Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 20880
For et par dager siden prøvde jeg for første gang soppen Psilocybe Cubensis, en sopp jeg ble totalt forelska i. Og de siste par dagene har jeg googla litt etter hvor jeg kan få tak i mer, og i dag snubla jeg over denne:
http://www.elephantos.com/product_in...ath=79_130_118

Hvor trygt er det for meg å bestille dette kitet til min hjemadresse?
Vil jeg få problemer om den blir stoppa i tollen?

Kom over dette på www.espdb.no:
"Vi understreker at oppføringen av flere sopparter på narkotikalista kun gjelder for tørket sopp. Fersk sopp og dyrkesett er en lovlig handelsvare innen EFTA."
Kjøp Visa SpendOn på narvesen med kontanter. Gå til et bibliotek eller bruk proxy og bestill til din adresse. Da har de ingenting som kan spores tilbake til deg. Da kan du nekte så mye du vil til politiet hvis du får trøbbel, da alle kan sende ulovelige substanser til deg for å få deg i trøbbel.

Hvis du vil være litt "dust" kan du jo putte adressen til en god kompis og ikke fortelle han om det, og hvis han kommer i trøbbel vet jo han ingenting om dette. Husk å velg en fyr som ikke kommer med balltrær etter deg da. Er han en god kompis så tar han det sikker veldig bra.

Ellers har jeg ingen personlige erfaringer med dette, men vil tror politet har andre ting å ta seg av at det ikke blir noen politisak hvis det blir stoppet. Du får nok bare et brev i posten og du blir pliktet til å oppgi resept eller så blir det sendt tilbake.

Lykke til!
Psilocybinum står på narkotikalisten, og growkits med ferdig mycelium inneholder psilocybin, derfor er det ulovlig. Sporer er lovlig though.

Det er en sjanse for at onkel blå kommer på døren din hvis posten finner den pakken.
Sist endret av Grix; 2. juni 2010 kl. 07:14.
politi hunder er ikke trent til å finne sopp
Sitat av Sheek Vis innlegg
Kom over dette på www.espdb.no:
"Vi understreker at oppføringen av flere sopparter på narkotikalista kun gjelder for tørket sopp. Fersk sopp og dyrkesett er en lovlig handelsvare innen EFTA."
Vis hele sitatet...
Vel, de som stod bak espdb.no ble selv tatt for salg av fersk sopp. De tok ikke saken til retten, men jeg vil tro de ville blitt dømt. Norge har en tendens til å ville overstyre EØS-lovverk.
Sitat av Grix Vis innlegg
Det er en sjanse for at onkel blå kommer på døren din hvis posten finner den pakken.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på den. Sporer går gjennom som vann gjennom en sil. Og om noen skulle lure, er det matsopp
Sheek's Avatar
Trådstarter
17 4
Vel, tror nesten jeg skal ta sjansen på å bestille. Tviler egentlig på at snuten kommer på døra, men det er vel mulig at jeg kommer til å få en form for bot fra tollvesenet i posten om det skulle bli stoppa?

Og hvordan hjelper det å bestille med Visa SpendOn og gjennom Proxy når de likevel har både navnet mitt og adressen?
Sitat av Sheek Vis innlegg
Vel, tror nesten jeg skal ta sjansen på å bestille. Tviler egentlig på at snuten kommer på døra, men det er vel mulig at jeg kommer til å få en form for bot fra tollvesenet i posten om det skulle bli stoppa?

Og hvordan hjelper det å bestille med Visa SpendOn og gjennom Proxy når de likevel har både navnet mitt og adressen?
Vis hele sitatet...
Er du redd for sporing av transaksjonen, kan du høre om de kan motta cash-through-mail, og om de sletter eller har addressen på en kryptert server.
Sitat av Sheek Vis innlegg
Vel, tror nesten jeg skal ta sjansen på å bestille. Tviler egentlig på at snuten kommer på døra, men det er vel mulig at jeg kommer til å få en form for bot fra tollvesenet i posten om det skulle bli stoppa?
Vis hele sitatet...
Hvis pakken ikke inneholder annet enn sporer og dyrkemedium, vil du ikke kunne få noen bot, ettersom varen ikke er ulovlig. At du vil bli innkalt til avhør er imdilertid ikke umulig.
"Hva cubensissporer? Var det ikke kantarell???? *coolface*"
så er man gjennom det avhøret.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Tviler sterkt på den. Sporer går gjennom som vann gjennom en sil. Og om noen skulle lure, er det matsopp
Vis hele sitatet...
Men så er det heller ikke sporer OP skal bestille, men levende mycelia med psilocybin. Det kan regnes som dyrking av narkotika, som vanligvis blir straffet svært hardt (lang tid i fengsel). Har hørt at det er ca 50/50 prosent sjanse at pakken blir funnet. Er det verdt det?
Sist endret av Grix; 2. juni 2010 kl. 13:04.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
"Hva cubensissporer? Var det ikke kantarell???? *coolface*"
så er man gjennom det avhøret.
Vis hele sitatet...
Jeg sjekket, og som Grix poengterer er det ferdig mycelium. Dette vil kunne regnes som narkotika.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg sjekket, og som Grix poengterer er det ferdig mycelium. Dette vil kunne regnes som narkotika.
Vis hele sitatet...
hva er sammenligningen mellom mycelium og narkotika egentlig? Trodde dette var felles base for sopp, og at det vokste under bakken rundt hele kloden.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
hva er sammenligningen mellom mycelium og narkotika egentlig? Trodde dette var felles base for sopp, og at det vokste under bakken rundt hele kloden.
Vis hele sitatet...
Mycelium er ikke "felles" for alle sopptyper! Hvis du tenker på sopp som en plante, så er mycelium den rotnettverk. Eller, det blir egentlig mer riktig å si at soppen er et eple, mens mycelium er epletreet. Selve soppen er bare frukten.

