetamin er ett av de stoffene som forekommer hyppigst i de tilfeller hvor føreren har hatt flere stoffer i blodet. Dette beviser ikke at amfetamin øker sjangsen for ulykker, men jeg må si meg enig med sitatet over; sansynligvis vil amfetamin kunne øke sjangsen for ulykker.

Kilde? Det stemmer nemlig ikke overens med følgende:


Mest, ja. Antakelig øker det risikoen å innta sterke sentralstimulerende stoffer også. En slik risiko er unødvendig å utsette seg selv og andre for. Ergo; la bilen stå, eller ikke innta amfetamin.

Her er det ikke snakk om å "skremme". Jeg sier det som det er; amfetamin vil antakelig øke sjangsen for ulykker, la bilen stå. Enkelt og greit. Dette kan ikke sammenliknes med å si at man dør av ett trekk hasj eller blir blind hvis man onanerer.
Vis hele sitatet...

A 2002 review of seven separate studies involving 7,934 drivers reported, "Crash culpability studies have failed to demonstrate that drivers with cannabinoids in the blood are significantly more likely than drug-free drivers to be culpable in road crashes."
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.miqel.com/reading_library...e-on-weed.html


Samtidig så må jeg få lov å moderere meg litt - jeg skal ikke bastant støtte dette synet når det åpenbart er data som peker andre veien. Jeg kan gå med på at sannsynligvis så blir kjøreferdigheter/dømmekraft i mange tilfeller redusert, men gjerne gjennom indirekte mekanismer. Med det mener jeg at økt selvtillit, lykke, etc igjen kan gi et annet grunnlag for å treffe avgjørelser enn når man er ved normal sinnstemning.

Det jeg derimot ikke går med på er at stoffene er uforenelige med det å føre et kjøretøy, snakker nå spesielt om amfetamin (siden hasj selvfølgelig reduserer motoriske evner og dermed også evne til å redde seg ut av en vanskelig situasjon). Et eksempel på stoffer som er uforenelige dette er f.eks alkohol eller downers som dere allerede har nevnt.

Jeg er sikker på at det hadde vært en smal sak å vise at dersom man er forbanna når man kjører øker faren betraktelig, samme gjelder hvis musikken er høy eller det regner tungt.

Tviler på tross av dette på at noen her lar bilen stå for ovennevnte grunner. Dette begrunnes enkelt og greit med at bilkjøring ikke krever et "optimalt" menneske som opererer på optimale premisser for å være forsvarlig.

Ser at jeg kan virke som en uforsvarlig idiot nå, jeg argumenterer ikke for en bagatellisering rundt farene med rus i trafikken. Ønsker bare å påpeke det at å kjøre på amfetamin, om "nødvendig", ikke er en mangedobling av farene ved bilkjøring, slik tilfellet er med høy promille, eller totalt uforsvarlige sjåfører for den saks skyld.

Prinsipielt er det selvsagt helt på jordet, men det vil jo mange også si om det å ta stripen i utgangspunktet. Å diskutere holdninger til rus & trafikk generelt tror jeg ikke var trådstarters intensjon.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Rent prinsipielt er jeg imot å kjøre i påvirket tilstand, jeg har selv sittet inne for fyllekjøring, men det var etter å ha flyttet en bil på en parkeringsplass, at det skulle være en opptakt til vehicular manslaughter klarer jeg ikke helt å se, men frøken justisia er vel ikke alltid 100% rettferdig.
Det jeg synes er mest skremmende her, er mangelen på å tenke konsekvenser. OM du skulle kjøre på noen, skade de for livet, etc, VIL da kanskje tanken OM det kunne vært unngått HVIS du ikke var påvirka kanskje plage deg litt mer enn du evner å se her og nå? Du vil dessuten bli sitte igjen med et enormt økonomisk ansvar, og kan vinke farvel til privatøkonomi i det minste frem til du går av med AFP.

