Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 12380
God morgen alle sammen!

Jeg kom over denne artikkelen nå nettopp

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article660962.ece

Jeg vil høre meningene deres rundt dette å ha butikken åpen under påsken, og andre helligdager.
Jeg som er kristen syntes at det er helt uaktuellt for min del å ha min "butikk" åpen når det er helligdager, en helligdag er en helligdag.
Jeg syntes det Kiwi gjør er feil, fordi når det er en helligdag så skal det være en helligdag og da skal man holde den hellig.
For min del spiller det ikke noe rolle fordi jeg ikke feirer påske denne søndagen men den 19 altså neste søndag.
Her i Sverige er butikkene åpne på søndager også, har samme tanker rundt det også, og tror Norge også kommer til den delen snart.
Sist endret av FaLcOn; 9. april 2009 kl. 13:22.
Jeg syntes egentlig det er helt greit at de er åpne på helligdager, men de ansatte burde få ekstra betalt (noe de antageligvis gjør).

Hvis man f.eks glemmer å handle eller lignende bør man ikke sulte ?
Selv om en dag er hellig for kristne, er den ikke alltid hellig for alle andre.. Hvorfor skal man da stenge butikkene på "helligdager", når det for mange er en helt vanlig dag?
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexd Vis innlegg
Jeg syntes egentlig det er helt greit at de er åpne på helligdager, men de ansatte burde få ekstra betalt (noe de antageligvis gjør).

Hvis man f.eks glemmer å handle eller lignende bør man ikke sulte ?
Vis hele sitatet...
Men alle vet at butikkene er stengt da, så da regner jeg med at folk handler nok til noen få dager

Sitat av simdal Vis innlegg
Selv om en dag er hellig for kristne, er den ikke alltid hellig for alle andre.. Hvorfor skal man da stenge butikkene på "helligdager", når det for mange er en helt vanlig dag?
Vis hele sitatet...
Fordi det er en helligdag for landet!
Sist endret av FaLcOn; 9. april 2009 kl. 13:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sålenge de som er fast ansatt ikke måtte tvinges til å jobbe og det er overtidsbetaling så har jeg absolutt ingenting imot at butikker har åpent. Noe som minner meg på at jeg trenger å kjøpe bensin, men vet du hva? INGEN butikker eller bensinstasjoner har åpent i nærområdet før på Lørdag.
Det kan hende man glemmer noe viktig? Jeg tror ikke på gud, dermed er en helligdag egentlig kun en fridag for meg.

Og nei, landet vårt er ikke kristent. Man har fri vilje i valget om å tro på en gud eller ikke, man bør ikke tvinges til å tro på noe.

Hva med alle innvandrerne osv som har en annen religion? Er dagen hellig for de også?
Egentlig så er ikke påska kristen i det hele tatt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eostre
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexd Vis innlegg
Det kan hende man glemmer noe viktig? Jeg tror ikke på gud, dermed er en helligdag egentlig kun en fridag for meg.

Og nei, landet vårt er ikke kristent. Man har fri vilje i valget om å tro på en gud eller ikke, man bør ikke tvinges til å tro på noe.

Hva med alle innvandrerne osv som har en annen religion? Er dagen hellig for de også?
Vis hele sitatet...
Om man glemmer noe viktig så har man glemt det, det går ikke ann å gjør noe med det da, man skulle tenkt på det før, eller så kan man alltids spør naboen eller venner.

Å joda, landet vårt er kristent, men man har relgionsfrihet, invandrerne får akseptere at det er en helligdag, akkurat som ramadan og sånne dager er hellige for de i de sine land. Tenkte på muslimer nå.

Sitat av Alfadir Vis innlegg
Egentlig så er ikke påska kristen i det hele tatt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eostre
Vis hele sitatet...
Jo påske er kristent.

