Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3370
Hei, jeg har hele tiden hatt iphone og vil prøve meg på android så jeg har lyst på samsung galaxy S5. Har aldri bestilt mobil på internett og lurer på hvilken nettside jeg bør prøve. Ved et raskt google søk får jeg opp netonnet.no. Har aldri hørt om det før så jeg lurer på om noen vet om det er bra. Det står at den sannsynligvis kommer den 11. april. Betyr det at den blir sendt til meg da? HVa om den kommer senere må jeg bare vente? Og er prisen på den "offisiel". så det er ikke mulig at den kommer ut billigere nesten like etter at den kommer ut?

Takk for svar.
Har du OneCall abb?

Du kan forhåndsbestille der også i nettbutikken.
https://www.onecall.no/minesider/bes...p?MOBILEID=247

Selv vurderer jeg HTC One (M8) etter å ha brukt Galaxy S3 i 2 år nå.
ah. hadde ikke sett noen "vanlige" kjeder som solgte den. Tror jeg bestiller fra et telenor abonnement fordi alt annet har så dårlig dekning her som jeg bor
DEt er ingen som selger den billigere enn 5500? Og tror du prisen synker veeldig mye like etterpå den kommer ut?
Du burde kjøpe telefonen din med et abonnement. Du kan spare rundt 1000kr på det, pluss det blir billigere å kjøpe telefonen, så du trenger ikke ha så mye på konto.
Jeg har nettopp forhåndsbestilt en Z2 og sparer 1100kr på å kjøpe med abonnement. Selvfølgelig binder jeg meg i ett år, men jeg har ingen planer om å bytte abonnement heller.
Er det virkelig sparsomt å kjøpe med abonnement? På flere reklamer jeg har sett ender man ofte opp med å betale mer enn det den koster..? Tar jeg helt feil nå?
Isåfall kaster jeg meg på bølgen og kjøper ny (s5 eller m8)
s5 fra CDON, komplett og ellers så koster den 5500 ulåst. For eksempel djuice som er ett billig abonement har nonstop lage, alså 5 gb data og total prisen er 8700. viss de har samme pris for telefon så betaler man 3200 kroner på ett år. det er 266 kroner i måneden (for abonnement på en måte). Nonstop large koster vanligvis 300 kroner i måneden så det er ikke adskillig billigere.
En venn av meg har djuice og ulåst mobil og han ringte og sa at han ville bytte og da sa de at han kunne få det billigere viss han bandt seg til djuice i ett år og tror han fikk betale 260 viss jeg husker rett, så på en måte får han samme avtale som om når man kjøper mobil med abonnement hos dem.

Djuice har samme pris for det samme som så og si alt annet. Bare vanlig telenor og netcom som er litt dyrere enn alt annet.
Tja, høres ikke dumt ut egentlig. Har gått litt i gjerrig hjørnet nå og vil egentlig ikke bruke så mye penger, men frister som bare det med s5 eller m8.. Problemet igjen er at da må jeg kanskje betale regninga selv haha (kanskje på tide nå som jeg er 20)
Sitat av Luring3n Vis innlegg
Er det virkelig sparsomt å kjøpe med abonnement? På flere reklamer jeg har sett ender man ofte opp med å betale mer enn det den koster..? Tar jeg helt feil nå?
Isåfall kaster jeg meg på bølgen og kjøper ny (s5 eller m8)
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvilket abonnement du velger. Det er ikke veldig vanskelig å regne ut hvor mye det koster.
Si du kjøpe telefon uten abonnement.
Telefonen koster 5700kr, pluss du har et abonnement fra før som koster 300kr mnd.
Totalt på ett år blir dette 5700+3600 = 9300.
Eksempelet jeg bruker er Z2 på Djuice (https://nettbutikk.djuice.no/Mobil/sonyxperiaz2#!)
Nonstop L 549kr.
Du betaler 1600kr for telefonen og 549 i mnd.
1600 + 549 * 12 = 8188kr. Du sparer i overkant av 1000kr på å binde deg i ett år.

