Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 15093
Heisann. Sitter i en litt vanskelig situasjon.

Problemstillingen er som følger:

Jeg bor hos min mor, og fyller 18 om veldig kort tid. Min mor har alltid fått barnebidrag fra min far. Dette har aldri vært noe problem. Min far har en inntekt på flere millioner kroner, så barnebidraget er høyt. Min mor tjener rundt 230k i året. Min mor og jeg har i det siste kranglet veldig, og jeg vurderer sterkt å flytte ut. Problemet er at min inntekt er på rundt 4.000 kr i måneden + stipend på mellom 1.5-2k i måneden. Jeg går på videregående skole tredje året. Min mor har veldig få utgifter på meg i måneden, da min far betaler så og si alt. Mor betaler telefonregning som er på rundt 700-800 kr i måneden, med noen unntak. I tillegg spiser jeg middag hjemme rundt halvpartene av dagene i måneden, kanskje mindre.

Spørsmålet mitt er egentlig hvilke rettigheter jeg har til å få barnebidraget utbetalt til meg selv? Kan jeg få det selv om jeg fortsatt bor hjemme, så lenge jeg betaler mat, telefon og strøm selv? Hva kan jeg få hvis jeg flytter?

Takk for all hjelp på forhånd
Sist endret av Hansomlurer; 21. oktober 2009 kl. 18:36.
Hvis faren din har inntekt på flere mill, skal det vel ikke være et problem å få penger uansett?
Vet ikke om barnebidrag, men flytter du ut, har du vel krav på mye mer stipend. Det er noen regler på at du må flytte så så langt, men en lege-erklæring fikser det. Snakk med helsesøster om det. (problemer med foreldre skal funke).
Sist endret av pyramide; 21. oktober 2009 kl. 18:40.
Jeg vet jeg har krav på bortebo stipend osv, men i bunn og grunn lurer jeg rett og slett på om jeg kan, og hvis jeg kan hvor mye penger jeg selv kan få utbetalt i barnebidrag.

stick_dude: Selv om han har en inntekt på flere millioner ønsker han at jeg i så stor grad som mulig skal kunne stå på mine egne ben. Jeg ønsker altså ikke at moren min skal ha noen penger, men heller at de skal utbetales til meg ettersom pengene skal forvaltes til mitt eget beste, noe jeg ikke mener de blir nå. Jeg synes ikke min far skal betale for min mor.
Hvis du har et godt forhold til faren din, kan du jo bare flytte inn til ham??
Du har krav på underholdningsbidrag så lenge du går på skole.
Så snakk med nav, så vil du få søknadspapirer og info om det hele
Jeg får ~1500 kr i barnebidrag i måneden fra fattern. Dette har vi avtalt med en kontrakt via NAV.

Du har krav på barnebidrag til DEG, og ikke til moren din, hvis du er over 18 år og går på videregående skole.

Edit: Glemte å nevne. Jeg bor hjemme hos muttern.
Sist endret av Ozma; 21. oktober 2009 kl. 19:32.
6000 i mnd er for mye til å klage, spes om du får dekt halve kostnadene til mat.
Ta opp studielån som andre.

Dessuten tjener faren din så mye at deler av stipendrettighetene faller bort.
Du har vel krav på barnebidrag sålenge du går på VGS, når du fyller 18 og fremdeles går på VGS har du krav på å få pengene utbetalt på din konto. Samme om du bor hjemme eller ikke. Det er dog mulig at jeg driter skikkelig på leggen her, men slik var det iallefall for meg.
Min far står ikke oppnevnt som min verge, altså han er kun min biologiske far på papiret. Det gjør at hans inntekt ikke har noe med stipendet mitt å gjøre.

6000 kr i måneden er jeg også sitter med uten dekket mat hvis jeg flytter ut, som jeg mener er for lite. (typ 1.5k etter eventuell husleie)

Heller ikke aktuelt å flytte inn hos han grunnet skolegang
Sist endret av Hansomlurer; 21. oktober 2009 kl. 19:48.
Så lenge han er faren din, så har du krav på farsbidrag/underholdningsbidrag.

Tror det er rundt 8k totalt du har "krav" på som 18 år og går på skole ifra begge foreldrene dine.
Om faren din tjener 50% av den totale inntekten (mor+far) så vil du få rundt 4k i farsbidrag. Tjener han mer, så vil du få mer penger.

