Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2525
Leste nettopp en artikkel om at president Obama skal ha muligheten til å fullstendig stenge internett .

"I praksis innebærer lovforslaget at presidenten skal ha muligheten til å slå av enhver nett- eller teleforbindelse."

Jeg syntest det er helt sykt at en person skal ha denne muligheten, selfølgelig gjelder bare lovforslaget USA men changsen for at andre land følger er som jeg ser det ganske stor !.
Jeg tror ikke at Obama er så dom at han ville gjort noe urasionellt , har faktisk ganske stor tro på at denne mannen skal kunne få USA på rett kjøl igjen etter Bush administrasjonen. Men Bare tanken på at en mann skal kunne ta dette valget er jo helt på tryne . Er det noen som tror at dette lovforslaget faktisk vil bli gjennomført ?
Og la oss si på en global basis , er det faktisk mulig å stenge internett ?
Kommer aldri til å skje.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mulig, ja.. men med mindre det kommer en lov som tilsier at alle ISPer må stenge alle forbindelser basert på et signal fra president eller andre autoriteter, vil det nok ikke skje. Og den dagen det eventuelt kommer en sånn lov har noe gått fryktelig galt.

Kanskje i Nord-Korea, men jeg hverken tror eller håper at noe sånt kan skje her.
Trådstarter
Nei, jeg tror heller ikke det vill komme til Norge med de første 100 årene . Men ble nesten litt skremt av at et sånt lovforslag er i behandling. Er det i det hele tatt lovlig ? Jeg vil påstå at internett har blitt en hjørnesten i et demokrati i det 21 århundret . Spessielt med tanke på snakke og meningsfrihet . Men så virker jo USA mer som det er opptatt av å virke som et demokrati en å være et ...
Haha, er det ikke bare å skru av strømmen?

Blir ikke mye internett da vet jeg.
Tja. Dette var interessant.

Hva slags fordeler kan noen få ved å slå av internett for en tidsperiode? Midlertidig sensur kanskje?

Kanskje noen kan få tid og mulighet til å sette opp kopier av deler av internett? Eller bytte ut viktig hardware som endrer rammevilkårene for hvordan internett fungerer i dag, kanskje slik at folk kan risikere å en dag se falske nettsider på kommando?

Eller noe, haha.
Sist endret av Nisselue; 17. juni 2010 kl. 20:06.
Sitat av painmaster Vis innlegg
Nei, jeg tror heller ikke det vill komme til Norge med de første 100 årene . Men ble nesten litt skremt av at et sånt lovforslag er i behandling. Er det i det hele tatt lovlig ? Jeg vil påstå at internett har blitt en hjørnesten i et demokrati i det 21 århundret . Spessielt med tanke på snakke og meningsfrihet . Men så virker jo USA mer som det er opptatt av å virke som et demokrati en å være et ...
Vis hele sitatet...
Synes du har en altfor ensidig vinkling på det. Hvis jeg skal snu det andre veien:

Har ikke amerikanske borgere rett til at viktige sentrale institusjoner blir trygget selv om de er koblet til internett?

Tenk et scenario hvor nord-koreanske hackere får en kobling til New York børsen, burde ikke den folkevalgte Presidenten ha mulighten til å fatte en bestemmelse om at nå må en rekke internettkoblinger ned? Eller man har god grunn til å tro at noen hacker seg inn til nasjonalt energiforsyningssystemer?

Sitat av painmaster Vis innlegg
Hva slags fordeler kan noen få ved å slå av internett for en tidsperiode? .
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke være snakk om "hele" internett kontra deler av det, kanskje enkelttilkoblinger.

