Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4237
Hei.

Noen som har noen tips på hvordan jeg skal få sove, min interne klokke er innstilt på å våkne klokka 15-16 og sovne klokka 06-07. Veldig vanskelig å stille inn klokka på nytt.

Fikk ikke lov til å ta sovepiller, muttern er livredd for at jeg skal ta overdose

Jeg er trøtt nå, men når jeg skal legge meg i senga så blir jeg full av energi og for å bruke opp den energien så tar jeg armhevinger og situps og hele pakka, men det hjelper ikke. Sitter ikke inne hele tiden forran PCen heller, tar sykkelturer og er ute.

Skjønner ikke hvorfor jeg får sovna. Noen som har noe tips?
hehe samma her as....vel ta en heftig rUnk og spis 7 bananer og drikk2 liter melk da skal jeg love deg du blir trøtt..

ok les litt her.. : http://www.freakforum.nu/forum/showt...s%F8vn+problem
Sist endret av noobpower; 11. august 2009 kl. 00:42.
Når internklokka er stilt slik, er døgning det eneste som fungerer (for meg).
kjenner meg egentlig veldig igjen. det som funket/funker på meg, er å snu døgnet. hvis du ikke får sove. dropp det. vær oppe i hele natt og i hele morgen. så legger du deg 9-10 tida imorgen. da får du sove så står du opp 8-10 tida. vips, så er døgnet snudd.
Sliter med det samme selv. Det eneste som hjelper er å stille inn alarmklokken på klokken 9 hver dag å stå opp uansett. Når du kommer i rytmen så blir du automatisk trøtt når klokken nærmer seg 1-2. Og selvfølgelig den vanlige smørja med å trene og spise riktig.
Sist endret av moosh; 11. august 2009 kl. 00:44.
Prøv å snu døgnet tilbake?
En dag prøver du å sove lite, noe som gjør det lettere å legge seg tidligere.
Du prøver for hardt.. Prøv heller å slapp av så mye du kan og gjør rommet luftig og kaldt, kulde gjør deg faktisk søvnigere. Ikke driv å press deg søvnig, det vil ikke funke.
Sitat av noobpower Vis innlegg
spis 7 bananer
Vis hele sitatet...
Dette er vel det dårligste tipset jeg har lest ettersom bananer er ganske rike på energi.
Hør på musikk. Det hjelper meg når jeg får problemer med å sove.
Ellers kan du dagdrømme. Lag en histore og det kan godt hende du sovner etterhvert.

Hvis det ikke funker funker og du er desperat kan du slå deg selv med noe hrdt i hodet. Du sovner du enten du vill eller ikke.
Sist endret av sixfeetunder; 11. august 2009 kl. 00:49.
Dofty's Avatar
Trådstarter
Prøvde det igår, men da sovna jeg og gjorde det bare værre.

Men takk for tipsa! Har noen serier jeg ikke har sett på, kanskje jeg tar en aldri så liten maraton?
Sist endret av Dofty; 11. august 2009 kl. 00:49.
nei bananer + melk skal vist gi en sovepille aktig effekt ta å google det så får du se
Sist endret av noobpower; 11. august 2009 kl. 00:49.
ellers så kan du jo prøve å dra deg i loffen. det sies at man blir slapp av å få utløsning. det kan jeg bekrefte.
Sitat av penduftw Vis innlegg
kjenner meg egentlig veldig igjen. det som funket/funker på meg, er å snu døgnet. hvis du ikke får sove. dropp det. vær oppe i hele natt og i hele morgen. så legger du deg 9-10 tida imorgen. da får du sove så står du opp 8-10 tida. vips, så er døgnet snudd.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Men å kødde med døgrytmen i ferien er noe man bør være forsiktig med. Det kan ta litt tid å komme tilbake til normalen for noen. Også kan det gå utover skole og jobb.
Dofty's Avatar
Trådstarter
Nettopp derfor jeg begynner nå og ikke den 16. før skolen.
Hva med å hente frem gode gamle Jack D og Jim B ?
Sist endret av Heisenberg1; 11. august 2009 kl. 00:54.
Sitat av Dofty Vis innlegg
Fikk ikke lov til å ta sovepiller, muttern er livredd for at jeg skal ta overdose
Vis hele sitatet...
Overdose på sovepiller er et helvete, spessielt om du dør, men også om du bare tar litt for mye fordi du ikke får sove. Ender opp med å være slapp/trøtt og potsur + hodepine i flere dager.