Så stikk innom NAV og snakk med de.
Eneste negative er at behandlignstiden for noe slikt, ligger på 4-5 mnd, så du vil ikke få 1. utbetaling før etter rundt 6 mnd. Fordelen er at beløpet ifra søknad ble mottatt til 1. utbetaling blir etterbetalt 4-5 mnd framover etter det. Så da får man penger enda når skoleåret starter igjen
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du har ikke krav på barnebidrag når du har fylt 18, og går på videregående skole, med mindre du faktisk har søkt om å få det.

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/...g+endre+bidrag
Sist endret av nso; 21. oktober 2009 kl. 20:31.
Okey. Finnes det en oversikt over hvor mye man får innvilget ut ifra inntekten? Ettersom inntekten er på over 3 millioner, mens mamma sin er under 300k regner jeg med at han ender opp med å måtte betale det meste/alt.
Hvis du skal ha barnebidrag etter fylte 18 år, så får du de på din konto. Dette er da hvis ikke du og din mor ikke har en egen avtale på at hun skal få pengene
så hvis jeg forstår det riktig, så har jeg krav, eller jeg kan søke om barnebidrag etter at jeg fyller 18, så lenge jeg går på vgs? Og det går rett i lomma mi, og ikke moderns? Høres meget bra ut.
Jeg var i samme situasjon som deg ca. bare at nå sitter jeg til gjeld til min rike far på en nette sum av 21000 kroner!!! Takk NAV!

Akuratt samme bosituasjon og lønningsituasjons med foreldre. Du har krav så lenge du går skole. Men du på hele tiden passe på din inntekt, slik at du ikke overskrider den summen der! Du kan plutselig tjene for mye for å motta! Selv om du flytter ut har du fortsatt rett på penger så lenge du går skole. Alt får du info om på nav. Eller. jeg ble jo som du ser feilinformert. Kan jo nå så å si ALT om barnebidrag, burde egentlig jobbe med det. De jævlene i trøndelag kan ingenting, aå håper ikke det er her du skal! Bare pass på å dra ofte innom for å informere om hvor mye du tjener slik at du ikke på tilbakebetale hvis du har en dritsekk til far som stiller deg for retten slik som jeg

Fred ut...
Sitat av moniix Vis innlegg
Jeg var i samme situasjon som deg ca. bare at nå sitter jeg til gjeld til min rike far på en nette sum av 21000 kroner!!! Takk NAV!

Akuratt samme bosituasjon og lønningsituasjons med foreldre. Du har krav så lenge du går skole. Men du på hele tiden passe på din inntekt, slik at du ikke overskrider den summen der! Du kan plutselig tjene for mye for å motta! Selv om du flytter ut har du fortsatt rett på penger så lenge du går skole. Alt får du info om på nav. Eller. jeg ble jo som du ser feilinformert. Kan jo nå så å si ALT om barnebidrag, burde egentlig jobbe med det. De jævlene i trøndelag kan ingenting, aå håper ikke det er her du skal! Bare pass på å dra ofte innom for å informere om hvor mye du tjener slik at du ikke på tilbakebetale hvis du har en dritsekk til far som stiller deg for retten slik som jeg

Fred ut...
Vis hele sitatet...

Sånne folk burde brenne i helvete.

1: Han er rik som du utnevner
2: Han har ikke medfølelse for sin egen datter !
3: Han burde kastreres
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Sånne folk burde brenne i helvete.

1: Han er rik som du utnevner
2: Han har ikke medfølelse for sin egen datter !
3: Han burde kastreres
Vis hele sitatet...
Mener du "barn" over 18 år som krever sine rike foreldre for penger er noe bedre? Det gjør ikke jeg
Sist endret av soriamoria; 22. oktober 2009 kl. 00:59.
du får et brev når du blir 18 og der står det følgende.... du kan velge om din far skal fortsette og betale barnebidrag eller ikke. eneste forskjell blir at om du velger at han skal fortsette å betale så må han sitte pengene inn på din konto og din mor har ikke rett på de pengene har samme opplegget selv og det som moniix sier stemmer ikke.... du må ikke betale noe tilbake. det er ditt valg ettersom din far ikke har omsorgs rett for deg... jeg jobber og får barnebidrag fra min far.
Sist endret av mrweedg; 22. oktober 2009 kl. 07:46.
Hm, noe jeg ikke skjønner her. Har foreldre forsørgerplikt etter man fyller 18 år ? Jeg trodde ikke det.
Delvis nei.
Men så lenge du går på VGS, så har de en forsørgerplikt over deg. I allefall såpass stor plikt at du kan motta underholdningsbidrag.
Vil anbefale deg å undersøke hvor mye du har krav på i barnebidrag å snakke med faren din om det.
Er ikke alle fedre som blir like glade av måtte fortsette å betale barnebidraget de har betalt på i 18år.