Man fjerner den umidelbare trusselen og gir seg selv tid til å utbedre sårbarheten og oppspore den som utfører et angrep.
Sist endret av Kinseek; 17. juni 2010 kl. 20:23.
Slik jeg ser det vil dette bli brukt for å kontrollere informasjonsflyten dersom det skulle være behov for det.
Noe jeg ikke ser på som særlig positivt, snarere tvert i mot.
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Synes du har en altfor ensidig vinkling på det. Hvis jeg skal snu det andre veien:

Har ikke amerikanske borgere rett til at viktige sentrale institusjoner blir trygget selv om de er koblet til internett?

Tenk et scenario hvor nord-koreanske hackere får en kobling til New York børsen, burde ikke den folkevalgte Presidenten ha mulighten til å fatte en bestemmelse om at nå må en rekke internettkoblinger ned? Eller man har god grunn til å tro at noen hacker seg inn til nasjonalt energiforsyningssystemer?


Det trenger ikke være snakk om "hele" internett kontra deler av det, kanskje enkelttilkoblinger.

Man fjerner den umidelbare trusselen og gir seg selv tid til å utbedre sårbarheten og oppspore den som utfører et angrep.
Vis hele sitatet...
Jeg har kanskje hatt en ensidig vinkling på dette ja beklager det, forstår absolutt det positive med det å kunne slå av deler av nettet og/eller deler av landet sitt internett vist det blir nødvengid i en cyber krig . Men syntest at det negative overgår det positive i denne saken . Det er derfor jeg vinklet det på den måten jeg gjorde
Man burde være like mye bekymret for at amerikanerene slår av GPS.
Selv om jeg aldri tror presidenten ville brukt det med mindre det var ytterst nødvendig, mener jeg allikevel at ingen skal kunne ha slik makt. Vi kan ikke ofre frihet for å være litt sikrere. Vi lever i en verden hvor det eksisterer risikoer, dette er noe vi bare må leve med, det er bare slik naturen fungerer.

Slik som USA hele veien oppgraderer sikkerheten sin synes jeg er skummelt. Det er faktisk en lov i noen delstater som sier at alle må til en hver tid bære bevis på at de er amerikanske statsborgere. Slik skal politiet kunne fakke såkalte "illegal aliens" (ikke romvesner :P ), i realiteten blir selvfølgelig ikke hvite amerikanere spurt. Det begynner å minne litt om det tredje riket som USA kjempet i mot for 70 år siden...

@ Kinseek
For det første syns jeg godt Nord-Korea kunne angrepet børsen i New York. Wall Street-gutta trenger en ny oppvekker, etter finanskrisen i 2008 har ikke noe forandra seg der, de gir fortsatt ut million bonuser til de folka som kjørte økonomien i dass i utgangspunktet.

Men tilbake til scenarioet ditt. Ok et cyberangrep på USA fra Nord-Korea er skummelt. Dette samme er et atomangrep fra Kina, skal USA beskytte seg fra dette bør de begynne å bygge byer under jorden, slik amerikanere kan leve i trygghet. I disse underjordsbyene skal alle selvfølgelig bli overvåket 24/7 slik at ingen kan drive på med noen skumle greier. De som overvåker blir også overvåket, faktisk så er oppgaven til alle som bor under jorden å overvåke hverandre.

Dette er selvfølgelig tull, men mange bekker små osv. husker ikke helt hvordan den går, men i hvertfall så er poenget mitt at dersom vi hele tiden prøver å beskytte oss mot farer kan vi ende opp i en eller annen sci-fi verden.

Skal vi prøve å beskytte oss mot alle mulige farer ender vi opp i hver vår personlige bunkers. Og selv da kan vi ikke sikre oss mot naturkatastrofer, som f.eks en gammastråle fra en fjern stjerne som svir hele planeten vår på et milisekund.

Hadde vi derimot vært roboter uten følelser og selvoppfattelse hadde et slik forslag vært ideelt.
Sammenligningen din er ikke gyldig. Å bygge massive byer under jorden medfører *enorme* kostnader. Å gi Presidenten en lovmessig mulighet til å også kunne utføre tiltak rettet mot internett-strukturen i krisetider er i seg selv en triviell kostnad. Filosofien din om at "hvis man forsøker forsvare seg mot trussler her og der så vil man etterhvert ha 1984" synes jeg ikke noe om. Hvorfor gidde engang ha sikkerhetskontroll på flyplasser - terroristene kan jo utdanne seg som piloter! Det er en alt-eller-ingenting tankegang som ikke er særlig hensiktmessig verken ene eller andre veien.

