Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2784
Tenkte jeg skulle skaffe meg en sånn, men å kjpe fra nettbutikker er litt sånn.. Jeg liker å ha holdt kniver i hånda før jeg kjøper. Var innom Pentagon Army som stort sett hadde Cold Steel sine økonomiklasse-masjeter til rundt 500-lappen. De hadde noe originale Kukchrier og, men da var prisen oppe i et par lapper. Det kan jeg klare etter hvert, men ikke der og da. Var bare litt irritert på servicen fordi ekspeditørene kunne si veldig lite om de ulike modellene. De klarte liksom ikke å anbefale meg noe... Kanskje de tenkte at jenter ikke skal kjøpe sånt . Men jeg har bruk for en. Til å kappe vekk høyt gress/stilker, greiner til forskjellige formål eller greiner som er i veien.

Om jeg ev. skulle finne noe billigere i Sverige, så ville jeg vel være i grisetrøbbel om jeg ble tatt med en slik sak på grensa. Eller er det noen måte man kan bestille sånt fra utlandet på uten at tollen fatter mistanke? Noe man kan oppfordre avsender til å gjøre for å kamuflere pakkens innhold evt.?
http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver...chWord=machete

Jeg kjøpte denne for et par dager siden, på XXL i Oslo. Synes kanske at den kunne ha vært litt skarpere, men det er vel ikke noe problem å slipe den litt. Har ikke brukt den til noe enda tho, så jeg vet ikke hvor bra den kutter, eller om det er nødvendig å slipe den i det hele tatt.
A&E
Trådstarter
46 8
Takk for svar. Visste ikke at XXL solgte disse. Så på en sånn en da jeg var på Pentagon, men følte meg litt forvirra innimellom de ulike modellene av samme merke. XXL er jo billigere da. Kanskje verdt et forsøk, men jeg er ikke ute etter en "bruk og kast kniv."
Du kan jo lese litt om den her:
http://www.coldsteel.com/kukrimachetes.html

Jeg tror den er ganske bra i forhold til prisklassen.
Hvor tykke greiner skal du kutte? Til gress, smågreiner og slikt ville jeg heller kjøpt en vanlig machete. Jeg har en 18" machete fra Ontario Knife jeg bruker til slikt. Denne kostet meg ca $20 + frakt om jeg ikke husker helt feil. Den har blitt misbrukt mye, alt fra kløyve ved, kutte ned småtrær, fjerne greiner fra grantrær, kutte ned siv osv. Den tåler mye juling, holder skarpheten bra og er lett å slipe når det trengs. Jeg har noen kukri macheter liggende også men disse koster for det meste såpass at jeg ikke bruker dem til slikt arbeid.

Send meg en pm om du vil ha detaljer på hvor du kan bestille macheten til Ontario Knife.

Edit: Har også testet magnum kukrien til coldsteel og ble ganske imponert av den. Bra skjefte og den tåler mye bank men holder ikke skarpheten like bra som andre macheter jeg har brukt.
Sist endret av Tjodleif; 20. september 2010 kl. 11:12.
A&E
Trådstarter
46 8
Tjukke nok til å sette opp et godt stativ til matlaging over bål f.eks., til provisoriske teltstenger/"shelters".

Synes Ontario sine sider ga dårlig info om selve machetene - bare skryt av kvalitet liksom, samme tekst for alt. Jeg har imidlertid hørt det skal være et godt merke. Tenkte først kukri el. gurka whatever you wanna call it... fordi jeg skulle tro fasongen ga mer moment framover, men jeg kan jo ta feil der.
Sitat av A&E Vis innlegg
Synes Ontario sine sider ga dårlig info om selve machetene - bare skryt av kvalitet liksom, samme tekst for alt. Jeg har imidlertid hørt det skal være et godt merke. Tenkte først kukri el. gurka whatever you wanna call it... fordi jeg skulle tro fasongen ga mer moment framover, men jeg kan jo ta feil der.
Vis hele sitatet...
Prøv å lese igjennom hva Cold Steel sier om sine egne produkter, finnes få firmaer som kan skryte så bra

Ontario Knife er rimelig svake på informasjon om produktene på sine egne sider, men det er fordi de ikke selger noe direkte til forbrukere, leter man opp en forhandler vil man finne mye bedre informasjon. Skal jeg selv ha en skikkelig brukskniv kjøper jeg stort sett alltid en fra Ontario Knife eller Chicago Tools, de gir etter min erfaring mest for pengene. Cold Steel sine kniver er klart verdt prisen, men man bruker ikke noe så dyrt som arbeidsverktøy når man har billigere og nesten like gode alternativer.

Kukriene gir forøvrig mye bedre resultat når man skal kutte tykkere ting enn en vanlig machete. Vekten og fasongen på eggen gir ett mye dypere kutt ved bruk av mindre energi, men til vanlig bruk vil en vanlig machete gjøre bedre nytte.

Skal man ha en skikkelig kukri anbefaler jeg Himalayan Imports, finnes ikke noe bedre.
A&E
Trådstarter
46 8
De var jo lekre, men jeg tror nok jeg går for billigere alternativer i starten...

Hvordan er det å kjøpe sånne kniver fra utlandet? Blir det ikke på kant med loven?
Jeg har importert sverd, kniver og plomberte våpen fra utlandet siden ungdomsskolen. Før jeg ble 18 stod de i foreldrene sitt navn, etter stod de i mitt eget. Er ingen restriksjoner på kjøp og import av slikt så lenge man er over 18 år. Går igjennom på samme måte som andre varer. Kan dog fort bli en del tollavgifter å betale.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har en original Ghurka kniv, som ser ut til å ha vært med på litt "action".
Det er moro med originale ting, det er nesten så det lukter kristenmans-blod når man drar den ut av slira