EDIT: Det abonnementet som jeg brukte som eksempel til 300kr mnd er akkurat det samme som nonstop L.
Sist endret av Xernox; 6. april 2014 kl. 21:24.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvorfor kjøpe S5? Plasticò fantasticò.
Ser logikken i regnestykket nå. Synes allikevel det kan være vanskelig å velge abonnement og eventuelt hvilken leverandør. Mange av leverandørene har veldig like abonnementer synes jeg

Å betale over 500kr i måneden høres mye ut. Men når du sparer i overkant av 1000kr så er det klart at det lønner seg.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvorfor kjøpe S5? Plasticò fantasticò.
Vis hele sitatet...
Fordi han ønsker og prøve en S5, derfor. Er ikke galt med plastikk og kommentaren din er bare teit.
Synes egentlig plast kan vært helt greit, gir ikke den high premium feelingen kanskje, men er lettere en stål, knuser ikke som glass og kan byttes ut lettere. Tror ikke det blir s5 denne gangen, må se litt nærmere på z2.

Ingen som våger å anbefale gode gamle Nokia da? Er de vært å vurdere?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Luring3n Vis innlegg
Ingen som våger å anbefale gode gamle Nokia da? Er de vært å vurdere?
Vis hele sitatet...
De kjører jo Windows så det sier vel sitt.
Den premium følelsen er ganske viktig for min del ihvertfall, og det fant jeg ut på den harde måten når jeg kjøpte S3. Det er en kjempeflott telefon, men det føles ikke ut som den er verdt det jeg betalte for den.

Nokia har Windows og ikke Android, så da må du finne ut hva du liker best. Kort sagt så er Nokia et kamera med telefon, og ikke motsatt.
hva er galt med s5? Har alltid hatt iphone og på freakforumet merker jeg at iphone er dårlig. Freak har mange IT folk og de mener at iphone har dårligere egenskaper. JEg er litt enig fordi synest at min iphone 5s er litt kjedelig så jeg vil ha noe mer avansert. tenkte at viss jeg kjøper s5 så har jeg det aller beste. Burde jeg vurdert noe annet? Tenker at det er den som ligger lengst framme i teknologien osv.
Skal dette blir en "s5 er teit, iphone er kult" diskusjon nå.... ?
Sitat av Obster Vis innlegg
Skal dette blir en "s5 er teit, iphone er kult" diskusjon nå.... ?
Vis hele sitatet...
tvert i mot. Snarere "S5 kult, iphone teit". Men det er en annen sak. Jeg skal kjøpe s5 fordi jeg tror at like etter den har komt ut så er det den beste mobilen på markedet.
Sitat av Obster Vis innlegg
Skal dette blir en "s5 er teit, iphone er kult" diskusjon nå.... ?
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt noe om iPhone? Eneste TS sa hva at han var lei iPhone.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvem har sagt noe om iPhone? Eneste TS sa hva at han var lei iPhone.
Vis hele sitatet...
Ja, da har han jo sagt noe om iphone da Virket bare som det kunne utvikle seg i samme retning som fanboykriger, når TS egentlig spør om noe helt annet i starten.
For guds skyld, kjøp en HTC One!
Sitat av Inge90 Vis innlegg
For guds skyld, kjøp en HTC One!
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hvorfor man for "guds skyld" (hehe) skal kjøpe denne kontra en s5 ?
hvorfor HTC one?? reserverte s5 for 4 dager siden for samsung s5 og i dag kom jeg frem i køen så jeg får den så snart den kommer ut. Hva er bra med HTC one som ikke S5 har?? Trodde jeg sikra meg det beste når jeg kjøpte s5.
Det er jo umulig å si hva som er best. Kunne man sagt det så hadde jo alle kjøpt én telefon og resten hadde gått konkurs. Du finner den telefonen som passer deg best og ikke hør på hva andre sier er best. Ta gjerne råd fra andre, men lag din egen mening og bruk dine egne verdier.
For å være helt ærlig, så er det vel ikke noen stor forskjell mellom Galaxy S5 og HTC One

Men jeg vil bare si at. Jeg har min fjerde HTC-mobil nå. Har hatt HTC Desire Z, HTC Sensation XE, HTC One X, og nå HTC One(forrige versjon). Må si det at jeg ALDRI har hatt så mye som et LITE problem med noen av disse! Blir nok jeg kjøper meg den nye HTC One også, når den blir litt billigere.