Å gi den utøvende myndighet mulighet til å respondere på trussler mot vitale samfunninteresser på internett ser jeg ikke helt problemet med. Politiet kan begrense din bevegelsfrihet på gaten under og etter et ran f.eks. - så hvorfor ikke på internett?

Om dette kan misbrukes, vel. Om myndighetene hadde skikkelig onde intensjoner hadde de vel ikke tatt bryet med å få til en lov som legitimerer det i det åpne.

Slik jeg er det har loven klare praktiske og fleksible fordeler.
Sist endret av Kinseek; 17. juni 2010 kl. 21:29.
Ikke gyldig? Hva? Det var et ekstremt eksempel for å få frem et poeng, er selvfølgelig et helt annet scenario, men det skal bare vise poenget mitt. Jeg er heller ikke for noen anarkistat hvor alle kan gjøre hva de vil. Selvfølgelig må vi ha spilleregler, det er noe av det som skiller oss fra apene. Men styrer det i en retning hvor vår frihet blir mer og mer begrenset ender vi opp som sauer.

Tviler også på at dette er noe som vil bli misbrukt, men tenk om noen velger å misbruke den. Vi vet ikke hva som vil skje i USA de neste årene, og la oss si at andre land adopterer dette. Liker ikke tanken på at noe så stort og viktig som internett skal kunne skrus av.
Det ekstreme poenget var ugyldig fordi, som jeg forklarte, det å bygge massive byer under jorden har enorme kostnader mens muligheten til å skru av hele (eller mer sannsynligvis) deler av internett i seg selv har 0 kostnader. Jeg synes det er greit å poengtere ved å trekke konsekvensene helt ut, men ditt eksempel ble epler og bananer da kostnadene ikke lar seg skru slik du fremstiller det. Dette lovforslaget har ingen løpende utgifter. Det er ikke snakk om nevneverdige økonomiske justeringer for å forsvare noe. Det er ikke snakk om løpende overvåking. Det er snakk om muligheten for den utøvende makt til å ta kontroll over deler av internett for å forsvare seg mot en potensiell trussell: f.eks. hackere som vil skade nasjonal infrastruktur på nett.

Internett er mange nettverk og med unntak av ICANN som styrer visse ting som domenenavn og slikt er det ikke engang mulig for noen aktører å "skru av hele internett". Iran kunne ikke "adoptere" muligheten til å skru av internett. USA kunne slå ned på ICANN, men alle andre nasjoner kunne raskt lage sin egen variant. Hele poenget med internett var å lage en struktur uten sentralstyring i sin tekniske implementasjon. Om noen tror at presidenten når får en "emergency button for emergency shutdown of the internet" så tror jeg det er en misforståelse og mangel av kunnskap om hva internett er.

Staten er aktiv deltaker på samfunnet mange plasser ellers og jeg ser ikke prinsippielle motsetninger mot at staten kan være aktiv på internett også - tvert om så tror jeg folk bør kreve i større grad at staten stiller opp mot trussler på nett som kan skade brede interesser.
Vel, hvis du har sett Hackers Wanted så veit du at hackerangrep frå andre land er eit reelt problem. Sjølvsagt kjem ikkje dette til å bli brukt med mindre det verkeleg trengs, og då har nok staten sjølv eit sikkert nettverk som gjer at deira kommunikasjon ikkje på nokon måte blir lamma.

