Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4339
Hei

jeg har vært sammen med en fantastisk fyr i litt over 6 måneder.. vi har det kjempe fint sammen men vi har et problem og det er at han har brukt dop fra han var ca 18 år og til ca 32-33 år.. i de siste årene har det vært nå og da - kanskje 1 gang i måneden.
mest kokain og amfetamin og alkohol.
etter vi ble sammen har han begynt i terapi for å slutte helt. han har sprukket en gang etter han begynte der. da tok han kokain.. han gjør alltid dette alene, skrur av telefonen siden han ikke vil at noen skal få tak i han siden han "skammer" seg over det han gjør.
han har vært åpen hele veien om alt.. han lovet å aldri mer ikke ta telefonen..
for jeg blir jo redd når jeg ikke får tak i han.

nå får jeg ikke tak i han igjen i kveld. vi har sendt masse fine mailer og meldinger i løpet a hele dagen. han har vært i terapien, sendte melding etter den men etter det er det helt stille. det er det samme som skjedde sist når han tok dop..

jeg blir jo livredd. når man har vært avhengig..
er det stor sansynlighet for å sprekke igjen? vet bare ikke hva jeg skal gjøre.. vet ikke helt hva jeg vil med dette.. trenger vel noen å snakke med, men det er vanskelig siden jeg ikke kjenner noen som har erfaring med dop.. er så lei meg og fortvilet her..

håper på noen svar og råd

klem fra trist
Det kommer jo an på, hvis dere har et bra forhold vil jeg tro det er mindre sannsynlighet for at han sprekker. Siden han har noe å gjøre det for på en måte.

Bare det at han har frivillig gått til terapi etter at dere har truffet hverandre er et veldig godt tegn! Det viser jo bare at han vil det selv.

Snakk med ei god vennine om problemet ditt, jeg er sikker på at hun vil forstå.

Det er sikkert litt deilig å bare slippe det ut og, slik du gjør nå. Selv om du er helt anonym og du kjenner ingen her vil det ikke si at du ikke kan få en god samtale med gode råd.

Lykke til, håper det går bra med dere.
Råd skal du få, slik du også fikk for noen måneder siden. DUMP HAN! Bedre råd kan du ikke få.

God jul, godt nyttår og lykke til.
Vet åssen den følelsen kan være, dog er det absolutt ingenting du egentlig kan gjøre med det.
Kryss fingrene for at han kommer hjem ikveld (Noe han mest sannsynlig ikke gjør).
Hadde jeg vært deg hadde jeg nok tatt tak i problemet sammen med han, stil han noen spørsmål om hvorfor han ikke kan ta kontakt å si han har driti seg ut, Med mindre det faktisk bare er sånn at du ser på det sånn - Da vil han uansett gi blaffen hva du har å si ettersom han ikke føler selv han gjør noe galt.
Nå er jo ikke det tilfelle virker det som, så ville egentlig bare tatt det opp med han. Hva er du egentlig livredd for? At han skal dø? at han skal forsvinne ut av livet ditt? Eller at han bruker narkotika ikveld.
Mest sannsynlig bruker han jo narkotika ikveld, det har du selv skrevet. Jeg forstår at du syns det er trist, men det er som sagt ikke noe du kan gjøre med det annet enn å si hva du mener om det. Er det alt for ille kan du si at du ikke vil ha noe med han å gjøre om han ruser seg, Hvertfall uten å si ifra.
(I Mine øyne blir dog det galt, ettersom det kanskje vil bidra til mer rusing, men uansett er han dog ikke ansvaret ditt)
Videre er det sånn at jeg forstår du er lei deg, men det er virkelig ikke så mye du kan gjøre annet enn å håpe på at han kommer hjem snart, ta tak i det når han har fått roet seg ned litt (da iforhold til rus) / Det er ikke så behagelig å bli konfrontert med sånne ting med engang man kommer inn - La han føle seg tilpass før du tar opp hvor såret du blir.
Etter dette er det opptil han hva som skal skje, samt hva du er villig til å skje.
Sist endret av Saint123; 29. desember 2011 kl. 00:12.
En som har brukt/bruker noe en gang i måneden er ikke avhengig slik man normalt forstår ordet.