Sitat av Elemental Vis innlegg
Sålenge de som er fast ansatt ikke måtte tvinges til å jobbe og det er overtidsbetaling så har jeg absolutt ingenting imot at butikker har åpent. Noe som minner meg på at jeg trenger å kjøpe bensin, men vet du hva? INGEN butikker eller bensinstasjoner har åpent i nærområdet før på Lørdag.
Vis hele sitatet...
Det er greit at bensinstasjonen er åpen syntes jeg, fordi bensin kan man alltids trenge og man kan eventuelt kjøpe det VIKTIGE man har glemt derfra.
Sist endret av FaLcOn; 9. april 2009 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Men alle vet at butikkene er stengt da, så da regner jeg med at folk handler nok til noen få dager



Fordi det er en helligdag for landet!
Vis hele sitatet...
Vi lever i et land med ytringsfrihet. Det betyr at man har lov til å mene det man selv vil. Hvorfor skal man da bli tvunget til å feire de samme helligdagene som kristne dersom man ikke er kristen. Vi har mange muslimer med norsk statsborgerskap her i landet, skal de tvinges til å ta fri kristne helligdager bare fordi det er "en helligdag for landet"?

Jeg elsker studiene jeg går, og jeg hadde satt kjempepris på å få komme på skolen for å ha en normal skoledag på kristne helligdager. Det tilbudet får jeg rett og slett ikke pga noe så tullete som det du snakker om..
Sist endret av simdal; 9. april 2009 kl. 13:36.
Så det er greit med bensinstasjoner men ikke dagligdagsbutikker? Snakker ikke om at ALT skal være åpent, men ting som gjør at folk kan overleve burde være åpent. Bensinstasjoner, matbutikker osv.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg

Jo påske er kristent.
Vis hele sitatet...

Nei, det er det ikke..

Det du, og resten av Norge ser på som 'påske', dvs Jesus som går på palmeblader og lange Fredager, det er Kristent, men det er ikke egentlig påske da. (Hva har f.eks en kanin som legger egg med Jesus å gjøre?)

Det blir litt som Julaften det.. Jesus ble ikke født da, Jesus ble født på sommeren en gang han (og Julaften og Santa clause osv har ingenting med Kristendom å gjøre).

Og ang det med butikker.. Jeg tar utgangspunkt i at Påske er en kristen helligdag for landet når jeg sier dette; Skal Norske muslimer feire påsken da? De tror jo ikke på dette i det heletatt, de har jo t.o.m sine egne helligdager.
Sist endret av Snack-Chan; 9. april 2009 kl. 13:41.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av simdal Vis innlegg
Vi lever i et land med ytringsfrihet. Det betyr at man har lov til å mene det man selv vil. Hvorfor skal man da bli tvunget til å feire de samme helligdagene som kristne dersom man ikke er kristen. Vi har mange muslimer med norsk statsborgerskap her i landet, skal de tvinges til å ta fri kristne helligdager bare fordi det er "en helligdag for landet"?

Jeg elsker studiene jeg går, og jeg hadde satt kjempepris på å få komme på skolen for å ha en normal skoledag på kristne helligdager. Det tilbudet får jeg rett og slett ikke pga noe så tullete som det du snakker om..
Vis hele sitatet...

Vi har ytringsfrihet ja, det er derfor jeg skriver dette her og skriver om mine meninger. Man trenger ikke å feiere noe som helst, du kan finne på andre ting.
Spiller det noe om de har statsborgerskap her eller ikke? Ingen er nødt til å feire.

Om du elsker studiene dine så mye at du ikke vil ha fri fra skolen kan du ta med bøker hjem og lese de, eller utvidde kunskapen din rundt ting som du ikke kan så mye om, rundt det du studere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor skal eg rette meg etter dine levereglar? Du står fritt til å halde butikken din stengd når du vil, ettersom du definerer opningstidene sjølv - innanfor rammene fastsett i lovverket.

Er det ein god grunn til at du vil tvinge meg til å følge 2000 år gamle skikker nedskrevne i ei bok?
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Snack-Chan Vis innlegg
Nei, det er det ikke..

Det du, og resten av Norge ser på som 'påske', dvs Jesus som går på palmeblader og lange Fredager, det er Kristent, men det er ikke egentlig påske da.

Det blir litt som Julaften det.. Jesus ble ikke født da, Jesus ble født på sommeren en gang han (og Julaften og Santa clause osv har ingenting med Kristendom å gjøre).