Alikavel, eg tykkjer dette er alt for mykje makt å gi ein person. Internett er ikkje ein stat, det er ikkje styrt av nokon, og at ein person skal ha mogligheiten til å stengja heile nettet i eit land er skremmande. Hvis han kan gjera det, betyr det at andre kan gjera det.
Kostnader har ingenting med dette å gjøre...det er snakk om personlig frihet. Klarer du ikke se det så se vekk i fra det eksempelet så kan jeg finne på noe annet da. La oss heller si at presidenten fikk fullmakt til å låse alle dører slik du måtte holde deg hjemme dersom de trodde det var en sjans for at noe skummelt skulle skje.
Sist endret av Snoisses; 17. juni 2010 kl. 22:34.
Sitat av Basement Vis innlegg
Alikavel, eg tykkjer dette er alt for mykje makt å gi ein person. Internett er ikkje ein stat, det er ikkje styrt av nokon, og at ein person skal ha mogligheiten til å stengja heile nettet i eit land er skremmande. Hvis han kan gjera det, betyr det at andre kan gjera det.
Vis hele sitatet...
Vel, hva er det i praksis vi egentlig snakker om? Du - kanskje heller mest andre - insinuerer at internett enten er sentralt styrt (av design er det ikke det, hvis vi ser bort fra ICANN som lett kan erstattes) ei heller tror jeg det finnes noen killswitch på hardware og programmer som responderer på en kode og så slår seg av. Jeg syntes det virker som om noen tror man foreslår å gi en killswitch for hele internett til presidenten - noe som jo ikke engang er mulig. Lovforslaget gir kanskje juridiske muligheter for at presidenten kan skru av hele internett, men den teknologiske implementasjonen gjør at det ikke er mulig. I praksis vil det bety at amerikanske myndigheter kan gi pekefingre til private aktører i krisesituasjoner og at de da får en viss styringskontroll.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Vel, hva er det i praksis vi egentlig snakker om? Du - kanskje heller mest andre - insinuerer at internett enten er sentralt styrt (av design er det ikke det, hvis vi ser bort fra ICANN som lett kan erstattes) ei heller tror jeg det finnes noen killswitch på hardware og programmer som responderer på en kode og så slår seg av. Jeg syntes det virker som om noen tror man foreslår å gi en killswitch for hele internett til presidenten - noe som jo ikke engang er mulig. Lovforslaget gir kanskje juridiske muligheter for at presidenten kan skru av hele internett, men den teknologiske implementasjonen gjør at det ikke er mulig. I praksis vil det bety at amerikanske myndigheter kan gi pekefingre til private aktører i krisesituasjoner og at de da får en viss styringskontroll.
Vis hele sitatet...
Eg trur nå i hovudsak at Obama i dette tilfellet ville fått makta til å, utan å ta ut ei kjenning i retten, stengja ned dei fleste eller alle private aktørane på markedet. Type AT&T og liknande.

Eg trur ikkje det går så mykje ut på å stengja internett, men å gjera det vanskeligare for eit eventuelt cyberangrep å lukkas. Then again, om nokon er gode nok til å utføra eit cyberangrep på Amerika som verkeleg kan gjera ein del skade, vil ikkje eit par stengte leverandørar endra noko. Eg forstår ikkje poenget med lovforslaget.
Sitat av Snoisses Vis innlegg
Kostnader har ingenting med dette å gjøre...det er snakk om personlig frihet. Klarer du ikke se det så se vekk i fra det eksempelet så kan jeg finne på noe annet da. La oss heller si at presidenten fikk fullmakt til å låse alle dører slik du måtte holde deg hjemme dersom de trodde det var en sjans for at noe skummelt skulle skje.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Kostnader har selvsagt noe med dette å gjøre. Om kostnaden til personlig frihet blir for stor så kan det selvsagt være prinsipielt galt av staten å kreve noe. Opprettholdelsen av privat eiendom kan ofte ha store kostnader for felleskapet - men typisk sett anser vi kostnaden for individuell frihet større om vi alltid skulle si at felleskapet bestemmer.