Det kan jo henda at på terapien i dag har det blitt gravd opp noe kjipe saker fra fortiden, og måten han bearbeider dette på er en heller usunn måte.. Men om han går til terapi, så må du ha tro på at dette ordner seg med tiden. Slikt er ikke gjort med et blunk, men jeg må spørre: er det virkelig så utrolig gale at han en gang i blant låser seg inne, uten mobil og tar ett stoff.. ?
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Råd skal du få, slik du også fikk for noen måneder siden. DUMP HAN! Bedre råd kan du ikke få.

God jul, godt nyttår og lykke til.
Vis hele sitatet...
Går det virkelig rundt i hodet ditt?


TS:

Har ingen erfaring med dop, men han trenger nok deg så ikke dump ham. Videre til råd vet jeg ikke helt hva du skal gjøre, kanskje sette han litt til veggs? Om det fortsetter på denne måten er det jo en annen sak hvorvidt du burde gå fram.
Sitat av Villumsen Vis innlegg
Går det virkelig rundt i hodet ditt?


TS:

Har ingen erfaring med dop, men han trenger nok deg så ikke dump ham. Videre til råd vet jeg ikke helt hva du skal gjøre, kanskje sette han litt til veggs? Om det fortsetter på denne måten er det jo en annen sak hvorvidt du burde gå fram.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet videre er vel om det er riktig at HUN tar seg av han?
Sist endret av Saint123; 29. desember 2011 kl. 00:15.
Trådstarter
46 1
takk for svar fra dere alle sammen.
jeg har ikke noen erfaring med rusmidler og synes det er veldig vanskelig.
vi bor ikke sammen, han bor ca 30 min fra meg..
han sendte meg masse fine meldinger om at jeg gjør livet hans lykkelig osv. og at han er så glad i meg. vi skal på weekend til london i nyttårshelgen..

men.. ja, jeg er redd for at han skal dø når han tar dop, redd for at han får ettervirkninger, blir deprimert, finner ut at han ikke vil være sammen med meg mer. jeg blir fryktelig usikker..
når vi er sammen er alt super fint men når han gjør dette - da får jeg helt panikk.

ja..det er vel som en av dere sier at det ikke er noe å gjøre med
men hva skal jeg gjøre nå da? får jo ikke sove og tenker bare på dette...
trenger råd her
Det som er feil her er at han setter ikke pris på deg nok. Hadde han virkelig brydd seg, ville han i det aller minste latt deg ringe han og latt deg vite hva som skjer med han. Snakka om -alt-. Hvorfor ellers er man sammen?

Du må ta dine valg. Man er jo i et forhold for en grunn.
Sitat av missbe Vis innlegg
takk for svar fra dere alle sammen.
jeg har ikke noen erfaring med rusmidler og synes det er veldig vanskelig.
vi bor ikke sammen, han bor ca 30 min fra meg..
han sendte meg masse fine meldinger om at jeg gjør livet hans lykkelig osv. og at han er så glad i meg. vi skal på weekend til london i nyttårshelgen..

men.. ja, jeg er redd for at han skal dø når han tar dop, redd for at han får ettervirkninger, blir deprimert, finner ut at han ikke vil være sammen med meg mer. jeg blir fryktelig usikker..
når vi er sammen er alt super fint men når han gjør dette - da får jeg helt panikk.

ja..det er vel som en av dere sier at det ikke er noe å gjøre med
men hva skal jeg gjøre nå da? får jo ikke sove og tenker bare på dette...
trenger råd her
Vis hele sitatet...
Finn på noe som tar tankene dine et annet sted. Morsom film kanskje?
Mitt råd er lett å si men kansje ikkje fult så lett å gjennomføre:

Chill !

Sansynligheten for at han, en gammel rev når det gjelder sine valgte rusmidler.. skal dø/bli gal/deprimert/endre personlighet av det besjedne bruket du beskriver, er minimal.
Har en fetter som var narkoman før, og det som fikk han ut av dette var at han fant seg en kjæreste. (og fikk fengselstraff på 40 dager for salg av amfetamin). Han er så å si nykter nå og prøver å få kjæresten sin ut av narko-helvete :P

Moren min forklarte det slik til meg: hvis man er narkoman, er noe som hjelper å finne en person man elsker eller en tro.
Trådstarter
46 1
ok, men det er helt grusomt. prøver å roe meg ned, men venter jo bare på at han skal ringe meg.
må jo si noe men vet ikke hva til han..
vet ikke hvordan vi skal ta dette herfra.. kan jo ikke fortsette sånn heller.. har nøkklene hans så vurderer å dra til han i morgen om han ikke svarer eller er det dumt?
han skal jo på jobben i morgen, men han sier han er syk om han har tatt dop.. huff, dette er helt grusomt. takler dette så dårlig.

