Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4909
Hei, begynner å mistenke at jeg muligens er i startfasen til å utvikle HPPD.
Har et par av de visuele forstyrelsene som går igjen, men ingen av de psykiske som f. eks angst eller depersonaliserings.
Har holdt mye på med psykadelia i år, og hadde en stund et veldig stort forbruk av LSD, 25i nbome, fleinsopp og MDMA.

Bilde av hvordan det ser ut
Har omtrent sånn "noise" hele dagen, det varierer i styrke avhengig av dagsformen min, er jeg veldig trøtt eller litt stressa så merker jeg det blir mye mer intenst.
Når det kommer til rusmidler så blir det en del sterkere etter jeg røyker cannabis, men jeg merker ikke noe forskjell når jeg tar f.eks LSD eller sopp.

Dette er egentlig ikke noe som plager meg, men tenkte det kanskje er på tide å ta en tur til legen.
Det jeg lurer på da er om de fleste leger kan noe om HPPD? Kan jeg være åpen om rusbruket mitt uten å bekymre meg for at jeg mister lappen? Hvordan behandling kan jeg forvente vist jeg faktisk har HPPD?
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Kan jeg være åpen om rusbruket mitt uten å bekymre meg for at jeg mister lappen?
Vis hele sitatet...
Nei. Fastlegen din kan rapportere dette til fylkeslegen som kan vurdere om du bør ha lappen eller ikke. Og synes du noen med HPPD har noe bak rattet å gjøre?
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Det kommer helt ann på hvor kraftig det er, jeg merker ikke noe til det når jeg kjører bil. Men vist jeg sitter hjemme i stua så merker jeg det.
Som sakt så er det ikke så ille at det går utover noe i hverdagen, men ønsker jo ikke at det skal bli noe værre, så hadde jo vært fint å ta en prat med legen men tror jeg dropper det vist jeg risikerer å miste førekortet..
Det er ikke mye en lege kan gjøre med slikt, vedder på at du vet mer om temaet enn legen selv. Slik det er blitt nå til dags er det heller ikke trygt å fortelle sånn umoral til helsevesenet. Du kan kanskje få noe anitpsykotika av psykiatrien i ekstreme tilfeller, men slike piller i seg selv ville gitt deg en sprø hverdag. Var jeg deg ville jeg heller roet meg en smule ned om du føler du har et overdrevent bruk av diverse stoffer. Slik visuell støy som du linker til ekstremt vanlige å se i utgangspunktet, selv om jeg ikke tviler på at psykedelika kan gjøre oppfattelsen av fenomenet sterkere. Jeg har selv sett slikt konstant gjennom hele livet, og i mens jeg skriver dette innlegget er det en haug av vibrerende bittesmå prikker på absolutt alle overflater jeg ser på.

Det virker som det ikke er uvanlig å oppleve små visuelle forandringer i hverdagen etter psykedelikabruk. For de aller fleste blir dette aldri noe problem og forsvinner gjerne av seg selv eller «glemmes» i løpet av måneder, eller få år. Jeg tror det at vi har en skummel diagnose som kalles HPPD er med på å skape frykt som igjen maner frem et økt fokus på alt som skjer i synsfeltet. Jeg opplevde bølging og slikt i flere år, og grunnen til at jeg ble skremt i starten var på grunn av denne ekle beryktede diagnosen, fysj.
HPPD er ikke noe vi lærer om i medisinstudiet for å si det sånn. Sannsynligheten for at en fastlege har peiling på dette er minimal. Det finnes heller ingen god behandling (foruten piller du egentlig ikke vil ha). Siden de visuelle forstyrrelsene ikke plager deg - hadde jeg latt det ligge. Ro ned på uforsvarlig psykedelika bruk en stund - og du skal se at det gir seg.
Slik støy er typisk for HPPD, men det er også noe man kan oppleve ellers, og som kan vedvare etter en psykedelisk opplevelse en liten stund for så å forsvinne – dette gjelder også andre symptomer, og det kan være greit å ta det med ro, som flere her sier.

