Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4231
Et av argumentene for en statskirke er at folket kan være med å bestemme hvilken retning kirka skal ta og hvilke verdier den skal forfekte.
Måten dette gjøres på er bla. å stemme inn sine kandidater til menighetsråd og bispedømmeråd. Oppsluttingen ved slike valg er relativ lav, noe som betyr at de som faktisk er kristne og går til urnene får veldig mye å si for resultatet, selv om drøyt 3 millioner mennesker faktisk har muligheten til å være med å bestemme.
Det betyr igjen at din grandtante på 90 fra Kristiansand har større innflytelse på kirkens syn på feks. homofili enn deg og meg.

Min oppfordring går derfor ut på at alle tar en rask titt på http://www.kirkevalget.no leter opp sine aktuelle kandidater på venstre side, tar seg to minutter for å se over hvem som mener hva og faktisk benytter seg av stemmeretten.
På den måten kan vi være med å hindre at grandtante Sara og hennes venninner på bedehuset skal få legge føringer for hva kirken skal stå for i framtiden.
Sist endret av Mith; 12. august 2011 kl. 14:39.
Problemet er vel at jeg bryr meg lite om hva kirken står for.
Har meldt meg ut av kirka for lenge siden og meldt meg inn i Human-Etisk Forbund.
Godt poeng egentlig, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg ville tro at de fleste av de som stemmer i kirkevalgene er eldre folk som er kristne som fy, og dermed holder seg til de gamle tankegangene som i mine øyne ikke har noe i dagens samfunn å gjøre.

Kan jeg stemme fra utlandet? er på jobb nå så jeg får ikke sett hva som står på den sida
Men tror du at det er politikk som avgjør hva kirken står for? Det er bibelen. Jeg kan skjønne at det kanskje er noen liberale prester som kanskje kan stemmes inn, men det er lite som vil være spesielt forskjellig.

Jeg ser bare ikke hva du tror at dette er for noe.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Men tror du at det er politikk som avgjør hva kirken står for? Det er bibelen. Jeg kan skjønne at det kanskje er noen liberale prester som kanskje kan stemmes inn, men det er lite som vil være spesielt forskjellig.

Jeg ser bare ikke hva du tror at dette er for noe.
Vis hele sitatet...
Alt i bibelen kan tolkes på utallige vidt forskjellige måter. Jesus var en mann full av metaforer, akuratt som fortellingene ifra det gamle testamentet. Det kan være enorm forskjell ifra prest til prest.
Sist endret av Psytrip; 12. august 2011 kl. 17:08.
Sitat av Mith Vis innlegg
Min oppfordring går derfor ut på at alle tar en rask titt på http://www.kirkevalget.no leter opp sine aktuelle kandidater på venstre side, tar seg to minutter for å se over hvem som mener hva og faktisk benytter seg av stemmeretten.
På den måten kan vi være med å hindre at grandtante Sara og hennes venninner på bedehuset skal få legge føringer for hva kirken skal stå for i framtiden.
Vis hele sitatet...

Så folk som normalt gir faen i kirka skal komme å ødelegge for de som faktisk har en interesse? Hva gjør dine meninger mer riktige en grandtante Sara sine?

Det er vel best at de som faktisk er kristne skal få bestemme hvordan kirken skal være?
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Så folk som normalt gir faen i kirka skal komme å ødelegge for de som faktisk har en interesse? Hva gjør dine meninger mer riktige en grandtante Sara sine?

Det er vel best at de som faktisk er kristne skal få bestemme hvordan kirken skal være?
Vis hele sitatet...
Kirken er statlig finansiert og ikke så rent lite kontroversiell blant folk som ikke er kristne. Da argumenterer man gjerne utifra at Norge er kulturelt kristent og følgelig bør det holde å betale skatt for å kunne avgjøre hva kulturelt kristen medfører - f.eks. om det skal innebære fordømmelse og diskriminering av alenemødre, homofile og folk som avviker fra normen på andre måter, eller om det skal være en inkluderende, tannløs kirke man kan finansiere med egenbetalte skattekroner uten å få lyst til å kaste opp hele tiden.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Kirken er statlig finansiert og ikke så rent lite kontroversiell blant folk som ikke er kristne. Da argumenterer man gjerne utifra at Norge er kulturelt kristent og følgelig bør det holde å betale skatt for å kunne avgjøre hva kulturelt kristen medfører - f.eks. om det skal innebære fordømmelse og diskriminering av alenemødre, homofile og folk som avviker fra normen på andre måter, eller om det skal være en inkluderende, tannløs kirke man kan finansiere med egenbetalte skattekroner uten å få lyst til å kaste opp hele tiden.
Vis hele sitatet...

Ser poenget ditt, er selv medlem i statskirken. Av den grunn at jeg jeg foretrekker at mine skattepenger går til kirken, og ikke til andre trossamfunn. Grunnen er enkelt og greit at jeg synes kirker er fine bygg, og vil at de skal tas vare på, ang restaurering osv.