Gjør som du vil. Du blir nok fornøyd om du velger S5 også

Lykke til!
når jeg sier at en mobil er bedre enn en annen så mener jeg specs og egenskaper, ikke hva folk foretrekker. Såvidt meg bekjent har s5 bedre egenskaper fordi den ligger lenger framme i teknologien fordi det er jo det nyeste. Dessuten føler jeg at de fleste enten har iphone eller samsung. Det er de to mest vanlige merkene. Og viss iphone er utelukket mener jeg at majoriteren vil foretrekke samsung fromfor sony eller htc.
Ville heller gått for HTC one M8 (2014 versjonen) eller den nye Sony experia Z etter min opplevelse med touchwiz "Samsung". Jeg har i9300 (glaxy s3) når jeg fikk den hadde den android 4.0 og den var stappet med apps jeg aldri brukte og som ikke var mulig å fjerne uten å "roote" telefonen. Endte opp med at jeg rootet den installerte cyangemode (uoffisiell programvare) mobilen gikk da som en drøm, fikk mer plass på mobilen, minnet på mobilen var ikke konstant fult og alt var så smooth.

Samsung lager fantastiske telefoner men de trykker inn så mange unødvendige funksjoner og apper du aldri bruker at bruker opplevelsen synker kraftig i mine øyne. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt google play edition av telefonen du vil ha ifra utlandet. Da får du ren android uten masse funksjoner du sjeldent eller aldri bruker og du får android oppdateringen mye raskere. Du kan jo selfølgelig kjøpe den vanlige versjonen og roote den men da mister du desverre garantien...

Du kan lese om google play edition her
http://www.gottabemobile.com/2014/03...-play-edition/
Sist endret av Sandybridge; 8. april 2014 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At det er apper som man ikke har bruk for er årsaken for at jeg velger S5. hihi. Har bare hatt iphone og syns det er litt kjedelig, selv om jeg har nyeste modell. Har venner som har iphone og jeg er fasinert over de random greiene man kan gjøre som man ikke trenger. Selv om man ikke bruker det så mye er det bare kult å ha. Å vite at det går an. Slike apper som man ikke trenger som følger med er det vel bare å slette? Trodde samsung var mye friere enn iphone.

Ett annet spørsmål. Jeg har jailbreaka iphonen min med phantom som jeg bruker til snapchat. Er det noe lignendes jeg kan gjøre med samsung s5? I tilegg har jeg en app som hjelper meg å holde styr på sovinga mi som heter "sleep cycle". Er det noe lignendes apper til android som er like bra?
Når jeg snakker om apper man ikke har bruk for så mener jeg ikke bare alt det med at du kan strye den uten å røre skjermen osv. Jeg snakker om feks apper som ChatON, samsung apps, smemo, samsung hub, samsung watchON (Disse appene kan ikke fjernes utenatt du rooter/Jailbreaker telefonen).

Dette er apper som ca bare finnes til samsung mobiler og vist du da tenker å feks bytte ifra samsung til htc en dag så vil du ikke kunne bruke disse appene. Et eksempel er vist du bruker Smemo som er en notats app ifra Samsung så mener jeg at du ikke kan overføre disse notatene til feks en Sony telefon vist du evt skulle bytte mobil. Da mener jeg det er bedre å bruke google sine apper siden disse virker på ca alle android telefoner.

Du kan gjøre mye mer med en android telefon enn en iphone. Men det er noen begrensinger vist du ikke rooter/jailbreaker den. Du kan feks ikke endre på system filer eller slette apper som kom med telefonen. Men du kan laste ned nye hjemskjermer, låseskjemer, bytte tema og masse mer. Men vist du skulle ønske og slette disse appene, modifisere systemfiler eller innstalere en uoffisiel versjon av android kan du gjøre dette ved å roote telefonen som er litt det samme som å jailbreake en iphone bare at du kan endre på absolut at med telefonen. Med noen telefoner mister du garantien vist du rooter den desverre.

Vist det phantom for snapchat er slik at du kan ta skjermdump uten at motsender får vite om det, sende bilder som du alerede har tatt osv så er det mulig med mange forskjellige apper ifra google play.
Det finnes også mange gode apper for å holde styr på søvn. Du kan søke opp hvilke apper som finnes for android her: https://play.google.com/store/apps

