Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1677
Hei,

Jeg har lyst til å lage en gulrotkake med sprit i, har dere noen forslag til hvordan det kan gjøres? Er det eventuelt best å ha spriten i glasuren eller i selve kaken?

Takk for svar!
Er vel greiest å ha den i glassuren, i allefall hvis du planlegger å bli full av den. Husk at alkoholen fordamper under oppvarming
Bør nok ha det i glasuren om det er meningen at kaka skal "virke", for sprit tåler ikke steking.
"Dynk" forsiktig litt sprit i den stekte kakebunnen, og ha sprit i glasuren. Husk at du også kan lage romkrem/spritgele for å ha på kaka eller ved siden av. Lykke til!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Fiyah Vis innlegg
"Dynk" forsiktig litt sprit i den stekte kakebunnen, og ha sprit i glasuren. Husk at du også kan lage romkrem/spritgele for å ha på kaka eller ved siden av. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Godt forslag, men ville sannsynligvis prøvd å lage en tørrere kake enn vanlig da, for å unngå en våt grøt. Eventuelt la bunnen stå ute og tørke en liten stund. Gulrotkake skal helst være ganske juicy i seg selv. Vanlig sukkerbrød til bløtkaker og sånt er det jo helt vanlig å dynke med væske.
Hva er årsaken til at du ønsker å bruke sprit? Er du på jakt etter aromaen fra feks Rom eller whiskey? Eller ønsker du effekt av alkoholen? Grunnen til at jeg spør er at som grunnen er vil kreve 2 forskjellige tilnærminger. Er du ute etter aromaen så er det enkelt å bare tilsette en klunk Rom.

Er du på jakt etter rus så er mitt forslag å spise kaken også innta alkoholen. Eller gjøre som du fikk tips om, server kaken med et lag av alko-shot-gelè.