Hva kirken mener politisk og på grunnlag av tolkninger i bibelen gir jeg blanke i. Det jeg mener er at hvis man ikke til daglig tenker over denne problemstillingen som Mith nevner, så ser jeg ikke poenget i å "ødelegge" for de som faktisk har en genuin interesse for kirken utvikling, være det konservativt eller liberalt.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Men tror du at det er politikk som avgjør hva kirken står for? Det er bibelen. Jeg kan skjønne at det kanskje er noen liberale prester som kanskje kan stemmes inn, men det er lite som vil være spesielt forskjellig.

Jeg ser bare ikke hva du tror at dette er for noe.
Vis hele sitatet...
Så da er altså kirkevalget et skuespill, siden det ikke skjer noen endringer uansett hvem som blir stemt frem?

Sett at det kun stemmes inn personer som mener X i rådene. Er det ikke da enkelt å dra en parallell til at alle disse vil stemme for X, om saken kommer opp i rådet?
Uansett hva X er for noe, så har det innvirkning. Særlig om det snakk om noe som praktiseres i kirken, siden dette da direkte har innvirkning på alle som møter opp i kirkene.

Det er få som leser bibelen og derfor får formet sin religion ut fra hva kirken serverer dem.


Jeg kan uansett ikke stemme, siden jeg har meldt meg ut.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Ser poenget ditt, er selv medlem i statskirken. Av den grunn at jeg jeg foretrekker at mine skattepenger går til kirken, og ikke til andre trossamfunn. Grunnen er enkelt og greit at jeg synes kirker er fine bygg, og vil at de skal tas vare på, ang restaurering osv.
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som en skrekkelig overfladisk grunn til å være medlem av et trossamfunn. Ville det du sier der vært god nok grunn til at du hadde aktivt søkt medlemskap i statskirken hvis du ikke ble født medlem? Hvis ikke er det kanskje grunnlag for å revurdere?

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hva kirken mener politisk og på grunnlag av tolkninger i bibelen gir jeg blanke i. Det jeg mener er at hvis man ikke til daglig tenker over denne problemstillingen som Mith nevner, så ser jeg ikke poenget i å "ødelegge" for de som faktisk har en genuin interesse for kirken utvikling, være det konservativt eller liberalt.
Vis hele sitatet...
Du har mildt sagt underlige perspektiver hvis du mener at å gjøre sitt for at kirkens beslutningstagere ikke skal fordømme homofili, alenemødre og liknende er å "ødelegge" for de stakkars fordømmende menneskene i kirken. Det skulle bare mangle at de som har mulighet til å påvirke dette sirkuset i en sivilisert retning tar ansvar og gjør det de kan – selv om jeg helst skulle sett at flest mulig meldte seg ut i stedet.
Sist endret av Provo; 12. august 2011 kl. 18:18.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette høres ut som en skrekkelig overfladisk grunn til å være medlem av et trossamfunn. Ville det du sier der vært god nok grunn til at du hadde aktivt søkt medlemskap i statskirken hvis du ikke ble født medlem? Hvis ikke er det kanskje grunnlag for å revurdere?
Vis hele sitatet...
Hvis skattepengene jeg betaler hadde blitt delt på andre trossamfunn, så ja.

Har vurdert spørmålet ditt mange ganger. Er konfirmert borgelig, men jeg har også studert teologi.

Sitat av Provo Vis innlegg
Du har mildt sagt underlige perspektiver hvis du mener at å gjøre sitt for at kirkens beslutningstagere ikke skal fordømme homofili, alenemødre og liknende er å "ødelegge" for de stakkars fordømmende menneskene i kirken. Det skulle bare mangle at de som har mulighet til å påvirke dette sirkuset i en sivilisert retning tar ansvar og gjør det de kan – selv om jeg helst skulle sett at flest mulig meldte seg ut i stedet.
Vis hele sitatet...
Du får det til å høres ut som 90% av alle man kan stemme på fordømmer homofili og alenemødre, og at den eneste redningen er at alle "ikke-kristne" mobiliserer og stemmer på den ene riktige personen. Jeg kjenner flere av de som står på listen i min kommune personlig, ingen av de fordømmer hverken homofili eller alenemødre. Den ene er til og med homofil selv.

Ideelt sett burde, etter min mening, stat og kirke splittes. Du prater som om vi er på 50-tallet og "helvetes-debatten" råder. Kirken er en såpass sekulær i dag, at jeg ikke frykter noen moralisering derfra. Men, som sagt, så mener jeg at de som benytter kirken og kaller seg selv kristne burde være de som bestemmer hvilken vei kirken tar. For din del vil det uansett være en vinn-vinn situasjon da kirken kommer til å kjøre seg selv til grunne hvis de ikke holder tritt med dagens samfunn.
Jeg kan forsøke å klargjøre litt hvordan Den norske kirke (Dnk) er organisert, og innflytelsen Kirkevalget vil kunne ha.