takk for fine svar..det betyr mye for meg
Ikke ta sorgene på forskudd, kan være noe så udramatisk som at han er fri for strøm på mobilen.
En ting som ikke har kommet fram, er om han er/har vært misbruker, eller om han har hatt et stort sett uproblematisk forhold til sine rusmidler. Hva er grunnen til at han sperrer seg inne når han bruker? Er det et symptom på misbruk, eller bare at han prøver å skjule bruken fra en dømmende og kunnskapsløs omverden?

Hvis han har et reelt problem, er det en egen diskusjon. Hvis han derimot ikke viser tegn til misbruk eller avhengighet, er det absolutt sunneste å akseptere at han bruker kokain/amfetamin, på samme måte som han sikkert aksepterer at TS og andre bruker alkohol/nikotin/koffein.
Trådstarter
46 1
Sitat av Vargas Vis innlegg
En ting som ikke har kommet fram, er om han er/har vært misbruker, eller om han har hatt et stort sett uproblematisk forhold til sine rusmidler. Hva er grunnen til at han sperrer seg inne når han bruker? Er det et symptom på misbruk, eller bare at han prøver å skjule bruken fra en dømmende og kunnskapsløs omverden?

Hvis han har et reelt problem, er det en egen diskusjon. Hvis han derimot ikke viser tegn til misbruk eller avhengighet, er det absolutt sunneste å akseptere at han bruker kokain/amfetamin, på samme måte som han sikkert aksepterer at TS og andre bruker alkohol/nikotin/koffein.
Vis hele sitatet...
han har et reelt problem. han går i terapi for å bli et fritt menneske, altså kvitt avhengigheten.
han sier selv at han hater den delen av han som tar dop..
han klarer ikke å slutte derfor søker han gruppeterapi, men har sprukket engang før..

han lukker seg fra omverden fordi han ikke vil at noen skal se han i den tilstanden han er i når han ruser seg

blir knust når dette her skjer og veldig usikker på hva jg skal gjøre
Hva skjedde med den forrige tråden du hadde Missbe som omhandlet akkurat det du skriver nå?

Edit: fant den. Finner du ikke svar her, så er det du som ikke vil ta svarene du får. http://freak.no/forum/showthread.php?t=199314
Sitat av missbe Vis innlegg
han har et reelt problem. han går i terapi for å bli et fritt menneske, altså kvitt avhengigheten.
han sier selv at han hater den delen av han som tar dop..
han klarer ikke å slutte derfor søker han gruppeterapi, men har sprukket engang før..

han lukker seg fra omverden fordi han ikke vil at noen skal se han i den tilstanden han er i når han ruser seg

blir knust når dette her skjer og veldig usikker på hva jg skal gjøre
Vis hele sitatet...
Ok...

Hvis han har et problem, så har han per def. en psykisk lidelse, eller sykdom om du vil. Når han eventuelt "sprekker" (liker ikke den betegnelsen, det går an å bruke noe èn gang eller sporadisk uten at det skal høres ut som om man er på kjøret igjen), betyr det at han viser symptomer på den sykdommen han har. De aller fleste som har hatt et rusproblem vil fortsette ved å enten korrigere bruken, eller fortsette med skadelig bruk. Noen få vil slutte helt.

Hvis han "sprekker" er dette noe man ikke burde bli sint for, ikke bli hysterisk, og ikke skrike "men hva med meg og mine følelser" og liknende. Jeg skjønner svært godt hvordan det føles for deg; jeg har både vært avhengig og pårørende i to forskjellige situasjoner.

Det du må finne ut av nå, er på hvilket plan hans nåværende rusbruk er. Dette medfører at du bør snakke åpent med ham og si at du ikke fordømmer han for hans rusbruk, og at det betyr svært mye for deg om han ville snakke med deg/møte deg selv om han er påvirket. Jo mer han føler at han må skjule, jo større er risikoen for at han mister kontroll over bruken (om han ikke allerede har det).
Trådstarter
46 1
Sitat av Vargas Vis innlegg
Ok...