Og ang det med butikker.. Jeg tar utgangspunkt i at Påske er en kristen helligdag for landet når jeg sier dette; Skal Norske muslimer feire påsken da? De tror jo ikke på dette i det heletatt, de har jo t.o.m sine egne helligdager.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg totalt uenig i det du skriver.
Vi feirer påske fordi Jesus stod opp fra de døde, og det er den største helligdagen for oss kristine.
Og Jesus ble født på julaften, altså den 24.Desember.
Det med muslimer, tar ikke de fri fra skolen når de feirer id og andre helligdager? De blir ikke tvunget med til kirka når resten av klassen må, det er fordi vi har relgionsfrihet og yttringsfrihet.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Jeg som er kristen syntes at det er helt uaktuellt for min del å ha min "butikk" åpen når det er helligdager, en helligdag er en helligdag.
Jeg syntes det Kiwi gjør er feil, fordi når det er en helligdag så skal det være en helligdag og da skal man holde den hellig.
Vis hele sitatet...

Det jeg lurer på er, hva du mener som er "u-hellig" med at en butikk er åpen på en såkalt 'helligdag'.
Hva er mindre "u-hellig" med at en bensinstasjon, ski-senter, kiosk, 7-eleven, PUB/BAR har åpent?

Eller, handler dette om at mest mulig skal være likt hvordan det var når fantasikompisen din, "Jesus" tråkka rundt på jorda?



Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Du som person trenger ikke å rette deg etter mine leveregler, men du som person kan respektere landets relgion og respektere de som tror.

(Ikke direkte mot deg men mot fellesheten)
Vis hele sitatet...
Og du/dere kan vel strengt tatt respektere de som ikke tror.
Sist endret av Volch0k; 9. april 2009 kl. 13:47.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor skal eg rette meg etter dine levereglar? Du står fritt til å halde butikken din stengd når du vil, ettersom du definerer opningstidene sjølv - innanfor rammene fastsett i lovverket.

Er det ein god grunn til at du vil tvinge meg til å følge 2000 år gamle skikker nedskrevne i ei bok?
Vis hele sitatet...
Du som person trenger ikke å rette deg etter mine leveregler, men du som person kan respektere landets relgion og respektere de som tror.

(Ikke direkte mot deg men mot fellesheten)
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Jeg må si meg totalt uenig i det du skriver.
Vi feirer påske fordi Jesus stod opp fra de døde, og det er den største helligdagen for oss kristine.
Og Jesus ble født på julaften, altså den 24.Desember.
Det med muslimer, tar ikke de fri fra skolen når de feirer id og andre helligdager? De blir ikke tvunget med til kirka når resten av klassen må, det er fordi vi har relgionsfrihet og yttringsfrihet.
Vis hele sitatet...

Jeg tror ikke du er Kristen... sånn seriøst.. er bare i Norge og noen få andre land, vi feirer 24 desember..

"It depends on what religion you ask. Some still think Jesus was born on December 25th when we celebrate Christmas. Most Christian religions will agree that He was born in the spring. April 6th is a date which stands out, I think the Catholics and Mormons feel this is the day Jesus was born."

Les det der du :P Så leser du litt mere om din egen religion, så kan du komme tilbake igjen

edit:
Kan vel legge til at Jesus ikke ble født på år 0 da.
Sist endret av Snack-Chan; 9. april 2009 kl. 13:49.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Det jeg lurer på er, hva du mener som er "u-hellig" med at en butikk er åpen på en såkalt 'helligdag'.
Hva er mindre "u-hellig" med at en bensinstasjon, ski-senter, kiosk, 7-eleven, PUB/BAR har åpent?


Eller, handler dette om at mest mulig skal være likt hvordan det var når fantasikompisen din, "Jesus" tråkka rundt på jorda?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at folk ikke skal jobbe offentlig denne dagen her fordi det er den største helligdagen innom kristendommen, jeg syntes at KUND bensinstasjoner kan være åpne denne dagen fordi bensin vet man aldri når man har bruk for og kan være en viktig ting, som f.eks om du bor i Trondheim og får en telefon fra din mor kl 00 fra stockholm og sier at din far har fått ett hjerteinfarkt og vil mest sannsynligvis dø, men han vil se deg før han dør.
Da regner jeg med at du som person tar bilen din og kjører til stockholm for å se han.
Kanskje dårlig eksempel.. men men
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Du som person trenger ikke å rette deg etter mine leveregler, men du som person kan respektere landets relgion og respektere de som tror.