Liker han ikke ideen så foreslå en privat avtale mellom deg og han som ikke går igjennom trygde kontoret.
Bli enige om en sum, kanskje du til og med får mer en du ville få i barnebidrag, å sett noen betingelser som du må holde deg til for å gjøre deg fortjent til pengene feks. At du SKAL fullføre Videregående utdanning, for det skal du jo alikevell.
Det viktige er at du lover å vise ansvar, fedre elsker sånt.

Å kontrakten må være skriftlig så han ikke plutselig slutter å betale ut og krever tilbake det du har fått fordi han har en dårlig dag.

Men uansett så må du snakke med han før du søker om barnebidraget, hvis han åpner posten sin en morgen å får et helt uventet brev om at han skal fortsette å betale barnebidrag så er det ikke sikkert han blir noe serlig lett å ha med å gjøre i fremtiden.

Menn er rare dyr som men nykker, å snakke med han om det for så å så søke kan være greit å han betaler det med glede,
men å søke uten å snakke med først han kan fort ende med at han føler at du har gått bak ryggen på han å krever penger av han selv om du er voksen...

Ei veninne av meg har ikke snakket med faren sin eller fått truffet halv brødrene sine på 5 år etter at han fikk et brev om at han skulle betale uten at hun hadde sagt et ord om det.
Det sto aldri om pengene fo han, men det at hu ikke kom til han å bad om det selv å gikk til trygdekontoret å fikk de til å kreve in penger for henne, var sånn det føles for han selv om hu ikke mente noe med det.
Sist endret av zlamaniac; 22. oktober 2009 kl. 09:27.
Greia er jo at min far har sagt han har med glede fortsetter å betale barnebidrag sålenge jeg går VGS. Det eneste jeg er missfornøyd med er at de går rett i lomma på mor, som jeg mener bruker disse på helt andre ting enn meg. Ettersom jeg krangler med mor, så roper drittsekkgenet mitt i kroppen etter å ta disse "gratis"-pengene hun får i mnd. Føler jeg har fått tilfredsstillende svar på mine spørsmål, men åpner for at andre kan bruke tråden til relaterte spørsmål som mange kan lære av.

Takk til dere som har tatt dere tid til å undervise oss som ikke kan !
Om det allerede er penger som du har fått, og du er myndig, er det da bare rett og rimelig at du disponerer disse selv. Ihvertfall ikke din mor, som ikke lenger er tilknyttet din far utenom det faktum at du er begges barn.

Når det er sagt så synes jeg du godt kan gi din mor en liten slant om hun sliter iom at du bor hjemme.
Personlig har jeg mer sans for folk som klarer seg selv! Synes du som 18 åring bør ta det ansvaret som hører til voksenverden, nemlig å tjene dine egne penger!

Jeg måtte kjøre taxi selv for å finansiere skolegangen min. Jeg hadde studielån, men allikevel var ikke dette nok til å finansiere hybel og mat. Min far tjener godt, og min mor sliter heller ikke, men å kreve eller tigge av dem passer ikke meg. Tviler på at faren din fikk millionene av sin far... Folk flest må lære seg å jobbe for det de vil ha i livet. Ingenting kommer gratis.

Beklager å være den kjipe her, men jeg har mer sans for folk som står på egne ben. Folk som kjøper BMW'n sin selv og ikke sipper seg til en av pappa... Tror du vil ha mye igjen for det "når du blir stor"...
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Hei, jeg blir 18 nå snart. Jeg fikk brev fra trygdekontoret eller hva det er, om at jeg kan søke om barnebidrag. I de fleste tilfeller der du går på skole så skulle jeg få dette, sa hun. Så du må søke til det kontoret som har med det og gjøre. Koster litt og søke før du fyller 18, men da får du pengene utbetalt fra den måneden du fyller... Hvis du ikke søker før fylte 18 år, så vil det være noen måneder behandlingstid...