Hvis han har et problem, så har han per def. en psykisk lidelse, eller sykdom om du vil. Når han eventuelt "sprekker" (liker ikke den betegnelsen, det går an å bruke noe èn gang eller sporadisk uten at det skal høres ut som om man er på kjøret igjen), betyr det at han viser symptomer på den sykdommen han har. De aller fleste som har hatt et rusproblem vil fortsette ved å enten korrigere bruken, eller fortsette med skadelig bruk. Noen få vil slutte helt.

Hvis han "sprekker" er dette noe man ikke burde bli sint for, ikke bli hysterisk, og ikke skrike "men hva med meg og mine følelser" og liknende. Jeg skjønner svært godt hvordan det føles for deg; jeg har både vært avhengig og pårørende i to forskjellige situasjoner.

Det du må finne ut av nå, er på hvilket plan hans nåværende rusbruk er. Dette medfører at du bør snakke åpent med ham og si at du ikke fordømmer han for hans rusbruk, og at det betyr svært mye for deg om han ville snakke med deg/møte deg selv om han er påvirket. Jo mer han føler at han må skjule, jo større er risikoen for at han mister kontroll over bruken (om han ikke allerede har det).
Vis hele sitatet...
vi snakker relativt åpent om det og nåværende missbruk er at han avstår fra alkohol samt rusmiddler. det har han gjort siden september, da begynte han i gruppeterapi.
han har da "sprukket" for noen uker siden.. han lovet meg at uansett hva som skjer skal han ta telefonen..
det er utrolig vondt å ikke få tak ihan...
Typen din har ett spesielt forhold til dop
Som noen før her har påpekt, det kan være en mulighet for at mobilen er tom for strøm
- Er dog. uviten over tidsperioden mobilen har vært av, angående ta turen bort imorgen - dropp det, vent til han eventuelt tar kontakt, for la det gå i hannes tempo, gjerne hint - se om han forteller om blemmen han eventuelt har gått på.

(Baserer svaret mitt på lite innsikt i 'problemet' men gir det en sjanse anyway)
Les deg opp på narkotiske stoffer. Vis at du kan litt om dette og at det er farlig og ikke bra for forholdet deres.
En mulig restriksjon - hvis han går med på det - er å be ha ta ukentlige urinprøver. Er de negative = gi han en godbit av et slag (bruk fantasien), er de positiv derimot gi han en "straff" (ta vekk tv'en ett par dager eller lengre. f.eks).

Bare forslag Håper det løser seg!
Jeg ville bare enkelt spurt han hvorfor?
Hvorfor føler han trangen til og oppsøke effekten av narkostiske stoffer?

Husker selv da jeg røyket marihuana... etter en stund var det ikke lenger for å bli høy.
Jeg hadde enkelt og greit blitt så vant med følelsen av å være "høy" at det var det som var normalt, og jeg fikk følelsen av at noe manglet hvis jeg ikke hadde no hasj/gress innabords...
Så hvis du ikke alerede har spurt så bør du spør hvorfor...

Jeg vil også bare nevne at en orgasme og ett skudd/sniff med kokain påvirker hjernen så og si på samme måte... dopamin...
Ikke rart folk blir avhengige...
Mere sex, mindre dop. Røyk weed sammen så slutter han med hypperne.
Sitat av JohnnyBoy006 Vis innlegg
negative = gi han en godbit av et slag (bruk fantasien)
Vis hele sitatet...



Vær også åpen med ditt problem, at dette vil du ikke finne deg i. Om han vil beholde deg, får han ofre litt for det.
Sist endret av pinkman; 29. desember 2011 kl. 03:52.
Trådstarter
46 1
Han sendte meg en melding kl halv fire i natt.. skrev bare at han lå i sengen hjemme og skulle ta bussen på jobben klokken åtte. jeg skrev tilbake at jeg ringte han før det sånn at han kunne ta med noen ting jeg trengte som er hos han. han sa det var greit osv osv..
Men han tok selvfølgelig ikke telefonen. jeg er 99,9 % sikker på at han har tatt dop. vi snakka om at han må gi livstegn fra seg uansett så jeg tror at det var et lite forsøk på å gjøre det. sist gang gjorde han det ikke før dagen etter men nå skrev han på natta.