(Ikke direkte mot deg men mot fellesheten)
Vis hele sitatet...
Jeg skal respektere din religion og alle dine skikker hvis du respekterer mitt livssyn og alle mine skikker. Det innebærer at jeg respekterer ditt valg om å ikke dra på handletur i påsken, og at du respekterer min frihet til å handle det jeg trenger uavhengig av din religiøse overbevisning.

Kan ikke du heller komme med et ordentlig godt argument for at alle landets borgere skal måtte innordne hverdagen sin etter følelseslivet til dere kristne? Annet enn for å tilfredsstille deres religiøse ego naturligvis, det er ikke en god nok grunn.
Sist endret av mentalmelt; 9. april 2009 kl. 13:53.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Snack-Chan Vis innlegg
Jeg tror ikke du er Kristen... sånn seriøst.. er bare i Norge og noen få andre land, vi feirer 24 desember..

"It depends on what religion you ask. Some still think Jesus was born on December 25th when we celebrate Christmas. Most Christian religions will agree that He was born in the spring. April 6th is a date which stands out, I think the Catholics and Mormons feel this is the day Jesus was born."

Les det der du :P Så leser du litt mere om din egen religion, så kan du komme tilbake igjen

edit:
Kan vel legge til at Jesus ikke ble født på år 0 da.
Vis hele sitatet...
Jeg kan si deg at jeg er Ortodoks og er med i den Syrisk Ortodokse kirken, vi tror på at jeg jesus ble født den 25. Vår kirke er den første grundlagte kirken i verden. For ca 50 år siden feira vi jul den 6.januar.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg skal respektere din religion og alle dine skikker hvis du respekterer mitt livssyn og alle mine skikker. Det innebærer at jeg respekterer ditt valg om å ikke dra på handletur i påsken, og at du respekterer min frihet til å handle det jeg trenger uavhengig av din religiøse overbevisning.

Kan ikke du heller komme med et ordentlig godt argument for at alle landets borgere skal måtte innordne hverdagen sin etter følelseslivet til dere kristne? Annet enn for å tilfredsstille deres religiøse ego naturligvis, det er ikke en god nok grunn.
Vis hele sitatet...
Jeg respekterer ditt livsyn og din religion.
Selveste landet Norge er ett kristent land og har kristne helligdager som helligdager. Jeg syntes at alle burde respektere de dagene som vi respekterer hverandre.
Sist endret av FaLcOn; 9. april 2009 kl. 13:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Vi har ytringsfrihet ja, det er derfor jeg skriver dette her og skriver om mine meninger. Man trenger ikke å feiere noe som helst, du kan finne på andre ting.
Spiller det noe om de har statsborgerskap her eller ikke? Ingen er nødt til å feire.

Om du elsker studiene dine så mye at du ikke vil ha fri fra skolen kan du ta med bøker hjem og lese de, eller utvidde kunskapen din rundt ting som du ikke kan så mye om, rundt det du studere.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg gjør. Men selvstudier vil aldri kunne måle seg med undervisning..

Selv om man ikke trenger å "feire" (innser at jeg brukte litt feil ord), blir man kraftig redusert i hverdagen av "helligdager"..
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Det jeg mener er at folk ikke skal jobbe offentlig denne dagen her fordi det er den største helligdagen innom kristendommen, jeg syntes at KUND bensinstasjoner kan være åpne denne dagen fordi bensin vet man aldri når man har bruk for og kan være en viktig ting, som f.eks om du bor i Trondheim og får en telefon fra din mor kl 00 fra stockholm og sier at din far har fått ett hjerteinfarkt og vil mest sannsynligvis dø, men han vil se deg før han dør.
Da regner jeg med at du som person tar bilen din og kjører til stockholm for å se han.
Kanskje dårlig eksempel.. men men
Vis hele sitatet...
Om du skal dra den så langt, er det mye annet som ikke har åpent, som gjerne skulle vært det. Til syvende og sist, tror jeg at om du er skikkelig høykristen, og sier til sjefen at, 'Hey, jeg kan ikke jobbe Torsdagen grunnet min familiesituasjon'. Problem solved. Hva de som ikke er kristen gjør, er vel deres valg. Om de velger og jobbe, gjøre resten en tjeneste, så skal vel strengt tatt ikke du klage på det?
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Jeg kan si deg at jeg er Ortodoks og er med i den Syrisk Ortodokse kirken, vi tror på at jeg jesus ble født den 25. Vår kirke er den første grundlagte kirken i verden. For ca 50 år siden feira vi jul den 6.januar.