Men at HPPD er en reell greie, er det ikke noen tvil om, med kraftige forstyrrelser i årevis, potensielt livet ut. Noen, som du kan lese om på hppdonline.com, har faktisk positive erfaringer med antiepileptikumet levetiracetam (bedre kjent som Keppra), andre med levodopa. Men du er langt, langt unna å skulle behandle dette medikamelt.
Kom over dette her om dagen. CEV "nivå 1" kunne minne litt om det du snakker om.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_hallucination
Prøv å kontakt xtapolapocetl fra bruket her. Han har skrevet en lang tråd om hans erfaring med HPPD, her. Mener å huske han i den tråden nevnte et forum omkring HPPD og livet med det.

Tipper han kan mest om det fra dette bruket hvertfall. Usikker på om han fortsatt er på forumet her da siste posten hans kom i 2011 en gang.
Den noisen du snakker om, jeg ser det samme, og etter å ha søkt litt rudt fant jeg ut at det kan være noe som heter Visual Snow.

http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_snow
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Prøv å kontakt xtapolapocetl fra bruket her. Han har skrevet en lang tråd om hans erfaring med HPPD, her. Mener å huske han i den tråden nevnte et forum omkring HPPD og livet med det.

Tipper han kan mest om det fra dette bruket hvertfall. Usikker på om han fortsatt er på forumet her da siste posten hans kom i 2011 en gang.
Vis hele sitatet...

Jeg ville definitivt kontaktet xtapolapocetl Ikke freak ut kompis, dette er garantert noe som vil gå over etter en litt lengre stund, eller en kortere stund. Hør med ham om han har noen tips til hvordan du får sett på det som litt 'positivt' som har selv gjorde under sine år
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Takk for beroligende svar folkens
Sliter med å huske når det begynte, men la egentlig ikke merke til det før jeg leste om HPPD, trodde sånn "noise" var noe alle så.
Men skal roe litt ned på bruken av psykadelia fremover, just in case!
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Takk for beroligende svar folkens
Sliter med å huske når det begynte, men la egentlig ikke merke til det før jeg leste om HPPD, trodde sånn "noise" var noe alle så.
Men skal roe litt ned på bruken av psykadelia fremover, just in case!
Vis hele sitatet...
Prøv å finne ut om det kan hjelpe å holde seg unna all rus, iallefall i en liten stund til du merker at effekten gir seg litt. Kan ikke forstå at hverken cannabis/alkohol er med å hjelpe til på helbredelsen, ettersom disse to stoffene (Og selvsagt flere stoffer som amf) er med å forsterke effekten Gjør som meg, prøv å holde deg helt rusfri i minst en mnd., uansett hvor vanskelig og ufattelig kjedelig dette kan være. Er du heldig så er dette bare en advarsel fra hjernen som prøver å si ifra til deg at du muligens ikke har psyken for psykadelika? Kanskje spesielt LSD, jeg har faktisk ikke peiling.
Må bare sende på en PM om du vil prate

Sitat av WikiHow
If you take any illegal unprescribed drugs, stop and stop now. This applies especially to visually active drugs like LSD, cannabis and the tryptamine (e.g. Magic Mushrooms) and phenethylamine (MDMA, mescaline) classes of drugs (better known as psychedelics). If you are serious about ever seeing things the way you used to, refrain from all substances. You should also avoid caffeine, alcohol and tobacco until you have figured out what makes it worse and what doesn't.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia
In some cases, HPPD appears to have a sudden onset after a single drug experience, strongly suggesting the drug played a direct role in triggering symptoms. But in other cases, people report gradual worsening of symptoms with ongoing drug use. Drugs that have been associated with HPPD include LSD, 2C-E, 2C-I, 5-MeO-DiPT, MDA, MDMA, psilocybin, diphenhydramine, PCP, synthetic cannabis, and high doses of dextromethorphan. Additionally there are anecdotal reports of the atypical psychedelic Salvia divinorum causing persisting symptoms consistent with HPPD
Vis hele sitatet...
Sist endret av SoppVandreren; 13. desember 2014 kl. 10:23.
2c-hjerneskade
EyesWideShut's Avatar
Trådstarter
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Prøv å finne ut om det kan hjelpe å holde seg unna all rus, iallefall i en liten stund til du merker at effekten gir seg litt. Kan ikke forstå at hverken cannabis/alkohol er med å hjelpe til på helbredelsen, ettersom disse to stoffene (Og selvsagt flere stoffer som amf) er med å forsterke effekten Gjør som meg, prøv å holde deg helt rusfri i minst en mnd., uansett hvor vanskelig og ufattelig kjedelig dette kan være. Er du heldig så er dette bare en advarsel fra hjernen som prøver å si ifra til deg at du muligens ikke har psyken for psykadelika? Kanskje spesielt LSD, jeg har faktisk ikke peiling.
Må bare sende på en PM om du vil prate
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg blir å slutte å røyke cannabis, eller slutte med psykadelia for den saks skyld, har eksprimentert med det i 2 år nå, og jeg ser flere positive enn negative sider så langt.
Amfetamin og nikotin sluttet jeg med etter min forrige syretrip, da jeg fikk en liten åpenbaring i løpet av turen.