Har også perioder (spesiellt i ferien) der jeg jeg har fucket opp døgnrytmen ille nok til å ikke få sove før det nermer seg morran. Om det ille nok tar jeg bare at par pipetrekk rundt 10-tiden og sovner lykkelig inn med stjerner flytende inn i meg. Men så innrøkt som jeg er og med omvendt døgnrytme hjelper det ikke bestandig, som nå for eksempel. Ender nok opp med å være våken til 6-7tiden og heller sove hele dagen i morgen. Men siden jeg er bortskjemt og bor med foreldrene mine (skole + øknomiske grunner) har jeg absoulutt ingenting å stå opp for og derfor gjør ikke så mye akkurat nå. Burde ordne døgnrytmen nå før jeg skal tilbake til skolen igjen, men utsetter det hver eneste gang jeg bestemmer meg for det.

Jeg får føgle med i tråden og se om du får testet ut noen teknikker for å snu døgnrytmen tilbake.
Fant denne siden på google: http://www.sleepbettertips.com/

Jeg må også fikse døgnrytmen :/
Sovner ikke før kl. 4 om morgenen..

Btw, bevis på at melk og bananer funker:
Bananer og melk
Sist endret av stick dude; 11. august 2009 kl. 01:18.
Ta deg en øl
Funker for mange.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ta deg en øl
Funker for mange.
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat den sunneste måten for å sovne hver dag da.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ta deg en øl
Funker for mange.
Vis hele sitatet...
Og siden trådstarter ikke får lov til å ta sovepiller, tviler jeg på at han får ta en øl
Dofty's Avatar
Trådstarter
Man blir søvnig av øl ja, men jeg bare ligger å vrir meg etter en fest f.eks.

Hehe, øl får jeg, men ikke sovepiller. Neida!
Sist endret av Dofty; 11. august 2009 kl. 01:24.
Når man skal stille internklokka, hvor langt tid tar det ca.? Legger meg 04:00, og står opp 10:00.
Skal gjerne ha snudd dette asap pga. jobb.
Dofty's Avatar
Trådstarter
Når det ikke er så ekstremt som i mitt tilfelle, er det jo bare å legge seg bittelitt tidligere hver dag. Kanskje et kvarter før forrige gang du la deg.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg ville satsa på litt mosjon om dagen, litt bevegelse og den regla der. Et glass melk, en spiseskje olivenolje og et rituale av en wank, så tenker jeg du er klar for køya. Ikke noe karbz 2-4 timer før leggetid. xoxo
Sist endret av thomasf; 11. august 2009 kl. 01:36.
Kan jo eventuelt ta en runde med armhevinger og sit-ups før sengetid. Mange mener at dette er en god måte siden du blir sliten av det. Vis du ikke allerede er godt trent og må ta mange for og sovne!
Når jeg ikke får sove pleier jeg å gjøre følgende:

Ligge helt rett i senga, med armene langs siden og ned mot lårene. Ligge slik at jeg ser rett opp med lukkede øyne.
Så tenker jeg at jeg er den eneste som er igjen på jorda, og at alt er DRIT kjedelig. Du MÅ iallefall tenke at alt er jævlig kjedelig.

Viste dette til noen venner, og de sa det fungerte.
Legg deg i senga og tell sauer
slå av datamaskinen (!), slutt å spise junkfood, ikke drikk brus / energidrikk / kaffe etter kl 1700 begynn å trene, stå opp kl 0800 uansett hvor sent du var i seng, begynn dagen med en løpetur!