Jeg respekterer ditt livsyn og din religion.
Selveste landet Norge er ett kristent land og har kristne helligdager som helligdager. Jeg syntes at alle burde respektere de dagene som vi respekterer hverandre.
Vis hele sitatet...
Og alikevell sa du for noen poster siden at Jesus ble født 24 Desember..

Jeg respekterer kristendommen, men det er fortsatt et faktum at Julaften ikke er dagen Jesus ble født.

Og selvom du er Kristen, og Norge er et Kristent land, så er nok flertallet av menneskene i Norge ateister/andre religioner.. Er det virkelig riktig da?
Sist endret av Snack-Chan; 9. april 2009 kl. 14:02.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Om du skal dra den så langt, er det mye annet som ikke har åpent, som gjerne skulle vært det. Til syvende og sist, tror jeg at om du er skikkelig høykristen, og sier til sjefen at, 'Hey, jeg kan ikke jobbe Torsdagen grunnet min familiesituasjon'. Problem solved. Hva de som ikke er kristen gjør, er vel deres valg. Om de velger og jobbe, gjøre resten en tjeneste, så skal vel strengt tatt ikke du klage på det?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke klage på enkeltpersoner men på fellesheten.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Jeg respekterer ditt livsyn og din religion.
Selveste landet Norge er ett kristent land og har kristne helligdager som helligdager. Jeg syntes at alle burde respektere de dagene som vi respekterer hverandre.
Vis hele sitatet...
Du har ikke kommet ett hakk videre i å rettferdiggjøre hvorfor du skal få presse dine religiøse skikker ned i halsen på meg..

Jeg respekterer helligdagene i den forstand at jeg annerkjenner betydningen de har for deg. På samme måte må du jo annerkjenne at for meg betyr de null og niks. Det er jo ikke noe problem for meg at du sitter hjemme eller går en tur i skogen på langfredag, hvorfor skal det plage deg at jeg kjøper meg en matbit mens du er et helt annet sted og koser deg?
Sist endret av mentalmelt; 9. april 2009 kl. 14:03.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Snack-Chan Vis innlegg
Og alikevell sa du for noen poster siden at Jesus ble født 24 Desember..

Jeg respekterer kristendommen, men det er fortsatt et faktum at Julaften ikke er dagen Jesus ble født.

Og selvom du er Kristen, og Norge er et Kristent land, så er nok flertallet av menneskene i Norge ateister/andre religioner.. Er det virkelig riktig da?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at jeg sa 24 for noen poster siden, vi går i kirka fra kl 22 til 01, så det blir ca begge dagene

Vi tror at Jesus ble født den 24/25 Desember år 0.

Jeg syntes det er riktig, med all respekt tar jeg opp muslimene igjen, det finns fler kristne enn muslimer i Norge regner jeg med, hvorfor får ikke alle fri fra skolen når de får det? Er det virkelig riktig at kund de får fri og ikke andre?

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har ikke kommet ett hakk videre i å rettferdiggjøre hvorfor du skal få presse dine religiøse skikker ned i halsen på meg..

Jeg respekterer helligdagene i den forstand at jeg annerkjenner betydningen de har for deg. På samme måte må du jo annerkjenne at for meg betyr de null og niks. Det er jo ikke noe problem for meg at du sitter hjemme eller går en tur i skogen på langfredag, hvorfor skal det plage deg at jeg kjøper meg en matbit mens du er et helt annet sted og koser deg?
Vis hele sitatet...
Du har veldig sterke argumenter mentalmelt, sterkeren mine så jeg vet ikke om jeg kan slå det der, men syntes at nesten alt burde være stengt.