Dette var det jeg fikk beskjed om... Råder deg til og ringe inn til nav/trygdekontoret i din kommune og høre med de
Sitat av mrweedg Vis innlegg
jeg jobber og får barnebidrag fra min far.
Vis hele sitatet...

Det er en rimelig syk situasjon.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Sånne folk burde brenne i helvete.

1: Han er rik som du utnevner
2: Han har ikke medfølelse for sin egen datter !
3: Han burde kastreres
Vis hele sitatet...
Han blir ikke omtalt som min far i utganspunktet...Er en grunn til at vi tyner ut av han mest mulig penger..Det ligger en hel livshistorie bak dette. Hadde du hørt hele historien, så hadde kastrering vært behaglig for mannen i forhold til det neste steget du hadde tatt

Sitat av soriamoria Vis innlegg
Mener du "barn" over 18 år som krever sine rike foreldre for penger er noe bedre? Det gjør ikke jeg
Vis hele sitatet...
Når da jeg har fått 200 kroner av han siden jeg har blitt født? Og mamma tjener, tja, myyye mindre enn gjennomsnittet. Da jeg var i denne situasjonen så hadde jeg ikke noe annet valg for å kunne overleve når det gjaldt mat å klær JEg å mamma delte pengene Såe....Vil tro det er den beste løsningen...Sa aldri foreldRE..

Sitat av Driftaway Vis innlegg
Personlig har jeg mer sans for folk som klarer seg selv! Synes du som 18 åring bør ta det ansvaret som hører til voksenverden, nemlig å tjene dine egne penger!

Jeg måtte kjøre taxi selv for å finansiere skolegangen min. Jeg hadde studielån, men allikevel var ikke dette nok til å finansiere hybel og mat. Min far tjener godt, og min mor sliter heller ikke, men å kreve eller tigge av dem passer ikke meg. Tviler på at faren din fikk millionene av sin far... Folk flest må lære seg å jobbe for det de vil ha i livet. Ingenting kommer gratis.

Beklager å være den kjipe her, men jeg har mer sans for folk som står på egne ben. Folk som kjøper BMW'n sin selv og ikke sipper seg til en av pappa... Tror du vil ha mye igjen for det "når du blir stor"...
Vis hele sitatet...
Nei da å hold munn da!!! Du vet da ingenting omo hvordan familieforholdene dems er!! Dette er et forum der han spør om råd, ikke får å få en patetisk "jeg klarte meg fint selv" svar. Hjelp han istedet. Det er det forumet er til!!! Spar deg!
Har du ikke noen gode råd til det han faktisk lurer på så kan du melde deg utav tråden...?
Sitat av moniix Vis innlegg
Nei da å hold munn da!!! Du vet da ingenting omo hvordan familieforholdene dems er!! Dette er et forum der han spør om råd, ikke får å få en patetisk "jeg klarte meg fint selv" svar. Hjelp han istedet. Det er det forumet er til!!! Spar deg!
Har du ikke noen gode råd til det han faktisk lurer på så kan du melde deg utav tråden...?
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt så krigersk du var da...

Mitt råd til ham var at han burde klare seg litt bedre på egen hånd... Trodde dere jenter var eksperter på hint...

Som du sikkert ser om du leser litt tydeligere skriver jeg "Synes du som 18 åring bør ta det ansvaret som hører til voksenverden, nemlig å tjene dine egne penger!"

Synes slett ikke dette er et dårlig råd. Men selvsagt, det enkle er ofte det beste for enkelte. Liker man å leve på andre er det helt sikkert greit, og veldig avslappende. Jeg er ikke enig i at det er foreldrene som til enhver tid skal forsørge voksne barn og råder ham derfor til å stå på egne ben. Synes han burde være voksen nok til det nå, og ikke minst vil han lære noe av det som kan bli svært nyttig i fremtiden.

Melde meg ut av tråden?? haha.. Så hver gang man er uenig eller gir råd som ikke faller i smak hos deg skal man altså velge å melde seg ut av tråden... Ja, da blir det nok et interessant forum vil jeg tro...
Sist endret av Driftaway; 25. oktober 2009 kl. 13:49.
Fokusere på skolen & samtidig få penger "gratis" av far + lånekasse vs å jobbe ifra man er ferdig på skolen til man kryper i seng 2 timer for seint, og så ta skolen slik den kommer når man er trøtt og sliten ifra dagen før, bare fordi man ikke fikk de ekstra pengene ifra faren...