Det er garantert flere av dem som treffer deg, og når du følger alle vil du ha en døgnrytme som et gjennomført A-menneske.

lykke til
Sitat av moosh Vis innlegg
Ikke akkurat den sunneste måten for å sovne hver dag da.
Vis hele sitatet...
Øl i seg selv skal være veldig sunt har jeg hørt.
Som flere har sagt allerede, bare gjør som det jeg gjør for øyeblikket som fungerer sakte men sikkert. Bare stå opp tidlig hver dag, uansett. Til slutt vil du bli så trøtt fordi du har fått for lite søvn at du sovner tidligere og tidligere. De siste nettene har jeg lagt meg 4-6 om morgenen, og stått opp 8-9 og i morgen står jeg opp 7:04
Sitat av stick dude Vis innlegg
Btw, bevis på at melk og bananer funker:
Bananer og melk
Vis hele sitatet...
Ja, jøss, når en random blogg hevder det så må vel den mest pannerynkende tvileren av en forsker bli overbevist.
Jeg anbefaler døgnemetoden som er nevnt.
Funket knall for meg
Dofty's Avatar
Trådstarter
Har 2 liter med Iste og mat. Og når klokka nærmer seg 6 skal jeg ut å sykle til skolen og tilbake! Kanskje litt kaffe utover dagen.
Teh definite guide for å snu døgnet (tilbake)

Jeg er ganske interessert i diverse søvneksperiment og alt slikt, så dette her har jeg hvertfall snappet opp:

For å snu døgnet finnes det to metoder (som jeg vet om), men først skal jeg bare forklare et ord:

Zeitgebere: Tidsgivere for de som ikke tok tysk. Dette er hint til kroppen som viser hvilken tid på døgnet det er. Eksempel:
  • Lys
  • Mat
  • Aktivitet

Hvis du dytter i deg disse på rett tid av døgnet, kan du snu det mye fortere enn vanlig.

Den treige måten: (Antall timer du har flyttet døgnet framover DELT PÅ 0.75. Trenger ikke å si det, men denne metoden er kun brukbar hvis du har virkelig god tid. Flytte døgnet fra 16 til 8 tar f.eks. 10 dager)
Legg deg 45 minutter tidligere hver dag, og stå opp 45 minutter tidligere. Vekkerklokke altså. Sett den på ca. hvor lang tid du sover til vanlig. Dvs 6-9. Ikke noe feriesøvn på 10-12 timer! Det kan være nyttig å skrive en liten dagbok over sovnetider (ikke leggetider) og våknetider, slik at du ikke glemmer hvor langt du er kommet. Hvis du våkner lenge før vekkerklokken, prøv å sovne igjen, men hvis du er våken er det ikke noe poeng. Hvis noen skremmer deg får du masse adrenalin i blodet slik at det er nærmest umulig å sovne igjen.

Hver gang du våkner, (skriv i søvnloggen), åpne alle gardiner, og spis frokost. FØR du setter deg foran PC-en. Gå en tur ute i sollyset om du vil.

Den raske måten (1-4 dager, avhengig av hvordan du definerer "våken".)
Siden de som vil ha den raske måten muligens ikke er så tålmodige skal jeg ikke servere en vegg av tekst:
  • Vær våken til neste kveld
  • Spis frokost kl 07-08.
  • Legg deg 23-24
  • Stå opp 07-08, få litt sollys i øynene, og spis frokost. Med en gang du våkner.
  • Gjør alt om igjen, bortsett fra det første punktet naturligvis.

Fin.