Sitat av simdal Vis innlegg
Det er akkurat det jeg gjør. Men selvstudier vil aldri kunne måle seg med undervisning..

Selv om man ikke trenger å "feire" (innser at jeg brukte litt feil ord), blir man kraftig redusert i hverdagen av "helligdager"..
Vis hele sitatet...
Nei det er sant, men det er fortsatt ett alternativ.
Sist endret av FaLcOn; 9. april 2009 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Vi tror at Jesus ble født den 24/25 Desember år 0.
Vis hele sitatet...
Eh? År 0 eksisterer ikke!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Falcon, så synspunktet er altså at du synst det. Fint, men kvifor skal samfunnet innrette seg etter ditt synspunkt? Eg tipper fleirtalet ikkje bryr seg så mykje om heilagdager at dei føler seg støtt over opne butikker... Og då tilseier vel demokrati at ein har opne butikker?
Når jeg tar men en tur i butikken på helligdager, så er ikke det i hån mot kristendommen. Jeg går ikke og handler for å provosere eller vise lite respekt for kristendommen. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du har problemer med at "ikke-kristne" tar seg en tur i butikken. Jeg tviler sterkt på at det er for å provosere dere kristne.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Falcon, så synspunktet er altså at du synst det. Fint, men kvifor skal samfunnet innrette seg etter ditt synspunkt? Eg tipper fleirtalet ikkje bryr seg så mykje om heilagdager at dei føler seg støtt over opne butikker... Og då tilseier vel demokrati at ein har opne butikker?
Vis hele sitatet...
Jeg sa dette her fra begynnelsen slashdot, dette er hva jeg syntes.
Så kan du lese resten av mine "gode" argumenter, tidligere i tråden
litt off-topic:
Vis årene begynte når Jesus ble født, hvorfor er ikke han da født 1. Januar?

Kanskje litt dårlig forklart, men håper dere skjønner.
Det har jo blitt en tradisjon... enten du drar til fjells eller trøkker hjemme
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Jeg sa dette her fra begynnelsen slashdot, dette er hva jeg syntes.
Så kan du lese resten av mine "gode" argumenter, tidligere i tråden
Vis hele sitatet...
Men hvorfor synes du det? Det er litt interessant.

Er meningene dine basert på gjennomtenkte idéer om hva som er rettferdig og riktig, altså gjennom et perspektiv som likestiller verdien av hver og ens personlige livssyn? Det virker ikke sånn.

Er de kanskje basert på at du anser de kristne verdiene som mer verdt enn andre verdier, selv i en politisk sammenheng, og at de derfor bør bli tvunget på mennesker som absolutt ikke vil ha noe med dem å gjøre?

Eller er det meninger du har arvet av foreldrene dine og ukritisk kopiert inn i ditt eget verdensbilde?
Sist endret av mentalmelt; 9. april 2009 kl. 17:34.
Hehe, "hvis årene begynte"... Det er mange kalendre i verden..i buddhistiske land er det ca. år 2550 nå. i den muslimske verden 1490 eller noe, osv. Og den kalenderen vi følger i vesten var det en pave i middelalderen som lagde. Han tok et historisk år og gjettet på at det var da "Jesus" mest sannsynlig ble født..men senere teologer har kommet frem til at det "mest sannsynlig var feil", at han bomma med noen år. Og så er det selvfølgelig veldig mange religionsvitere, historikere og andre lærde som mener at "Jesus" aldri ble født i det hele tatt, men bare er en videreutvikling av lokale myter/legender fra området.. Uansett, jorda er 4.5 milliarder år gammel, vår art er minst et par hundre tusen år gammel og kalendere har mange kulturer lagd og brukt opp gjennom historien, og nå har vi som jeg sa minst tre som er vidt utbredte. ( Og når det gjelder spørsmålet om å holde åpent på "helligdager", så synes jeg det burde avgjøres ved en folkeavstemning. Jeg tror troende kristne er i ganske klart mindretall i Norge nå, så at de skal få bestemme over når andre kan holde åpent, tviler jeg på¨at de hadde fått flertallstøtte for i en folkeavstemning.
Sist endret av Drøggs; 9. april 2009 kl. 19:39.
Jeg synes det blir fullstendig feil å kreve åpne butikker i påsken bare fordi man ikke tror på Gud. Jeg tror ikke på Gud men synes påsken er en strålende helligdag som skal følges, for da kan arbeidsfolk være hjemme sammen med familien. En helligdag, selv hvor tåpelig opprinnelsen til helligdagen skulle være, er en fridag for vanlige folk som gjør at man slipper og jobbe for å skape ennå mer profitt for Stein Erik Hagen og Odd Reitan.
Ooops, jeg var "litt upresis" i beskrivelsen av hvordan den gregorianske kalenderen kom til. Den kom til for å justere den julianske som de hadde frem til da, ca år 1500, den var litt feilaktig..sånn var det visst. Lei for historieomskrivinga jeg gjorde meg skyldig i der..
FalCon: Syntes du det er synd hvis ikke du faster på, Ramadan, Muslimenes helligdag?