Jeg vet hva jeg ville ha valgt (og igrunn har valgt)...

Under studietiden burde jobb være der for å tjene penger til "luksus"-goder. Mat og boforhold burde det være penger til uten så mye ekstra stress, slik at man kan fokusere på skolen.
Til den som sitter i problemet....

Skaff deg jobb, man!

Jeg blir 16 nå og har tjent ganske bra. Og om du ikke får noe ekstra penger fra more eller faren din blir du nødt til å ta opp et lån, ferdig med det.

Får du deg jobb får du mer penger og livet ditt blir bedre.. Jeg er helt sikker på at du synes jobb er kjedelig, men det finnes tonnevis av jobber som er både sosiale og morsome for deg.

Stopp og syt, men skaff deg jobb!

The End..

EDIT: 100% enig med deg Blackkoz
Sist endret av stevenam; 25. oktober 2009 kl. 13:55.
Det er mange typer arbeid som kan kombineres helt fint med skolegang.

Kjenner blant annet en som arbeider på en bomstasjon, han har mer enn nok tid til å lese mellom kundene da de aller fleste har autopass. Kjenner en annen som arbeider på en bensinstasjon som ikke ligger midt i den verste trafikken. Han har også tid til å lese litt mellom slagene. Selv kjørte jeg taxi og hadde plenty av tid til å lese mellom turene.

Jeg sier ikke at man ikke kan få hjelp hjemmefra, men å kreve et fast trekk i fars inntekter er jeg uenig i. Snakk med faren din, så får du sikkert det du måtte gjøre deg fortjent til, og det han måtte ha råd til å unnvære. Får du ingenting så ta det som en mann, og skaff deg en jobb!!! Kanskje far også sliter litt for å få endene til å møtes? De fleste av oss tror jo at pengesekken til mor og far aldri tar slutt, men det skjønner man fort når man blir voksen at ikke stemmer. Pengene tar ofte slutt før du rekker å se dem!
Jeg er også 18 år. Har ikke hatt kontakt med faren min siden jeg var 4 år. Bor da på hybel som koster 2800kr måneden. Mamma driter ikke så jævlig mye penger, men får stipend på ca. 5600kr pr måned. I tilleg til det har jeg(eller min mor) søkt om forlenget farsbidrag. Trur søketiden kan ta ca. et halvt år, men du skal ha krav på det når du går videregående.
Har en annen kompis som gjorde det samme som meg. Bare han har kontakt med faren sin. Faren ble vel ganske sint da han måtte betale 2-3tusen kr i måneden. Men så lenge du ikke kjenner faren din så godt skal du bare drite i hva han mener. Han har ikke vært der for deg, så da kan han se til **** å betale
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Barnelova § 68. Kor lenge fostringsplikta varer.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.


Dvs. at du har krav på barnebidrag mens du går på videregående skole, det skal i tillegg betales direkte til deg
Sist endret av pr0cyon; 27. oktober 2009 kl. 01:10.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jo det stemmer, jeg var i retten angående dette...Jeg betaler nå tilbake 13700 kroner tilbake til min far...Fordi jeg fikk for "mye"
Sitat av Hansomlurer Vis innlegg
Greia er jo at min far har sagt han har med glede fortsetter å betale barnebidrag sålenge jeg går VGS. Det eneste jeg er missfornøyd med er at de går rett i lomma på mor, som jeg mener bruker disse på helt andre ting enn meg. Ettersom jeg krangler med mor, så roper drittsekkgenet mitt i kroppen etter å ta disse "gratis"-pengene hun får i mnd. Føler jeg har fått tilfredsstillende svar på mine spørsmål, men åpner for at andre kan bruke tråden til relaterte spørsmål som mange kan lære av.

Takk til dere som har tatt dere tid til å undervise oss som ikke kan !
Vis hele sitatet...
Da ser det ut til at du bør ordne en privat deal med fattern. Og be din mor redgjøre for differansen mellom hva du mottar og hva hu får i appanasje.
Sist endret av fxxked; 12. desember 2009 kl. 03:29.
Jeg må bare si at jeg elsker det når folk foreslår at man skal begynne å kjøre taxi
Har noen sjekka hva det koster å ta lappen?
Jeg har enda ikke hatt råd til å få meg førerkort, og lurer på om jeg kan kjøre sykkeltaxi

Et annet punkt er jo at den norske stat ønsker heltidsstudenter, som ikke jobber, og da foreslår jeg at vi sammen lager revolusjon og krever mer kronasjer i form av stipend og studielånXD
Jeg tror du egentlig mener mer stipend og ikke noe studielån?
det er din foresatte, da mtp forelder som har hovedansvar som har krav på barnebidrag, ikke du.
Du har ikke krav på noe som helst, men kun din mor.