Er skikkelig redd her.. har bare lyst til å gråte og hå på veggen.
Har lyst til å reise til han, har jo nøkklene..
jeg spurte han sist gang når han tok dop om hva han hadde gjort om han ikke fikk tak i meg.. han sa at han hadde synes det var helt grusomt og kanskje dratt hjem til meg..

hva synes dere?
Vi vet ikke hvordan han tenker. Vi vet ikke hvilket forhold han har til dop. Vi kan kun hjelpe minimalt med våre egne meninger og råd som kan være like feil som rett. Eneste du kan gjøre er å kommunisere med han, å ressonere deg fram til hva du vil gjøre, ikke hva vi vil.
Trådstarter
46 1
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Vi vet ikke hvordan han tenker. Vi vet ikke hvilket forhold han har til dop. Vi kan kun hjelpe minimalt med våre egne meninger og råd som kan være like feil som rett. Eneste du kan gjøre er å kommunisere med han, å ressonere deg fram til hva du vil gjøre, ikke hva vi vil.
Vis hele sitatet...
jeg vet dette..
jeg skal snakke med han men jeg får ikke tak i han.. derfor blir jeg kjempe redd og bekymret.
Vet ikke helt hva jeg vil med tråden min heller, mer kanskje å ha noen å snakke med, få ting ut og få råd av andre som kjenner mer til rusmiddler enn meg... uansett er jeg glad for å få støtte
Personlig tror jeg du overdriver problemet, men det er kun basert på det jeg ser du skriver og ikke noe jeg vet sikkert.. Hvis "mis"bruket ikke gjelder oftere enn 1-2 ganger i måneden vil han helt klart ikke få noen akutt store problemer som du virker veldig redd for. Å ruse seg er ikke ensbetydende med direkte skade eller personlighetsforandring.

Grunnen til at han skammer seg er fordi du ser så ned på han hvis han skulle ruse seg, og sjangsen for at han vil skjule det er mye større enn om du hadde hatt litt mer kunnskaper og vist litt åpenhet rundt temaet.

Det jeg vil frem til er at fordi om samfunnet har stemplet han som kriminell fordi han bruker andre rusmidler enn alkohol betyr ikke det at han er en dårligere person på noen måte. Jeg er ganske sikker på at du hadde aldri reagert sånn om han drakk sprit istedet, dog det er å anse som et av de tyngre rusmidlene som finnes. Mitt råd vil være en åpen dialog hvor du prøver å forstå istedenfor å utrykke din misnøye med hans valg av rusmidler. Skulle det være sånn at han har sykdommen rusmiddelavhengig er hjelp helt klart på sin plass, da er det ekstra viktig at du stiller opp.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den er også linket til tidligere i tråden.
Sorry, men vil du ha det slik? Vil du komme i andre rekke etter stoff? Vil du være den personen som må ordne opp i og fikse altslags problemer som gjerne følger med rusbruk? Personer som er avhengig av stoff vil som regel alltid sette dette foran alt annet, også venner, familie og kjæreste. Har sett så alt for mange eksempler på nettopp dette og det er like trist hver eneste gang. Det at du er forståelsesfull og ikke blir sint vil nok bare gjøre at han kan fortsette å ruse seg og kanskje i verste fall føler at han gjør det med din velsignelse siden du ikke "gjør noe". Du må forstå at dersom han faktisk HAR et stort rusproblem vil han gjøre alt han kan for å få deg til å tro at problemet ikke er så stort som det faktisk er.

En stund før jul fikk en venn av meg en telefon fra dama til en kompis. Hun gråt og gråt og det endte med at min venn henta henne... Hun kunne da fortelle om et halvår i helvete med vår kompis... Han hadde hatt en "sprekk" på div stoffer og det hadde sklidd helt ut for hans del. Da min venn henta henne var hun gul og blå i hele ansiktet og skjønte ikke helt hva som egentlig hadde skjedd. Hun hadde jo bare støtta typen sin og vært snill og grei. Hun innså rimelig kjappt at de årene de hadde vært sammen hadde vært basert på løgner alt sammen. Kanskje unødvendig å si at de IKKE er sammen lengre... og en viss "kompis" er ikke i min vennekrets lengre. Men det verste er nok ettervirkningene hos dama... DE kommer det til å ta lang tid å få bearbeidet...!

Nå sier jeg ikke at det alltid er slik, og jeg kjenner ikke dere situasjon annet enn hva du beskriver... Jeg vil bare at DU tenker veldig godt igjennom hva du utsetter deg selv for her. Du har tross alt et liv du også som skal ivaretas i denne situasjonen.

Lykke til!!