Blir litt det samme, jeg respekterer andre religioner men jeg praktiserer ikke hellidagene deres.
Jeg kan forstå at du ikke liker at butikkene har åpne på helligdagen innenfor religionen din, men er det ikke bare så enkelt som å ikke gå på butikken selv?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg synes det blir fullstendig feil å kreve åpne butikker i påsken bare fordi man ikke tror på Gud. Jeg tror ikke på Gud men synes påsken er en strålende helligdag som skal følges, for da kan arbeidsfolk være hjemme sammen med familien. En helligdag, selv hvor tåpelig opprinnelsen til helligdagen skulle være, er en fridag for vanlige folk som gjør at man slipper og jobbe for å skape ennå mer profitt for Stein Erik Hagen og Odd Reitan.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke snakk om å kreve at alt skal være åpent, men om å ikke nekte butikker å holde åpent hvis de ansatte er villige til å arbeide for ekstra lønn. Det er ingen som bør tvinges til noe, i verken den ene eller den andre retningen.
Sist endret av mentalmelt; 9. april 2009 kl. 21:52.
Syns det er kjempe flott at Kiwi gjorde det
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er jo ikke snakk om å kreve at alt skal være åpent, men om å ikke nekte butikker å holde åpent hvis de ansatte er villige til å arbeide for ekstra lønn. Det er ingen som bør tvinges til noe, i verken den ene eller den andre retningen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror en slik liberalisme i praksis vil gå på arbeidsgivers premisser og ikke på arbeidstaker sin. I storbyer med studenter kan det gå, fordi man har folk som kan steppe inn på helligdager, men i mindre byer vil de vanlige ansatte føle seg pressa til å jobbe fordi sjefen sier det. Lovverket er til for å beskytte arbeidstaker, og jeg mener den ikke bør åpne opp for noe annet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er jo ikke snakk om å kreve at alt skal være åpent, men om å ikke nekte butikker å holde åpent hvis de ansatte er villige til å arbeide for ekstra lønn. Det er ingen som bør tvinges til noe, i verken den ene eller den andre retningen.
Vis hele sitatet...
I praksis vil dessverre dette være opp til arbeidsgiver så lenge loven tillater å være åpent. Hvis arbeidsgiver ønsker å holde åpent, noe han/hun sannsynligvis ønsker ettersom det gir økt profitt, har de ansatte svært sjelden mulighet til å nekte uten at det får like store konsekvenser som å nekte å komme på jobb en hvilken som helst annen dag..

Man kunne jo alltids avskaffet de kristne helligdagene, men de ville nødvendigvis måtte blitt innført som andre religionsnøytrale helligdager eller medført ekstra ferietid, som en utvidelse av de nåværende fem ukene, som man selv velger når skal være.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg

Man kunne jo alltids avskaffet de kristne helligdagene, men de ville nødvendigvis måtte blitt innført som andre religionsnøytrale helligdager eller medført ekstra ferietid, som en utvidelse av de nåværende fem ukene, som man selv velger når skal være.
Vis hele sitatet...
Eg har ingenting imot stengte butikker, og fridager. Eg har derimot noko imot folk som vil grunngi det med ei eldgammal bok. La oss kalle det fridager, gjerne lovregulerte fridager. Men kvifor dra inn bibelen i det, og hevde at det er nødvendig for å vise kristne respekt?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
For min del hadde det vært bra om butikkene hadde vært åpne på helligdager mot tilleggsbetaling.