Ta til fornuften, rus deg med måte, og ikke ta sjanser med eget, og spesielt andres liv. Det fortjener vi ikke
Sitat av Stratops Vis innlegg
Rusmiddelforumet her på Freakforumet er her av en grunn; det tilbyr konkret og objektiv informasjon så rusbrukere kan redusere farene ved rusbruk.
Vis hele sitatet...
Feil. Rusmiddelforumet her på nFF er her for at brukerene skal kunne diskutere rusmidler. Jeg er enig i at forumet utøver en viktig oppgave som rådgivende organ, men dette kan ikke sies å være den eneste funksjonen, eller den eneste bakenforliggende intensjonen for at det eksisterer.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Ikke eliminere dem, slik norsk rusmiddelpolitikk prøver og feiler med. Folk kommer til å ruse seg, det vet vi.
Vis hele sitatet...
Her er det ikke snakk om å eliminere farer ved rusbruk. Trådstarter er utsatt for de risikoer det innenbærer å ta amfetamin, selv om han lar være å kjøre bil. Det det er snakk om her er skadereduserende tiltak. Man minimerer risikoen ved å l være å kjøre bil mens man er ruset. Jeg sier ikke at han skal la være å ta amfetamin, men at han bør vente med å kjøre til virkningen av stoffet har gått over. Dette underbygger jeg med informasjon fra Folkehelseinstiuttet.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Vi vet at det er mange farer knyttet til rusbruk. Alt fra at du kan brenne av deg øyenbrynene når du fyrer bongen, til kjøring i trafikken, til overdose.
Vis hele sitatet...
Det er en vesentlig forskjell som du ser ut til å overse. Å brenne av seg øyenbrynene eller ta en overdose, går kun ut over deg selv, eventulet familie og venner. Om du er involvert i et trafikkuhell er sjangsen stor for at også andre mennesker kan bli skadet eller miste livet.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Faren for trafikkulykke øker ikke nevneverdig ved litt amfetamin. Med mye amfetamin, ja, men ikke med litt. Det handler om å være forsiktig så er det i realiteten ikke farligere enn å kjøre edru.
Vis hele sitatet...
Igjen; har du noen kilder som kan bekrefte dette?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg har selv mye erfaring med dette.
Vis hele sitatet...
Nei, personlige erfaring erstatter ikke kilder og statistikk! Jeg har selv kjørt bil i grisefylla. Det gikk helt fint. Det betyr på ingen måte at det er trygt!
Sitat av Stratops Vis innlegg
Vi setter andres liv i fare hver eneste gang vi kjører bil og gjør andre ting, som å snakke med de andre i bilen. Dette er en langt høyere risiko.
Vis hele sitatet...
Hvorfor forhøye denne ekstisterende risikoen ved å kjøre i ruset tilstand?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hadde vært fint om OP kom tilbake og fortalte hva han gjorde, på hvilket grunnlag og hvordan det gikk.
Vis hele sitatet...
Det er jo fullstendig irrelevant. Som nevnt over; personlige erfaringer og enkeltttilfeller sier lite om det store bildet.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Jeg er sikker på at det hadde vært en smal sak å vise at dersom man er forbanna når man kjører øker faren betraktelig, samme gjelder hvis musikken er høy eller det regner tungt
Vis hele sitatet...
Som sagt, det er mange faktorer som kan påvirke kjøreevnen. Det er imidlertid ikke en god grunn for å tilføre en ny faktor.
Slutt å stå bak Folkehelseinstiuttet... Det er ingen kilde som kan brukes i det hele tatt.

De som kjenner til bilkjøring og kjenner til amfetamin vet like godt som meg at om man er litt påvirket av amfetamin så svekker ikke det kjøringen din på en negativ måte.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg kan ikke si annet enn at forholdet deres til kjøring i beruset tilstand er direkte skremmende.

Med unøyaktige utsagn som "Faren for trafikkulykke øker ikke nevneverdig ved litt amfetamin. Med mye amfetamin, ja, men ikke med litt."
Hva er "litt amfetamin" og hva er "mye amfetamin"?
Alt avhenger av forholdene, metabolisme, kroppsvekt etc.

