Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3094
Kjære freaks.
Jeg hsr lyst til å få meg en jobb på en oljerigg går nå Tip vg1 og tenker å gå maritime fag til neste år. Tenker da videre å bli matros/motormann. Men jeg lurer på da om jeg er attraktiv for de eventuelle arbeidsgiverne innenfor olje bissen? Og hvis ikke er det noe innenfor Tip som lar meg jobbe på rigg?

Lurer da også på noe med oppkjøringen til bil jeg er 17 nå og fyller 18 den 26. Mars og jeg har ikke engang tatt trafikaltgrunnkurs. Lurer da på hva jeg må gjøre og om dere tror jeg har nok tid til å rekke det til Mars?

Også er det noe her som har hatt eller harjobb på en båt/platform, isåfall hvordan opplevde/opplever dere det?

Takk for meg
Kan ikke svare på det andre, men når det kommer til førerkort, så har du nok en god mulighet.

Har en tante på 54 som akkurat tok førerkort. Hun brukte to måneder. Hun hadde da øvelseskjørt hver eneste dag i nesten et år før hun tok lappen. Det er mengdetrening som er nøkkelen her. Hvis du øvelseskjører mye, så er du nok klar til mars. Vent med kjøretimene til du har 20-30 timer bak rattet. Da blir det mye lettere å ta alt sammen. Samtidig så kaster du ikke bort masse penger på kjøretimer.

Lykke til
Tror du kan bli attraktiv som enten maskinist på supplybåt, eller at du får oppdrag som innebærer installasjon av ting på bunnen. Vet ikke sikkert, men tipper dette er noe du vil kunne få jobb som.

Hva førerkort angår så burde det ikke være stress å ta lappen med så god tid. Starta selv å øvelseskjøre i juni i år, og har oppkjøring om 1 uke idag. Har ikke hatt noe annet enn de obligatoriske timene. Gjør som ivarleroy sier og lær deg clutching og slikt FØR du snakker med kjøreskole, ellers er det masse penger rett i dass.

Vil anbefale deg å lese deg opp på teorien og ta den så fort som mulig. Da kan du masse regler som du slipper å drive å være usikker på de gangene du kjører før du har tatt den.
Ja du har god tid til å rekke det, men det kommer helt an på hvor mye du øvelseskjører, hvor god du er og hvor kjapt du lærer. Jeg startet rundt august og tok den i januar. Ikke noe problem.

Det største problemet blir å få bestilt oppkjøring, da det kan være lang kø. Jeg er ikke helt sikker når det er mest kø, men tipper det er på våren.
Ta å bli ferdig med teorien så fort som mulig som nevnt, for etter du har tatt teorien kan kjørelæreren din bestille oppkjøring til deg. Han kan ikke det før du har tatt den.
Lappen kan du ta på 2 uker eller mindre dersom du har kunnskap og noe erfaring samt at du har gode holdninger.
Du kan ta Maritime vgs slik som jeg tok, men du blir ikke attraktiv for ett riggselskap før du har Styrmannspapirene i hånden og de fleste DP kurs. Du kan selvsagt ha flaks visst du kjenner noen som sitter litt inni systemet til ulike firmaer, men du skal ha litt flaks for dette. Problemet med dagens ungdom er at de tror det som skal til for å komme på rigg er ett sikkerhetskurs og noen kurs, slik er det ikke. Har selv familie som har jobbet/jobber offshore og går selv som lærling på båt. Offshore jobb e interessant for mange og de får veldig mye søknader så dette er ett vanskeligt yrke å komme inn i, ville selv satset på sjømann ta fagskole bli styrmann og samle kurs og sertifikater. Hørte ikke for lenge siden av noen jeg jobber med at firmaet COSL fikk inn 12.000 søknader på 2 stillinger som hadde med boring å gjøre, av disse 12.000 søknadene var kanskje 50stk attraktive for selskape, så ja det er en veldig vanskeligt buisness å komme inn i.