Dnk går for tiden gjennom en demokratiseringsreform som en del av stat/kirke-forliket som ble vedtatt av samtlige parti på Stortinget for noen år siden. Som en del av det er økt selvstyre i kirken en selvsagthet, og slikt selvstyre skal være forankret i demokratiet –*altså medlemmene i dagens statkirke.

Man kan si at Den norske kirkes organisering går i to paralelle strukturer –*rådsstrukturen og embedsstrukturen. Rådsstrukturen består av menighetsråd, kirkelig fellesråd i hver kommune, bispedømmeråd, Kirkerådet og Kirkemøtet (som er samtlige medlemmer fra samtlige bispedømmeråd pluss et antall observatører). Denne strukturen fatter gjerne avgjørelser av prinsippiell eller praktisk art innenfor sitt område, i tillegg til at bispedømmerådene fungerer som arbeidsgivere for bispedømmets prester.

På den annen side har vi embedsstrukturen, som består av prester, proster og biskoper, og det ledende organet Bispemøtet, som sammen med Den norske kirkes Lærenemnd står for teologiske uttalelser og det teologiske og åndelige grunnlaget i kirken.

Som vi ser, består embedsstrukturen av ansatte tjenestemenn og embedsmenn, mens rådsstrukturen er valgt, nettopp ved Kirkevalget. Et bispedømmeråd består av biskopen (som er fast), en prest (som velges blant bispedømmets prester), en lek kirkelig ansatt (som velges blant de lek kirkelige ansatte) og resten er leke medlemmer som velges enten utelukkende eller delvis ved direkte valg av andre leke.

Spesielt ved bispedømmerådsvalget (og dermed også valget av Kirkemøtets medlemmer) ligger det en del kirkepolitikk inne i bildet. Man har konservative kandidater og man har liberale kandidater med alle mulige graderinger mellom seg. For å orientere seg i sitt valg kan man søke informasjon om kandidatene på kirkevalget.no, og mange kandidater har også mer utdypende Facebooksider der man også har muligheten til å kommunisere direkte med kandidatene.

Vi har også interesseorganisasjoner, som stiftelsen Raus Folkekirke, som består av en del progressive organisasjoner med kampsaker som likestilling, miljøvern og lignende som rangerer kandidater de anbefaler folk å stemme på, og det kan jo være en lettvint måte å finne kandidater som deler ens syn på ting på.

Når det gjelder det at mange som har meldt seg ut av kirken som fortsatt står oppført som medlem, har det sin enkle forklaring. Da medlemsregisteret skulle digitaliseres på slutten av 90-tallet ble det ikke tildelt midler til å bruke kirkebøkene (som har 0% feilmargin), og man måtte bruke folkeregisteret (som da hadde noen få prosent feilmargin). Derfor, om du har meldt deg ut men likevel har fått stemmeseddel er det bare å ringe lokalt menighetskontor, bispedømmekontor eller Kirkerådets administrasjon, så blir det kjapt rettet opp i.
Sist endret av Snillorg; 12. august 2011 kl. 19:21.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hvis skattepengene jeg betaler hadde blitt delt på andre trossamfunn, så ja.
Vis hele sitatet...
Et medlemskap i et annet trossamfunn fører til større støtte til de, noe som til syvende og sist vil spise av tildelingen til kirken. Pengene ender altså, i det minste på sikt og i det store bildet, hos trossamfunnet du er medlem av. Er du medlem av Humanetisk Forbund er det de som får pengene.

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Du får det til å høres ut som 90% av alle man kan stemme på fordømmer homofili og alenemødre, og at den eneste redningen er at alle "ikke-kristne" mobiliserer og stemmer på den ene riktige personen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det ikke slik, men hvis kirken tviholder på den grovt urettferdige løsningen som medfører at det i praksis skal være en opt-out løsning på kirkemedlemskap og de skal ha navlestrengen rett i statskassa, så skulle det vel pokker meg bare mangle at disse medlemmene også får delta i å bestemme om kirken skal bli mer eller mindre sivilisert.

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Kirken er en såpass sekulær i dag, at jeg ikke frykter noen moralisering derfra.
Vis hele sitatet...
Det kommer absolutt moralisering derfra. Prester nekter å vie homofile, biskoper vil ikke ansette homofile osv. Det ligger i kirkens grunnleggende natur å moralisere, og det er da bare rett og rimelig at de som føler seg berørt av moraliseringen, enten direkte eller indirekte, også bruker de kanalene man har til rådighet for å påvirke dette i en verdig retning. Det er tross alt denne prosessen som har fått kirken ned på det nåværende nivået av ydmykhet i utgangspunktet.