Typisk sett har de fleste myndigheter anledning til å begrense personlig frihet i nødssituasjoner. Blir det krig (nødssituasjon om noe) kan du fint bli nektet å gå ut av huset ditt, spesielt om natten.

En nærliggende analogi er flyreiser. Hvis myndighetene tror at skumle terror-aktiviteter pågår kan de ta vekk din personlige frihet til å fly (du blir ikke spurt om du synes det er greit å ta risikoen) og sette alle fly på bakken - mao. låse infrastrukturen til fly. Med internett så blir det jo det samme i en nødsituasjon: man ser at noen ønsker gjøre enorm skade gjenom infrastrukturen, her internett, så man begrenser infrastrukturen. Merk at det først og fremst ikke er snakk om helhetlig skru av hele greien, men å kunne gi raske pekefingre til private aktører under en krisesituasjon. Altså i større grad si at fly (internetilkoblinger) fra noen områder (fra klienter i nord-korea eller en husblokk i New York) må settes på bakken (kobles ut).


Sitat av Basement Vis innlegg
Then again, om nokon er gode nok til å utføra eit cyberangrep på Amerika som verkeleg kan gjera ein del skade, vil ikkje eit par stengte leverandørar endra noko. Eg forstår ikkje poenget med lovforslaget.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du tar veldig feil. Å stenge leverandører (mer sannsynlig: kreve at leverandørene stenger koblinger fra enkelte klienter) vil gi deg tid til å etterforske opprinnelsen av trusselen (hackerne som jo sitter en plass i verden) eller utbedre svakheten i systemet som hackerne vil utnytte. Lovforslaget betyr at myndighetene kan umidelbart svare på en trussel fra internett uten å vente en måned på at en domstol skal si at AT&T må gi IPen til en hacker som kan skade nasjonen.
Sist endret av Kinseek; 17. juni 2010 kl. 22:59.
Kommer aldri til å skje. Alle som spiller MW2 og CS og sånne spill som trenger internet vil være i mot det og det er jaggu meg mange xD
Sist endret av WriteXRiot; 17. juni 2010 kl. 22:57.
Har nok ikke satt meg godt nok inn i hva som faktisk er greia her. Slik som jeg forstod det ut ifra trådstarter, skal presidenten ha mulighet til å kunne skru av internett i USA. Om det er mulig vet jeg ikke, ettersom jeg ikke har nok kunnskap innen dette feltet. Dersom det derimot er mulig så liker jeg det ikke. USA har kanskje den mest paranoide regjeringen i verden og nøler ikke med å trampe over personlig frihet for å muligens avdekke et kriminelt/terrorist nettverk. Så jeg ser for meg at det fint kan bli misbrukt, riktignok ikke av den nåværende regjeringen, men får vi en ny Bush bak rattet i USA så er det fult mulig.

Mulig jeg skriver veldig uklart, men kostnader har ikke noe med eksempelet mitt å gjøre. Det var et ekstremt eksempel på hvordan fremtiden kunne se ut dersom staten skulle beskytte oss mot alt mulig. Har ikke peiling på hvordan dette skulle gjennomføres rent kostnadsmessig og logistikkmessig eller om det i det hele tatt ville bli godtatt av befolkningen, men det er ikke så viktig fordi det var et ekstremt eksempel som jeg brukte for å få frem et poeng. Så la vær å kommentere det. Som jeg sa tidligere se bort i fra det dersom du ikke klarer å bruke fantasien litt.