Psilocybe-mycelium inneholder psilocybin, og kan dermed regnes som narkotika.

Det er helt riktig at det forekommer sopp, og dermed mycelium, over hele jorden.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Mycelium er ikke "felles" for alle sopptyper! Hvis du tenker på sopp som en plante, så er mycelium den rotnettverk. Eller, det blir egentlig mer riktig å si at soppen er et eple, mens mycelium er epletreet. Selve soppen er bare frukten.

Psilocybe-mycelium inneholder psilocybin, og kan dermed regnes som narkotika.

Det er helt riktig at det forekommer sopp, og dermed mycelium, over hele jorden.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Jeg har forstått det sånn at man kan "dyrke" frem myceliumet(?), hvis man må få det fra en leverandør, bremser det mine planer Slikt som mycelium burde ikke være ulovlig, vi har altfor mye å takke det for.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Takk for svar. Jeg har forstått det sånn at man kan "dyrke" frem myceliumet(?), hvis man må få det fra en leverandør, bremser det mine planer
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å kultivere myelium selv. Dette gjøres ved å inokulere et gromedium med soppsporer, som så danner mycelium, om forholdene (tempertur, fuktighet, andre sporer og mikroorganismer, lysforld etc.) ligger til rette for det.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Slikt som mycelium burde ikke være ulovlig, vi har altfor mye å takke det for.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Det er kun mycelium av den typen som inneholder psilocybin som er forbudt. Enkelte vil nok være enig i at vi "har mye å takke sopp for", mens de aller fleste vil ikke skjønne hva du sikter til her. Utdyp gjerne!
Må ikke man ta relativt grove tester for å finne ut hvilket mycelium som er i grow-kitet?

Bare lurte litt på hvordan tollerene finner ut om det er psilocybin innhold i myceliumet?
Sheek's Avatar
Trådstarter
17 4
Vel, når er i hvertfall growkitet bestilt. Kommer snuten på døra og kaster meg på cella så skal jeg opplyse om det her.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Må ikke man ta relativt grove tester for å finne ut hvilket mycelium som er i grow-kitet?
Vis hele sitatet...
Antakelig står det utenpå. Om det ikke gjør det, er det bare for tollen å dyrke frem soppen. Det går jo mer eller mindre av seg selv med et slikt kit
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hva mener du? Det er kun mycelium av den typen som inneholder psilocybin som er forbudt. Enkelte vil nok være enig i at vi "har mye å takke sopp for", mens de aller fleste vil ikke skjønne hva du sikter til her. Utdyp gjerne!
Vis hele sitatet...
Jeg mener mycelium uavhengig av psilocybininnhold eller ikke burde være fult lovlig. Sopp er naturens opprydder (fjerning av avfall, skadedyr ol? Ingen problem, det finnes en sopp for det! Interessant link om dette tema: http://blog.ted.com/2008/05/paul_stamets.php), næringsrik mat og et rusmiddel som virkelig setter verden i perspektiv. Kan vell kortes ned til at jeg mener psilocybin ikke burde vært ulovlig, når dette midlet har "guidet" mennesker ved hjelp av sjamaner i årtusener, mye bedre enn det nye styremåter og pengefiksering har klart. Litt OT og rotete innlegg
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitter du fortsatt i cella eller ?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Å innføre sporer er ulovlig det også, men hvordan de skal bevise at det er psilocybinsopp er annen sak. Jeg kan ikke husket å ha funnet en sak om prints eller kanyler på lovdata. Det er det at det er forstadiet til en art med narkotisk innhold som gjør den ulovlig! Kan ikke se at det skal gjelde annerledes for sporer enn det gjelder for frø.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Å innføre sporer er ulovlig det også, men hvordan de skal bevise at det er psilocybinsopp er annen sak.
Vis hele sitatet...
Sikkert avhengig av hvilket distrikt du befinner deg i, men er de ute etter å ta deg og sløse med ressurser (som ikke er uvanlig), så blir sporer som er merket som en art av matsopp sendt videre til lab, for å se hvilken art det er snakk om (hvis det skulle bli stoppet i tollen). Så vanskelig å bevise art er det ikke, det er bare snakk om hvor mye ressurser de vil bruke på det.