PS: Til de som skriver at du overdriver og at man ikke er misbruker om det er snakk om bare 1-2 ganger i måneden... Jeg mener at dersom man MÅ bruke stoff 1-2 ganger i måneden og pga dette ikke klarer ha kontakt med venner, familie og kjæreste, og i tillegg at man sier at man må på avvenning / terapi pga stoff... Da har man et misbruksproblem. Hvorfor kunne han ikke bare latt være dersom det ikke er noe problem??? Misbrukere er eksperter på å rettferdiggjøre rusbruk. Ikke ta mot teite råd om emnet fra 17-18 åringer uten noe livserfaring som ikke har peiling på hva de snakker om... Husk at det er mange slike rusbrukere her inne som ikke evner å se at det faktisk er et reellt problem.
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Den er også linket til tidligere i tråden.
Vis hele sitatet...
Var jeg som linket til den tidligere.

Missbe har en kliss lignende tråd tidligere. Alt som har blitt sagt her i tråden og vil bli fortalt har kommet fram i den andre tråden. Typen er akkurat likedan som han var for lang tid tilbake. Hun har bare seg selv å takke.

Hadde jeg vært deg Missbe hadde jeg gått ut av forholdet. Da du oppretter en ny tråd som den gamle du hadde så viser det at det ikke har kommet noe godt ut av det forholdet du lever i nå. Kjæresten din setter rus over deg, du kommer i andre rekke.

Leave the man.
Herregud, dere som skriver at han setter rus over henne.. Hva faen ?? Det er snakk om en gang i måneden.. Og etter mitt syn så er problemet at missbe bekymrer seg altfor mye.. Han går i tillegg i terapi.
Sitat av neurotor Vis innlegg
PS: Til de som skriver at du overdriver og at man ikke er misbruker om det er snakk om bare 1-2 ganger i måneden... Jeg mener at dersom man MÅ bruke stoff 1-2 ganger i måneden og pga dette ikke klarer ha kontakt med venner, familie og kjæreste, og i tillegg at man sier at man må på avvenning / terapi pga stoff... Da har man et misbruksproblem. Hvorfor kunne han ikke bare latt være dersom det ikke er noe problem??? Misbrukere er eksperter på å rettferdiggjøre rusbruk. Ikke ta mot teite råd om emnet fra 17-18 åringer uten noe livserfaring som ikke har peiling på hva de snakker om... Husk at det er mange slike rusbrukere her inne som ikke evner å se at det faktisk er et reellt problem.
Vis hele sitatet...
Alle rådene som blir gitt her, blir gitt ut i fra de forutsetningene vi faktisk har her. Utifra det TS har fortalt, virker det ikke som om kjæresten har et kjempestort problem. Det er ikke slik at en enten er misbruker eller en som har 100 % kontroll over rusmiddelbruken sin. Avhengighet/misbruk er mye mer flytende og mindre svart-hvitt enn det. Greia er at dersom han ikke har et KJEMPEstort problem, har det ingenting for seg å lage en KJEMPEsituasjon ut av det. Igjen, vi kan kun uttale oss på bakgrunn av det lille info vi har fått.

Hvis TS føler at forholdet er destruktivt, er absolutt det hennes rett til å forlate ham. Hvis kjæresten har et stort rusproblem er det ikke hennes ansvar (og ikke har hun kompetanse til det heller) å redde ham. Men her er situasjonen fortsatt noe uklar, så ingen her kan si at hun 100 % sikkert burde ende forholdet.

Å ikke svare på tlf er et vanlig symptom for en som har et rusproblem, men det betyr ikke at alle som ikke tar telefonen er misbrukere. Alle har rett til privatliv uten å skulle bli kritisert for dette. Man eier ingen.