Virker som om du vet hva du snakker om når det gjelder internett. Og dersom
det kun er mulig å stenge ned ulike nettverk så er vel dette ikke noen stor nyhet? Da er det vel bare snakk om at presidenten skal få tilgang på dette?
Only in america - Noen ganger så kan man faktisk si det
Sitat av Snoisses Vis innlegg
Har nok ikke satt meg godt nok inn i hva som faktisk er greia her. Slik som jeg forstod det ut ifra trådstarter, skal presidenten ha mulighet til å kunne skru av internett i USA.
Vis hele sitatet...
Det er den tabloide ekstremifisering av de ytterste konsekvensene av forslaget. Presidenten (og norske regjering for den saks skyld) har også mulighet til å tvinge alle borgerne ut i skogen mot deres vilje uten at det er så veldig oppsiktsvekkende når man tenker at det jo dreier seg om verneplikt i det tilfellet.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Og dersom
det kun er mulig å stenge ned ulike nettverk så er vel dette ikke noen stor nyhet? Da er det vel bare snakk om at presidenten skal få tilgang på dette?
Vis hele sitatet...
Altså vi har brannvesen, politi, legevakt, militæret og alt mulig som beskytter oss mot trussler; og da ser ikke jeg det prinsippielle mot at staten også påtar seg ansvar for å håndtere infrastruktur på internett i krisetider. Staten kunne sikkert også misbrukt politiets mulighet til å dirigere folk vekk fra områder under krise/statsbesøk til også omfatte "skjulte trusler under valget" slik at folk ikke fikk stemme, men jeg tror få ville hoppe på den argumentasjonsrekken. Men her med internett later det litt til som om folk gjør netopp det. Politiet kan stanse kriminell atferd på gaten uten å på forhånd få en domstolsavgjørelse som godkjenner det (ellers hadde det jo vært umulig) og slik jeg forstår forslaget er det å juridisk sett få til det samme på internett mot nasjonale interesser eller elers når en krise påkrever det.

Og det er selvsagt ikke mulig å stenge ned hele internett globalt, selv om USA ville det. I beste fall kan du destabilisere det en liten stund når ICANN blir rammet, men alle nettverkene vil jo ganske fort korrigere seg selv etter det frafallet.
Sist endret av Kinseek; 18. juni 2010 kl. 00:26.
Sitat fra digi.no:
Bedriftene på listen skal «umiddelbart rette seg etter ethvert krisetiltak» som dette senteret beordrer. Som eksempler på mulige tiltak oppgis ordre om å stenge all tilgang til Internett i geografiske områder, eller sperre for all Internett-forbindelse med bestemte land. Presidenten vil også kunne beordre full isolasjon av bedrifter, organisasjoner, personer og instanser.

Om det skjer noe, for eksempel en "terror-aksjon" i en storby og det er ønskelig for myndighetene å kontrollere hvor fort nyhetene sprer seg, for ikke å skape panikk (eller en hvilken som helst annen grunn som er tilstrekkelig), da vil de jo kunne stenge all tilgang til Internett i den aktuelle og nærliggende byer? (Dårlig eksempel, men forhåpentligvis forståelig)

Noe som, slik jeg tolker det, gir presidenten, mer eller mindre, full kontroll over Internett (i USA) og terror blir brukt som et slags trumf-kort for å innføre alskens tvilsomme lover og regler (DLD).

Eddit: Tenkte ikke på USA når jeg siktet til DLD, men her i Norge og EUog at terror blir brukt til å trumfe med verden over
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Man burde være like mye bekymret for at amerikanerene slår av GPS.
Vis hele sitatet...
Kill switch funksjonaliteten har vel strengt tatt blitt fjernet fra GPS-systemet til USA, NAVSTAR. Det er bare eldre satelitter som enda har denne funksjonaliteten, men ikke nok til å effektivt stenge ned GPS-systemet for sivile applikasjoner. Jeg klarer utrolig nok ikke å finne noen kilder på dette, får oppdatere posten hvis jeg klarer å tråle frem noe.

Når det kommer til saken som er tatt opp er det vel mer diskutert hvorvidt USA's President skal kunne ISOLERE seg i et nødstilfelle, noe som for min del virker naturlig. Det er ikke som om man i krigstid lar fienden vandre rett inn i landet ens. Problemet er for "oss andre" som kan få problemer fordi systemer vi er avhengige av ligger i USA.