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Men, som sagt, så mener jeg at de som benytter kirken og kaller seg selv kristne burde være de som bestemmer hvilken vei kirken tar.
Vis hele sitatet...
Så vi utenforstående bør ikke forsøke å påvirke noe vi ser på som fundamentalt galt og umoralsk? Det er lett å vise hvor tullete dette er med et reductio ad absurdum, og jeg kan bare peke til den katolske kirkens vedvarende, pågående, brutale og systematiske voldtekt og tortur av barn for å illustrere at vi selvsagt har all rett til å både reagere og påvirke når vi møter på umoral.

Sitat av Myhre Vis innlegg
Når det gjelder det at mange som har meldt seg ut av kirken som fortsatt står oppført som medlem, har det sin enkle forklaring. Da medlemsregisteret skulle digitaliseres på slutten av 90-tallet ble det ikke tildelt midler til å bruke kirkebøkene (som har 0% feilmargin), og man måtte bruke folkeregisteret (som da hadde noen få prosent feilmargin). Derfor, om du har meldt deg ut men likevel har fått stemmeseddel er det bare å ringe lokalt menighetskontor, bispedømmekontor eller Kirkerådets administrasjon, så blir det kjapt rettet opp i.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke annet enn å spørre meg hvor godt mottatt det hadde blitt om en annen organisasjon som får statlig økonomisk støtte i det minste delvis basert på medlemstall hadde nedprioritert å registrere utmeldinger..
Sist endret av Provo; 12. august 2011 kl. 20:29.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kan ikke annet enn å spørre meg hvor godt mottatt det hadde blitt om en annen organisasjon som får statlig økonomisk støtte i det minste delvis basert på medlemstall hadde nedprioritert å registrere utmeldinger..
Vis hele sitatet...
Alle mine bekjente i kirkeledelsen på forskjellige nivå er frustrert over dette, og problematikken lå meg bekjent i det daværende kultur- og kirkedepartementets prioriteringer. Det er ikke en løsning som noen av partene tjener på, i alle fall ikke omdømmemessig.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det kommer absolutt moralisering derfra. Prester nekter å vie homofile, biskoper vil ikke ansette homofile osv. Det ligger i kirkens grunnleggende natur å moralisere, og det er da bare rett og rimelig at de som føler seg berørt av moraliseringen, enten direkte eller indirekte, også bruker de kanalene man har til rådighet for å påvirke dette i en verdig retning. Det er tross alt denne prosessen som har fått kirken ned på det nåværende nivået av ydmykhet i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Formulerte meg litt dumt, ja, det kommer til tider moralisering, ikke fra kirken, men fra noen lederskikkelser, som har like mye rett til å ytre sin mening, som andre. Uansett, jeg frykter ikke den moraliseringen, da samfunnet er på det stadiet at man kan kritisere ytrede meninger åpenlyst.
Jeg føler meg heller ikke støtt av den moraliseringen, og hvis en prest ikke vil vie homofile, så finnes det tusenvis av andre som vil det. Igjen, så er dette en religion basert på kristendommen, og eksempelet ditt, som er homofili, er ikke spesielt populært der. Dette er fakta. Og så lenge



Sitat av Provo Vis innlegg
Så vi utenforstående bør ikke forsøke å påvirke noe vi ser på som fundamentalt galt og umoralsk? Det er lett å vise hvor tullete dette er med et reductio ad absurdum, og jeg kan bare peke til den katolske kirkens vedvarende, pågående, brutale og systematiske voldtekt og tortur av barn for å illustrere at vi selvsagt har all rett til å både reagere og påvirke når vi møter på umoral.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke slik at den katolske kirke har satt seg som mål å mishandle barn. Ja, det har skjedd, og det er selvfølgelig ikke bra. Men, problemet ligger ikke i at alle som jobber i kirken ser på det som moralsk forsvarlig å mishandle barn. Men i at personer som ikke skulle vært i autoritære stillinger havner der. Den katolske kirken burde reagert på en annen måte, og taklet situasjonen mye bedre, det er klart. Men, det samme har skjedd på hundrevis av kostskoler rundt om i England som ikke var tilknyttet kirken. Forsvarer selvfølgelig ikke voldtekt av barn.

Problemet er bare at moral ikke er en absolutt sannhet. Du moraliserer like mye selv. Og for 500 år siden, så ville din moral vært umoralsk. Hvem vet hvordan det er om 1000 år. Mener ikke dette i sammenheng med forrige avsnitt. Noen mener faktisk av homofile er mindre verdt, og selv om jeg ikke er enig, så er det deres rett til å ytre det. Kirken ønsker jo å representere et så vidt spekter som mulig. Det finnes faktisk ganske mange "skap-konservative".