Edit: Jeg ser karen over snakker om koffein. Koffein er greit, men kun om morgenen, for det har en halveringstid i kroppen på 6 timer. Ikke bra hvis du vil bli trøtt til riktig tid.
Sist endret av Ozma; 11. august 2009 kl. 03:40.
Sitat av stick dude Vis innlegg
Btw, bevis på at melk og bananer funker:
Bananer og melk
Vis hele sitatet...
Fra helsenett.no:
Melk for bedre søvn?
Kan virkelig en kopp varm melk før leggetid hjelpe deg til å sove bedre?
Et god gammelt råd mot søvnløshet skal være å drikke en kopp varm melk. At rådet er gammelt, er det ingen tvil om. Men er det så godt?

Lenge har en trodd at denne søvndyssende virkning skyldes at melken inneholder aminosyren tryptophan. Men undersøkelser viser at dersom melk faktisk har en søvneffekt, har det lite å gjøre med aminosyren.

Trolig har nok denne effekten mer å gjøre med psykologi. Drikker du melk rutinemessig hver kveld før du legger deg, vil den ha omtrent den samme effekten som et gammelt favorittpledd eller kosebamse.

For at tryptophanet skal ha en noen som helst søvndyssende virkning må den krysse blod-hjernebarrieren. Vanligvis blir denne strekningen for utfordrende for tryptophanet, som må se seg slått av andre konkurrerende aminosyrer.

Men du kan hjelpe tryptophanet ved å spise mat rik på karbohydrater. Karbohydrater stimulerer utløsningen av insulin, som gjør tryptophanet bedre utrustet til turen.

Men konklusjonen på vår problemstilling må likevel bli at den varme melkens funksjon som søvnmiddel bare er en myte - medisinskvitenskaplig sett.
Vis hele sitatet...

Ellers er det lite man i realiteten kan gjøre som direkte påvirker innsovingen din, men det finnes det kjekke ting å ta i betraktning:

- Å sove styres i hovedsak av tre forhold, sier overlege Harriet Akre: Døgnrytmen vår, det søvnbehovet vi har og ytre atferdsfaktorer.

Hennes første råd til dem som har søvnproblemer, er derfor å holde døgnrytmen, ved å legge seg og stå opp til samme tid hver dag.
Vis hele sitatet...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, jøss, når en random blogg hevder det så må vel den mest pannerynkende tvileren av en forsker bli overbevist.
Vis hele sitatet...
Bananer hjelper faktisk.

- Den inneholder både magnesium og kopper, som gir bedre søvn.
Vis hele sitatet...
Sist endret av tafsern; 11. august 2009 kl. 03:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dofty's Avatar
Trådstarter
Sånn! Da har jeg sykla omtrent 11km og er klar for en god frokost!

Var å kjøpte et par Iskaffer, i tilfelle jeg blir trøtt igjen.

Flott guide der, The Freak! Skal huske på den.
Sist endret av Dofty; 11. august 2009 kl. 08:52.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Jeg anbefaler døgnemetoden som er nevnt.
Funket knall for meg
Vis hele sitatet...
I second that. For å komme tilbake til vanlig døgnrytme pleier jeg som regel å døgne.
Ellers hvis jeg ikke får sove setter jeg på en film og legger meg i senga.
Er midt i døgnemetoden as we speak. Våkna 16.00 igår ettemiddag, og skal begynne med noe flytting litt senere i uken. Så planlegger en god frokost nå, og litt kaffe. Skal spise en kraftig kveldsmat og drikke noen øl for og slappe av litt. Tenker jeg sover som en unge rundt 22-23.00 ikveld og er klar til flytting imorgen
Og jeg glemte å nevne: Istedenfor å døgne kan du ta litt melatonin halvtime før du vil sovne.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av The Freak Vis innlegg
Og jeg glemte å nevne: Istedenfor å døgne kan du ta litt melatonin halvtime før du vil sovne.
Vis hele sitatet...
Prøvd dette, i tillegg til stilnoct.

Ingen virkning på meg.