Masse kule løsninger du kan ha på android som kan gjøre at du navigere fortere
Her er noen apper jeg bruker

launcher: https://play.google.com/store/apps/d...om.fb.glovebox

App switcher: https://play.google.com/store/apps/d...d.adib.switchr

Tastatur: https://play.google.com/store/apps/d...ce.swype.trial
Sist endret av Sandybridge; 8. april 2014 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
når jeg sier at en mobil er bedre enn en annen så mener jeg specs og egenskaper, ikke hva folk foretrekker. Såvidt meg bekjent har s5 bedre egenskaper fordi den ligger lenger framme i teknologien fordi det er jo det nyeste. Dessuten føler jeg at de fleste enten har iphone eller samsung. Det er de to mest vanlige merkene. Og viss iphone er utelukket mener jeg at majoriteren vil foretrekke samsung fromfor sony eller htc.
Vis hele sitatet...
Z2 har best specs. Den har 3GB RAM, S5 og M8 har bare 2GB. CPUene er helt like, S5 er klokket litt høyere men det har ingen forskjell praktisk. Samme skjermkort på alle tre. Z2 har "best" kamera (på papir). Z2 har best og størst batteri.
Om du kun satser på specs så burde du velge Z2.

Samsung har mest bloatware også. Sony sitt grensesnitt er veldig nært Google sin "clean" Android.

Om du liker Samsung så kjøp Samsung, ikke bare se på specs. Du skal bruke mye penger på en telefon og da er det viktig at DU liker den og er fornøyd med kjøpet.
Sist endret av Xernox; 8. april 2014 kl. 19:33.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Z2 har best specs. Den har 3GB RAM, S5 og M8 har bare 2GB. CPUene er helt like, S5 er klokket litt høyere men det har ingen forskjell praktisk. Samme skjermkort på alle tre. Z2 har "best" kamera (på papir). Z2 har best og størst batteri.
Om du kun satser på specs så burde du velge Z2.

Samsung har mest bloatware også. Sony sitt grensesnitt er veldig nært Google sin "clean" Android.

Om du liker Samsung så kjøp Samsung, ikke bare se på specs. Du skal bruke mye penger på en telefon og da er det viktig at DU liker den og er fornøyd med kjøpet.
Vis hele sitatet...
wow!, trodde ikke Z2 hadde så mye å by på... hele 3GB ram og S5 bare 2 GB. Eneste android jeg har hatt er HTC sensation Xe og den var jævlig. Har sett at Z2 har veeldig mye megapiklser, men har det egentlig noe å si for kvaliteten? Jeg synes personlig at min iphone 5s har bedre kamera enn alle andre mobilkameraene som vennene mine har.
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Har sett at Z2 har veeldig mye megapiklser, men har det egentlig noe å si for kvaliteten?
Vis hele sitatet...
Megapixler får du når du ganger sammen bredden med høyden på bildene den tar. Så det har noe å si for hvor store bildene kan være, målt i pixler.
Men det forteller ingenting om hvor bra bilder den tar i mørke omgivelser, hvor skarpe bildene blir etc., som egentlig er det som forteller noe om kvaliteten på kameraet. Så nei, det har ikke så veldig mye å si for "vanlig bruk".
Sitat av uaexed Vis innlegg
De kjører jo Windows så det sier vel sitt.
Vis hele sitatet...
Utdyp dette. Windows Phone 8 er det beste og mest stabile operativsystemet jeg har prøvd. En god blanding av stabiliteten fra iOS til friheten fra Android. Nokia lager også fryktelig gode telefoner, så skjønner virkelig ikke hvorfor det er ett dårlig valg.

OP, hva med en Nokia Lumia 930? Full HD, Quad Core 2,2 GHz, 20mp kamera og 2GB RAM. Den vil også komme med Windows Phone 8.1 som jeg spår blir ett vendepunkt for WP plattformen.

Den kommer heller ikke til å koste mer enn 600 dollar, så en pris mellom 4500-5000kr er en veldig hyggelig pris for en så bra telefon.
Trådstarter
Har fått S5 nå. Er fornøyd med den. utenom det forbanna dårlige kameret. Såvidt jeg har merka sier alle IT eksperter at iphone er ditt, men den "gamle" 5s har dobbelt så bra kamera som S5. Hva er dette for noe? Spessielt i mørke omgivelser har ikke samsung sjangs. Ser jo ut som det er totalt mørkt når det såvidt er litt mørkt. Liker å ta bilder så jeg er litt skuffa over det. Ellers er jeg meget fornøyd med den fordi den har så mange funksjoner. (som jeg enda ikke har lært helt enda).

MEN ett spørsmål. Tenkte å få littt mye ut av den så har lasta ned FACENIFF nå og det står at jeg må roote den for at det skal virke. google søkte samsung s5 root, men fikk ikke noen aktuelle resultater. Vet noen hvordan jeg gjør det? Takk for hjelp.