Det å kjøre et stort fartøy av metall på opptil et par tonn er en særs unaturlig situasjon for et pattedyr å befinne seg i, å da være påvirket av stoffer som får en selv til å oppfatte seg som raskere, bedre og mer konsentrert enn andre må da si seg selv å være en enda skumlere situasjon?

Ulykker skjer ikke i vanlige kjøresituasjoner, de skjer i de uventede situasjonene.
Et nykternt sinn vil utøve en forsiktighet f.eks med fart fordi man har i tankene at bremselengden blir betraktelig lengre om den økes. Jeg er ikke like overbevist som deg at alle amfetaminbrukere er klare over sine begrensninger i farlige trafikksituasjoner.
Sitat av syre Vis innlegg
Slutt å stå bak Folkehelseinstiuttet... Det er ingen kilde som kan brukes i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Dette er en høyst relevant og kredibel kilde. De andre her, med unntak av Elefanten, har kun komemt trekkende med egne erfaringer og ubegrunnet synsing.
Sitat av syre Vis innlegg
De som kjenner til bilkjøring og kjenner til amfetamin vet like godt som meg at om man er litt påvirket av amfetamin så svekker ikke det kjøringen din på en negativ måte.
Vis hele sitatet...
Igjen, vis gjerne til statistikk eller forskning som viser at amfetamin ikke nedsetter kjøreevner og ikke fører til overdreven tro på egen kjøreevne og dermed øker sjangsen for dårlige avgjørelser i trafikken.
Sitat av felix_poker Vis innlegg

Det er en vesentlig forskjell som du ser ut til å overse. Å brenne av seg øyenbrynene eller ta en overdose, går kun ut over deg selv, eventulet familie og venner. Om du er involvert i et trafikkuhell er sjangsen stor for at også andre mennesker kan bli skadet eller miste livet.

Igjen; har du noen kilder som kan bekrefte dette?

Nei, personlige erfaring erstatter ikke kilder og statistikk! Jeg har selv kjørt bil i grisefylla. Det gikk helt fint. Det betyr på ingen måte at det er trygt!

Hvorfor forhøye denne ekstisterende risikoen ved å kjøre i ruset tilstand?

Det er jo fullstendig irrelevant. Som nevnt over; personlige erfaringer og enkeltttilfeller sier lite om det store bildet.

Som sagt, det er mange faktorer som kan påvirke kjøreevnen. Det er imidlertid ikke en god grunn for å tilføre en ny faktor.
Vis hele sitatet...
Igjen, har du noen kilder som kan bekrefte din side uten store feilkilder? F.eks en studie som går ut på dårligere dømmekraft pga mekanismer iverksatt av amfetamin? Jeg har ikke sett, men kan egentlig tenke meg at det finnes dokumentasjon på at amfetmainpåvirkede sjåfører er overrepresentert. Men hadde du tatt andel personer i ulykker som har prøvd tunge narkotika, men ikke er påvirket, hadde nok også disse skilt seg ut - nettopp fordi de grunnleggende holdningene som i utgangspunktet fører folk på feil side av loven også åpner for mer forakt for andre sider av "systemet". Fartsgrenser og trafikkhensyn bl.a, som forsåvidt også er regulert av lover.

Den generelle oppfatningen innenfor medisin er at amfetaminer stimulerer evne til fokus, den mest grunnleggende sikkerhetsmekanismen du har i trafikken (sett bort ifra holdninger etc).

Med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg vedrørende amfetamins virkemåter så er det ingenting annet enn en subjektiv hypotese fra din side som tilsier at amfetamin skulle være negativt overhodet for kjøreevne. Selvfølgelig, at man "føler seg bedre" vil endre vurderingsgrunnlaget litt i visse situasjoner, men det samme gjelder jo hvis du vinner i lotto. Du er ikke en trafikkpsyko av den grunn.



Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som sagt, det er mange faktorer som kan påvirke kjøreevnen. Det er imidlertid ikke en god grunn for å tilføre en ny faktor.
Vis hele sitatet...
Men som sagt, det at amfetamin er et rusmiddel gir det ikke en særstilling som risikofaktor. Ser man det i et økonomisk og rettslig perspektiv vil selvfølgelig rus ved en ulykke få katastrofale følger for deg selv. Det dette handler om er som nevnt over; man er ikke alene i trafikken. Derfor ser jeg dette kun ut ifra medtrafikanter og passasjerers vinkel, som etter min mening ikke har noe mer å bekymre seg for enn om sjåføren er litt sliten.
Kjør ikke påvirket. Hvis du i det hele tatt vurderer det, er du stokk dum i huet. En narsissist kan finne på å gjøre noe slikt. Styr unna..
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Igjen, har du noen kilder som kan bekrefte din side uten store feilkilder? F.eks en studie som går ut på dårligere dømmekraft pga mekanismer iverksatt av amfetamin?
Den generelle oppfatningen innenfor medisin er at amfetaminer stimulerer evne til fokus, den mest grunnleggende sikkerhetsmekanismen du har i trafikken (sett bort ifra holdninger etc).
Vis hele sitatet...
Medisinsk bruk av amfetamin er begrenset til lave doser, som ikke gir plasmakonsentrasjoner over 1 μmol/l. Slike lave konsentrasjoner er i noen eksperimentelle studier – og spesielt hos søvndepriverte – assosiert med prestasjonsforbedringer. Ved illegal, rekreasjonell bruk av amfetamin eller metamfetamin anvendes større doser, og disse kan resultere i både eksitasjonstilstander og perioder med sløvhet og utmattelse. Dette kan
bidra til redusert trafikksikkerhet og økt ulykkesfare. Dette er imidlertid ikke verifisert i eksperimentelle modeller, og det er tvilsomt om slike data kan fremskaffes; humanstudier med høye amfetamindoser byr blant annet på forskningsetiske betenkeligheter.
Vis hele sitatet...
Tidsskriftet for den norske legeforening nr 2 2009 (sitat fra konklusjonen i artikkelen)

Evnen til å føre motorkjøretøy eller til å utføre risikofylt arbeid påvirkes i første rekke av legemidler som har liknende virkninger på sentralnervesystemet som alkohol. I praksis vil dette særlig si midler med mulig rusvirkning og sedativ/hypnotisk virkning. Dette vil gjelde sentralnervøst stimulerende midler (amfetamin, metylfenidat), opioider, karisoprodol, hypnotika og sedativa, men også andre psykofarmaka og førstegenerasjons antihistaminer. Den sedative virkningen av disse midlene er mest utpreget initialt og avtar ofte ved kontinuerlig bruk.
Vis hele sitatet...
Legemiddelhåndboka

Med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg vedrørende amfetamins virkemåter så er det ingenting annet enn en subjektiv hypotese fra din side som tilsier at amfetamin skulle være negativt overhodet for kjøreevne.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skal snakke ut ifra medisinsk amfetamin (som gis i lavere doser og er renere enn det det snakkes om her) så kan den gi trøtthet, svimmelhet og "uvelhet" som bivirkninger, og det er det som er grunnen til at det er trekant på sentralstimulerende medikamenter, slik jeg har skjønt det (øverste sitatet bla.a.)
Kjøre på pepper er ikke smart! Tenk litt på eventuelle konsekvenser
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Igjen, har du noen kilder som kan bekrefte din side uten store feilkilder?
Vis hele sitatet...
Det er jo umulig å diskutere med deg hvis det eneste motsvaret du har til en kilde er at det er en "feilkilde". La meg gi deg en liten wakeup-call, det finnes faktisk kredible tall som også er produsert av et statelig organ, tro det eller ei! Du har derimot ikke klart å legge til rette for en eneste kredibel kilde annet enn personlig synsing igjennom hele denne tråden - og for å være ærlig, jeg tror mer på folkehelseinstituttet enn din synsing.
Sitat av randoom Vis innlegg
Medisinsk bruk av amfetamin er begrenset til lave doser, som ikke gir plasmakonsentrasjoner over 1 μmol/l. Slike lave konsentrasjoner er i noen eksperimentelle studier – og spesielt hos søvndepriverte – assosiert med prestasjonsforbedringer. Ved illegal, rekreasjonell bruk av amfetamin eller metamfetamin anvendes større doser, og disse kan resultere i både eksitasjonstilstander og perioder med sløvhet og utmattelse. Dette kan
bidra til redusert trafikksikkerhet og økt ulykkesfare. Dette er imidlertid ikke verifisert i eksperimentelle modeller, og det er tvilsomt om slike data kan fremskaffes; humanstudier med høye amfetamindoser byr blant annet på forskningsetiske betenkeligheter.
Tidsskriftet for den norske legeforening nr 2 2009 (sitat fra konklusjonen i artikkelen)
Vis hele sitatet...
Sukk. Har du i det hele tatt lest teksten du referer til som kilde?