Tror ikke det med HPPD har noe med psyken min å gjøre akkurat, føler selv at jeg har en ganske sterk psyke, og har det ganske bra med meg selv

Men jeg skal ta det litt roligere framover, er allerede 2 måender siden sist jeg trippet, og det blir vertfall noen måneder til neste gang!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Takk for beroligende svar folkens
Sliter med å huske når det begynte, men la egentlig ikke merke til det før jeg leste om HPPD, trodde sånn "noise" var noe alle så.
Men skal roe litt ned på bruken av psykadelia fremover, just in case!
Vis hele sitatet...
jeg fikk sånn støy lenge før jeg begynnte og bruke stoffer, har lest meg opp på at det og andre ting du kan se i synet ditt er rett og slett støv som sitter på øyet, og dette vil faktisk bare øke med alderen noen i større grad en andre.

skyt meg hvis jeg tar feil da jeg ikke husker hvor jeg har det ifra. men det gav mening for meg å har vell mistet det meste av disse effektene etter jeg begynnte å røyke weed på dagli basis for mange år siden
▼ ... over en måned senere ... ▼
HPPD er ikke linket til psykedelika, jamfør Pål Ørjan Johannesen og Teri S.Krebs sin forskning.
HPPD har større prevalens blant folk som ikke har brukt psykedelika enn motsatt.
Dette er en gammel myte. Mennesker med angst/depresjon har tendens til å få HPPD. Det blir sett på som psykosomatisk.

“Flashbacks” and Perceptual Phenomena

In this study, lifetime use of psychedelics and past year use of LSD was not associated with past year symptoms of visual phenomena (“seeing something others could not”), panic attacks, psychosis, or overall serious psychological distress. Thus, our findings does not support either the idea of “flashbacks” described in extreme cases as recurrent psychotic episodes, hallucinations, or panic attacks, or the more recent “hallucinogen persisting perceptual disorder” (HPPD) described as persistent visual phenomena with accompanying anxiety and distress. All of the purported symptoms of HPPD are also present in people who have never used psychedelics [42], [43]. Occasional visual phenomena are common in the general population [44], [45], especially among people with anxiety disorders [46]. Recent randomized controlled trials with psilocybin do not report any cases of “flashbacks” or persistent visual phenomena [8], [9], [20]. Interviews with over 500 regular participants in Native American peyote ceremonies did not identify anyone with “flashbacks” or persistent visual symptoms [37]. Interviews with 120 adults in the US complaining of persistent visual symptoms found that only 5% had ever used LSD (in comparison, over 10% of the general US adult population has used LSD [4]) and there did not seem to be any relationship between drug use and visual symptoms [47]. Only two small studies have reported higher rates of visual symptoms in LSD users compared to non-users [42], [43]. Both studies had serious methodological problems: participants in both studies were psychiatric inpatients who knew that the purpose of the studies was to document harms from LSD; the LSD group and the control groups were not matched on other drug use or psychiatric diagnosis; and in the first study several of the people included in the LSD group were later found to have epilepsy, panic, anxiety, affective disorder, or temporoparietal abnormalities that may be related to visual symptoms [48]. In case reports of “flashbacks” or HPPD, symptom onset is often weeks, even years, after last psychedelic use, and a causal relationship between persistent perceptual symptoms and use of psychedelics remains unproven. Overall, the validity of the HPPD diagnosis remains scant. HPPD appears to fit within the somatic symptom disorders [49]. In an illustrative case example, a young man was diagnosed with HPPD by the originator of the diagnosis; symptoms began in conjunction with major life changes and several weeks after taking LSD; on initial consultation with physicians, he was told that his vision was fine and somatization disorder was implied; he improved after psychotherapy for his depression and worries, and reassurance that his visual experiences were ordinary perceptual phenomena that most people ignore [50].