Og neurotor: Vær så snill, ikke ty til personangrep for å forsøke å ødelegge argumenter. Det er svært lite verdig, og har ingenting i en diskusjon å gjøre.
Du vet ikke hvor gamle folk her er, ikke hvor mye livserfaring de har (alder er ikke alltid lik visdom og erfaring), og ikke hvor stor kompetanse de har om rusmidler og rusrelaterte problemer.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Herregud, dere som skriver at han setter rus over henne.. Hva faen ?? Det er snakk om en gang i måneden.. Og etter mitt syn så er problemet at missbe bekymrer seg altfor mye.. Han går i tillegg i terapi.
Vis hele sitatet...
Greit nok, men hun har fortsatt et problem da hun nå oppretter en kliss lignende tråd. Det jeg vil fram til er at hun får ikke mer svar i denne tråden enn hva hun fikk i den forrige. Hun misliker tydeligvis sterkt det som foregår mtp hans rus. Enten får hun smøre seg med en god dose tålmodighet, eller forlate personen om hun vil få det bedre.
Beklager om noen følte seg truffet. Det var ikke ment som noe personangrep. jeg syns bare MissBe bør være 100% klar over at rådene hun får her inne ikke nødvendigvis kommer fra mennesker som har peiling på emnet. Jeg har hengt her endel år... og ingen kan påstå noen annet enn at det er en haug med forståsegpå-fjortiser her inne som har peil på alt mellom himmel og jord.

Hun spør etter råd. Jeg observerte endel råd som ikke var i samsvar med mitt syn og mine erfaringer med slike ting. Derfor delte jeg mine tanker. Det var vanskelig å gjøre dette uten å nevne tidligere poster i tråden.

De aller fleste som bruker stoff vil rettferdiggjøre sitt og andres bruk på en eller annen måte. Derfor syns jeg at det blir veldig feil å be etter råd hos mennesker som kun har erfaring med rusbruk. MissBee burde funnet seg et forum for mennesker som har levd sammen med rusbrukere.
Sitat av neurotor Vis innlegg
Beklager om noen følte seg truffet. Det var ikke ment som noe personangrep. jeg syns bare MissBe bør være 100% klar over at rådene hun får her inne ikke nødvendigvis kommer fra mennesker som har peiling på emnet. Jeg har hengt her endel år... og ingen kan påstå noen annet enn at det er en haug med forståsegpå-fjortiser her inne som har peil på alt mellom himmel og jord.

De aller fleste som bruker stoff vil rettferdiggjøre sitt og andres bruk på en eller annen måte. Derfor syns jeg at det blir veldig feil å be etter råd hos mennesker som kun har erfaring med rusbruk. MissBee burde funnet seg et forum for mennesker som har levd sammen med rusbrukere.
Vis hele sitatet...
Seriøst, nevn ett eneste forum der det ikke er en haug med fjortisser som liker å ha en mening om ting?

Kan du forklare oss som ikkje helt ser problemet med at han bruker et stoff en gang i måneden, hva som er problemet?
for Missbe har jo selv skrevet at det hun er redd for er at han kan dø.. noe som ikke akkurat er veldig sannsynlig. Det kan godt hende karen har et seriøst rusproblem, men det ser vitterlig ikke slik ut på den begrensede informasjonen vi har fått..
Sist endret av GrønnUgle; 29. desember 2011 kl. 16:41.
Han sier at han trenger terapi for å slutte. Han klarer ikke opprettholde normal kontakt med venner, familie og ikkeminst kjæresten. Han er utilgjengelig i dagevis uten å svare på telefonen. For meg høres ikke dette ut som en person som bruker stoff 1-2 ganger i måneden. Om det virkelig er slik at dette mennesket kun bruker stoff 1-2 ganger i måneden helt uproblematisk så er jo dette fantastisk respektløst ovenfor MissBee som har gjort det klart at hun ikke kan være sammen med en misbruker. Klarer du ikke se at dette er problematisk GrønnUgle?

Mulig det koker ned til definisjoner / syn på ting. Vil tro de fleste her inne ikke klassifiserer seg som misbrukere av noe som helst... Mens samfunnet derimot vil nok klassifisere mange av disse til å være nettopp misbrukere. Hvem sin definisjon skal man følge da? De som faktisk har forsket på slike ting i årevis eller misbrukerne selv (oops. Mente selvfølgelig brukerne... Best å passe seg for ikke å tråkke på tær...)

Du sier at det ikke virker som denne fyren har et seriøst rusproblem... Jeg sier at for meg ser det ut som han har det. Jeg har ingen problemer med å godta at du mener noe annet, men det har tydeligvis du.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjære T.s

Du har opprettet så mange tråder om denne mannen.
Jeg kjenner han sikkert mye bedre enn mange jeg kjenner face to face.
Og det er frustrert jeg skriver dette til deg.

Jeg begynner å bli oppgitt, irritert, og som nevnt over frustrert.
Her får du alle rådene som du kan få, over en lang periode.
Mange gode, mange dårlige, jeg har sett selv at du selektivt velger å svare på de innleggene du selv finner informative, og lar negative innlegg være.