Påskeaften er jo 100% tillegg.

Jeg skulle gjerne jobbet alle helligdagene!
Sist endret av Bangfish; 1. april 2010 kl. 14:11.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har ingenting imot stengte butikker, og fridager. Eg har derimot noko imot folk som vil grunngi det med ei eldgammal bok. La oss kalle det fridager, gjerne lovregulerte fridager. Men kvifor dra inn bibelen i det, og hevde at det er nødvendig for å vise kristne respekt?
Vis hele sitatet...
For all del, jeg er for et skille mellom kirke og stat, noe som vil påvirke både statskirken og navngivelse av helligdagene. Jeg bare påpekte at antall fridager er lovbestemt, og at vi derfor må opprettholde mengden fridager selv om vi avskaffer det religiøse aspektet rundt de. Det kanskje mest nærliggende alternativet er da bare å skifte navn, og kanskje feste påsken til faste datoer, ettersom både påske og jul er innarbeidet som tradisjoner hos bortimot hele det norske folk selv om de ikke er religiøse.
ingen her eier moral for tiden, har ingen hørt om tradisjoner?? tror de fleste storkoser seg i påsken, hva skjer med norge a?
Som butikkansatt vil jeg ha en fast hviledag i uka, og for meg er det søndag. Enkelte dager jobber jeg 6 dager uka, og har ofte stengevakt til 20.00. Folk må søren meg klare å handle det de skal ha de andre seks dagene i uka, med de åpningstidene vi har i dag.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Du som person trenger ikke å rette deg etter mine leveregler, men du som person kan respektere landets relgion og respektere de som tror.

(Ikke direkte mot deg men mot fellesheten)
Vis hele sitatet...
Respektere landets religion? Hvorfor i helvete prater du om Jesus da?
Norge var et land med norrøn mytologi og åsatro før kristne kom inn i landet og omvendte folket med makt, de som ikke ville vende om til kristendommen ble TORTURERT og DREPT!

Så kommer du å sier at Norge er et kristent land?

Spør deg selv; Hvor mange av oss som bor i Norge er egentlig kristne, personlig kjenner jeg nesten ingen som tror på gud eller har kristne synspunkter og meninger i det hele tatt.. Det er ikke så mange av dere som du tror..

Og enda en ting; Jesus ble ikke født på julaften: http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology_of_Jesus
Sist endret av ThexZed; 1. april 2010 kl. 15:06.
Og kristendommens påske og jul ble kun lagt til disse tidene for at den skulle få innpass i lokalsamfunn der de hadde hedenske høytider på disse tidene av året.
Jeg synes det er helt greit at butikkene er åpne på helligdager, på samme måte som jeg synes det er greit å kunne fylle bensin 1. juledag hvis jeg trenger det. Vi kan jo ikke gå i dvale selv om vi har helligdager, dessuten er det veldig behagelig å kunne stikke ned på butikken dersom man har glemt noe på en søndag. JEG er ikke kristen. Jeg er heller ikke muslim eller hindu, så hvorfor skal jeg lide fordi andre synes man skal slappe av akkurat den eller den dagen? Nå synes jeg ikke man skal tvinge kristne til å jobbe på helligdager. Og siden jeg jo allerede har sex før ekteskapet, føler jeg ikke at jeg akkurat har noe å tape på å handle smør og krydderskinke på langfredag eller 1. juledag.
Sitat av speedy902 Vis innlegg
ingen her eier moral for tiden, har ingen hørt om tradisjoner?? tror de fleste storkoser seg i påsken, hva skjer med norge a?
Vis hele sitatet...
Hvilke tradisjoner? Jeg kjenner ikke deg, men eneste tradisjonen i min krets når det kommer til påske, er at alle må på polet på onsdagen for å dekke alkoholforbruket gjennom fridagene, fordi av en eller annen teit grunn blir alle i dette landet tvunget til å leve som kristne.