Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2680
Så har da tenkt å bygge mitt egne lille grolys. Har googlet litt rundt å kommet fram til at det gjelder å etterligne lysespektret fotosyntesen bruker.

Fant da ut at flere hadde brukt blanding av LEDs som dette;
  • 54% 660nm
  • 20% 630nm
  • 16% 470nm
  • 10% 425nm

Men kommer nå hit på utkikk etter flere tips. Jeg tenkte det kanskje var best/lettest(mtp. plantene og avlingen) å ha et lys for gro-fasen og et for vekst-fasen? Og isåfall hvilke lys bør vektlegges for vekst-fasen?

Slik jeg forstod det liker plantene mer fra 425-480nm, blå spektret, når de gror og mer fra 620-700nm når de blomstrer. Så hva bør blandings forholdene være for vekst? Hva bør de være for blomstring?

Ønsker å ha mulighet til å "tvinge" plantene inn i en blomstring. Skjønner at dette selvfølgelig krever at planten også er delevis klar for å blomster selv, men at det å skifte lys spekter og tidsintervall kan få den inn i blomstringsfasen.
www.norcan.org
der er ekspertisen.

Kjør HPS blomstringsfase og MH vekst for best resultat, med mindre du har et enormt budsjet og sliter med varmeproblemer.
Veeeel, det stemmer at de fleste ettårige planter bruker mest av det blå spekteret i vekst og mer av det røde spekteret under blomstring, men det bruker hele spekteret (utenom grønn, det er derfor planter er grønn) i begge faser, det er antall timer lys som gjør at de fleste planter starter å blomstre.

Det stemmer også at HPS (high pressure sodium) er pæren du vil bruke under blomstring og MH (metal halid) er pæren du vil bruke under vekst, men siden planter bruker lys fra hele spekteret vil det være best å bruke både HPS og MH under begge fasene..

Det er også verdt å nevne at det finnes endel forskjellige pærer der ute, men det er en som skiller seg ut og det er Son-T-Agro pærene, disse pærene har 30% mer lys fra det blå spekteret og er derfor godt egnet for "oppsett" med kun en lampe. Så skal du kun kjøre en lampe så vil jeg anbefale HPS med Son-T-Agro pære, mener både ballast og pære kommer i 250, 400, 600 og 1000 watt.

Skal du kjøre et oppsett på 3, 6, 9 osv. vil jeg anbefale 2 HPS med Son-T-Agro pære og en MH med hvilken som helst MH pære. Jeg har sett mange "oppsett" med LED og med mindre du virkelig sliter med varmeproblem, så vil resultatet av planter under LED aldri kunne måle seg med planter under HPS.
Ok; skal da ikke gro MJ, men virker som de fleste på Freak tror at det er det eneste det går ann å gro

Nå postet jeg dette i DIY-seksjonen akkurat for å slippe dette med bruk HPS/MH/Magi. Tenkte å lage "lyset" selv med LEDs.

Vet forsåvidt også at planten bruker hele spektret under både vekst- og blomstringsfasen. Lurte mer på om noen hadde hatt noe sukkess med å kjøre f.eks
  • 54% 425nm
  • 20% 470nm
  • 16% 630nm
  • 10% 660nm

i vekstfasen for deretter skifte over til noe lignende førsteposten min under blomstring.