Med opplegget som er i dag, så klarer man faktisk å balansere og fange opp ganske så mange fra forskjellige kristne miljøer. Man holder også konservativismen i sjakk, hvis det er et mål. Et skille mellom stat og kirke, eller en fullstendig liberalisering av kirken, slik situasjonen er i dag, vil garantert åpne opp for dannelse av flere ultra-konservative grupper, og kirken har egentlig mistet sitt poeng.

Jeg tror uansett ikke man vil klare å liberalisere kirken i noen grad, ved hjelp av kirkevalget.

Problemet, hvis man ser på det slik, er at omtrent alle praktiserende prester, biskoper osv i Norge er utdannet ved MF. Som er en privat og mer konservativ høyskole, opprettet nettopp av den grunn at kristne synes Teologisk Fakultet ved UiO ble for liberalt.
Hvordan vet man hvem som står for hva?
Jeg velger å tro at kirken garantert kommer til å se på en eventuell økning i stemmer som at folk faktisk er kristne/kristendommen "blomstrer", noe som garantert vil bli brukt i et håpløst sammenheng og holder meg derfor helt unna dette rabalderet.

Husker fortsatt et intervju på radio hvor ei dame med kristen overbevisning kom med håpløse påstander og utspill ved å basere seg på at et rimelig høyt antall nordmnenn faktisk var medlem av statskirken - og derfor personlig troende - hvilket gjorde at motstanderens argument, fullstending logisk og åpenbart, ikke var gjeldende da nordmenn flest var sterkt troende. Gah.
Sist endret av Dibsent; 13. august 2011 kl. 05:06.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Alle mine bekjente i kirkeledelsen på forskjellige nivå er frustrert over dette, og problematikken lå meg bekjent i det daværende kultur- og kirkedepartementets prioriteringer. Det er ikke en løsning som noen av partene tjener på, i alle fall ikke omdømmemessig.
Vis hele sitatet...
Kan forøvrig legge til at det var Bondevik som ledet regjeringen på det aktuelle tidspunktet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Et av argumentene for en statskirke er at folket kan være med å bestemme hvilken retning kirka skal ta og hvilke verdier den skal forfekte...
Vis hele sitatet...
Hvis du som deltaker og medlem av en kirke, med det har muligheten til å velge hvilken retning den skal ta og verdier den skal forfekte, hvordan ser demokratiet ut i ditt hode, når du vil nekte å la de det gjelder få bestemme selv hvordan deres eget miljø skal se ut?

Og om de så skulle ta et valg som ville ført til at homofile ville blitt "hvaennduerreddfor", hvorfor skulle de uansett ville delta? Altså være del av et felleskap og miljø som EGENTLIG ikke kan fordra homofili? Er det i dag bedre å leve i en fantasi enn å vite hvor du har folk eller å vite hva du egentlig står for selv? Du MÅ jo ikke fortelle andre du VET ikke liker homofile, at du er homofil? Er ikke det ganske provoserende og unødvendig når det gjelder det meste?

Folk er for følsomme og hårsåre, jeg lurer på om nivået av østrogen som følge av overforbruk av prevansjonsmidler har oversteget grensen for hva som kan kalles skadelig, i drikkevannskildene, at det er et faktum at det ender opp der er kjent, men hvilken virkning det har kan man hvertfall begynne å spekulere i.

Du vil uansett bestemme hva "grandtante Sara og hennes venninner på bedehuset skal få legge føringer på for hva kirken skal stå for i framtiden", og som deg selv som andre som ikke er der, hvorfor skal dere bry dere om hva deres sosiale sfære skal bestå av og ikke bestå av. Er det dette som kalles toleranse? Intoleranse i toleransens navn? Isåfall er det vel du og dere som sitter med monopol på alle meninger fordi de overfladisk sett har uttalt gode intensjoner, men effekten er og blir desverre motsatt og da kan man spørre seg selv om man gjør mer godt enn ondt eller om det faktiskt er omvendt, noe de fleste burde kunne se at vi nå begynner å høste fruktene av i samfunnet.

F.eks i dag var det en artikkel på VG om uttalelsene til selveste Audun Lysbakken. Han vil ha en slutt på "kø-rasisme". Vet du hva det er? Det er når du står i kø inn til et utested og opplever rasisme. Altså at en eier av et privat utested faktisk i dag kan velge hvilke elementer han vil ta inn på sitt eget utested, det er jo helt horribelt eller hva? Men om en slik lov vil kunne utvikles, og la oss si at det er et par som tilfeldigvis er brune i hudet og som gang på gang lager ufred, så vil eieren kunne dømmes etter denne paragrafen fordi han ikke slapp inn disse to menneskene, nettopp fordi han skulle ha gjort det, kun fordi de er brune i huden?
Sist endret av HippiRødstrømpe; 16. august 2011 kl. 20:41.
Er det mulig å stemme for noe som fører kirken vekk fra staten og innblanding i folks liv?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Video som forklarer om kirkevalget 2011.

