Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1558
Gikk til innkjøp av en 32 GB Cruzer minnepinne nylig, men får ikke brukt den helt slik jeg vil. Har en del enheter som ikke støtter annet enn FAT32 filsystem, samtidig som jeg har mest nytte av NTFS på minnepinnen. Derfor fikk jeg ideen; hvis jeg kan partisjonere harddisker, hvorfor ikke minnepinner?

Først å fremst fikk jeg ikke til å partisjonere med det innebygde partisjonsprogrammet til Windows 7. Derfor søkte jeg etter andre program som muligens kunne ordne dette og kom frem til at EaseUS Partition Master kunne få til det meste.

Nå fikk jeg "partisjonert" minnepinnen, men får advarsel om at det kun er en av partisjonene som ville bli synlig i Windows, og der forsvant hele hensikten. Primary, logical, extended...! Blir gal av alle uttrykkene. Hva er forskjellen? Hvordan får jeg viljen min? Hvordan får jeg en FAT32 og en NTFS partisjon på samme minnepinne??

Håper på kjapt svar!
hva med å bruke den relativ nye formateringen exFAT, som er laget med tanke på store minnepinner, og forskjellige operativsystem?
Skal være sagt at jeg ikke vet hvordan den oppfører seg i linux
Sitat av PAO87 Vis innlegg
hva med å bruke den relativ nye formateringen exFAT, som er laget med tanke på store minnepinner, og forskjellige operativsystem?
Skal være sagt at jeg ikke vet hvordan den oppfører seg i linux
Vis hele sitatet...
Prøvde exFAT igår - Fungerte ikke. Nå er jeg tilbake på samme idé, så hvis noen kan komme med løsning: hvordan få splittet en minnepinne i to partisjoner; den ene FAT32 og den andre NTFS? :/
Sitat av KaKistoZ Vis innlegg
Prøvde exFAT igår - Fungerte ikke. Nå er jeg tilbake på samme idé, så hvis noen kan komme med løsning: hvordan få splittet en minnepinne i to partisjoner; den ene FAT32 og den andre NTFS? :/
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hatt noe problem med å gjøre dette på mine minnepenner / eksterne harddisker, ved hjelp av Disk Management. Har bare krympet den eksisterende partisjonen og laget en ny ved hjelp av den plassen jeg nettopp frigjorde.

Sjekk ut Partition Magic, hvis dette programmet enda er oppe og går er det et godt valg dersom Disk Management ikke møter kravene dine.
▼ ... over et år senere ... ▼
sertifisert idiot
Heisann,
Bumper denne, da jeg sitter med samme problem.
har en Kingston 64 gig minnepenn som jeg tenkte å legge inn litt div recovery tools på, men får ikke partisjonert denne.
Har prøvd Partition magic, men denne vil ikke fungere på Win 8.

Noen som har forslag?

#cyber
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
har en Kingston 64 gig minnepenn som jeg tenkte å legge inn litt div recovery tools på, men får ikke partisjonert denne.
Vis hele sitatet...
Wintendo liker ikkje fleire partisjoner på minnepenner (removable storage), og valet ditt er difor å ha windows ting på partisjon #1, og evt. andre OS sine ting på andre partisjoner.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Antok at flere partisjoner var en selvfølge for et OS anno 2014, men så feil kan man ta...
Ser ut som slashdot har rett!

Laga en minnepenn med tre partisjoner i Linux - FAT32, NTFS og ext4.
Plugga den inn i en windows-maskin og fikk bare ett volum opp.

Ser ut som volume manager ble bra forvirra også (prøvde refresh og full rescan, ikkeno hjalp)
Sist endret av tripflag; 14. mai 2014 kl. 22:54.