Noen av oss er bare ment til å være C-mennesker.
Last ned en cam-versjon av Public Enemy tekstet på nederlandsk, se, sov
hoppe ned et 4 etasjer hus
men fra spøk til hagle
kaldt vann i flaske skulle hjelpe ta og ha den på pulsåren
det kan også være at du er dehydrert så drikk vann
Ser mange mener at TV og PC skal ut av rommet... Men jeg sovner MYE lettere til en film... F.eks så så jeg Oceans Eleven kanskje hver dag i ett års tid, sovna som faen hver dag...

Hvis jeg sliter med søvn nå, tar jeg en whiskey og ett par pipe trekk Det pleier og gjøre susen
Pass på at du ikke spiser rett før du legger deg. Hvertfall ikke spis/drikk noe som inneholder mye sukker.
Vær innstilt på å sove.
Ikke bedriv fysiske aktiviteter på kvelden. Det girer deg bare opp. Bare tenk hvordan du føler deg en halvtimes tid etter trening. Mye energi..

Konkrete løsninger som har fungert for meg er "hypnose". Fikk tak i et opptak der en person forteller deg at du ligger i en blomstereng og solen skinner på deg og hvordan varmen brer seg fra hånden din ut i hele kroppen. Jeg sovnet altid før opptaket var ferdig, eller rett etter.

Skru på et opptak/dokumentar om noe de finner sånn halvveis interessant. Da kan du også lære en del. Jeg prøvde meg på "Universet i et nøtteskall", noe som ble alt for avansert. I stedet for å slappe av måtte jeg følge veldig godt med for å få noe som helst begrep om hva han snakker om.

Hvis det er døgnrytmen i seg selv det er noe galt med, er én løsning å døgne, og så gå tidlig til sengs dagen etter. Pass på at du ikke drar det for langt ut, da det kan virke mot sin hensikt ved at du blir "overtrøtt".
drikk litt te... vilken som helst slags te. kansje grønn te? eøøers te med karamell/kanel eller melk med honning.
sitte med rolig musikk/film. med svakt lys, og prøv å vær våken ......
røkelse... røyke.. om du ikke røyker.
gjør som ei jente å dull deg opp med puter å dyner å lag deg en kosekrok...
med telys og musikk som "the doors", eller RICOCHETS
FUNKER OGSÅ ALLTID...
har du tv på rommet? Jeg blir alltid dødstrøtt om jeg ligger i senge og ser på tv... Eller hør på lydbok, da sovner ihvertfall jeg på ett blunk.

En annen metode jeg bruker når jeg sliter med å sove er å la tankene gå, jeg ligger der i noen minutter mens hodet løper gjennom tanker, til slutt så døser jeg av.
De dagene jeg ikke får sove sette rjeg på musikk eller gjør et forsøk på tv..

[
Sitat av Fickledick Vis innlegg
har du tv på rommet? Jeg blir alltid dødstrøtt om jeg ligger i senge og ser på tv... Eller hør på lydbok, da sovner ihvertfall jeg på ett blunk.
Vis hele sitatet...
Eneste minus er at jeg har -3på beggeøynene og er nesten blind uten linser/briller.

Upratisk å sove med linser/briller.

Så en som hadde en sånn hypnosegreie, lengre opp i tråden. Kanskje legge ut den om du finner igjen?
Si til morra di at du har en slags form for alergi, så stikker du til en lege og ber han skrive ut phenergan. Been there done that ANGRER IKKE
Har slitt mye med søvn problemer. Viss man begynner å "roe" seg ett par timer før man skal legge seg og ikke trener eller spiser store måltider eller drikker noe med koffein/sukker i så er man kommet langt.

Noe annet som (faktisk) funker bra er å ligge rett ut på ryggen, passe på å slappe av i musklene og fokusere på pusten. Plutselig har man begynt å tenke på noe annet, men da dra du tankene tilbake til pusten. Alltid tilbake til pusten. Plutselig så har man sovna
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.youtube.com/watch?v=NgG4vDfcJek

Trenger jeg si mer enn "sweet dreams"?