Sitat av Den norske legeforening
Dette er imidlertid ikke verifisert i eksperimentelle modeller
Vis hele sitatet...
Her har du hele poenget mitt - du linker selv til en artikkel som allerede understreker sin egen mangel på faktisk dokumentasjon!

For å oppsummere er det av dokumentasjon du viser til dette:

Sitat av Den norske legeforening
Slike lave konsentrasjoner er i noen eksperimentelle studier – og spesielt hos søvndepriverte – assosiert med prestasjonsforbedringer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er jo umulig å diskutere med deg hvis det eneste motsvaret du har til en kilde er at det er en "feilkilde". La meg gi deg en liten wakeup-call, det finnes faktisk kredible tall som også er produsert av et statelig organ, tro det eller ei! Du har derimot ikke klart å legge til rette for en eneste kredibel kilde annet enn personlig synsing igjennom hele denne tråden - og for å være ærlig, jeg tror mer på folkehelseinstituttet enn din synsing.
Vis hele sitatet...
Nå tar du ærlig talt problemene på forskudd. Den debatten der burde egentlig vente til det faktisk presenteres en kilde for deres påstander.

Såklart det blir ukonkret når en part kommer med en påstand for så å ikke engang underbygge den med annet en subjektive oppfatninger og vage referanser til folkehelseinstituttet.

Som du ser i mitt forestående innlegg prøver jeg ikke å sette spørsmål ved folkehelseinstituttets legitimitet, jeg bare påpeker at folkehelseinstitutte selv understreker manglende grunnlag for uttalelsen!

Det er dere som bastant hevder amfetamin er en ekstrem trafikkrisiko, og da er det er bevisbyrden hos dere. At fagpersonell kan ha en hypotese som stemmer overens med deres meninger betyr på ingenitng at det kan refereres til som fakta!
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Sukk. Har du i det hele tatt lest teksten du referer til som kilde?

Her har du hele poenget mitt - du linker selv til en artikkel som allerede understreker sin egen mangel på faktisk dokumentasjon!
Vis hele sitatet...
Jeg siterer deg hvor du spør etter studier og viser at det ikke finnes noe særlig av slike. Sitatet mitt er der bare for å vise hvordan ståa er ift studier på bilkjøring og amfetamin, ikke for å underbygge synet "det er kjempefarlig".