Ferdig utviklet mycelium inneholder psilocybin, og vil bli sett på som mer "alvorlig" innførsel.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei, gjør en liten bump.
Hva ville skjedd om jeg bestilte en sånn her growkit nå i 2015?
Er det ulovlig?
Noen med erfaringer?
Dersom du får spørsmål fra toll eller politi, ikke si at det er en grow kit for kantareller i alle fall. Kantareller er avhengige av å kolonisere røttene til en vertsplante, de vil ikke vokse i popcorn og lignende vekstmedium.
Klem fra Betty
Uvaksinert 👍
Sitat av 4pekatt1 Vis innlegg
Hei, gjør en liten bump.
Hva ville skjedd om jeg bestilte en sånn her growkit nå i 2015?
Er det ulovlig?
Noen med erfaringer?
Vis hele sitatet...
Ja, det ER ulovlig. frø, sporer, printings, syrinngs etc er alle ulovlige hvis de kan bli til narkotika.
Ulovlig har det blitt men rent hypotetisk så burde bestilling med spendon og proxy fortsatt være det sikreste. Blir pakken tatt og du må ned på lensmannskontoret og forklare deg så er det bare å nekte så lenge du vet at bestillingen ikke kan spores direkte tilbake til deg.
Noen med erfaringer da? Har egentlig litt lyst til å bestille det
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av roundpotato Vis innlegg
Noen med erfaringer da? Har egentlig litt lyst til å bestille det
Vis hele sitatet...
Du spør jo om noe som ikke kan svares på, noen har blitt tatt, andre har blitt heldige, du finner ingen nøyaktig statistikk på dette.

Skal du leke med slikt, må du være inneforstått med risikoen, case closed.
Sitat av roundpotato Vis innlegg
Noen med erfaringer da? Har egentlig litt lyst til å bestille det
Vis hele sitatet...
På den nye serien Norge på dop, episoden som kom ut igår (episode 2) så fant de et sånt growkit ganske enkelt, pakken ble valgt ut siden den var fra Nederland, så om du skal kjøpe growkit burde du kanskje finne noen som selger fra andre land enn Nederland eller Tyskland.
Sitat av roundpotato Vis innlegg
Har egentlig litt lyst til å bestille det
Vis hele sitatet...
Beste er å bestille kun sporer, ikke i ferdig sprøyte, men som prints.

Disse sendes i vanlig brevkonvolutt uten avsender. Jeg kan ikke forestille
meg at noe slikt vil bli stoppet, med mindre du allerede er i søkelyset for
tvilsomme bestillinger fra før.

Det er selvsagt littegrann jobb å dyrke fra scratch, men det er ikke på
noen som helst måte vanskelig.
Hadde vært utrolig kult å gjort dette med flein. Må bare få fram sporer fra den hvis jeg skulle finne noen, men spennende å se den vokse og også passe på at alt blir riktig osv.

orker ikke bestille noe grow kit foreløpig, men å gjort det fra scratch hadde vært dritfett.
Sist endret av roundpotato; 23. september 2015 kl. 16:44.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Å gjøre det med flein kan du glemme. Det er en av de vanskeligste soppene å gro frem i kunstige omgivelser, prøv deg heller på den lette typen Psilocybe mexicana.

Såvidt jeg vet er det noen laboratorium pluss noen ekstreme soppentusiaster som har klart å dyrke frem Psilocybe Semilanceata (Spiss fleinsopp)
Har hørt at det enkleste er trøfler?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vil understøtte noen av erfaringene i denne tråden.

Mine pakker stopper de til stadighet. I en annen tråd, av en som jobbet for postsorteringssentralen, ble det antydet at datamaskinene kan sortere ut post til en slags "svarteliste". Dvs., at de plukker ut adresser fra en liste som blir sendt til kontroll. Så vidt jeg vet, mener jeg å huske en jurist uttale seg om at en slik praksis teoretisk ikke ville være ulovlig, siden det er opp til tollvesnet å bestemme hvilke pakker som skal tas ut. Så, hvorfor ikke bare ta alle som går til kriminelle? Alle "lyssky" pakker jeg har bestilt har ikke kommet fram på en to-tre år, snuten har sluttet å innkalle meg. (btw har bestilt fra flere sider)


Jaja, vet ikke jeg. Uansett, har sinnsykt lyst å dyrke igjen. Men har aldri fått det til med sporer, det kommer ingenting fram. Uten dyrkesett eller i hvert fall syringes virker det nærmest umulig.
Uvaksinert 👍
Sitat av Knopp Vis innlegg
Har hørt at det enkleste er trøfler?
Vis hele sitatet...
Skal selv prøve å klone en trøffel så håper det er enkelt ;-)