Det kan i værste fall bli tilfelle, at om du flytter ut (og seff siden du passerere 18år), at din mor ikke lengre får noe som helst av din far. hilsen skillsmissebarn med samme erfaring.
Du har rett på penger fra foreldre når du går VGS.
jeg har akkuratt fylt 18år. så dette var flaks^^ pappa har alltid betalt barne bidrag til mamma i 18år. jeg har nå flytta til pappa. jeg gikk til nav og sendte sjema. etter jeg sendte flyttemelding.. det er 6månders behandlingstid. men da får du barnebidraget etterbetalt.. jeg går også på skole enda men får stipendet rett på konto når søknaden er ferdig behandlet. så ja du har krav på barnebidrag så lenge du går på skolen håper jeg var til noen form for hjelp
Sitat av panserjohan Vis innlegg
det er din foresatte, da mtp forelder som har hovedansvar som har krav på barnebidrag, ikke du.
Du har ikke krav på noe som helst, men kun din mor.

Det kan i værste fall bli tilfelle, at om du flytter ut (og seff siden du passerere 18år), at din mor ikke lengre får noe som helst av din far. hilsen skillsmissebarn med samme erfaring.
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som noe av det største våset jeg noen gang har hørt, det er barnet som har rett på midlene, ikke den andre forelder.
I det du flytter ut burde du jo få fra begge foreldrene.

Selvfølgelig med en fordelingsnøkkel ut ifra begge foreldrenes inntekt.
Sist endret av fxxked; 13. desember 2009 kl. 13:33.
Har et fantastisk forslag til Hansomlurer; Noen gang vurdert å KLARE DEG SELV? Har hatt jobber for å ha råd til ting siden jeg var tretten-fjorten! Har kjøpt klær selv siden jeg var 15, tok lappen for egne penger, kjøpte bil for egne penger og gikk ikke minst SKOLE for egne penger!

Cut your hair and get a job!
Det var vel ikke akkuart DET han lurte på, XpeZguArd. Jeg fikk underholdsbidrag etter fylte 18 år, dette får man fram til man blir 20 år såframt man er under utdanning (skole/lærling). Fikk rundt 3000 i måneden.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Om dette ikke har endret seg på tre år, da jeg var i samme situasjon som deg, må du gjøre følgende:
  • Søke om utvidet underholdningsbidrag via NAV. Du har rett til dette etter fylte 18 år så fremt du fortsatt går på videregående og ikke har for stor biinntekt.
  • Pengene kommer inn på den kontoen du oppgir i søknaden. Dette kan være din egen konto, eller det kan være din mors. Trenger du ikke pengene dine, kan du jo være snill med moren din som har fødd deg i 18 år
  • Om du slutter på videregående må du si ifra til NAV omgående, slik at du slipper å stå i gjeld til din far. (Skulle din far være så fattig at han ikke har ressurser nok til å betale bidraget vil NAV dekke dette, og om du ikke sier ifra om endringer da, blir du skyldig penger til NAV... Det vil man ikke)
Sist endret av Laivindil; 13. desember 2009 kl. 17:05.
pappa fikk rundt 3k i månden i barnebidrag eller hva dere kaller det, jeg ville ikke mase på det siden jeg visste jeg fikk penger av han hvis jeg skulle noe og trengte det (som jeg tror du også får hvis du spørr far eller mor). Og han trengte pengene til regninger. Så snakk med din mor og spørr om hun virkelig trenger pengene, hvis hun gjør det bør du være grei i og med at du får tak over hode, og skaff deg en bedre deltidsjobb som du tjener nok til å kunne bo for deg selv. Så ikke gjør noe big deal ut av dette og bo heller hjemme og vær fornøyd. [flytta ut jeg også pga orka ikke å bo hjemme, etter 2-3 månder var jeg hjemme igjen, og skal love deg d var hærlig! er ikke bare bare og flytte hjemmefra ;]
Sist endret av eskil2k; 13. desember 2009 kl. 17:22.