Dette er jo helt greit, men du gir jo deg ikke. Problemene dine forsvinner ikke, så kanskje det er på tide å prøve en ny taktikk. Det er jo åpenbart at mannen ikke bryr seg noe særlig om deg når han ruser seg.
Jeg har ikke noe pulver problem, men jeg kjenner følelsen.
At du bare har lyst å skru av mobilen å være i fred.
Ikke for å være krass, men jeg skrudde ofte av mobilen sist jeg hadde dame når jeg ville røyke, fordi jeg var tilfreds.
Jeg orket ikke å være kjæreste matriale når jeg var fjern.

Hvis du ikke vil forstå at mannen tenker sånn om deg, må du la han være.
Jeg skal garantere at han ikke vil sette pris på at du kommer å låser deg inn når han sitter å vil slappe av.

Hvis han har et problem, og han har uttrykt at han oppriktig vil forandre dette, må du enten ta hard aksjon, eller la drite i det.

Men når jeg nok engang tar meg tid til å lese gjennom innleggene dine, virker det nesten som om du vil ha bekreftelse på at det du gjør er rett, selvom det gang på gang feiler og den eneste som sitter igjen med skjegget i postkassa er deg. Jeg tror du har tatt deg vann over hodet her, eller så lager du bare storm i et vannglass.

Uannsett:
Mitt råd til deg er enten tar du virkelig aksjon, får han lagt inn og hele pakka.
Eller så snur du ryggen til å lar denne mannen være.
Han hadde styr på livet sitt før du kom, og han kommer sikkert til å ha ordnings på det etter du drar.
Med eller uten dop.
Du kan nyte rus uten å være rusmisbruker.
Snakk med han om det du ; )
Så lenge han ikke gjør noe "farlig", men bare sitter en plass for seg selv og tar seg et skudd kan jo ikke det være så alt får ille? med tanke på alle de som er utro osv nå til dags!
Sist endret av senmord; 6. januar 2012 kl. 08:34.
Jeg har null kompetanse rundt kokain, så jeg lar andre uttale seg om farer osv ved det.

Men det sentrale her er vel hva slags sinnstilstand typen din er i...? Er han deprimert? Har han noen form for sinnslidelser eller andre ting han sliter med? Eller er han - utenom avhengigheten - veltilpasset og fornøyd med livet?

Narkotikamisbruk er lettere å hanskes med om resten av livet til personen henger på stell.

Lykke til, TS!
missbe, jeg tror det er du som skaper problemet her. Selvfølgelig vil han ikke ta telefonen om han er rusa på ett eller annet og du uansett bare skal skjelle han ut for rusbruken hans. Jeg husker jeg fikk kjeft mens jeg var på syre, det er noe av det verste jeg har vært borti. Om han kun bruker ulovlige rusmidler et par ganger i mnd, vil jeg faktisk påstå at stigmatiseringen fra deg og samfunnet ellers er mye mer skadelig for han enn det rusmidlene er.
kjenner jeg blir litt irritert på alle som sier - gjør det slutt /dump han!
skal det ingen ting til lengere før folk skiller lag? ikke rart vi er blitt "skilsmisse generasjonen" folk har glemt i gode og onde dager greia... det er jo hele greia med et forhold å være der for hverandre!!!

og de som synes det er så lett å dumpe noen eller kommer over personen med en gang har alldrig vert forelsket i den personen.

jeg kjenner meg SÅ GODT igjen i problemet ditt at jeg nesten lurer på om noen venner av meg prøver å lure meg *flirer* Det "tar ikke tlf" problemet er en skikkelig gjenganger blandt mange rusbrukere. og hvertfall blandt de som har et større problem. jeg skjønner godt at du blir bekymret, for det gjør jeg også når han pluttselig ikke svarer. men du kan trøste deg med at han antagelig bare legger bort tlf for å være i fred. tlf kan bli slitsomt for noen når de er ruset.

sett deg ned å snakk med han, og forklar hvor bekymret du blir når han blir stille. be han fortelle deg når han har tenkt å ruse seg og antagelig blir utilgjengelig på tlf.... kanskje det kan hjelpe. i stede for at du sitter å lurer

hvis du har lyst å snakke med en i samme situasjon som deg så er det bare å sende meg en privet melding om du vil.