Mr. Flash: Du virker som en av de mange som har holdningen «kommer jo ikke til å endre noe. Og det er stort og komplekst, og det ordner seg nok til slutt.» Det at du mot slutten sier
Sitat av Mr. Flash
Jeg tror uansett ikke man vil klare å liberalisere kirken i noen grad, ved hjelp av kirkevalget.
Vis hele sitatet...
bekrefter dette for meg. Srlsy? Uansett? I noen grad?

Dibsent: Neppe. Medlemstall kan de trekke fram, da de er latterlig høye, men andelen som deltar ved kirkevalg klager de over. Og om de drar fram «vi så en økning» vil det nær garantert komme spørsmål om hva resultatet ble sammenlignet med foregående år.

Bruk stemmerettene, dere som har!

Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Hvis du som deltaker og medlem av en kirke, med det har muligheten til å velge hvilken retning den skal ta og verdier den skal forfekte, hvordan ser demokratiet ut i ditt hode, når du vil nekte å la de det gjelder få bestemme selv hvordan deres eget miljø skal se ut?
Vis hele sitatet...
Et problem er jo at «de» (folket) i stor del ikke ser ut til å synes at de er del av «miljøet» (kirka). Jfr. den lave andelen folk som stemmer ved kirkevalgene.
Og om de så skulle ta et valg som ville ført til at homofile ville blitt "hvaennduerreddfor", hvorfor skulle de uansett ville delta?
Vis hele sitatet...
Homofile har sikkert forskjellige grunner til at de har lyst til å være del av trossamfunn som DnK. Cherrypicking er jo allerede ubredt i de aller fleste religioner, så om man velger å se bort ifra noen få vers, og har fått det stuet inn i hodet at man kommer til et varmt og uhyggelig sted om man ikke gjør sånn og sånn, så ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne være med. Tipper de fleste prester, proster, biskoper osv. ikke vil ha noe imot å spise skalldyr, eller å samtidig iføre seg klær laget av forskjellige tekstiler.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Et problem er jo at «de» (folket) i stor del ikke ser ut til å synes at de er del av «miljøet» (kirka). Jfr. den lave andelen folk som stemmer ved kirkevalgene.

Homofile har sikkert forskjellige grunner til at de har lyst til å være del av trossamfunn som DnK. Cherrypicking er jo allerede ubredt i de aller fleste religioner, så om man velger å se bort ifra noen få vers, og har fått det stuet inn i hodet at man kommer til et varmt og uhyggelig sted om man ikke gjør sånn og sånn, så ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne være med. Tipper de fleste prester, proster, biskoper osv. ikke vil ha noe imot å spise skalldyr, eller å samtidig iføre seg klær laget av forskjellige tekstiler.
Vis hele sitatet...
1. Kirken er ikke folket, det fremkommer tydelig, og uansett hva de og deres miljø måtte mene, så påvirker ikke det samfunnet, med mindre dere faktiskt er så overbeviste om at deres meninger er de riktige. Altså at f.eks homofili er greit. Hva er da problemet? Dere er altså redd for at noen skal kunne måtte synes noe annet?

Det er så populært med fraser som "det er ingen menneskerettighet å ha..f.eks bil eller barn eller hva enn saken er vi diskuterer..", så jeg vil si at det er heller ingen menneskerettighet å ikke få sine egne private følelser krenket eller å få de tilfredsstilt for den saks skyld. Det som derimot er en menneskerett er å ha frihet til å mene og synes akkuratt det du vil, uten at et tankepoliti skal bestemme og kontrollere.

Bare ved å bruke homofili som eksempel her, så skapes det jo polariseringer i samfunnet og stigmatisering av nettopp den samme gruppen man vil beskytte, det hele virker mot sin hensikt, og det beste ville latt det være i fred slik at det får utvikle sin naturlige gang- noe annet gjør det opprinnelige "problemet" verre isåfall. Det er forskjell på å forby homofili, å straffe de for det ved lov, og det å sette denne 1% opp på en så høy pidestall at de resterende 99% skal lide for det i absolutt alle sosiale sfærer overhodet mulig, såvel fra indivit til barnehage, til utdanningssystemer og politikk. Det kan også sammenlignes med at kvinner før ikke hadde stemmerett, og det ved lov, det er forskjell på det og det at kvinnen nå skal stå på en pidestall!

Det finnes tross alt en pendel her i livet, og den universielle loven sier at denne burde henge rett ned, og i denne sammenhengen er enhver form for ytterligheter ekstremt! Det er det som er så artig med å sitte på gjedet for tiden og se dere krige mot hverandre, jeg fatter ikke at det skal være mulig engang å ikke se hva som foregår klart som en himmel kan være blå.

2. "Tipper de fleste prester, proster, biskoper osv. ikke vil ha noe imot å spise skalldyr, eller å samtidig iføre seg klær laget av forskjellige tekstiler."