Motormenn sliter generellt med å få læreplass i disse dager, av mitt kull på maritime fag ifjor var det 14 stk som ikke fikk læreplass. Året i år har vært enda verre. Vet ikke hvor du bor, men slik var de hvertfal for Maropp Vest.
Den mest åpenbare studierettningen å velge om man vil offshore er selvfølgelig VG2 Brønnteknikk. Da har man veldig gode sjangser for å begynne som lærling offshore.

Det er også mange retninger innenfor mekaniske fag, f.eks motormann, industrimekanikker, etc. Men det er mye vanskeligere å få en læreplass offshore innen disse fagene. Men det er selvfølgelig mulig med rett karakterer og lite fravær.
VG2 brønnteknikk er selfølgelig lurt hvis du skal offshore, men man må ofte ha over 5 i snitt for å komme inn der siden det er en veldig populær linje. Men det er bare å prøve, for all del.

Ellers så kan du vælge VG2 kjemiprosess som andrevalg. Hvis du går på en bra skole og har gode karakterer skal du klare å komme deg offshore da også, hvis du gjør det bra på intervju osv.
Du kan også søke VG2 indusstriteknologi, men da begynner sannsynligheten for offshorejobb å bli liten.
Men det viktigste er å finne noe du inntereserer deg for
Sist endret av Eggeplomme; 9. oktober 2013 kl. 00:45.
Lær deg å kjøre før du nærmer deg kjøreskoler. Jo mer du kjører jo mer sparer du. Jeg hadde mindre timer enn fingre på èn hånd. De obligatoriske kursene vil koste deg skjorta uansett. Kjør mye langkjøring. Langkjøring er alfa og omega. Man blir trygg i trafikken, man blir vant til kjøring. Når du har langkjørt mye flytter du kjøringen inn til byen. Kjør til butikken, kjør på trening etc. Kjør, kjør og kjør. Penger spart er penger tjent.
Crazy Son Of A Bitch
Brønnteknikk er eit godt valg vist du har lyst å jobbe offshore, går selv brønnteknikk nå og trives med det!
Men ver forberedt på eit år med mye teori og nesten ingen praksis. Brønnteknikk er det eneste yrkesfaget som har rein teoretisk eksamen. Eg selv sleit dei første ukene med all teorien, siden eg var vandt med nesten ingen teori førsteåret(elektro).

Men vist du velger brønnteknikk så har du 8 forsjellige rettninger du kan gå lærling i og dermed få fagbrev. eg husker desverre ikke desse, men veit at det var vertfall 2 stykk som innebærte data/elektro.

Lykke til!
Sitat av xSAY Vis innlegg
Men vist du velger brønnteknikk så har du 8 forsjellige rettninger du kan gå lærling i og dermed få fagbrev. eg husker desverre ikke desse, men veit at det var vertfall 2 stykk som innebærte data/elektro.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Nei, dette er feil. Ingen av fagene innebærer stort med data eller elektro. Elektrisk wireline er vel det som er nærmest, men om man er interessert i en jobb med data og elektro vil man bli skuffet ved å velge brønnteknikk.
Elektrisk WL som lærling blir som operatør, her er det forsåvidt kun megging av kabel og måling på tools som blir gjort.. tekniker/ing styrer med datautstyret og kjører loggene osv..
Brønnteknikk er fett ja hvis du tenker på å jobbe innen boring eller service innen boring.

Hva skole går du brønnteknikk på xSAY?
Husk at en jobb på sjøen ikke passer for alle. Det er ikke bare fryd og gammen, selv om lønningene er gode.

