Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1641
Hei

Driver og bygger pc, så lurte jeg på om SSD virkelig er nødvendig når jeg har en harddisk på 1TB?
Nei. Det er ikke nødvendig. Men selvsagt gjør det forskjell.
Definer nødvendig. Nødvendig er det absolutt ikke. Lurt kan det være.
SSD brukes ikke pga lagringsplass i seg selv, men pga økt ytelse.

Så er ytelse viktig for deg, er SSD en nødvendighet.
Trådstarter
11 0
sånn jeg har skjønt det så kan man dra ut filer man har lagt på SSD'n hvis f.eks pc'en dør?

Får bedre ytelse også ja, på hvilken måte?
Forskjellen er at når harddisker slutter å fungerer, blir det vanskelig å både lese og skrive. Når en SSD dør (av bruk/slitasje, ikke fysiske skader), går det fremdeles fint å lese.

Det i seg selv er ikke noen god grunn til å kjøpe en SSD, siden du vanligvis kun har operativsystemet og programmer på den.

En god grunn er at de er så fordømt raske.
Sist endret av Ozma; 22. november 2012 kl. 19:22.
Jeg er kjempefornøyd med å ha byttet ut cd-rom med SSD på min laptop, iallefall: Oppstart er MYE raskere, og alle former for disknavigasjon går MYE(!) fortere.
c.a. like nødvendig som mer enn en-kjerne CPU og over 1gb RAM? kjekt er det iallfall.
Sitat av Macela Vis innlegg
Får bedre ytelse også ja, på hvilken måte?
Vis hele sitatet...
Søketiden (gjennomsnitt, per fil) på en vanlig roterende disk er et sted mellom 2.9 og 10 ms, litt avhengig av hvor fort den roterer (5400rpm/7200rpm o.l).

Søketiden (gjennomsnitt, per fil) på en SSD er 0.1 ms.

Tenk deg nå at du starter et program som må laste inn, la oss si, 1000 filer (ikoner, wav-filer, konfigfiler osv).

Søketid totalt under oppstart SSD: 0.1 * 1000 = 100 ms = 0.1 sekund.
Søketid totalt under oppstart HDD. 5 * 1000 = 5000 ms = 5 sekunder.

Dersom man kjører alt av programmer fra en SSD(inkludert OS) vil man oppleve en merkbar ytelsesforskjell).

I tillegg kommer fordelene med at en SSD ikke har noen løse deler, og gjør den mer robust.

Ulempene med en SSD er at de har en noe kortere levetid enn tradisjonelle disker. I tillegg er de langt dyrere hvis du tenker MB per krone.

Når det er sagt, så trenger de aller fleste ikke all verden størrelse på en SSD, mange klarer seg fint med en disk på 80GB/120GB.
Sitat av Coffee Vis innlegg
Ulempene med en SSD er at de har en noe kortere levetid enn tradisjonelle disker.
Vis hele sitatet...
tull. vis meg en eneste forskningsartikkel som støtter dette utsagnet.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
tull. vis meg en eneste forskningsartikkel som støtter dette utsagnet.
Vis hele sitatet...
http://www.hardware.no/artikler/ssd-...98896?p=wefwef

Er dette bra nok?

Det er også viktig å ta vare på ssd'en din
http://www.hardware.no/artikler/ssd-...hver_dag/98869
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Levetid på en Crucial m4 ble testet på diskusjon.no for ikke lenge siden. Den de regnet ut han det kan vare over 20 år med normal bruk Da skrev de over 1100 TB til den. En vanlig harddisk kan dø etter et halvt år er man uheldig. Så at den HDD varer lengre er bullshit.

http://www.diskusjon.no/index.php?sh...ost&p=19427197
Sist endret av lian1337; 24. november 2012 kl. 16:02.
Med en vanlig MLC SSD og relativt tung bruk er sjansen uansett stor for at du skroter SSD-en lenge før maksimalt antall overskrivninger er nådd:
http://www.anandtech.com/show/6337/s...250gb-review/4

Vi snakker i de fleste tilfeller om 10+ år levetid om du skriver 10GB med nye data til disken hver eneste dag, med minne som tåler 3000 overksrivinger pr. celle. Mange SSD-er er også ratet for flere overskrivinger og varer desto lenger.

Med en mekanisk disk er det litt mer bingo i forhold til når den ryker.

Uansett, jeg vill kjøpt SSD før veldig mye annet. SSD som system og programdisk er som natt og dag i forhold til en mekanisk disk. Med de prisene som er på SSD-er nå om dagen er det egentlig ikke noe å tenke på.
Sist endret av Judaz; 24. november 2012 kl. 16:04.
Oh herro there.. ^_^
En HDD er jo rimelig usikkert hvis du er uforsiktig da... mister du den i bakken så bang kan store deler av data`ne være ødelagt en SSD vil som regel takle det siden det ikke er bevegelige deler. Ville gått for en SSD uansett jeg da Digg og ha en pc som booter på under 10sek selv når disken var full :P
Sitat av alexanderb Vis innlegg
tull. vis meg en eneste forskningsartikkel som støtter dette utsagnet.
Vis hele sitatet...
Sure man, no problem.

"However, the limited and unpredictable lifetime of SSDs remains to be a serious obstacle to wider adoption of SSDs in enterprise systems."

Eller denne som forskningsartikkelen siterer.

"Assume I have a 160 GB X25-M MLC drive; this device is spec’ed at 250MB/s read and 100MB/s write (sequential) and has a lifetime of around 4-5 years in a ‘consumer’ use case (laptop-desktop)."
Merk at forfatteren legger vekt på 'consumer' use case. Brukes disken til, la oss si, en database, så ville levetiden vært langt kortere, fordi
This means that, unlike HDDs, the SSD lifetime is a function of a workload - Artikkelen jeg liket til over, side 1.

Når det er sagt, så er jeg på ingen måte motstander av SSD, tvert imot =)
Som noen av dere poengterer, ja, levetiden til en SSD er kanskje lang nok for de aller fleste, men IMHO så er det fortsatt noe å ha i bakhodet.

Coffee.
4-5 år bare? Så mye penger for så lite.

Hvordan merker man når en SSD begynner å takke for seg? Hva skjer når den dør? Jeg har en 160GB Intel G2 X25-M som snart er 3 år gammel..

Forskjellen er at når harddisker slutter å fungerer, blir det vanskelig å både lese og skrive. Når en SSD dør (av bruk/slitasje, ikke fysiske skader), går det fremdeles fint å lese.
Vis hele sitatet...
Så når disken min tar kveld så kan jeg fortsatt hente ut ting fra den? Har jeg forstått riktig?