Det var ikke det at jeg ikke hadde lest teksten, det var bare det at innlegget hadde en annen hensikt enn du oppfattet det som Jeg synes det var interessant å se hvordan det var med dokumentasjon på området
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Igjen, har du noen kilder som kan bekrefte din side uten store feilkilder?
Vis hele sitatet...
Et statlig organ som Folkehelseinstituttet er en langt bedre kilde enn random speedhuer sin subjektive synsing. Kom med en eneste studie som konkluderer med at amfetamin ikke påvirker kjøreeven, eller bedre denne.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Jeg har ikke sett, men kan egentlig tenke meg at det finnes dokumentasjon på at amfetmainpåvirkede sjåfører er overrepresentert.
Vis hele sitatet...
Personer som er ruset på amfetamin er overrepresentert, jo. Dette dreier seg imidlertid oftest om tilfeller hvor flere stoffer er inntatt, så det "beviser" ikke at amfetamin i seg selv er skylden i ulykkene.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Den generelle oppfatningen innenfor medisin er at amfetaminer stimulerer evne til fokus, den mest grunnleggende sikkerhetsmekanismen du har i trafikken (sett bort ifra holdninger etc).
Vis hele sitatet...
Nei. Den generelle oppfatningen innenfor medisin er tvert imot at det er farlig å kjøre under påvirkning av amfetamin. Her følger et par eksempler:

Sitat av Drug and Alcohol Services South Australia
It is unsafe to drive after using amphetamines, as they reduce coordination and affect the ability to judge speed and distance. Amphetamines also increase a person's confidence so they are more likely to take dangerous risks.
Vis hele sitatet...
Kilde
Sitat av Drugs and Human Preformance Fact Sheet
The drug manufacturer states that patients should be informed that methamphetamine and amphetamine may impair the ability to engage in potentially hazardous activities such as driving a motor vehicle. In epidemiology studies drive-off-the-road type accidents, high speed, failing to stop, diminished divided attention, inattentive driving, impatience, and high risk driving have been reported.
Vis hele sitatet...
Kilde

Uansett om du stiller deg tvilende til alle disse kildene, kan vi jo se litt på hva de faktiske effektene av amfetamin er.
Det sier seg selv at man ikke bør kjøre hvis man opplever en eller flere av disse effektene, som alle er vanlige ved inntak av amfetaminer:

-Hyperaktivitet
-Ratløshet
-Hodepine
-Feber
-Synsforstyrrelser
-Svimmelhet
-Ukontrollerte bevegelser, kramper
-Ujevn hjerterytme
-Angst og paranoia
-Irritabilitet
-Aggressivitet
-Forhøyet selvtillit og følelse av overlegenhet
-Tvangstanker

Kilde

Beklager at det ikke finnes en gigantisk studie som heter "Det er farlig å kjøre når man har tatt amfetamin" og viser til en mangedobling av ulykkesrisiko ved inntak av selv små doser. De fleste vil imidlertid være enige om at en slik studie ikke trengs for å feie subjektiv synsing av banen, og for å være enige om at det er lurest å la bilen stå om man har tatt amfetamin.
I mangen, mangen år har det vært feilinformasjon som kommer fra forskning og det spesiellt rusmidler. Ingen kan si noe annet, bare se på resultater av forskning gjort om cannabis de siste 100 år.

Så hvorfor skal vi tro på dagens forskning?

Det er også stor forskjell på å ta noen små linere og veldig mangen. Akkurat som det å kjøre med 0.2 til 0.5 i promille ikke svekker bilkjøringen din nevnverdig i forhold til å kjøre med 2 i promille.
Sitat av syre Vis innlegg
I mangen, mangen år har det vært feilinformasjon som kommer fra forskning og det spesiellt rusmidler. Ingen kan si noe annet, bare se på resultater av forskning gjort om cannabis de siste 100 år.
Vis hele sitatet...
Feilinformasjonen du tenker på kommer ikke fra forskningen. Myndighetene i en del land har kommet med en rekke utsagn og påstander, som ikke har grunnlag i forskningen, det er så, men det er ikke slik at forskningresultatene er "feil". Pek gjerne på konkrete eksempler hvis du er uenig.
Sitat av syre Vis innlegg
Så hvorfor skal vi tro på dagens forskning?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi tro på enkeltpersoners påstander, fremfor nevnte forskning? Har slike påstander aldri vist seg å være feil?
Sitat av syre Vis innlegg
Det er også stor forskjell på å ta noen små linere og veldig mangen. Akkurat som det å kjøre med 0.2 til 0.5 i promille ikke svekker bilkjøringen din nevnverdig i forhold til å kjøre med 2 i promille.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hevdet noe annet. Det hersker liten tvil om at det ikke er positivt å drikke litt før man kjører, selv om man er på riktig side av promillegrensen. Risikoøkningen er liten, men tilstede.
-Hyperaktivitet

