Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1644
Søker råd fra dere kloke Freaks.

Saken er at vi leier en kjellerleilighet i et hus fra 1970 tallet.Dette er da hele underetasjen på huset.
Nå som kulda kom, merket vi at vegg til vegg teppet på stua ligger rett oppå ren betong uten isolering.Og vet ikke hvor andre veier det ikke er isolert. Soverommet ligger på kanten av huset ved et fjells om går rett ned, hvor det ikke er drenering, der vi har oppdaget mugg i treverket på soverommet. Vi må fyre konstant på full guffe for å holde varmen her inne, skrur vi av ovnene tar det max 10 min før man begynner å fryse. I tillegg trekker det noe helt jævlig ifra utgangsdøra, dørene passer ikke pga huset har seget. Brannvarsler er det heller ikke her, selv om huseier har sagt i de 5 månedene vi har bodd her at det skal ordnes ved at en eletriker kommer og fikser det. det lekker også fra varmtvannstanken. Varmekablene i flisegulvet på kjøkkenet funker ikke. Huseier er som regel ikke hjemme, da han bor en annen vei. Depositum har vi heller ikke fått betalt, når han har vært her har han aldri hatt tid til å bli med oss i banken og sette opp depositumkonto. I tillegg går strømmen hele tiden viss vi fyrer med oljeovn, så vi har erstattet med propanovn. Vi betaler 3500 + strøm i måneden. Ingen internett, ingen tv.



En ting å legge til er at jeg etter natt nr 2 på soverommet, fikk jeg alvorlig pustebesvær og ble hentet i ambulanse, og fikk diagnosen astma. Jeg har ALDRI tidligere hatt noe problemer med kondisen eller pusten før jeg flyttet hit.



Mitt spørsmål er; Hvor lovlig er egentlig dette? Og hva er mulighetene?

Takker for svar.
Sist endret av TranceMaster; 30. november 2010 kl. 17:53.
Dette høres ikke ut som en godkjent utleieleilighet, nei! Ta kontakt med en advokat.
Da er det bare å begynne å leite etter nytt sted å bo. Kjøp og heng opp en røykvarsler mens dere er igang, koster deg under hundrelappen og kan redde livet ditt. Forøvrig gjenspeiles standarden i husleien. 3500.- var billig og da er det ofte sånn..
Sitat av pidget Vis innlegg
Forøvrig gjenspeiles standarden i husleien. 3500.- var billig og da er det ofte sånn..
Vis hele sitatet...
Men standarden skal fortsatt ivareta visse kriterier for utleie. Men er helt enig at 3500,- var billig
Sitat av pidget Vis innlegg
Da er det bare å begynne å leite etter nytt sted å bo. Kjøp og heng opp en røykvarsler mens dere er igang, koster deg under hundrelappen og kan redde livet ditt. Forøvrig gjenspeiles standarden i husleien. 3500.- var billig og da er det ofte sånn..
Vis hele sitatet...
Bekreftes.
Bor på en hybel, 2500 i mnd, inkludert strøm og nett. Lite problem med mugg på kjøkkenet og i kjøleskapet (Kanskje rundt kjøleskapet (Altså rommet mitt) også?!), til tross for rundvask flere ganger. Er ikke alvorlig, men irriterer vettet av oss som bor her.

Forøvrig er baderomstandarden idiotisk.

Men som jeg skrev, advokat burde kontaktes. Det hørtes ille ut det der!
Om det er ting du har blitt lovet, og ikke fått montert, så skal vell dette kunne kjøpes for så å kunne trekkes fra på neste husleie.. f.eks brannvarsler.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Men som jeg skrev, advokat burde kontaktes. Det hørtes ille ut det der!
Vis hele sitatet...
Med mindre han har planer om sivilt søksmål pga. helseplager så er da ikke advokat nødvendig. Regner med at trådstarter har sanser i behold og at han ikke trodde det var et palass han leide.

Selvfølgelig er det forkastelig å leie ut noe som holder så dårlig standard, men leietaker har også et ansvar (ovenfor seg selv) når man finner seg sted å bo.

Det enkleste er ofte det beste, jeg hadde bare begynt å leite etter noe bedre..
Sist endret av pidget; 30. november 2010 kl. 18:28.
Sultan Of Swing
eazypeez's Avatar
aiaiai! dette høres ikke bra ut!

Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt opp leiligheten fort som f*** og begynt å se meg om etter et nytt sted å bo.
Etter det du forteller kan du nok trygt finne deg en fin leilighet til ca. 5000 i måneden, og fortsatt betale mindre enn du gjør per i dag pga. strømutgifter ved fyring. og sist men ikke minst skadene du kan påføre deg ved langvaring kontakt med muggsopp/fukt/råte

Diverse info:

http://www.mugg.no/symptomer.asp
http://www.allergiviten.no/utskrift.asp?ID=4651

Iogmed at dere ikke har innbetalt noe depositum enda kan dere ta dere friheten til å flytte rett ut når dere finne en ny leilighet. Sørg bare for å dokumentere med bilder hvor dårlige boforholdene er på forhånd.

Lykke til!
Det du som leietaker kjenner til/eller må kjenne til, er aldri en mangel ved boligen. Det kan med andre ord ikke gi grunnlag for krav om avslag i leien eller utbedring. Så om du gikk inn ut fra en visning på leiligheten og visste om at det var elendig isolert, ja, så er det sånn det er. Da betaler du også deretter, og må fyre mer. Økomomisk, kanskje, kanskje ikke. Kommer an på hvor billig denne husleien er.

Dette med mugg og dårlig luft (du fikk astma) vet jeg ikke noe om. Det kan være dette er noe du kan kreve utbedret.

Mitt tips: Uansett hvor billig dette er, så ville jeg flyttet. Det kan ikke være sunt å bo i en slik leilighet, da man sjelden vil klare å holde tempereaturen stabil om vinteren. Du hadde tydeligvis også belegg for å utvikle astma, og dette kan bli verre. Flytt!
[quote=pidget;1910518]Med mindre han har planer om sivilt søksmål pga. helseplager så er da ikke advokat nødvendig. Regner med at trådstarter har sanser i behold og at han ikke trodde det var et palass han leide.



Vi visste jo hva vi leide, men problemene begynte som sagt å komme når kulden og regnet satt inn. Vi flyttet inn i starten av sommeren.
hvis det er muggsopp i leiligheten er det i forsvarlig å leie ut leiligheten lengre, i tillegg er det pålagt (etter det jeg vet) med hvertfall røykvarslere i alle bygg og leiligheter.

det som er tilfelle her er overtredelse på husleieloven paragraf § 2-10, § 2-11 og § 2-12 ettersom dere har sagt ifra, vil se på dette som mangler, men jeg er ingen advokat så jeg kan ikke si det med sikkerhet. (http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-002.html)
Sist endret av exceed; 30. november 2010 kl. 20:10.