Det kan ikke sammenlignes på den måten av den enkle grunn at kristendommen er hva den er, man kan forandre på den, men kalles denne religionen fortsatt for kristendomm da? Dermed er det helt naturlig og akseptabelt at disse som føler at kristendommen burde stå for noe annet lager sine egne avgreininger og skaper sine egne miljøer hvor de kan enes om et synspunkt!

Det hele er uansett bagateller, men jeg er redd for at det vil skapes store samfunnsmessige negative konsekvenser om denne galskapen får lov til å fortsette, så i virkeligheten handler ikke dette om bagateller eller om selve saken sett åpenbart, men hele fundamentet som ligger til grunn for hvordan til utvikler seg. Det må da nå være tydelig å se hvor dette bærer hen.
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Bare ved å bruke homofili som eksempel her, så skapes det jo polariseringer i samfunnet og stigmatisering av nettopp den samme gruppen man vil beskytte, det hele virker mot sin hensikt, og det beste ville latt det være i fred slik at det får utvikle sin naturlige gang- noe annet gjør det opprinnelige "problemet" verre isåfall. Det er forskjell på å forby homofili, å straffe de for det ved lov, og det å sette denne 1% opp på en så høy pidestall at de resterende 99% skal lide for det i absolutt alle sosiale sfærer overhodet mulig, såvel fra indivit til barnehage, til utdanningssystemer og politikk.
Vis hele sitatet...
Kan ikke du fortelle litt om hvordan dagens homofilidebatt gjør at heterofile lider?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Kan ikke du fortelle litt om hvordan dagens homofilidebatt gjør at heterofile lider?
Vis hele sitatet...
Som sagt så er det ikke selve saken som er problemet, men fundamentet. F.eks er det en grunn til at mine kommentarer i denne tråden ikke får noen aksept, fordi den tilsynelatende snakker mot de svake og hvertfall ikke for det gode, igjen, tilsynelatende, for ellers ville jeg ikke fått kritikk heller, selvfølgelig.

Men hva om det jeg her skriver, om man tenker litt dypere enn det overfladiske, ville kommet de homofile enda bedre til gode, uten at det skulle gå på bekosting av hele samfunnsstrukturen, altså de du velger å betegne som de "heterofile"? Edit: Med andre ord, homofile er også en del av denne strukturen.

Og da er vi inne på spørsmålet ditt. Det hele bunner i hva som kalles for "politisk korrekt". Det er en måte å tenke på, og det har ført til at det er umulig å snakke i mot fordi man da tilsynelatende snakker i mot godhet, og det igjen har ført til mange negative konsekvenser for samfunnet, så vel for individ og det hele går på bekostning av handlingsrom(ikke for å kunne uttøve onde handlinger!), slingringsmonn og individuell frihet, frihet som f.eks å selv kunne mene og tro hva man vil. Noe av den samme friheten homofile har kjempet for, de har kjempet for retten til å nettopp være den de vil og er!

Og de har også oppnådd målet sitt! I dag er det ikke lengre straffbart å være homofil, og jeg synes det er rimelig innsvevret og trekke paralleller mellom det at om folk i verste fall skulle hate homofile, at denne loven igjen blir innført, er det derfor man ser seg nødt til å infiltrere enhver form for selvstendig tankegang i som nevnt alle sosiale sfærer? Jeg tror vi alle kan være enige om at det er ingen som skal straffes for den de tilfeldigvis er, men det gjelder jo begge veier! Og når man ikke ser dette, så skader det ikke bare saken på den ene siden heller, men begge sider og det er derfor som jeg har prøvd å forklare to ganger hittil, at det er skadelig å sette homofile på en så høy pidestall som man gjør.

Nå igjen, synes jeg homofile har blitt brukt som et eksempel en gang for mye, men da er det på tide å overføre eksempelt til andre faktorer i andre sammenhenger og dermed kunne se likheten og dermed forstå hva det egentlig er jeg prøver å si. Jeg nevnte også kvinneundertrykkelse som et. Hva med narkomane? Etc.etc.

Edit: eller kristne som jo er hva saken egentlig handler om? Som kjent finnes det allered mange avgreininger av kristendom, to av de kalles katolisme og protestantisme. Alle mener at de har rett og de andre er feil, og da har de enes om det og da naturlig, som sagt igjen, laget sine egne avgreininger.

Forstår dere enda ikke, så er det jo f.eks merkverdig hvordan dere og deres teorier ser på homofile som homofile og ikke mennesker i tillegg, mennesker som lever i et felleskap hvor alle eventuelt blir nødt til å forholde seg til hverandre uansett hva slags merkelapp de blir stemplet med eller meninger de står for, kanskje det kan hjelpe på å forstå. Da må man i uansett hvilket tilfelle det gjelder enes om å være uenige, men det viktigste er å kunne ha en fri diskusjon rundt det og ikke bygge opp et system som skader selve intensjonen, nettopp fred, ro og orden for alle!