Anbefaller deg å ta kontakt med rådgiveren på skolen din. Dette er jo trossalt jobben hans. Ellers finnes det vel ørten tråder om dette allerede her på bruket.
Sist endret av Sjølvaste; 9. oktober 2013 kl. 11:55.
Prosessoppratør er heller ikke uaktuelt for og komme seg til nordsjøen. Kjenner selv 2 personer som jobber på plattform som prosessopperatører. Kan også nevne at min far er platearbeider og industrirørlegger i nordsjøen. Han har tatt fagbrev som industrirørlegger etter mange år i Nordsjøen, han er altså platearbeider originalt
Tusen takk for fine svar. ER det da havbunninstallatør som er mest aktuelt? Og er det veldig tøft å komme seg inn? Jeg er ikke så veldig flink på skolen men det er vell mest fravær og anmerkninger arbeidsgiver ser etter?
-Skadefro
Det er hard konkurranse når det gjelder offshore, så bra karakterer er ett veldig stort pluss.
Crazy Son Of A Bitch
Sitat av TopGun Vis innlegg
Nei, dette er feil. Ingen av fagene innebærer stort med data eller elektro. Elektrisk wireline er vel det som er nærmest, men om man er interessert i en jobb med data og elektro vil man bli skuffet ved å velge brønnteknikk.
Vis hele sitatet...
Ein av fagene var elektrsik wireline ja, men eg tenkte også på ROV-sjåfør, som stort sett går ut på å styre ein robot med hjelp av data.

Sitat av Jokkas Vis innlegg
Brønnteknikk er fett ja hvis du tenker på å jobbe innen boring eller service innen boring.

Hva skole går du brønnteknikk på xSAY?
Vis hele sitatet...
Flora Videregående Skole
Sitat av xSAY Vis innlegg
Brønnteknikk er eit godt valg vist du har lyst å jobbe offshore, går selv brønnteknikk nå og trives med det!
Men ver forberedt på eit år med mye teori og nesten ingen praksis. Brønnteknikk er det eneste yrkesfaget som har rein teoretisk eksamen. Eg selv sleit dei første ukene med all teorien, siden eg var vandt med nesten ingen teori førsteåret(elektro).

Men vist du velger brønnteknikk så har du 8 forsjellige rettninger du kan gå lærling i og dermed få fagbrev. eg husker desverre ikke desse, men veit at det var vertfall 2 stykk som innebærte data/elektro.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Mekanisk wireline, elektrisk wireline, kveilerør (coiled tubing), boring, subsea, sementering, komplettering.

http://www.oof.no -> Står en del info her.

Sitat av xSAY Vis innlegg
Ein av fagene var elektrsik wireline ja, men eg tenkte også på ROV-sjåfør, som stort sett går ut på å styre ein robot med hjelp av data.
Vis hele sitatet...
Om man vil bli rov-operatør er nok automasjon veien å gå, ikke brønnteknikk.
Tror nok Brønnteknikk er det "sikreste" veien å gå om du vil offshore som allerede lærling, men du bør ikke bare ta brønnteknikk fordi du vil offshore. (og du må også komme deg inn)
Høres ut som et jævla pes å komme seg ut i nordsjøen. Er jo vanskelig i utgangspunktet å få en interessant jobb onshore. Tror du bør tenke over hvor motivert du egentlig er for å få en jobb i oljebransjen. Er du villig til å jobbe målrettet og hardt i mange år for å klare det?

Som mange sier her, så er det utrolig mange om beinet fordi mange tror de skal tjene bra og bare jobbe halve året ved å ta et sikkerhetskurs eller to.
Sist endret av belisarius; 9. oktober 2013 kl. 22:16.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Husk at en jobb på sjøen ikke passer for alle. Det er ikke bare fryd og gammen, selv om lønningene er gode.
Vis hele sitatet...
Dette er veldig sant!
Å arbeide offshore passer ikke for alle og enhver. Miljøet er spesielt (Ikke negativt, men alle passer ikke inn). Husk også at mesteparten av alle som jobber offshore, jobber utendørst. Hele året, 12 timer om dagen, uansett vær, vind og x-antall minusgrader. Det er ikke noe kjære mor. Selv om det tyngst arbeidet er erstattet av maskiner, er det fortsatt tungt arbeid og god gammeldags arbeidsmoral som gjelder.