hele studien:

http://journals.plos.org/plosone/art...l.pone.0063972

HPPD er ikke linket til psykedelika, jamfør Pål Ørjan Johannesen og Teri S.Krebs sin forskning.
HPPD har større prevalens blant folk som ikke har brukt psykedelika enn motsatt.
Dette er en gammel myte. Mennesker med angst/depresjon har tendens til å få HPPD. Det blir sett på som psykosomatisk.

“Flashbacks” and Perceptual Phenomena

In this study, lifetime use of psychedelics and past year use of LSD was not associated with past year symptoms of visual phenomena (“seeing something others could not”), panic attacks, psychosis, or overall serious psychological distress. Thus, our findings does not support either the idea of “flashbacks” described in extreme cases as recurrent psychotic episodes, hallucinations, or panic attacks, or the more recent “hallucinogen persisting perceptual disorder” (HPPD) described as persistent visual phenomena with accompanying anxiety and distress. All of the purported symptoms of HPPD are also present in people who have never used psychedelics [42], [43]. Occasional visual phenomena are common in the general population [44], [45], especially among people with anxiety disorders [46]. Recent randomized controlled trials with psilocybin do not report any cases of “flashbacks” or persistent visual phenomena [8], [9], [20]. Interviews with over 500 regular participants in Native American peyote ceremonies did not identify anyone with “flashbacks” or persistent visual symptoms [37]. Interviews with 120 adults in the US complaining of persistent visual symptoms found that only 5% had ever used LSD (in comparison, over 10% of the general US adult population has used LSD [4]) and there did not seem to be any relationship between drug use and visual symptoms [47]. Only two small studies have reported higher rates of visual symptoms in LSD users compared to non-users [42], [43]. Both studies had serious methodological problems: participants in both studies were psychiatric inpatients who knew that the purpose of the studies was to document harms from LSD; the LSD group and the control groups were not matched on other drug use or psychiatric diagnosis; and in the first study several of the people included in the LSD group were later found to have epilepsy, panic, anxiety, affective disorder, or temporoparietal abnormalities that may be related to visual symptoms [48]. In case reports of “flashbacks” or HPPD, symptom onset is often weeks, even years, after last psychedelic use, and a causal relationship between persistent perceptual symptoms and use of psychedelics remains unproven. Overall, the validity of the HPPD diagnosis remains scant. HPPD appears to fit within the somatic symptom disorders [49]. In an illustrative case example, a young man was diagnosed with HPPD by the originator of the diagnosis; symptoms began in conjunction with major life changes and several weeks after taking LSD; on initial consultation with physicians, he was told that his vision was fine and somatization disorder was implied; he improved after psychotherapy for his depression and worries, and reassurance that his visual experiences were ordinary perceptual phenomena that most people ignore [50].

hele studien:

http://journals.plos.org/plosone/art...l.pone.0063972
Sist endret av mektignatur; 31. januar 2015 kl. 00:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
...

Bilde av hvordan det ser ut
Har omtrent sånn "noise" hele dagen, det varierer i styrke avhengig av dagsformen min, er jeg veldig trøtt eller litt stressa så merker jeg det blir mye mer intenst.
Når det kommer til rusmidler så blir det en del sterkere etter jeg røyker cannabis, men jeg merker ikke noe forskjell når jeg tar f.eks LSD eller sopp.
....
Vis hele sitatet...
Du kan ta det med knusende ro. Den støyen du har på synsfeltet er ikke mer mystisk enn av du er mer sliten i hodet enn du selv er klar over.

Jeg har hatt det sammenhengende i 6år, jeg fikk det etter å vært gjevnt overtrøtt i 2år på grunn av en hormonforstyrrelse. Det var også før jeg hadde prøvd noe annet rusmiddel enn alkohol. Det var søvnmangel og sovepiller som ga meg depersonalisering, som jeg ikke ble kvitt før jeg prøvde sopp for første gang 2år senere.

Jeg anbefaler å unngå stimulanter og cannabis en god stund fremover, la hjernen få hvile ut upåvirka.