Ikke på lite

-Ratløshet

Ikke på lite

-Hodepine

Sjelden, legger merke til før du kjører

-Feber

Sjelden, legger merke til før du kjører

-Synsforstyrrelser

Etter å ha vært oppe en stund

-Svimmelhet

Går over innen han har satt seg i bilen

-Ukontrollerte bevegelser, kramper

Ikke på lite

-Ujevn hjerterytme

Ikke på lite

-Angst og paranoia

Må være oppe en stund

-Irritabilitet

Ikke særlig på lite amfetamin

-Aggressivitet

Ikke på lite

-Forhøyet selvtillit og følelse av overlegenhet

Ikke på lite

-Tvangstanker

Ikke på lite før du har vært oppe en stund
Sitat av Stratops Vis innlegg
-Hyperaktivitet
Ikke på lite
-Ratløshet
Ikke på lite
-Hodepine
Sjelden, legger merke til før du kjører
-Feber
Sjelden, legger merke til før du kjører
-Synsforstyrrelser
Etter å ha vært oppe en stund
-Svimmelhet
Går over innen han har satt seg i bilen
-Ukontrollerte bevegelser, kramper
Ikke på lite
-Ujevn hjerterytme
Ikke på lite
-Angst og paranoia
Må være oppe en stund
-Irritabilitet
Ikke særlig på lite amfetamin
-Aggressivitet
Ikke på lite
-Forhøyet selvtillit og følelse av overlegenhet
Ikke på lite
-Tvangstanker
Ikke på lite før du har vært oppe en stund
Vis hele sitatet...
Flott at akkurat du har det akkurat slikt som dette på amf Stratops. Men faktum er at mennesker er noe forskjellige. Så sannsynligheten for at dette gjelder for alle (eller en nevneverdig andel av befolkningen) er heller laber. Infoen du kom med i siste post er å kategorisere som en anekdote (egentlig en forholdsvis subjektivt orientert anekdote dersom en skal være nøyaktig), og sett alene har den liten til ingen relevanse vitenskaplig sett. Det underholder meg at du bruker "lite" som et mål, det er ikke spesielt nøyaktig. Spesielt i forhold til at forskningen du rakket ned på tidligere er langt mer spesifikk enn det du har klart å være i hele denne tråden.

Her er litt morro lesestoff dersom du har lyst til å lære deg noe nytt. Dreier seg om rent dextroamfetamin, og ikke gatesøppelet folk som oftest stapper i nesen, men tviler på at forskjellen er stor nok til at artikkelens konklusjoner ikke er overførbare til gateamfetamin:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15614573

Results indicated a decrease in overall simulated driving ability following dexamphetamine administration during the day-time but not the night-time scenario tasks. Contributing to this performance reduction, "incorrect signalling", "failing to stop at a red traffic light" and "slow reaction times" were the behaviours most strongly affected by dexamphetamine. CONCLUSIONS: The decrease in simulated driving ability observed during the day-time driving tasks are consistent with the perceptual narrowing or tunnel vision that is associated with dexamphetamine consumption
Vis hele sitatet...
Tror noen har sagt dette før, men sier det igjen, da det er åpenbart at opptil flere treskaller har problemer med å få det med seg: man kjører ikke i ruset tilstand. Uansett rusmiddel. Ditt ansvar, både for eget og andres liv og helse, blir så stort i det øyeblikket du setter deg i førersetet at enhver nogenlunde intelligent person ville forstått hvorfor en burde holde seg unna.
Sist endret av nurse_betsy; 11. mai 2010 kl. 00:11. Grunn: spesifisere setning bedre