Vi skal sannelig ikke ha noen ny tragedie i dette landet hvor selv BARN blir kaldblodig skutt og drept, da gjelder det ikke å si som Stoltenberg: "at vi skal gjøre mer av det vi allerede gjør", men å forstå at vi har gjort enkelte feil og at vi må forandre på de, og jeg mener det bunner i hva jeg nå har snakket om, og man kan selvfølgelig diskutere om det er der det største problemet ligger, men det vil jo bli en annen debatt. Her ville jeg bare stille spørsmålstegn ved moralen rundt det å infiltrere andres tro som en selv ikke er en del av. Forøvrig er eksempelet om seksuell legning et eksempel som ikke burde vært nevnt, fordi det er en kjent sak at det er ingen, selv den mest homofobe presten i verden som vil kunne få det norske folk til å innføre eller forfekte meninger som at en seksuell legning mellom frivillige skal forbys. Det hører fortiden til, vi burde være ferdige med den saken nå, men alikevel så står saken omtrent sterkere enn aldri før.

Fordi folk som ikke har noe med saken selv å gjøre opprettholder den, og de innbiller selve gruppen de forsvarer at de står ovenfor et reellt problem, noe de ikke gjør.

Det blit det samme som at jeg skulle ønske å spise fleinsopp hver dag, det ville ikke skadet noen andre enn meg selv, men det er fortsatt forbudt. Men jeg forventer ikke at andre skal akseptere at jeg gjør det ene eller det andre uansett hva det er, så lenge jeg bare ikke risikerer straff for hva som ikke skader andre, kun for deres moralistiske synspunkter, noe som vi har funnet ut ikke skal ha noe med rettsystemet å gjøre i det heletatt. Så hvis dere forfekter de homofiles gamle sak som de for lengst har vunnet, hvorfor ikke gå over på de narkomanes sak nå i dag? bare et eksempel, men også et eksempel på at dere ikke forstår hva dere selv driver med engang, eller hva slags moralske eller etiske intensjoner dere egentlig står for, det er mer viktig å ikke skille seg ut og det å delta i slike politisk korrekte korstog enn selve saken i seg selv.

Enda en edit: Jeg ser nå at jeg kunne tatt meg bedre tid til å formulere dette på en mer forståelig måte, men slik ble det nå i farten. Man kan stille spørsmål til hvordan politisk korrekthet også har oppstått, men selve roten til mange av fenomenene vi kan observere bunner i en trygghetsnarkomani og som jeg mener igjen gir næring til nettopp dette jeg her i denne tråden har prøvd å forklare, dermed kunne det kanskje vært til fordel om man leste et annet innlegg jeg skrev på dette forumet, nettopp om det trygghetsnarkomaniet vi åpenbart lider av: http://freak.no/forum/showthread.php...20#post2212720
Sist endret av HippiRødstrømpe; 18. august 2011 kl. 01:22.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Hvis du som deltaker og medlem av en kirke, med det har muligheten til å velge hvilken retning den skal ta og verdier den skal forfekte, hvordan ser demokratiet ut i ditt hode, når du vil nekte å la de det gjelder få bestemme selv hvordan deres eget miljø skal se ut?
Vis hele sitatet...
Det er ikke verre enn at når kirken insisterer på å inkludere praktisk talt hele befolkningen i sitt medlemsregister uten eksplisitt forhåndsgodkjenning fra de det gjelder, så binder de seg også til å godta deres valgdeltakelse.

Ellers er det vanskelig å få tak i kjernen av hva du forsøker å si, da du tilsynelatende bruker enormt mange ord på lite substans, og resultatet blir ganske diffust og uhåndgripelig. Poenget med homofile i denne sammenhengen er at kirkens økende aksept ovenfor disse menneskene skyldes nettopp sekulær påvirkning. Å delta i valget for å påvirke kirken gjennom å stemme på liberale representanter er å drive denne positive utviklingen videre. Hvis kirken ikke ønsker at ikke-kristne skal stemme i valget er de nødt til å "resette" sitt medlemsregister for å kun beholde de som er aktive medlemmer – en løsning jeg for øvrig støtter fullt ut.
Kirken i Norge får mindre og mindre den skulle ha sagt. Jeg merket jeg var med i Norske Statskirke enda når jeg fikk valg reklame. Meldte meg ut for 10 år siden, men tydeligvis ble ikke det registrert. Men som sagt. De har veldig lite de skulle ha sagt lenger, og jeg bryr meg desverre ikke om hva de gjør for tiden.
Det er virkelig på ti tide att Kirken ikke lenger ligger under Staten!
Sist endret av Ignifer; 7. september 2011 kl. 18:29.